Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК 37.013.3

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-14-21

Завантажити PDF

 

ЗМІСТ ПІДРУЧНИКІВ З МАТЕМАТИКИ У КОНТЕКСТІ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ PISA-2018

Михайло Бурда, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, завідувач відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

Е-mail: mibur5@ukr.net

ORCID ID 0000-0003-0330-9866

У статті з’ясовано проблеми математичної освіти школярів, які потребують вирішення з огляду на результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 з математичної грамотності. Пропонується низка вимог до відбору теоретичного матеріалу, системи задач і методичного апарату підручників із математики (прикладна спрямованість змісту навчання, укрупнення навчального матеріалу, його візуалізація, інтеграція та ін.). Обґрунтовано, що врахування наведених вимог і шляхів їх реалізації під час підготовки підручників сприятиме покращанню математичної грамотності учнів.

Ключові слова: підручник; математика; методика; вимоги; прикладна спрямованість.

 

Михаил Бурда, доктор педагогических наук, профессор, действительный член НАПН Украины, заведующий отдела математического и информационного образования Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина

СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНИКОВ ПО МАТЕМАТИКЕ В КОНТЕКСТЕ РЕЗУЛЬТАТОВ ИССЛЕДОВАНИЯ PIZA 2018

В статье выяснены проблемы математического образования школьников, требующие решения, учитывая результаты международного исследования качества образования PISA-2018 по математической грамотности. Предлагается ряд требований к отбору теоретического материала, системы задач и методического аппарата учебников по математике (прикладная направленность содержания обучения, укрупнение учебного материала, его визуализация, интеграция и др.). Обосновано, что учет указанных требований и путей их реализации при подготовке учебников будет способствовать улучшению математической грамотности учащихся

Ключевые слова: учебник; математика; методика; требования; прикладная направленность.

Muhajlo Burda, Full Member of the NAES of Ukraine, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Mathematical and Informative Education Department of the Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine

CONTENTS OF MATHEMATICAL TUTORIALS IN THE CONTEXT OF PISA RESULTS 2018

Problems of mathematical education of students need to be solved in view of the results of mathematical literacy in the international monitoring PISA-2018. The educational activity of modern students (better learn large, structured educational material rather than bulky textbooks; better perceive visual information; focus on the practical use of knowledge; focus on specific, not too dedicated; need feedback, work in groups, share experiences, etc.) should be taken into account in the content of teaching.

The content of the textbook should have the following features: applied orientation (the training material should correspond to the stages of application of mathematics in practice; the study of mathematical fact begins with the analysis of the relevant example from the environment, practical situation or problems of practical content; then its essence is explained and substantiated mathematical problems are solved, finally it is applied in practice), consolidation of educational material (not to remove in the study time the study of similar and similar concepts, mutually reversed statements, operations; selection of typical configurations of drawings used in solving problems as the study of material; grouping problems in common ways; ideas concepts, properties, ways of solving problems); visualization of educational texts (support of educational material with new information technologies makes it possible to arouse interest in mathematics, activate educational and cognitive, research, project activities of students), integration of content (strengthening the connections between algebra and geometry, planimetry and stereometry, the interpenetration of geometric methods and images in algebra and, conversely, geometric interpretation of algebraic dependencies and analytic particularities; coordinate method, which allows to consider figures and numbers as interconnected models of knowledge and to establish pairwise correspondence between basic concepts of geometry and algebra), etc.

Taking into account the above requirements and some ways of their implementation in the preparation of textbooks will help to improve the mathematical literacy of students.

Keywords: textbook; mathematics; method; requirements; applied orientation.

 

Використані джерела

1.    Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA2018 / кол. авт. : М. Мазорчук (осн. автор), Т. Вакуленко, В. Терещенко, Г. Бичко, К. Шумова, С. Раков, В. Горох та ін. ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ : УЦОЯО, 2019. 439 с.

2.    PISA: математична грамотність / уклад. Т. С. Вакуленко, В. П. Горох, С. В. Ломакович, В. М. Терещенко; перекл. К. Є. Шумова. К. : УЦОЯО, 2018. 60 с.

3.    PISA-2018. Результати. (Том І). Що учні знають та вміють робити: Міжнародний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 (переклад українською мовою) / переклад. : Ларіна Т. В. ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ : УЦОЯО, 2019. 324 с.

 

References

1.    Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA2018 / kol. avt. : M. Mazorchuk (osn. avtor), T. Vakulenko, V. Tereshchenko, H. Bychko, K. Shumova, S. Rakov, V. Horokh ta in. ; Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. Kyiv : UTsOIaO, 2019. 439 s.

2.    PISA: matematychna hramotnist / uklad. T. S. Vakulenko, V. P. Horokh, S. V. Lomakovych, V. M. Tereshchenko; perekl. K. Ye. Shumova. K. : UTsOIaO, 2018. 60 s.

3.    PISA-2018. Rezultaty. (Tom I). Shcho uchni znaiut ta vmiiut robyty: Mizhnarodnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2018 (pereklad ukrainskoiu movoiu) / pereklad. : Larina T. V. ; Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. Kyiv : UTsOIaO, 2019. 324 s.