Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК 372.891

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-185-193

Завантажити PDF

 

ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ЛІЦЕЮ КЛЮЧОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЧЕРЕЗ ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ПОСІБНИКА

 

Тетяна Назаренко, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувачка відділом навчання географії та економіки Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

Е-mail: geohim@ukr.net

ORCID ID: 0000-0001-7354-5245

 

Наталія Шиліна, кандидат педагогічних наук, вчитель географії та економіки вищої категорії закладу загальної середньої освіти ЗНЗ №283, м. Київ, Україна.

Е-mail: ura785@ukr.net

 

Статтю присвячено проблемі формування ключової компетентності з фінансової грамотності в учнів ліцею для вміння користуватися набутими знаннями в умовах ринкових відносин за допомогою навчального змісту посібника. Окреслено методику формування фінансових понять, умінь та законів шляхом практичного використання. Розкрито основні засади компетентністного навчання фінансової грамотності в ліцеї та способи її результативного здійснення у змісті посібника. Означено вагомість структури змісту посібника для курсу за вибором в умовах Нової української школи. Продемонстровано зразки застосування методичних можливостей посібника з фінансової грамотності для формування ключової компетентності в учнів ліцею.

Ключові слова: ключові компетентності; фінансова грамотність; навчальний посібник; компетентнісне навчання; учні ліцею.

 

Татьяна Назаренко, доктор педагогических наук, старший научный сотрудник, заведующая отделом обучения географии и экономики Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина.

Наталья Шилина, кандидат педагогических наук, учитель географии и экономики вышей категории школы №283 города Киева, г. Киев, Украина.

 

ФОРМИРОВАНИЕ У УЧАЩИХСЯ ЛИЦЕЯ КЛЮЧЕВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ С ПОМОЩЬЮ УЧЕБНОГО ПОСОБИЯ

Статья посвящена проблеме формирования ключевой компетентности по финансовой грамотности у учащихся лицея для умения пользоваться приобретенными знаниями в условиях рыночных отношений с помощью учебного пособия. Определена методика формирования финансовых понятий, умений и законов путем практического использования учебного пособия. Раскрыты основные принципы компетентностного обучения финансовой грамотности в лицее и способы ее результативного использования. Отмечена значимость структуры содержания пособия для курса по выбору в условиях Новой украинской школы. Продемонстрированы примеры использования методических возможностей учебного пособия по финансовой грамотности для формирования ключевой компетентности у учащихся лицея.

Ключевые слова: ключевые компетентности; финансовая грамотность; учебное пособие; компетентностное обучение; ученики лицея.

 

Tetyana Nazarenko, Doctor of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Head of the Department of Teaching Geography and Economics Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

Natalya Shilina, Candidate of Pedagogical Sciences, Teacher of Geography and Economics of the Highest Category of School #283 in Kyiv, Kyiv, Ukraine.

 

FORMATION OF BASIC COMPETENCE BY A SENIOR STUDENT THROUGH THE CONTENT OF THE TEXTBOOK

The article is devoted to the problem of formation of the key competence in financial literacy in the students of the Lyceum for the ability to use the acquired knowledge in the conditions of market relations with the help of the content of the manual. The methodology of forming financial concepts, skills and laws by practical use of the contents of the manual is outlined. The basic principles of financial literacy training in lyceum and ways of its effective implementation in the content of the manual are revealed. The importance of the structure of the content of the manual for the elective course in the conditions of the

New Ukrainian School is determined. The examples of application of the methodological capabilities of the financial literacy manual for the formation of key competency in the Lyceum students are demonstrated.

Methodological conditions for forming financial literacy are presented in our guide, in which didactic material is described by algorithmic principles of sequential actions (for individual work); cohesion tasks (information for group work) and problematic questions that form critical thinking and enable students to develop financial literacy through cognitive financial tasks and practical exercises.

But in order for students to create financial literacy, it is not enough to reduce this process only to working with management. The system of financial education of the Lyceum includes both a variable component and extracurricular work. In addition, teachers often use various forms of gaming technology in their teaching activities. During the educational game, conditions are created for the full development of the high school student and his abilities. Role-playing games are very effective for developing financial skills. They help students become experts in a particular field, demonstrate their knowledge, skills, often acquired using the method of complex tasks, examples of games and various student projects contained in the manual and already selected by the teacher.

In addition, various study-oriented trips to financial institutions are actively introduced into the educational process, where students become familiar with the direct work of these institutions and learn to open loans, deposits, study the risks of the financial market, etc., and generate financial literacy in them

Keywords: key competencies; financial literacy; tutorial; competency-based training; students of the lyceum.

 

Використані джерела

1.    https://www.usaid.gov/sites/all/themes/usaid/logo.png

2.    С. О. Мудрук/ Аналіз практики фахівців фондового ринку України 2018-2019 р.: Київ : Видавництво «Наукова столиця» : СПД Шмидко Т.С., 2019. 124 с.

3.    http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/54758/

4.    https://mon.gov.ua/ua/news/z-1-veresnya-shkolyari-vivchatimut-finansovu-gramotnist- za-novimi-pidruchnikami

5.    https://zaxid.net/ukrayinski_shkolyari_z_1_veresnya_vivchatimut_finansovu_ gramotnist_n1487441

6.    Д. Д. Зуев/ Школьный учебник. М.: Педагогика, 1983. 239 с.

7.    Р. Кийосаки. Квадрант денежного потока (перевод О. Белошеев). Минск. 2018. 368 с. ISBN 978-985-15-3519-0

8.    Концепція Нової української школи https://mon.gov.ua/tag/novaukrainska-shkola

9.    Новий Закон України «Про освіту» https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyato-novij-zakonpro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv

10. Навчальний посібник «Фінансова грамотність. Фінанси. Що? Чому? Як?» http:// www.imzo.gov.ua/diyalnist/innovatsiyna-ta-doslidno-eksperementalna/kurs-finansovagramotnist/elektronni-versiyi-posibnikiv-spetskursu/

11. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. К. : «К.І.С.», 2004. 112 с.

12. Т. Г. Назаренко. Формування в учнів ліцею економічної компетентності. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. К.: Педагогічна думка, 2018. Вип. 20. С. 261271 [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710745. Дата звернення: 01.02. 2019.

 

References

1.    https://www.usaid.gov/sites/all/themes/usaid/logo.png

2.    Mudruk S.O. Analiz prakty`ky` faxivciv fondovogo ry`nku Ukrayiny` 2018-2019 r.: Ky`yiv : Vy`davny`cztvo «Naukova stoly`cya» : SPD Shmy`dko T.S., 2019. 124 s.

3.    http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/54758/

4.    https://mon.gov.ua/ua/news/z-1-veresnya-shkolyari-vivchatimut-finansovu-gramotnist- za-novimi-pidruchnikami

5.    https://zaxid.net/ukrayinski_shkolyari_z_1_veresnya_vivchatimut_finansovu_gr amotnist_n1487441

6.    Zuev D.D. Shkoljnыj uchebnyk. M.: Pedaghoghyka, 1983. 239 s.

7.    Kyiosaky Robert Kvadrant denezhnoho potoka (perevod O. Belosheev). Mynsk. 2018. 368 s.

8.    Koncepciya Novoyi ukrayins`koyi shkoly` https://mon.gov.ua/tag/novaukrainska- shkola

9.    Novy`j Zakon Ukrayiny` «Pro osvitu» https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyato-novij-zakonpro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv

10. Navchal`ny`j posibny`k «Finansova gramotnist`. Finansy`. Shho? Chomu? Yak?» http:// www.imzo.gov.ua/diyalnist/innovatsiyna-ta-doslidno-eksperementalna/kurs-finansovagramotnist/elektronni-versiyi-posibnikiv-spetskursu/

11. Kompetentnisny`j pidxid u suchasnij osviti: svitovy`j dosvid ta ukrayins`kiperspekty`vy`: Biblioteka osvitn`oyi polity`ky` / pid zag. red. O. V. Ovcharuk. K. : «K.I.S.», 2004. 112 s.

12. Nazarenko T. G. Formuvannya v uchniv liceyu ekonomichnoyi kompetentnosti. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka: zb. nauk. pracz` / [red.. kol.; golov. red. O. M. Topuzov]. K.: Pedagogichna dumka, 2018. Vy`p. 20.. 282 s. S.261-271 [Elektronny`j resurs]. Dostupno: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710745 Data zvernennya: 01.02. 2019.