Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК 37.03(37.022:(372.83:371.322.3)): 101.3

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-98-108

Завантажити PDF

 

РОБОТА З ТЕКСТОМ ЯК ОСНОВА НАВЧАННЯ ФІЛОСОФІЇ В ШКОЛІ: ЦІННІСНО-СМИСЛОЖИТТЄВИЙ АСПЕКТ

 

Вікторія Кришмарел, кандидат філософських наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

Е-mail: krishmarel@ukr.net

ORCID ID: 0000-0002-9822-8331

 

Статтю присвячено навчанню філософії в ліцеї як ефективному шляху формування смисложиттєвих цінностей учнів. Оскільки на сьогодні в ліцеї практично не-має спеціальних предметів, спрямованих на формування навичок критичного мислення, вдумливого читання, формулювання та аргументованого представлення власних позицій, що є складниками навчання філософії, шляхом впровадження можуть бути окремі завдання на уроках історії та громадянської освіти. Наведено ефективні шляхи роботи з філософськими за змістом текстами; запропоновано тематику робіт визнаних мислителів; виокремлено взаємозв’язки між життєвими цінностями та мисленнєво-пізнавальними процесами. У висновках підкреслено необхідність розроблення відповідного методичного забезпечення для вчителів.

Ключові слова: навчання філософії, ліцей, історія, громадянська освіта, методика, смисложиттєві цінності, учні.

 

Виктория Кришмарел, кандидат философских наук, старший научный сотрудник, старший научный сотрудник отдела обществоведческого образования Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

РАБОТА С ТЕКСТОМ КАК ОСНОВА ОБУЧЕНИЯ ФИЛОСОФИИ В ШКОЛЕ: ЦЕННОСТНО-СМЫСЛОЖИЗНЕННЫЙ АСПЕКТ

Статья посвящена обучению философии в лицее как эффективному пути формирования смысложизненных ценностей учащихся. Поскольку в лицее на сегодняшний день практически отсутствуют специальные предметы, направленные на формирование навыков критического мышления, вдумчивого чтения, формулировки и аргументированного представления собственной позиции, являющихся составляющими обучения философии, путем внедрения могут быть отдельные задания на уроках истории и гражданского образования. Приведены эффективные пути работы с философскими по своему содержанию текстами; предложена тематика работ признанных мыслителей; выделены взаимосвязи между жизненными ценностями и мыслительно-познавательными процессами. В выводах подчеркнута необходимость разработки соответствующего методического обеспечения для учителей.

Ключевые слова: обучение философии, лицей, история, гражданское образование, методика, смысложизненные ценности, учащиеся.

 

Viktoriia Kryshmarel, Candidate of Philosophy (PhD), Senior Researcher, Senior Researcher at the Social Studies Department of the Institute of Pedagogy of NAPS of Ukraine, Kyiv, Ukraine

 

WORKING WITH A TEXT AS THE BASIS OF TEACHING PHILOSOPHY IN SCHOOL: A VALUABLE-VITAL ASPECT

The article is devoted to the teaching of philosophy at the lyceum as an effective way of forming students’ life-values. Today, the expediency and effectiveness of philosophy teaching at school is a widely accepted fact.

We understand teaching philosophy as a combination of critical thinking skills (analyzing, synthesizing and evaluating information on a particular issue from various sources) and thoughtful reading, which builds the ability to reasonably express their opinions verbally and in writing, which provides productive understanding of the meanings of vital topics and values, which are thus relevant to the individual and become a component of the value horizon of the individual. Therefore, the introduction of such training is necessary in view of the formation of value orientations, which can be achieved only through interactive methods for students to understand the meaning of life problems on the basis of understanding the problematic issues and analysis of ways to solve them by representatives of different philosophical areas. This approach avoids a purely experienced, empirical glide of the problem. Recognizing the existence of different approaches to solving the same issue, as well as understanding the weak arguments or logical errors in the positions of the predecessors, students learn to holistically deal with the problem, systematically analyze the situation, grasp patterns, and so on

In particular, effective ways of working with philosophical texts are described; the theme of the works of recognized thinkers is proposed, which will allow to use their workings in the social and humanitarian content of the lyceum effectively; the relationship between values of life and thinking and cognitive processes is distinguished. The conclusions outline the main positive consequences of the introduction of philosophy teaching in the lyceum in the context of the values of life and emphasize the need to develop appropriate methodological support for teachers.

Keywords: teaching philosophy, lyceum, history, civil education, methods, vital values, students.

 

Використані джерела

1.    К. Журба, «Теоретико-методичні засади виховання смисложиттєвих цінностей у школярів основної і старшої школи», дис. докт. пед. н., Київ, 2019.

2.    Philosophy, a School of Freedom. Teaching philosophy and learning to philosophize: Status and prospects. Paris: UNESCO, 2007.

3.    Teaching Philosophy in Europe and North America. Paris: UNESCO, 2011.

4.    Tips for Philosophy Sessions. [Online]. Avialable: https://depts.washington.edu/nwcenter/ resources/tips/. Accessed on: January 21, 20.

5.    E. Drabble, How to teach… philosophy. [Online]. Avialable: https://www. theguardian.com/ education/teacher-blog/2013/jul/29/philosophy-teachingresources-schools/ Accessed on: January 27, 20.

6.    В. Ю. Кришмарел, «Обучение философии в школе и формирование компетентностей: основы теории и методики в контексте мировой практики», Хуманитарни Балкански изследвания. Пловдив, т.3, №1(3), с. 8084, 2019.

7.    Ю. Б. Малієнко, «Компетентнісно орієнтовані завдання у змісті курсів історії в ліцеї: суть, структура, класифікація, значення», Український педагогічний журнал. №3, с. 111118, 2019.

8.    Т. О. Ремех, «Розвиток історичної компетентності десятикласників засобами підручника історії України», Проблеми сучасного підручника. Вип. 23, с. 244259, 2019.

9.    Т. І. Мацейків, «Експериментальне дослідження проблеми формування громадянської компетентності старшокласників на уроках історії України», Наукові записки: [збірник наукових статей]. Випуск 143, с.124132, 2019.

10. Т.Ремех, О. Пометун, «Як навчати учнів громадянства. Громадянська освіта. 10-й клас (Частина ІІ)», Історія України. №4, 2019 (вкладка), с.18, 2019.

11. О.І.Пометун, Н.М. Гупан, «Розвиваймо критичне мислення як наскрізне уміння у навчанні історії», Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник наукових праць.Випуск 27 (2-2019), с. 92—98, 2019.

12. П.Мороз, І.Мороз, «Аналіз стану використання історичних джерел у навчанні історії в старшій школі», Український педагогічний журнал. № 4, с.142-153, 2019.

13. M. Nelson. How To Read Philosophy: Tips From Dr. Mortimer Adler, Reasonable Catholic. Published: June 16, 2015. [Online]. Available: http://www.reasonablecatholic.com/howtoread-philosophy-tips-from-dr-mortimer-adler/. Accessed on: February 03, 2020.

14. О. Ю. Яценко, «Ценностно-смысловой подход в обучении философии как средство личностного развития школьников», дис. канд.пед. наук, Екатеринбург, 2000.

15. Borghini, 10 Tips for Understanding Philosophical Texts, ThoghtCo. Updated July 31, 2019 [Online]. Available: https://www.thoughtco.com/how-to-read-philosophy-2670729. Accessed on: January 26, 2020.

16. А. Е. Авдюкова, «Формирование социальной компетентности учащихся в интерактивном взаимодействии на уроках обществознания», дис. канд. пед. наук, Екатеринбург, 2006.

17. Г. В. Коновалова, «Формирование ценностных ориентаций школьников в процессе обучения философии», дис. канд. пед. наук, Екатеринбург, 2001.

18. Навчальна програма з громадянської освіти (інтегрований курс) для 10 класів загальноосвітніх шкіл, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки №1407 від 23 жовтня 2017 року. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvita.ua/school/ program/program-10-11/58875/. Дата звернення: 02 січня, 2020.

 

References

1.    K. Zhurba, «Teoretyko-metodychni zasady vykhovannia smyslozhyttievykh tsinnostei u shkoliariv osnovnoi i starshoi shkoly», dys. dokt. ped. n., Kyiv, 2019.

2.    Philosophy, a School of Freedom. Teaching philosophy and learning to philosophize: Status and prospects. Paris: UNESCO, 2007.

3.    Teaching Philosophy in Europe and North America. Paris: UNESCO, 2011.

4.    Tips for Philosophy Sessions. [Online]. Avialable: https://depts.washington.edu/nwcenter/ resources/tips/. Accessed on: January 21, 20.

5.    E. Drabble, How to teach… philosophy. [Online]. Avialable: https://www. theguardian.com/ education/teacher-blog/2013/jul/29/philosophy-teachingresources-schools/ Accessed on: January 27, 20.

6.    V. Yu. Kryshmarel, «Obuchenye fylosofyy v shkole y formyrovanye kompetentnostei: osnovы teoryy y metodyky v kontekste myrovoi praktyky», Khumanytarny Balkansky yzsledvanyia. Plovdyv, t.3, №1(3), s. 8084, 2019.

7.    Yu. B. Maliienko, «Kompetentnisno oriientovani zavdannia u zmisti kursiv istorii v litsei: sut, struktura, klasyfikatsiia, znachennia», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. №3, s. 111118, 2019.

8.    T. O. Remekh, «Rozvytok istorychnoi kompetentnosti desiatyklasnykiv zasobamy pidruchnyka istorii Ukrainy», Problemy suchasnoho pidruchnyka. Vyp. 23, s. 244259, 2019.

9.    T. I. Matseikiv, «Eksperymentalne doslidzhennia problemy formuvannia hromadianskoi kompetentnosti starshoklasnykiv na urokakh istorii Ukrainy», Naukovi zapysky: [zbirnyk naukovykh statei]. Vypusk 143, s.124132, 2019.

10. T.Remekh, O. Pometun, «Iak navchaty uchniv hromadianstva. Hromadianska osvita. 10-y klas (Chastyna II)», Istoriia Ukrainy. №4, 2019 (vkladka), s.18, 2019.

11. O.I.Pometun, N.M. Hupan, «Rozvyvaimo krytychne myslennia yak naskrizne uminnia u navchanni istorii», Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka : zbirnyk naukovykh prats. Vypusk 27 (2-2019), s. 9298, 2019.

12. P.Moroz, I.Moroz, «Analiz stanu vykorystannia istorychnykh dzherel u navchanni istorii v starshii shkoli», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. №4, s.142-153, 2019.

13. M. Nelson. How To Read Philosophy: Tips From Dr. Mortimer Adler, Reasonable Catholic. Published: June 16, 2015. [Online]. Available: http://www.reasonablecatholic.com/howtoread-philosophy-tips-from-dr-mortimer-adler/. Accessed on: February 03, 2020.

14. O. Yu. Yatsenko, «Tsennostno-smыslovoi podkhod v obuchenyy fylosofyy kak sredstvo lychnostnoho razvytyia shkolnykov», dys. kand.ped. nauk, Ekaterynburh, 2000.

15. Borghini, 10 Tips for Understanding Philosophical Texts, ThoghtCo. Updated July 31, 2019 [Online]. Available: https://www.thoughtco.com/how-to-read-philosophy-2670729. Accessed on: January 26, 2020.

16. E. Avdiukova, «Formyrovanye sotsyalnoi kompetentnosty uchashchykhsia v ynteraktyvnom vzaymodeistvyy na urokakh obshchestvoznanyia», dys. kand. ped. nauk, Ekaterynburh, 2006.

17. H. V. Konovalova, «Formyrovanye tsennostnukh oryentatsyi shkolnykov v protsesse obuchenyia fylosofyy»,dys. kand. ped. nauk, Ekaterynburh, 2001.

18. Navchalna prohrama z hromadianskoi osvity (intehrovanyi kurs) dlia 10 klasiv zahalnoosvitnikh shkil, zatverdzhena Nakazom Ministerstva osvity i nauky №1407 vid 23 zhovtnia 2017 roku. [Online]. Available: https://osvita.ua/school/program/program-10-11/58875/. Accessed on: February 02, 2020.