Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-89-97

Завантажити PDF

 

ІННОВАЦІЙНИЙ ДИСКУРС КУЛЬТУРИ ЯК КОМПОНЕНТА ПІДРУЧНИКА ДЛЯ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

 

Дмитро Козлов,кандидат педагогічних наук, доцент кафедри менеджменту освіти та педагогіки вищої школи Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, м. Суми, Україна.

Е-mail: 32012anna@gmail.com

ORCID ID: 0000-0003-1875-0726

 

У статті обґрунтовано необхідність розгляду інноваційної культури в підручнику для керівника закладу освіти як його змістової компоненти та її важливість для інноваційної діяльності та її результативності в будь-якій суспільній сфері. Акцентовано увагу на інноваційній культурі як предметі дослідження багатьох наукових галузей та пріоритетного напряму досліджень у галузі освіти, що детермінує розвиток інноваційного суспільства, запровадження моделей інноваційного розвитку економіки, інноваційної освіти. За результатами контент-аналізу наведено різні види культури, які керівник закладу освіти застосовує в професійній діяльності для досягнення її законодавчо визначеної мети усебічного та культурного розвитку особистості крізь призму інновацій, інноваційних процесів та їх впливу на формування Людини інноваційного типу. Розглянуто сутність феномену інноваційної культури, її визначення, характерні ознаки та місце в професійній діяльності керівника закладу освіти на засадах інтеграції здобутків різних галузей науки. Наведено модель системи розвитку інноваційної культури керівника закладу освіти та її значення для інноваційного типу суспільства.

Ключові слова: культура, види культур, інноваційна культура, людина культури цифрової епохи, особистість, дискурс.

 

Дмитрий Козлов, кандидат педагогических наук, доцент кафедры менеджмента образования и педагогики высшей школы Сумского государственного педагогического университета имени А. С. Макаренко, г. Сумы, Украина

ИННОВАЦИОННЫЙ ДИСКУРС КУЛЬТУРЫ КАК КОМПОНЕНТ УЧЕБНИКА ДЛЯ РУКОВОДИТЕЛЯ УЧЕБНОГО ЗАВЕДЕНИЯ

 

В статье акцентировано внимание, что инновационная культура является предметом исследований во многих научных отраслях, относится к приоритетным направлениям в сфере образования и детерминирует внедрение моделей инновационного развития экономики и инновационного общества. Обоснована необходимость рассмотрения инновационной культуры в учебнике для руководителя учебного заведения как компонента его содержания, ее значение для продуктивной инновационной деятельности. За результатами контент-анализа раскрыты различные виды культур, которые руководитель учебного заведения я применяет в профессиональной деятельности для достижения законодательно определенной цели образования всестороннего и культурного развития личности сквозь призму инноваций, инновационных процессов и их влияние на формирование человека инновационного типа. Рассмотрены сущность феномена инновационной культуры, ее определения, характерные признаки и место в профессиональной деятельности руководителя учебного заведения образования на основе интеграции.

Ключевые слова: культура; виды культур; инновационная культура; человек культуры цифровой эпохи; личность; дискурс.

 

Dmytro Kozlov, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Department of Management of Education and Pedagogy of Higher Education, Sumy State Makarenko Pedagogical University, Sumy, Ukraine.

 

INNOVATIVE DISCOURSE OF CULTURE AS A TEXTBOOK FOR MANAGER OF EDUCATIONAL INSTITUTION COMPONENT

 

The article emphasizes that the legislative and conceptual changes in the field of education have determined the change in the purpose and objectives of education the formation of a graduate of a new school «comprehensively developed personality with critical thinking, a patriot and an innovator capable of changing the world», developing the economy, competing in the labor market, learning throughout life »as a pledge of the innovative vector of social development, introduction of the models of innovative economic development. For an innovative society «united by shared values and culture», the characteristic feature is an innovative type of a person, formed from childhood in the family, community, school, as a mini-society and in itself. Innovative culture is inherent to innovators and is the subject of research in many scientific fields, and is one of the priority areas of scientific research in the field of education.

The necessity to consider the innovative culture in a textbook for manager of educational institution as its content component and its importance for innovation activity and its effectiveness in any public sphere are substantiated. According to the results of the content analysis, different types of cultures are used, which manger of educational institution uses in his/ her professional activity to achieve the legally defined goal of education comprehensive and cultural development of the individual through the prism of innovation, innovative activity, processes, projects and their influence on the formation of innovative type of a Person.

The essence of the phenomenon of innovative culture, its definition, characteristic features and place in the professional activity of manger of educational institution on the basis of integration of achievements of different branches of science are considered. The model of the system of development of innovative culture of manager of educational institution is given.

Keywords: culture; types of culture; innovative culture; a person of digital age culture; personality; discourse.

 

Використані джерела

1.    Закон України «Про освіту»: чинне законодавство станом на 1 березня 2018 року: (ОФІЦ. ТЕКСТ). К.: ПАЛИВОДА А, В. 2018. 128 с. (Закони України). С. 1.

2.    Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи URL: https:// mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

3.    Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України; редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови); за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2016. 448 с. Бібліогр.: с. 21. (До 25-річчя незалежності України).

4.    Калініна Л.М. Теоретико-прикладні аспекти формування інформаційної культури керівника загальноосвітнього навчального закладу: моногр. К.: Педагогічна думка, 2012. С.12.

5.    Феномен інновації: освіта, суспільство, культура: монографія / за ред. В.Г. Кременя. К.: Педагогічна думка.2008. С. 227-242.

6.    Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. Київ: Т-во «Знання» України, 2010. 385 с.

7.    Інноваційна людина та суспільство: новітні розробки національної академії педагогічних наук України. Науковці України. Еліта держави, Т. V. Київ: Видавництво Логос Україна, 2017. С.38. С .40.

8.    Калініна Л.М., Козлов Д.О. Управління культурним розвитком особистості в змісті підручника для керівників сфери освіти. Проблеми сучасного підручника. 2019. Вип.23.2019. С.109-122.

9.    Савельєв В.Л. Український та західний дискурси теорії та практики управління освітою паралельним курсом? Управління освітою: монографія за наук. ред. В.П. Беха. К.: 2013, С. 54.

10. Ковчак, В. О. Дискурс як чинник суспільного здійснення людини. Гілея: науковий вісник 97 (2015): 203-207. С. 206.

 

References

1.    Zakon Ukrainy «Pro osvitu»: chynne zakonodavstvo stanom na 1 bereznia 2018 roku: (OFITs. TEKST). K.: PALYVODA A, V. 2018. 128 s. (Zakony Ukrainy). S. 1.

2.    Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly URL: https:// mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf

3.    Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini / Nats. akad. ped. nauk Ukrainy; redkol.: V. H. Kremen (holova), V. I. Luhovyi (zast. holovy), A. M. Hurzhii (zast. holovy), O. Ya. Savchenko (zast. holovy); za zah. red. V. H. Kremenia. Kyiv: Pedahohichna dumka, 2016. 448 s. Bibliohr.: s. 21. (Do 25-richchia nezalezhnosti Ukrainy).

4.    Kalinina L.M. Teoretyko-prykladni aspekty formuvannia informatsiinoi kultury kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: monohr. K.: Pedahohichna dumka, 2012. S.12.

5.    Fenomen innovatsii: osvita, suspilstvo, kultura: monohrafiia / za red. V.H. Kremenia. K.: Pedahohichna dumka.2008. S. 227-242.

6.    Kremen V. H. Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitnomu prostori. Kyiv: T-vo «Znannia» Ukrainy, 2010. 385 s.

7.    Innovatsiina liudyna ta suspilstvo: novitni rozrobky natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. Naukovtsi Ukrainy. Elita derzhavy, T. V. Kyiv: Vydavnytstvo Lohos Ukraina, 2017. S.38. S.40.

8.    Kalinina L.M., Kozlov D.O. Upravlinnia kulturnym rozvytkom osobystosti v zmisti pidruchnyka dlia kerivnykiv sfery osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 2019. Vyp.23.2019. S.109-122.

9.    Saveliev V.L. Ukrainskyi ta zakhidnyi dyskursy teorii ta praktyky upravlinnia osvitoiu paralelnym kursom? Upravlinnia osvitoiu: monohrafiia za nauk. red. V.P. Bekha. K.: 2013, S. 54.

10. Kovchak, V. O. Dyskurs yak chynnyk suspilnoho zdiisnennia liudyny. Hileia: naukovyi visnyk 97 (2015): 203-207. S. 206.