Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК 373.3/.5.091.64:51](091)

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-206-215

Завантажити PDF

 

СПЕЦКУРС «ІСТОРІЯ ШКІЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА МАТЕМАТИКИ»: ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА

Світлана Панова, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики та методики навчання математики Бердянського державного педагогічного університету, м. Бердянськ, Україна.

Е-mail: panovasveta85@ukr.net

ORCID ID: 0000-0002-7734-8182,

 

У статті обґрунтовано доцільність включення у фахову підготовку майбутніх учителів математики навчальної дисципліни «Історія шкільного підручника математики», що зумовлено необхідністю покращання змістового наповнення сучасного підручника математики та формування в майбутніх її вчителів здатності до різнобічного та глибокого аналізу позитивних і негативних тенденцій у створенні шкільної навчальної літератури з математики протягом декількох століть. Розкрито зміст і структуру цього авторського спецкурсу, вивчення якого сприяє глибшому розумінню майбутніми вчителями математики педагогічних, психологічних, політичних, підручникознавчих та інших аспектів створення математичної навчальної літератури з метою обрання або створення в майбутній фаховій діяльності якісного підручника математики.

Ключові слова: історія шкільного підручника математики, історія математики, підручник, математика, математична освіта.

 

Светлана Панова, кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры математики и методики обучения математики Бердянского государственного университета, г. Бердянск, Украина

СПЕЦКУРС «ИСТОРИЯ ШКОЛЬНОГО УЧЕБНИКА МАТЕМАТИКИ»: СОДЕРЖАНИЕ И СТРУКТУРА

В статье обоснована целесообразность включения в профессиональную подготовку будущих учителей математики учебной дисциплины «История школьного учебника математики». Это обусловлено необходимостью улучшения содержательного наполнения современного учебника математики и формирования у будущих учителей математики способности разностороннего и глубокого анализа положительных и отрицательных тенденций в создании школьной учебной литературы по математики в течение нескольких веков. Раскрывается содержание и структура этого авторского спецкурса, изучение которого способствует более глубокому пониманию будущими учителями математики педагогических, психологических, политических и других аспектов создания математической учебной литературы с целью избрания или создание в будущей профессиональной деятельности качественного учебника математики.

Ключевые слова: история школьного учебника математики; история математики; учебник; математика; математическое образование.

 

Svitlana Panova, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer at the Department of Mathematics and Methods of Teaching Mathematics of Berdyansk State Pedagogical University, Berdyansk, Ukraine

SPECIAL COURSE «HISTORY OF THE SCHOOL TEXTBOOK OF MATHEMATICS»: CONTENTS AND STRUCTURE

In the context of reforming the education system in Ukraine, the problem of updating the content of mathematical education, which is reflected in modern mathematics textbooks, is particularly relevant. Therefore, it is very important that the content of the textbooks meet the requirements of today.

Improving the content of a modern mathematics textbook requires a qualitative analysis of the factors that influence the state of school textbooks. The most comprehensive study of the historical development of the school textbook of mathematics contributes to a deeper understanding of the pedagogical, psychological, political, textual and other aspects of the creation of mathematical educational literature.

The study of the historical development of the school textbook for mathematics is fragmentary and needs special attention. It is important to systematize the historical experience of the creation of mathematical educational literature, and to find out the general trends of designing and developing the content of a modern mathematics textbook.

Modern schools also need highly qualified mathematics teachers who are able to select, analyze and critically evaluate teaching material. Therefore, it is necessary to include in the system of training of future teachers of mathematics a special course that helps to develop the ability of a comprehensive and in-depth analysis of the positive and negative tendencies in the creation of school educational literature in mathematics for several centuries. The study of future mathematics teachers an author’s special course in «History of the school textbook of mathematics» contributes to: understanding of the historical development of the school textbook of mathematics and the factors that influence its content; contribution of domestic and foreign teachers of mathematics in improving the content of mathematical education; gaining future competences for mathematics teachers.

Therefore, the purpose of this article is to disclose the structure and content of the author’s special course «History of the School Textbook of Mathematics» as a component of the difficult professional training of future mathematics teachers.

Forming the structure of the course, a number of scientific literatures on pedagogy, history of mathematics and mathematics education and theory of educational literature were studied in order to obtain information on the historiography of the school mathematics textbook of different times. Be able to develop a periodization of the history of the school mathematics textbook that formed the basis for the semantic content of the course.

The author’s special course «History of the school textbook for mathematics» includes four content modules. The first module introduces the concept of the history of the school textbook of mathematics as part of the general theory of school textbooks. The second analyzes the most famous educational mathematical texts in the world (from the first civilizations to the Middle Ages). The third module is devoted to the content of mathematics textbooks used in the territory of Ukraine in the nineteenth and twentieth century’s. The development of national educational literature from the 1920s to the 21st century is discussed in the fourth module.

As a result of the analysis of educational activity of future mathematics teachers during the study of the special course «History of the school textbook of mathematics» and their relation to it, it is concluded that this author’s course can be an effective means of comprehensive training of future mathematics teachers.

Keywords: history of the school textbook of mathematics, history of math, textbook, mathematics, mathematical education.

 

Використані джерела

1.    О. Жосан, Тенденції розвитку шкільної навчальної літератури в Україні (20-ті 80-ті роки ХХ століття). Кіровоград : Ексклюзив-систем, 2013.

2.    Н. Зубко, «Підручник з хімії для загальноосвітніх навчальних закладів в Україні (19212014): історико-книгознавчий аспект», дис. канд.іст.наук, Українська академія друкарства, Київ, 2016.

3.    Я. Кодлюк, Шкільний підручник як модель процесу навчання: історія, теорія, практика: результати науково-дослідної роботи (20082013 рр.). Тернопіль : ТНПУ імені Володимира Гнатюка, 2014.

4.    В. Бевз, Практикум з історії математики. Київ, 2004.

5.    В. Бевз, Історія математики. Харків: Основа, 2006.

6.    Л. Вивальнюк, М. Ігнатенко, Елементи історії математики. Київ, 1996.

7.    С. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, 1997.

References

1.    O. Zhosan, Tendentsii rozvytku shkilnoi navchalnoi literatury v Ukraini (20-ti 80-ti roky ХХ stolittia). [Trends in the Development of School Educational Literature in Ukraine (20s 80s of the 20th Century)]. Kirovohrad : Ekskliuzyv-system, 2013 (In Ukrainian).

2.    N. Zubko «Pidruchnyk z khimii dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv v Ukraini (19212014): istoryko-knyhoznavchyi aspekt [Textbook of Chemistry for General Educational Institutions in Ukraine (19212014): Historical and Biblical Aspect]» : dys. kand.ist.nauk, Ukrainska akademiia drukarstva. Kyiv, 2016. (In Ukrainian).

3.    Ya. Kodliuk, Shkilnyi pidruchnyk yak model protsesu navchannia: istoriia, teoriia, praktyka: rezultaty naukovo-doslidnoi roboty (20082013 rr). [School textbook as a model of the learning process: history, theory, practic.e: results of research work (20082013)]. Ternopil : TNPU imeni Volodymyra Hnatiuka, 2014 (In Ukrainian).

4.    V. Bevz, Praktykum z istorii matematyky. [Workshop on the history of mathematics]. Kyiv, 2004 [In Ukrainian].

5.    V. Bevz, Istoriia matematyky. [History of mathematics]. Kharkiv: Osnova, 2006 (In Ukrainian).

6.    L. Vyvalniuk & M. Ihnatenko, Elementy istorii matematyky. [Elements of the History of Mathematics]. Kyiv, 1996 (In Ukrainian).

7.    S. Honcharenko, 1997. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary.]. Kyiv, 1997. (In Ukrainian).