Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК 373.5.016:53

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-35-46

Завантажити PDF

 

НЕВІДОМІ ІМЕНА В ІСТОРІЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ДИДАКТИКИ ФІЗИКИ: ПРОФЕСОР ОЛЕКСАНДР КИЯШКО ЯК АВТОР ОРИГІНАЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА ФІЗИКИ ДЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Микола Головко, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу біологічної, хімічної та фізичної освіти Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

Е-mail: m.golovko@ukr.net

ORCID ID: 0000-0002-8634-591

 

У статті актуалізовано проблему розбудови змісту навчання фізики у вітчизняній середній школі та його реалізації у підручниках. Акцентовано увагу на доцільності розглядати створення підручника як складний та багатоаспектний процес, що потребує врахування напрацювань сучасної психолого-педагогічної науки, а також передбачає наукову рефлексію, яка спирається на історичний досвід вітчизняної теорії та методики навчання фізики. Висвітлено особливості становлення змісту шкільної фізичної освіти на початку 1930-х років, коли в умовах трансформації вітчизняної освітньої системи були створені дидактично обґрунтована навчальна програма та оригінальні автентичні українські підручники фізики для політехнічної школи. Наголошено на необхідності вивчення традицій підручникотворення в Україні в розрізі формування науково-методичного світогляду та творчої діяльності представників вітчизняної методичної думки з фізики на етапах її інтенсивного розвитку. На підставі вивчення архівних матеріалів, навчально-методичних праць, наукових джерел уперше досліджено науково-педагогічну діяльність видатного вченого та методиста О. В. Кияшка, його внесок у розвиток вітчизняної методики навчання та підручникотворення з фізики.

Ключові слова: історія вітчизняної методики навчання фізики, зміст шкільної фізичної освіти, підручник фізики, професор Олександр Кияшко.

 

Николай Головко, кандидат педагогических наук, доцент, старший научный сотрудник, ведущий научный сотрудник отдела биологического, химического и физического образования Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина

 

НЕИЗВЕСТНЫЕ ИМЕНА В ИСТОРИИ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ДИДАКТИКИ ФИЗИКИ: ПРОФЕССОР АЛЕКСАНДР КИЯШКО КАК АВТОР ОРИГИНАЛЬНОГО УЧЕБНИКА ФИЗИКИ ДЛЯ УКРАИНСКОЙ ШКОЛЫ

 

В статье актуализирована проблема развития содержания обучения физике в отечественной средней школе и его реализации в учебниках. Акцентировано внимание на целесообразности рассмотрения создания учебника как сложного и многоаспектного процесса, требующего учета наработок современной психолого-педагогической науки, а также предусматривающего научную рефлексию, которая опирается на исторический опыт отечественной теории и методики обучения физике. Освещены особенности становления содержания школьного физического образования в начале 1930-х годов, когда в условиях трансформации отечественной образовательной системы были созданы дидактически обоснованные учебные программы и оригинальные аутентичные украинские учебники физики для политехнической школы. Отмечена необходимость изучения традиций учебников в Украине в разрезе формирования научно-методического мировоззрения и творческой деятельности представителей отечественной методической мысли по физике на этапах ее интенсивного развития. На основе изучения архивных материалов, учебно-методических работ, научных источников впервые исследованы научно-педагогическая деятельность выдающегося ученого и методиста А. В. Кияшко, его вклад в развитие отечественной методики обучения и создания учебников по физике.

Ключевые слова: история отечественной методики обучения физике, содержание школьного физического образования, учебник физики, профессор Александр Кияшко.

 

Mykola Holovko, Candidate of Pedagogical Sciences (Ph.D.), Senior Researcher, Senior Researcher at the Chemical, Biological, and Physical Education Department, Institute of Pedagogy of the the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

 

UNKNOWN NAMES IN THE HISTORY OF DOMESTIC DIDACTICS OF PHYSICS: PROFESSOR OLEKSANDR KYIASHKO AS THE AUTHOR OF THE ORIGINAL TEXTBOOK OF PHYSICS FOR THE UKRAINIAN SCHOOL

 

The article actualizes the problem of developing the content of teaching physics in the national secondary school and its implementation in textbooks. Emphasis is placed on the expediency of considering the creation of a textbook as a complex and multidimensional process that requires taking into account the developments of modern psychological and pedagogical science, as well as providing for scientific reflection based on the historical and methodic experience of national theory and methods of teaching physics.

The peculiarities of the formation of the content of school physical education in the early 1930’s are highlighted, when in the conditions of transformation of the national educational system, didactically substantiated curriculum and original authentic Ukrainian textbooks of physics for polytechnic school were created.

It is emphasized as to the need to study the traditions of textbook creation in Ukraine in the context of the formation of scientific and methodological outlook and creative activity of representatives of national methodological think tanks in physics at the stages of its intensive development.

On the basis of the study of archival materials, educational and methodological works, scientific sources, the scientific and pedagogical activity of a prominent scientist and methodologist O. V. Kyiashko, his contribution to the development of national teaching methods and textbooks in physics is currently being examined for the first time..

It is concluded that in the early 1930’s there was a tendency to increase the systematicity of the school course of physics, to define more clearly the circle of systematic knowledge in order to better assimilate them to students, to focus the content of teaching physics on the connection of theory with practice, to develop the skills of using the acquired knowledge. This, in turn, is reflected in new textbooks.

The structure and peculiarities of the manual of physics textbook for the 5th form of a seven-year school, co-authored by O. V. Kyiashko, are analyzed. It is shown that in the context of polytechnic training of physics, the content of the textbook organically reflects the connection of physics with technology, its importance as the basis of production.

Keywords: history of national methods of teaching physics; the content of school physical education; physics textbook; Professor Oleksandr Kyiashko.

 

Використані джерела

1.    «Нова Українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/ reforms/ ukrainska-shkola-compressed.pdf. Дата звернення: Квіт. 02, 2020.

2.    Н. Л. Сосницька, Фізика як навчальний предмет у середній загальноосвітній школі України: історико-методологічні і дидактичні аспекти : монографія. Київ, Україна: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2005. 399 с.

3.    В. М. Дедович, та М. М. Дідович, «Температура і термометр в шкільних підручниках фізики початку XX століття», Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, Вип. 15, с. 281−283, 2009.

4.    М. В. Головко, «Підручник для трудової школи як феномен вітчизняної дидактики фізики 20−30-х рр. XX ст.», Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, №1(10), с. 293−301, 2010.

5.    М. В. Головко, «Проблема формування змісту курсу фізики української школи в історико-методичному контексті та викликах сьогодення», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Вип. 53, с. 4956, 2016.

6.    Про початкову та середню школу. З постанови Центрального комітету ВКП(б) від 5 вересня 1931 р., «Керівні матеріали про школу (Довідник директора школи. Київ, Україна: Радянська школа, 1966, с. 28−37.

7.    До всіх відділів НАРОсвіти, завідувачів шкіл, учителів. Матеріали по розробці тематики політехнічної бібліотеки учня та про складання й перегляд учбових програм і підручників, ЦДАВО, Ф. 166, Оп. 10, № 493, арк. 119−128.

8.    Проект постанови про видання підручників для шкіл соцвиху на 1932/33 учбовий рік. Матеріали по розробці тематики політехнічної бібліотеки учня та про складання й перегляд учбових програм і підручників, ЦДАВО, Ф. 166, Оп. 10, № 493, арк. 79−79 об.

9.    Матеріали про складання й видання підручників і програм для учбових закладів України, ЦДАВО, Ф. 166, Оп. 10, № 494, арк. 106.

10. Програми з фізики для старшого концентру семирічної політехнічної школи (ФЗС та ШКМ). Харків, Україна: ДВУ «Радянська школа», 1932, 17 с.

11. М. В. Головко, «Дидактична система Віанора Франковськогоорганічне поєднання теорії та практики у вітчизняній методиці навчання фізики», Фізика та астрономія в школі, №3, с. 38−42, 2011.

12. М. В. Головко, «Невідомі імена в історії вітчизняної дидактики фізики: професор Леонід Леущенко як автор оригінальної методичної системи», Збірник наукових праць ам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Вип. 19, с. 15−18, 2013.

13. Анкета по розыску и установлению судьбы военослужащего срочной службы Советской армии, письменная связь с которым утачена в период Отечественной войны (1941−1945 гг.), Особистий архів О. Ю. Кияшка.

14. В. М. Ліпінський, «Гідрометеорологічна служба України». [Електронний ресурс]. Доступно: http://hydrohistory.ru/files/books/gdrometeorologchna_ slujba_ukrani._ kiv_2011.pdf. Дата звернення: Квіт. 02, 2020.

15. «Білоцерківський аграрний університет. Історичні нариси». [Електронний ресурс]. Доступно: https://btsau.edu.ua/uk/content/istorychni-narysy. Дата звернення: Квіт. 02, 2020.

16. О. В. Кияшко, «Дослідження якості зварюваних швів з допомогою рентгенівських променів», Наукові записки Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького : фізико-математ. зб., Т. II., с. 29−35, 1939.

17. «Білоцерківський аграрний університет. Історичні нариси». [Електронний ресурс]. Доступно: https://btsau.edu.ua/uk/content/istorychni-narysy. Дата звернення: Квіт. 02, 2020.

18. От жены погибшего офицера инженера 3 ранга Кияшко А. В. − Кияшко Веры Митрофановны проживающей в г. Киеве по ул. Мельника 73 кв. 3. Заявление, Особистий архів О. Ю. Кияшка.

19. О. В. Кіяшко, Фізика. Завданя №3. Біла Церква. Україна: КАІІЦП. Б.р. 23 с.

20. О. Кіяшко, Л. Леущенко, та В. Франковський, Фізика. Підручник для семирічної політехнічної школи. 5 рік навчання. Випуск I. Харків. Україна: Радянська школа, 1932. 124 с.

 

References

1.    «Nova Ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ ukrainska-shkola-compressed.pdf. Data zvernennia: Kvit. 02, 2020.

2.    N. L. Sosnytska, Fizyka yak navchalnyi predmet u serednii zahalnoosvitnii shkoli Ukrainy:

3.    istoryko-metodolohichni i dydaktychni aspekty : monohrafiia. Kyiv, Ukraina: NPU imeni M. P. Drahomanova, 2005. 399 s.

4.    V. M. Dedovych, ta M. M. Didovych, «Temperatura i termometr v shkilnykh pidruchnykakh fizyky pochatku XX stolittia», Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, Vyp. 15, s. 281−283, 2009.

5.    M. V. Holovko, «Pidruchnyk dlia trudovoi shkoly yak fenomen vitchyznianoi dydaktyky fizyky 20−30-kh rr. XX st.», Problemy suchasnoho pidruchnyka : zb. nauk. prats, №1(10), s. 293−301, 2010.

6.    M. V. Holovko, «Problema formuvannia zmistu kursu fizyky ukrainskoi shkoly v istorykometodychnomu konteksti ta vyklykakh sohodennia», Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, Vyp. 53, s. 49−56, 2016.

7.    Pro pochatkovu ta seredniu shkolu. Z postanovy Tsentralnoho komitetu VKP(b) vid 5 veresnia 1931 r., «Kerivni materialy pro shkolu (Dovidnyk dyrektora shkoly. Kyiv, Ukraina: Radianska shkola, 1966, s. 28−37.

8.    Do vsikh viddiliv NAROsvity, zaviduvachiv shkil, uchyteliv. Materialy po rozrobtsi tematyky politekhnichnoi biblioteky uchnia ta pro skladannia y perehliad uchbovykh prohram i pidruchnykiv, TsDAVO, F. 166, Op. 10, №493, ark. 119−128.

9.    Proekt postanovy pro vydannia pidruchnykiv dlia shkil sotsvykhu na 1932/33 uchbovyi rik. Materialy po rozrobtsi tematyky politekhnichnoi biblioteky uchnia ta pro skladannia y perehliad uchbovykh prohram i pidruchnykiv, TsDAVO, F. 166, Op. 10, №493, ark. 79−79 ob.

10. Materialy pro skladannia y vydannia pidruchnykiv i prohram dlia uchbovykh zakladiv Ukrainy, TsDAVO, F. 166, Op. 10, №494, ark. 106.

11. Prohramy z fizyky dlia starshoho kontsentru semyrichnoi politekhnichnoi shkoly (FZS ta ShKM). Kharkiv, Ukraina: DVU «Radianska shkola», 1932, 17 s.

12. M. V. Holovko, «Dydaktychna systema Vianora Frankovskohoorhanichne poiednannia teorii ta praktyky u vitchyznianii metodytsi navchannia fizyky», Fizyka ta astronomiia v shkoli, №3, s. 38−42, 2011.

13. M. V. Holovko, «Nevidomi imena v istorii vitchyznianoi dydaktyky fizyky: profesor Leonid Leushchenko yak avtor oryhinalnoi metodychnoi systemy», Zbirnyk naukovykh prats amianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Vyp. 19, s. 15−18, 2013.

14. Anketa po rozыsku y ustanovlenyiu sudbы voenosluzhashcheho srochnoi sluzhbы Sovetskoi armyy, pysmennaia sviaz s kotorыm utachena v peryod Otechestvennoi voinы (1941−1945 hh.), Osobystyi arkhiv O. Yu. Kyiashka.

15. V. M. Lipinskyi, «Hidrometeorolohichna sluzhba Ukrainy». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://hydrohistory.ru/files/books/gdrometeorologchna_ slujba_ukrani._kiv_2011. pdf. Data zvernennia: Kvit. 02, 2020.

16. «Bilotserkivskyi ahrarnyi universytet. Istorychni narysy». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://btsau.edu.ua/uk/content/istorychni-narysy. Data zvernennia: Kvit. 02, 2020.

17. O. V. Kyiashko, «Doslidzhennia yakosti zvariuvanykh shviv z dopomohoiu renthenivskykh promeniv», Naukovi zapysky Kyivskoho derzhavnoho pedahohichnoho instytutu imeni O. M. Horkoho : fizyko-matemat. zb., T. II., s. 29−35, 1939.

18. «Bilotserkivskyi ahrarnyi universytet. Istorychni narysy». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://btsau.edu.ua/uk/content/istorychni-narysy. Data zvernennia: Kvit. 02, 2020.

19. Ot zhenы pohybsheho ofytsera ynzhenera 3 ranha Kyiashko A. V. − Kyiashko Verы Mytrofanovnы prozhyvaiushchei v h. Kyeve po ul. Melnyka 73 kv. 3. Zaiavlenye, Osobystyi arkhiv O. Yu. Kyiashka.

20. O. V. Kiiashko, Fizyka. Zavdania №3. Bila Tserkva. Ukraina: KAIITsP. B.r. 23 s.

21. O. Kiiashko, L. Leushchenko, ta V. Frankovskyi, Fizyka. Pidruchnyk dlia semyrichnoi politekhnichnoi shkoly. 5 rik navchannia. Vypusk I. Kharkiv. Ukraina: Radianska shkola, 1932. 124 s.