Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК: 37.091.2

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-194-205

Завантажити PDF

 

ОРГАНІЗАЦІЙНА КУЛЬТУРА ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЯК ОБ’ЄКТ МОДЕЛЮВАННЯ ТА ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА ПІДРУЧНИКА ДЛЯ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

 

Вероніка Нідзієва, директор гімназії 117 ім. Лесі Українки, м. Київ, Україна.

Е-mail: nidzieva@ukr.net

ORCID ID: 0000-0001-5730-0299

 

У статті розкрито сутність моделювання організаційної культури закладу загальної середньої освіти (ЗССО) як обєкта пізнання, дослідження та змістової компоненти підручника для керівника закладу освіти. Запропонована модель є результатом теоретичного рівня узагальнення організаційної культури ЗЗСО, концептуально обґрунтована і структурно представлена особистісно-когнітивним, аксіологічним, комунікативно-мотиваційним та діяльнісно-поведінковим компонентами. Розкрито зміст елементів кожної компоненти моделі та взаємозв’язки між ними. Системотвірними конструктами моделі є мета, особистісні та організаційні цінності, внутрішньоорганізаційні відносини суб’єктів освітнього процесу в закладі освіти. Організаційну культуру закладу освіти розглянуто як феномен, складну відкриту соціальну систему та об’єкт управління. Висвітлено роль організаційної культури в розвитку закладу освіти та окремого вчителя.

Ключові слова: мета, модель, моделювання, організаційна культура, організаційні цінності, внутрішньоорганізаційні відносини.

 

Вероника Нидзиева, директор гимназии №117 им. Леси Украинки, г. Киев, Украина

 

ОРГАНИЗАЦИОННАЯ КУЛЬТУРА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ КАК ОБЪЕКТ МОДЕЛИРОВАНИЯ И СОДЕРЖАТЕЛЬНЫЙ КОМПОНЕНТ УЧЕБНИКА ДЛЯ РУКОВОДИТЕЛЯ ШКОЛЫ

 

В статье раскрыта суть моделирования организационной культуры образовательного учреждения как объекта познания, исследования и содержательного компонента учебника для руководителя школы. Предложенная модель является результатом теоретического изучения организационной культуры, концептуально обоснована и структурно представлена личностно-когнитивным, аксиологическим, коммуникативно-мотивационным и деятельностно-поведенческим компонентами. Автор раскрывает смысл элементов каждого компонента модели и взаимосвязи между ними.

Ключевые слова: цель, модель, моделирование, организационная культура, организационные ценности, внутриорганизационные отношения.

 

Veronika Nidziieva, the principal of the Gymnasium 117 named after Lesia Ukrainka, Kyiv, Ukraine

 

THE ORGANIZATIONAL CULTURE OF THE SECONDARY-LEVEL EDUCATIONAL INSTITUTION AS AN OBJECT OF MODELLING AND THE CONTENT COMPONENT OF THE EDUCATIONAL LEADER GUIDE

 

The author of the article reveals the essence of the organizational culture modelling of the secondary-level educational institution as an object of cognition, research and the content component of the educational leader guide. The model offered is the result of the theoretical cognition level of the organizational culture of the secondary-level educational institution which is conceptually justified and structurally represented by personality-cognitive, axiological, communicative-motivational and activity-behavioral components. The characteristics of elements of every model component and the relationships between them are also given in the article.

The components boundaries are mobile, whereas the parts of the same elements are included into its different components. System-forming constructs of the model are its purpose, internal organizational relationships, which are based on personal and organizational values, rules and regulations, behaviors, relationship management and the development of communication networks. The model as an ideal formation gives an opportunity of the holistic vision of the organizational culture of the secondary-level educational institution, allows to analyze available and not available elements and relationships, to reveal the strengths and weak sides of culture, to find out what changes will lead to the development and to implement those changes in practice.

The organizational culture of an educational institution is being considered as a phenomenon, complex open social system as well as a management object. The role of the organizational culture in the development of the educational institution is revealed as well as the development of the teacher.

Keywords: purpose, model, modelling, organizational culture, organizational values, internal organizational relationships.

 

Використані джерела

1.    Верховна Рада України, 8 сесія. (2017, вересень 05). Закон України №2145 «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно:htth: //zakon.rada.gov.ua.

2.    Л. М. Карамушка, Психологія освітнього менеджменту: навч. посібник. Київ, Україна: Либідь, 2004.

3.    Л. Е. Асадчих, «Педагогические условия формирования инновационной организационной культуры общеобразовательного учреждения», дис.канд.пед.наук, Курский гос. ун-т, Курск: Россия. 2010.

4.    В. Г. Кремень, Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2009.

5.    Т. Г. Калюжна, Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти. Київ, Україна: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2012.

6.    А. А. Леонтьев, «Что такое деятельносный подход в образовании?»/Начальная школа: плюс-минус, №1, с. 3-6, 2001.

7.    Калініна Л. М. Стратегії в контексті організаційної культури. Механізми управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 45 квіт. 2013 р. К.: Арт Економі, 2013. С. 914.

8.    А. В. Карпов, Психология менеджмента. Москва, Россия: Гардарики, 2005.

9.    E. H. Schein, and P. A. Schien, Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher, 2018.

10. О. Г. Данільян, та В. М. Тараненко, Філософія. Харків, Україна: Право, 2012.

11. С. Л. Рубинштейн, Основы общей психологии. СПб, Россия: Из-во Питер, 2000.

12. Е. М. Роджерс, Дифузія іновацій. Київ, Україна: вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2009.

13. Г. М. Захарчин, Механізм формування організаційної культури машинобудівного підпридприємства. Львів, Україна: вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2009.

14. І. К. Адізес, Управління змінами. Київ, Україна: вид-во Book Chef, 2018.

15. Е. Шейн, Организационная культура и лидерство. СПБ, Россия: из-во Питер, 2002.

16. КМУ, Розпорядження КМУ №988-р від 14.12.2016 «про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова Українська Школа» на період до 2029 року». [Електронний ресурс]. Доступно: kmu.mon.gov.ua

 

References

1.    Verhovna Rada Ukrayini, 8 sesiya. (2017, veresen 05). Zakon Ukrayini №2145 «Pro osvitu». [Elektronnij resurs]. Dostupno: htth://zakon.rada.gov.ua.

2.    L. M. Karamushka, Psihologiya osvitnogo menedzhmentu: navch. posibnik. Kiyiv, Ukrayina: Libid, 2004.

3.    L. E. Asadchih, «Pedagogicheskie usloviya formirovaniya innovacionnoj organizacionnoj kultury obsheobrazovatelnogo uchrezhdeniya», dis.kand.ped.nauk, Kurskij gos. un-t, Kursk: Rossiya. 2010.

4.    V. G. Kremen, Filosofiya lyudinocentrizmu v strategiyah osvitnogo prostoru. Kiyiv, Ukrayina: Pedagogichna dumka, 2009.

5.    T. G. Kalyuzhna, Pedagogichna aksiologiya v umovah modernizaciyi profesijno-pedagogichnoyi osviti. Kiyiv, Ukrayina: Vid-vo NPU imeni M.P.Dragomanova, 2012.

6.    A. Leontev, «Chto takoe deyatelnosnyj podhod v obrazovanii?»/Nachalnaya shkola: plyus-minus, №1, s. 3-6, 2001.

7.    Kalinina L. M. Strategiyi v konteksti organizacijnoyi kul`tury`. Mexanizmy` upravlinnya rozvy`tkom organizacijnoyi kul`tury` zagal`noosvitn`ogo navchal`nogo zakladu: materialy` Vseukr. nauk.-prakt. konf., 45 kvit. 2013 r. K.: Art Ekonomi, 2013. S. 914.

8.    V. Karpov, Psihologiya menedzhmenta. Moskva, Rossiya: Gardariki, 2005.

9.    E. H. Schein, and P. A. Schien, Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher, 2018.

10. O. G. Danilyan, ta V. M. Taranenko, Filosofiya. Harkiv, Ukrayina: Pravo, 2012.

11. S. L. Rubinshtejn, Osnovy obshej psihologii. SPb, Rossiya: Iz-vo Piter, 2000.

12. E. M. Rodzhers, Difuziya inovacij. Kiyiv, Ukrayina: vid. dim «Kiyevo-Mogilyanska akademiya», 2009.

13. G. M. Zaharchin, Mehanizm formuvannya organizacijnoyi kulturi mashinobudivnogo pidpridpriyemstva. Lviv, Ukrayina: vid-vo Nac. un-tu «Lvivska politehnika», 2009.

14. K. Adizes, Upravlinnya zminami. Kiyiv, Ukrayina: vid-vo Book Chef, 2018.

15. E. Shejn, Organizacionnaya kultura i liderstvo. SPB, Rossiya: iz-vo Piter, 2002.

16. KMU, Rozporyadzhennya KMU №988-r vid 14.12.2016 «pro shvalennya Koncepciyi realizaciyi derzhavnoyi politiki u sferi reformuvannya zagalnoyi serednoyi osviti «Nova Ukrayinska Shkola» na period do 2029 roku». [Elektronnij resurs]. Dostupno: kmu.mon.gov.ua