Проблеми сучасного підручника
(Випуск 24)
UDC 37.035.3—057.874
https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-256-269
SCIENTIFIC
AND METHODICAL
PROVISION
OF PROFILE TECHNOLOGIES TRAINING IN HIGH SCHOOL
Anatolii Tarara, Candidate of
Physical and Mathematical Sciences, Senior Researcher,
Associate Professor, Head of the Technology Education Department of the
Institute of Pedagogy of the NAPS of Ukraine, Kyiv, Ukraine.
Е-mail: lab301@ukr.net,
ORCID ID: 0000-0001-7517-0651
Inna Sushko, Lecturer of Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv,
Ukraine.
Е-mail: sia_2011@ukr.net,
ORCID ID: 0000-0002-1905-192X
The article
emphasizes the importance of profile training of engineering technologies and
development of appropriate educational and methodological support in the form
of special courses (elective courses) in technology. Systematization and
generalization of the scientific research results of a number of topics (senior
profile school) have been carried out in the department of technological
education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical
Sciences of Ukraine with the purpose of systematic use of theoretical
developments (conceptual and theoretical and methodological foundations,
models; formulated hypotheses, innovations, ideas; developed methods,
approaches, etc.) in the process of designing effective content of special
courses for profile technology training. The results obtained formed the
scientific and theoretical basis for the design of the textbook content for the
special course of engineering and technical orientation «Designing and
construction of engineering objects».
The
importance of the special course content for the formation of
project-technological competence, creative technical potential, providing
pupils with a conscious choice of their future professional activity of
engineering and technical orientation has been substantiated.
The role of
the wide-ranging methodological apparatus of the manual has been highlighted
for the effective realization of the special course content «Designing and
construction of engineering objects» in the educational process of the high
school and the tasks fulfillment of profile technologies training according to
its content.
Keywords: profile technology training; design
and technological competence; special courses; content; scientific basis;
theoretical and methodological principles; engineering and technical
orientation; experiment.
Анатолій Тарара, кандидат фізико-математичних наук, старший науковий співробітник, доцент, завідувач відділу технологічної освіти Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна.
Інна Сушко, викладач Київського національного торгово-економічного університету, м. Київ, Україна.
НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФІЛЬНОЇ ОСВІТИ ТЕХНОЛОГІЙ В СТАРШІЙ
ШКОЛІ
У статті наголошено на важливості профільного навчання технологій інженерно-технічного спрямування й розроблення відповідного навчально-методичного забезпечення у вигляді спецкурсів (курсів за вибором) з технологій. Проведено систематизацію й узагальнення результатів наукового дослідження низки тем (старша профільна школа) у відділі технологічної освіти Інституту педагогіки НАПН України з метою системного використання теоретичних розробок (концептуальних і теоретико-методологічних засад, моделей; сформульованих гіпотез, інновацій, ідей; розроблених способів, підходів тощо) у процесі проєктування ефективного змісту спецкурсів для профільного навчання технологій. Отримані результати утворили науково-теоретичну основу проєктування змісту навчального посібника для спецкурса інженерно-технічного спрямування «Проєктування і конструювання об’єктів техніки». Обґрунтовано важливість змісту спецкурсу для формування в учнів проєктно-технологічної компетентності, творчого технічного потенціалу, забезпечення свідомого вибору учнями своєї майбутньої професійної діяльності інженерно-технічного спрямування. Висвітлено роль широкопланового методичного апарату посібника для ефективної реалізації змісту спецкурсу «Проєктування і конструювання об’єктів техніки» у навчальному процесі старшої школи й виконання завдань профільного навчання технологій за його змістом.
Ключові слова: профільне навчання технологій, проєктно-технологічна компетентність, спецкурси, зміст, наукова основа, теоретико-методологічні засади, інженерно-технічне спрямування, експеримент.
Анатолий Тарара, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, доцент,
заведующий отделом технологического образования Института педагогики НАПН
Украины, г. Киев, Украина.
Инна Сушко, преподаватель
Киевского национального торгово-экономического университета, г. Киев, Украина.
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ПРОФИЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ ТЕХНОЛОГИЙ В
СТАРШЕЙ ШКОЛЕ
В статье отмечена важность профильного обучения технологий инженерно-технического направления и разработки учебно-методического обеспечения в виде спецкурсов (курсов по выбору) по технологиям. Проведены систематизация и обобщение результатов выполнения ряда тем научно-исследовательской работы (старшая профильная школа) в отделе технологического образования Института педагогики АПН Украины с целью системного использования теоретических разработок (концептуальных и теоретико-методологических основ, моделей, сформулированных гипотез, инноваций и инновационных идей, способов и подходов и т. д.) в процессе проектирования содержания спецкурсов инженерно-технического направления для профильного обучения технологиям учащихся старших классов, определение методических особенностей эффективной реализации содержания спецкурсов в учебном процессе. Полученные теоретические результаты составили научно-теоретическую основу проектирования содержания учебного пособия спецкурса инженерно-технического направления «Проектирование и конструирование объектов техники». Обоснована важность содержания спецкурсов для формирования у учащихся проектно-технологической компетентности, творческого технического потенциала, обеспечения сознательного выбора учащимися своей будущей профессиональной деятельности инженерно-технического направления. Определены методические особенности эффективной реализации содержания спецкурса «Проектирование и конструирование объектов техники» в учебном процессе старшей школы. Обоснована важность многогранного и широкопланового методического аппарата пособия спецкурса для основательного овладения учащимися содержанием спецкурса «Проектирование и конструирование объектов техники», эффективного выполнения задач профильного обучения технологий по его содержанию.
Ключевые слова: профильное обучение технологий, проектно-технологическая компетентность, спецкурсы, содержание, научная основа, теоретико-методологические основы, инженерно-техническое направление, эксперимент.
References
1. O. I. Buhaiov, M. V. Holovko, Nove pokolinnia pidruchnykiv dlia profilnoho navchannia fizyky u serednikh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh. Yakym yomu buty? Umanskyi
derzh. ped. un-t im. Pavla Tychyny. Zb. nauk. prats. K., 2006. S. 28−31.
2. M. V. Holovko, Osoblyvosti formuvannia struktury i zmistu
kursiv fizyky i astronomii v starshii profilnii shkoli. In-t pedahohiky APN Ukrainy. K., 2008.
Vyp. 8. S. 230−238.
3. M.V. Holovko, Pidruchnyk yak osnova metodychnoi
systemy kompetentnisno oriientovanoho navchannia fizyky v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2018. Vyp. 20.
S. 62−74.
4. D.O. Zasiekin, Tendentsii vdoskonalennia struktury pidruchnykiv fizyky dlia himnazii
ta litseiu. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2018.
Vyp. 20. S. 93−111.
5. T.M. Zasiekina, Do kontseptsii pidruchnyka intehrovanoho kursu «Pryrodnychi nauky». Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2018.
Vyp. 20. S. 111−126.
6. T.V. Korshevniuk, Kompetentnisnyi potentsial pidruchnyka biolohii. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2018.
Vyp. 20. S. 194−204.
7. H. T. Shelekhova, Suchasnyi pidruchnyk ukrainskoi movy yak zasib
rozvytku komunikatyvnoi kompetentsii starshoklasnykiv.
K., 2009. Vyp. 9. S. 472−477.
8. T.O. Iatsenko, Pidruchnyk ukrainskoi literatury v konteksti zavdan Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2018.
Vyp. 20. S. 551−559.
9. A. M. Tarara, Proektuvannia zmistu predmeta «Naukovo-tekhnichna tvorchist» dlia profilnoho navchannia tekhnolohii u starshii shkoli. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. K., 2016. Vyp. 2. S. 104−111.
10.
A. M. Tarara, (V. V. Vdovchenko) Innovatsiinist profiliu navchannia starshoklasnykiv «Tekhnichne proektuvannia». Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. P. Tychyny. Uman,
2010. Ch. 3. S. 102 −107.
11.
A.M. Tarara,
M.K. Samokhin, I.A. Sushko,
Dydaktychni osoblyvosti proektuvannia zmistu tekhnolohichnoho profiliu navchannia na zasadakh
systemnoho pidkhodu. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2018. Vyp. 21.
S. 388−404.
12.
A. M. Tarara,
M. S. Korets, I. A. Sushko,
Kohnityvno-dydaktychni osnovy
proektuvannia navchalnykh pidruchnykiv i posibnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2011. Vyp. 11.
S. 331−340.
13.
A.M. Tarara,
I.A. Sushko, Naukovo-metodychne
zabezpechennia osnovnykh skladovykh zmistu profilnoho navchannia tekhnolohii u profesiinomu litsei. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2018.
Vyp. 20. S. 436−447.
14.
A. M. Tarara,
V. V. Vdovchenko, T. S. Machacha,
V. I. Tutashynskyi, Proektuvannia
zmistu profilnoho navchannia tekhnolohii u starshii shkoli: [kolektyvna monohrafiia]. K.,
2017. 361 s.
15.
A. Tarara, I.A. Sushko, Educational
guide of special course for professional education of technologies of
engineering and technical direction: peculiarities of designing and
implementation of contents. Problemy suchasnoho pidruchnyka. K., 2019.
Vyp. 22. S. 274-289.
Використані джерела
1. О. І. Бугайов, М. В. Головко, Нове покоління підручників для профільного навчання фізики у середніх загальноосвітніх навчальних
закладах. Яким йому бути? Уманський
держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Зб. наук. праць. К., 2006. С.
28—31.
2. М. В.
Головко, Особливості формування
структури і змісту курсів фізики і астрономії в старшій профільній школі. Ін-т педагогіки АПН України. К., 2008. Вип. 8. С.
230—238.
3. М.В.
Головко, Підручник як основа методичної
системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії. Проблеми сучасного підручника. К., 2018. Вип. 20. С. 62-74.
4. Д.О. Засєкін, Тенденції вдосконалення структури підручників фізики для гімназії та ліцею. Проблеми сучасного підручника. К., 2018. Вип. 20. С. 93-111.
5. Т.М. Засєкіна, До концепції
підручника інтегрованого курсу
«Природничі науки». Проблеми сучасного підручника. К., 2018. Вип. 20. С.
111-126.
6. Т.В. Коршевнюк, Компетентнісний потенціал підручника біології. Проблеми сучасного підручника. К., 2018. Вип. 20. С.
194-204.
7. Г. Т. Шелехова, Сучасний підручник української мови як засіб розвитку
комунікативної компетенції старшокласників. К., 2009. Вип.
9. С. 472—477.
8. Т.О.
Яценко, Підручник української
літератури в контексті завдань Нової української
школи. Проблеми сучасного підручника. К., 2018. Вип. 20. С.
551-559.
9. А. М. Тарара, Проектування змісту предмета «Науково-технічна
творчість» для профільного навчання технологій у старшій школі. Український педагогічний журнал.
К., 2016. Вип. 2. С. 104-111.
10.
А. М. Тарара,
(В. В. Вдовченко) Інноваційність
профілю навчання старшокласників «Технічне проектування». Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного
університету ім. П. Тичини. Умань, 2010. Ч. 3. С. 102 -107.
11.
А.М. Тарара,
М.К. Самохін, І.А. Сушко, Дидактичні
особливості проектування змісту технологічного профілю навчання на засадах
системного підходу. Проблеми
сучасного підручника. К.,
2018. Вип. 21. С. 388-404.
12.
А. М. Тарара,
М. С. Корець, І. А. Сушко, Когнітивно-дидактичні
основи проектування навчальних підручників і посібників. Проблеми сучасного підручника. К., 2011. Вип. 11. С. 331-340.
13.
А.М. Тарара,
І.А. Сушко, Науково-методичне забезпечення
основних складових змісту профільного навчання технологій у професійному ліцеї. Проблеми сучасного підручника. К., 2018. Вип. 20. С.
436-447.
14.
А. М. Тарара,
В. В. Вдовченко, Т. С. Мачача,
В. І. Туташинський, Проектування
змісту профільного навчання технологій у старшій школі: [колективна монографія]. К., 2017.
361 с.
15.
A. Tarara, I. A. Sushko, Educational
guide of special course for professional education of technologies of
engineering and technical direction: peculiarities of designing and
implementation of contents. Проблеми сучасного підручника. К., 2019. Вип. 22. — С. 274-289.