Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК 372.8:811-112.2

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-47-54

Завантажити PDF

 

ПІДРУЧНИК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСІБ СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ ЛІЦЕЮ

 

Ніна Голуб, доктор педагогічних наук, професор, завідувачка відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

Е-mail: olnazir_777@ukr.net

ORCID ID: 0000-0002-3736-9296

 

У статті актуалізовано проблему соціалізації учнів як субєктів освітнього процесу засобами мови, висвітлено найвагоміші питання, що потребують урахування авторами підручників і посібників; виокремлено ключові положення досліджень соціологів, психологів, педагогів, присвячених проблемі соціалізації учнів; на прикладі конкретних підручників продемонстровано, які елементи структури і види завдань шкільного підручника української мови сприяють ефективному розвязанню проблем соціалізації учнів. Авторка вважає, що спрямування підручника на соціалізацію особистостіодин із найважливіших критеріїв його сучасності й ефективності.

Ключові слова: соціалізація особистості; підручник української мови; компетентний мовець; засоби соціалізації; мовленнєві жанри.

 

Нина Голуб, доктор педагогических наук, профессор, заведующая отдела обучения украинского языка и литературы Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

 

УЧЕБНИК УКРАИНСКОГО ЯЗЫКА КАК СПОСОБ СОЦИАЛИЗАЦИИ УЧЕНИКОВ ЛИЦЕЯ

В статье актуализирована проблема социализации учащихся как субъектов образовательного процесса средствами языка, освещены наиболее значимые вопросы, требующие учета авторами учебников и пособий; выделены ключевые положения исследований социологов, психологов, педагогов, посвященные проблеме социализации учащихся; на примере конкретных учебников продемонстрировано, какие элементы структуры и виды заданий школьного учебника украинского языка способствуют эффективному решению проблем социализации учащихся. Автор считает, что направление учебника на социализацию личности один из важнейших критериев его современности и эффективности.

Ключевые слова: социализация личности, учебник украинского языка, компетентный говорящий, способы социализации, языковые жанры.

 

Nina Holub, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, the Chief of Ukrainian Language and Literature Teaching Department of Institute of Pedagogy of NAPS of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

 

UKRAINIAN LANGUAGE TEXTBOOK AS SOCIALISATION ISSUE OF STUDENTS OF LYCEUM

The article actualizes socialisation issue of students as subjects of educational process by means of language, highlights most important issues that need to be addressed by authors of textbooks; identifies key research results of sociologists, psychologists and educators, devoted to the problem of pupils’ socialisation; demonstrates examples of structure elements and tasks of Ukrainian language textbook that help to address effectively issues of students’ socialisation. The author considers important studies that capture essence of «socialisation» concept, determine the structure of this process and socialisation indicators of an individual, determine aspects that must be learned by an individual during socialisation as this awareness contributes to delineation of algorithm for textbook authors in solving the outlined tasks. Focusing on students’ socialisation issue by means of Ukrainian language education at school and using examples from textbooks, the researcher demonstrates implementation of socialisation tasks of Ukrainian students. The article deals with a list of socially important skills of students, namely: ability to greet, to apologize, to respect someone else’s work, to help the elderly, to ask for help, to be part of a team, to present yourself, to respond to criticism, to listen, to be sincere, to keep calm and to create harmonious conversation utilizing programme’s spoken genres, which, according to the researcher, contribute to formation of most social skills. Examples of three textbooks demonstrate key aspects of systematic work to prepare students for socialisation. Thus, a significant part of epigraphs is directed to awareness of importance of self-actualization and self-realization, text material and tasks teach to apply creative skills, promote development of emotional intelligence and gaining experience of solving various social problems. The author believes that focus of textbook on socialization of an individual is one of the most important criteria for its modernity and effectiveness.

Keywords: socialisation, Ukrainian language textbook, competent speaker, means of socialisation, speech genres.

 

Використані джерела

1.    Е. П. Белинская, и О. А. Тихомандрицкая, Социальная психология личности: учеб. пособие для вузов. Москва, Россия: Аспект Пресс, 2001.

2.    В. В. Москаленко, Соціалізація особистості: монографія. Київ, Україна: Фенікс, 2013.

3.    Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. 10-11 класи (рівень стандарту): програма. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalniprogrami-dlya-10-11-klasiv

4.    Н. В. Бордовская, и С. И. Розум, Психология и педагогика: Учебник для вузов. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2013.

5.    А. В. Мудрик, Социализация человека: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений, 2-е изд., испр. и доп. Москва, Россия: Академия, 2006.

6.    Н. Б. Голуб, О. М. Горошкіна, та В. В. Новосьолова, Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ, Україна : Пед. думка, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pidruchnyk.com.ua/1317-ukrainskamova-golub-11-klas.html

7.    Н. Б. Голуб, та В. В. Новосьолова, Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ, Україна: Пед. думка, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pidruchnyk.com.ua/1232-ukrainska-mova-10-klas-golub.html

8.    Н. Б. Голуб, та А. В. Ярмолюк, Українська мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Україна : Пед. думка, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pidruchnyk.com.ua/999-ukrmova-9-golub.html

9.    Дж. Брунер, Культура образования, пер. с англ. Л. Трубицыной, А. Соловьева. Москва, Россия: Просвещение, 2006.

 

References

1.    Ye. P. Belinskaya, and O. A. Tikhomandritskaya, Sotsial'naya psikhologiya lichnosti: ucheb. posobiye dlya vuzov. Moskva, Rossiya: Aspekt Press, 2001.

2.    V. V. Moskalenko, Sotsializatsiia osobystosti: monohrafiia. Kyiv, Ukraina: Feniks, 2013.

3.    Ukrainska mova dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrainskoiu movoiu navchannia. 10-11 klasy (riven standartu): prohrama. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/ osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

4.    N. V. Bordovskaya, and S. I. Rozum, Psikhologiya i pedagogika: Uchebnik dlya vuzov. SanktPeterburg, Rossiya: Piter, 2013.

5.    V. Mudrik, Sotsializatsiya cheloveka: ucheb. posobiye dlya stud. vyssh. ucheb. zavedeniy, 2-ye izd., ispr. i dop. Moskva, Rossiya: Akademiya, 2006.

6.    N. B. Holub, O. M. Horoshkina, ta V. V. Novosolova, Ukrainska mova (riven standartu): pidruchnyk dlia 11 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv, Ukraina : Ped. dumka, 2019. [Online]. Available: https://pidruchnyk.com.ua/1317-ukrainska-mova-golub-11-klas.html

7.    N. B. Holub, ta V. V. Novosolova, Ukrainska mova (riven standartu): pidruchnyk dlia 10 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv, Ukraina: Ped. Dumka, 2018. [Online]. Available: https://pidruchnyk.com.ua/1232-ukrainska-mova-10-klas-golub.html

8.    N. B. Holub, ta A. V. Yarmoliuk, Ukrainska mova: pidruchnyk dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv, Ukraina : Ped. dumka, 2017. [Online]. Available: https:// pidruchnyk.com.ua/999-ukrmova-9-golub.html

9.    Dzh. Bruner, Kul'tura obrazovaniya, per. s angl. L. Trubitsynoy, A. Solov'yeva. Moskva, Rossiya: Prosveshcheniye, 2006.