Проблеми сучасного підручника (Випуск 24)

УДК 372.853

https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-132-141

Завантажити PDF

 

МЕТОДИ І СПОСОБИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ БАЗОВОГО КУРСУ ФІЗИКИ В СУЧАСНОМУ ПІДРУЧНИКУ

Юрій Мельник, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу біологічної, хімічної та фізичної освіти Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.

Е-mail: ysm0909@ukr.net

ORCID ІD: 0000-0002-1268-6199

 

У статті обґрунтовано роль і місце системи задач базового курсу фізики в сучасному підручнику, висвітлено основні методи і способи їх розвязування учнями гімназії. Акцентовано увагу на тому, що у процесі розв’язування систематично здійснюються світоглядні та методологічні узагальнення, враховуються потреби суспільства, знання історії фізики, значення математичних перетворень та ін. Проаналізовано основні дидактичні функції й завдання результативного складника сучасного підручника як основи методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики учнів гімназії. Обґрунтовано, що саме підручник нового покоління, зміст та методичний апарат якого створено на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого та діяльнісного підходів, має стати важливим засобом формування ключових і предметної компетентностей.

Ключові слова: базовий курс фізики, гімназія, компетентність, методи і способи розв’язування задач, методична система, підручник, тестові завдання.

 

Юрий Мельник, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, старший научный сотрудник отдела биологического, химического и физического образования Института педагогики НАПН Украины, г. Киев, Украина

МЕТОДЫ И СПОСОБЫ РЕШЕНИЯ ЗАДАЧ БАЗОВОГО КУРСА ФИЗИКИ В СОВРЕМЕННОМ УЧЕБНИКЕ

В статье обоснованы роль и место системы задач базового курса физики в современном учебнике, отражены основные методы и способы их решения учащимися гимназии. Акцентировано внимание на том, что в процессе решения систематически осуществляются мировоззренческие и методологические обобщения, учитываются потребности общества, знания истории физики, значение математических преобразований и др. Проанализированы основные дидактические функции и задачи результирующей составляющей современного учебника как основы методической системы компетентностно ориентированного обучения физике учащихся гимназии. Обосновано, что именно учебник нового поколения, содержание и методический аппарат которого создан на основе компетентностного, личностно ориентированного и деятельностного подходов, должен стать важным средством формирования ключевых и предметной компетентностей.

Ключевые слова: базовый курс физики, гимназия, компетентность, методы и способы решения задач, методическая система, учебник, тестовые задания.

 

Yuriy Mel’nik, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Senior Researcher of the Department of Biological, Chemical and Physical Education the Institute of Pedagogy of the NAPS of Ukraine, Kyiv, Ukraine

 

METHODS AND WAYS TO SOLVE TASKS OF THE BASIC COURSE OF PHYSICS IN MODERN TEXTBOOKS

Problem solving — one of the main methods of teaching physics, using which students get knowledge about natural objects and phenomena, formed the practical and intellectual skills, are created and solved a problem situation, studying the history of science and technology, forming key and subject competence, creativity, developing such qualities as purposefulness, perseverance, punctuality, attentiveness, discipline, etc. In modern conditions of development of production in each workplace specialist should be able to set and solve problems related to science, technology and everyday life.

To familiarize the students with methods and ways of the decision of the competence-oriented tasks allows a better understanding of the methods of the science of physics, its theory, because the task is always part of the theory and Vice versa. In physical science there is a significant amount of knowledge of methods which enable to solve problems rationally, efficiently, elegantly, and thus excite interest, to encourage the assimilation of advanced knowledge, give rise to the desire of search and research.

The role and place of system tasks of a basic course in modern physics the textbook is substantiated in the article, the main methods and ways of their solution by the pupils of the gymnasium lit. The attention is focused on the fact that in the process of solving systematically the philosophical and methodological generalizations are made, the needs of society, knowledge of the history of physics, the value of the mathematical transformations etc. are taken into account. The basic didactic functions and tasks effective component of a modern textbook as the basis of the methodical system of competence-oriented teaching physics students of the school analyzed. It is the textbook of the new generation, the contents and methodological apparatus is created on the basis of competence, personality-oriented and activity approaches, should be an important means of forming key and subject competences is justified.

Keywords: basic physics course; gymnasium; competence; methods and ways to solve tasks; methodical system; textbooks; the test task.

 

Використані джерела

1.    М. В. Головко, «Проблеми формування змісту базового курсу фізики та методики його реалізації в гімназії». Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць, О.М. Топузов, Ред., Київ, Україна: Педагогічна думка, 2018, Вип. 21, С. 92-104.

2.    М. В. Головко, Л. В.Непорожня, В. В. Коваль, Ю. С. Мельник, В. В. Сіпій, Фізика. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів, Київ, Україна: Видавничий дім «Сам», 2017, 322 с.

3.    Т. М. Засєкіна, «Підручник з фізики як засіб формування предметної компетентності учнів». Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць, О.М. Топузов, Ред., Київ, Україна: Педагогічна думка, 2014, Вип. 14, С. 197-296.

4.    С. Е. Каменецкий, В. П. Орехов, Методика решения задач по физике в средней школе. Книга для учителя, Москва, Россия: Просвещение, 1987, 336 с.

5.    Методика преподавания физики в 8—10 классах средней школы. Ч. 1. Пособие для учителя, В.П. Орехова, А.В. Усова, Ред., Москва, Россия: Просвещение, 1980, 320 с.

 

References

1.    M.V. Holovko, «Problemy formuvannia zmistu bazovoho kursu fizyky ta metodyky yoho realizatsii v himnazii». Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats, O.M. Topuzov, Red., Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2018, Vyp. 21, S. 92-104.

2.    M. V. Holovko, L. V. Neporozhnia, V. V. Koval, Yu. S. Melnyk, V. V. Sipii, Fizyka. Pidruchnyk dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv, Kyiv, Ukraina: Vydavnychyi dim «Sam», 2017, 322 s.

3.    T. M. Zasiekina, «Pidruchnyk z fizyky yak zasib formuvannia predmetnoi kompetentnosti uchniv». Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats, O.M. Topuzov, Red., Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2014, Vyp. 14, S. 197-296.

4.    S. E. Kamenetskyi, V. P. Orekhov, Metodyka reshenyia zadach po fyzyke v srednei shkole. Knyha dlia uchytelia, Moskva, Rossyia: Prosveshchenye, 1987, 336 s.

5.    Metodyka prepodavanyia fyzyky v 8—10 klassakh srednei shkolы. Ch. 1. Posobye dlia uchytelia, V.P. Orekhova, A.V. Usova, Red., Moskva, Rossyia: Prosveshchenye, 1980, 320 s.