Опубліковано 24.07.2023
Ключові слова
- загальна середня освіта,
- підручникотворення,
- книгочитання,
- читання як життєва стратегія,
- читацька грамотність
- ключові компетентності ...Більше
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
Актуалізовано порушену на державному рівні проблему книгочитання. Її своєчасність увзаємозалежнено зі щоденною діяльністю кожної людини, зокрема інформаційною, пізнавальною, професійною, її життєпроєктуванням і життєздійсненням. Доведено особливу гостроту проблеми для українського суспільства на тлі світової тенденції згасання культури вдумливого читання й незадовільного рівня читацької грамотності, яку визначено одним із наскрізних умінь у Європейській Рамці ключових компетентностей для навчання упродовж життя і в Законі України «Про освіту».
З’ясовано роль читання в стимулюванні роботи мозку, розвиткові й збереженні пам’яті, профілактиці хвороби Альцгеймера, у посиленні стресостійкості, що надважливо в умовах російсько-української війни, у підвищенні імовірності досягнення поставлених цілей, у розвиткові системного критичного мислення й набутті ключових умінь для опанування майбутньої професії.
Проаналізовано сучасний стан читання, аргументований соціологічними дослідженнями. З’ясовано причини зниження інтересу українців до читання. Встановлено причинно-наслідкові зв’язки між несформованістю вміння читати й інтелектуальними і культурними лакунами, зниженням уяви, збідненням спектра емоцій, нездатністю вчитися, аналізувати, здійснювати інші мисленнєві операції, моделювати, неспроможністю генерувати нові знання, ідеї, критично, креативно й інноваційно мислити і діяти.
Проаналізовано державну Стратегію розвитку читання на період до 2032 року – «Читання як життєва стратегія», – що визначає мету, цілі й завдання держави у цій царині, а також очікувані результати; виокремлено й конкретизовано завдання освітньої галузі щодо реалізації Стратегії. Розв’язання проблеми вбачається у розробленні на рівні програм і реалізації в підручнику змісту опанування читання як виду мовленнєвої діяльності, визначення необхідних умінь і результатів у контексті увідповіднення текстів для читання основним критеріям і вимогам цифрової доби.
Визначено перспективи подальших досліджень.
Завантаження
Посилання
- Бондаренко, Н. В. (2004). Читання як проблема методики навчання української мови. Дивослово, 12, 1925.
- Бондаренко, Н. В. (2008). Робота з текстом на уроках української мови: посіб. «Бібліотечка «Дивослова»», 5, 56.
- Бондаренко, Н. В. (2009). Текстоцентрична система вивчення державної мови: теоретичні і практичні аспекти. Державотворча й об’єднувальна функції української мови: реалії, здобутки, перспективи. Ужгород: Ліра, 143–153.
- Бондаренко, Н. В. (2019). Читання як засіб активізації мовленнєвої діяльності учнів на уроках української мови. VІІ Волошинські читання «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство». Київ: УОВЦ «Оріон», 264–270. https://lib.iitta.gov.ua/716112/1/BNV_2019_volosh.pdf.
- Бондаренко, Н. В. (2020a). Нелінійний текст як ресурс модернізації підручникотворення. Проблеми сучасного підручника : зб. тез. Київ: Педагогічна думка, 17–19.
- Бондаренко, Н. В. (2020b). Україна в оптиці PISA-2018 – міжнародного дослідження якості освіти. SLOVOWORD, New York, USA, 296–307. https://lib.iitta.gov.ua/718938/1/BNV-2020%2001_N_Y_1701.pdf.
- Бондаренко, Н. В. (2020c). Формування читацької грамотності учнів у контексті стандартів PISA: методичні рекомендації. Українська мова і література в школі, 4, 2–14. https://lib.iitta.gov.ua/722178/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_1.pdf.
- Бондаренко, Н. В. (2020d). Читацька грамотність українського учнівства: акценти PISA-2018. Український педагогічний журнал, 2, 96–103. https://lib.iitta.gov.ua/721386/1/BNV%202020%20UPZh%2002.pdf.
- Бондаренко, Н. В. (2021a). Медіатекст як ресурс осучаснення й збагачення змісту підручника української мови. Проблеми сучасного підручника, 27, 15–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729474.
- Бондаренко, Н. В. (2021b). Ресурсний потенціал уміжпредметнення у компетентнісному навчанні мови. International scientific innovations in human life. Cognum Publishing House. Manchester, United Kingdom, 107–116. https://lib.iitta.gov.ua/726150/1/BNV_2021-07%28Manch%29.pdf.
- Бондаренко, Н. В. (2021c). Текст-метод і досвід його ефективного застосування у навчанні мови. The world of science and innovation. Cognum Publishing House. London, United Kingdom, 369–378. https://lib.iitta.gov.ua/724020/1/BNV%202021%2002%20London.pdf.
- Бондаренко, Н. В. (2021d). Як учити учнів запитувати – відповідати на основі текст-методу. Fundamental and applied research in the modern world. BoScience Publisher. Boston, USA, 250–259. https://lib.iitta.gov.ua/724119/1/BNV%20Boston%2017-19.02.21.pdf.
- Бондаренко, Н. В., Косянчук, С. В. (2017). Реформування навчальних програм: більше запитань, ніж відповідей. Український педагогічний журнал, 2, 112–119. https://lib.iitta.gov.ua/712203/1/BNV%20KSV%2017%20UPZh2.pdf.
- Бондаренко, Н. В., Косянчук, С. В. (2018). Розвиток життєвих компетентностей старшокласників засобами підручника української мови. Проблеми сучасного підручника. Київ, 21, 44‒56. http://lib.iitta.gov.ua/711797/1/BNV%20KSV-PSP-18-21.pdf.
- Бондаренко, Н., Косянчук, С. (2021). Класифікаційна модель запитань для реалізації в освітньому процесі. Нова педагогічна думка, 1(105), 12–17. (DOI: 10.37026/2520-6427-2021-105-1-12-17). https://lib.iitta.gov.ua/724888/1/BNV%20KSV%202021%281%29%20NPD.pdf.
- Закон України «Про освіту» (2017). Відомості Верховної Ради, 38–39.
- Костюк, Г. С. (1950). Про психологію розуміння. Наукові записки НДІ психології УРСР, 11, 8.
- Косянчук, С. В. (2019). Читання як дидактична проблема у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського: хрестоматійний погляд. Проблема читання в сучасному інформаційному суспільстві. Київ: УОВЦ «Оріон», 29–32. https://lib.iitta.gov.ua/717540/1/KSV%202019-10-12%20conf.pdf.
- Косянчук, С. В. (2020). Читання у процесі формування культури інтелектуального життя особистості: соціальний вектор реалізації педагогічних технологій профільного навчання. Problems of implementation of science into practice. Oslo, Norway, 258–261. https://lib.iitta.gov.ua/720160/1/KSV_2020-04-20-21_Oslo.pdf.
- Мартиненко, В. О. (2013). Структура і зміст читацької компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта. Теорія і практика. Кам’янець-Подільський, ХV, 145–151.
- Савченко, О. Я. (2012). Дидактика початкової школи: Підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Грамота.
- Стратегія розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія». (2023). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-р#Text.
- Сухомлинський, В. О. (1996, 1997). Вибрані твори. В 5-ти т. Київ: Радянська школа, 1, 654; 2, 670; 3, 670; 4, 640; 5, 639.
- Ткаченко, О. (2021). Україна як книжкова антиутопія. З чого почати зміни. https://nv.ua/ukr/opinion/chitati-knigi-shcho-ta-skilki-chitayut-ukrajinci-novini-ukrajini-50150721.html.
- Чепелєва, Н. В. (1999). Психологія читання навчальної і наукової літератури в системі професійної підготовки студентів: дис. ... д-ра психол. наук. Київ, 23.
- University of Liverpool (2017). Вчені: читання допомагає впоратись із фізичним болем. https://starylev.com.ua/news/vcheni-chytannya-dopomagaye-vporatys-iz-fizychnym-bolem.
- Bondarenko, N. V. (2004). Chy`tannya yak problema metody`ky` navchannya ukrayins`koyi movy`. Dy`voslovo, 12, 19-25. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2008). Robota z tekstom na urokax ukrayins`koyi movy`: posib. «Bibliotechka «Dy`voslova»», 5, 56. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2009). Tekstocentry`chna sy`stema vy`vchennya derzhavnoyi movy`: teorety`chni i prakty`chni aspekty`. Derzhavotvorcha j ob'yednuval`na funkciyi ukrayins`koyi movy`: realiyi, zdobutky`, perspekty`vy`. Uzhgorod: Lira, 143–153. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2019). Chy`tannya yak zasib akty`vizaciyi movlennyevoyi diyal`nosti uchniv na urokax ukrayins`koyi movy`. VII Voloshy`ns`ki chy`tannya «Shkil`na movno-literaturna osvita: trady`ciyi i novatorstvo». Ky`yiv: UOVCz «Orion», 264–270. https://lib.iitta.gov.ua/716112/1/BNV_2019_volosh.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2020a). Nelinijny`j tekst yak resurs modernizaciyi pidruchny`kotvorennya. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka : zb. tez. Ky`yiv: Pedagogichna dumka, 17–19. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2020b). Ukrayina v opty`ci PISA-2018 – mizhnarodnogo doslidzhennya yakosti osvity`. SLOVOWORD, New York, USA, 296–307. https://lib.iitta.gov.ua/718938/1/BNV-2020%2001_N_Y_1701.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2020c). Formuvannya chy`tacz`koyi gramotnosti uchniv u konteksti standartiv PISA: metody`chni rekomendaciyi. Ukrayins`ka mova i literatura v shkoli, 4, 2–14. https://lib.iitta.gov.ua/722178/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_1.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2020d). Chy`tacz`ka gramotnist` ukrayins`kogo uchnivstva: akcenty` PISA-2018. Ukrayins`ky`j pedagogichny`j zhurnal, 2, 96–103. https://lib.iitta.gov.ua/721386/1/BNV%202020%20UPZh%2002.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2021a). Mediatekst yak resurs osuchasnennya j zbagachennya zmistu pidruchny`ka ukrayins`koyi movy`. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka, 27, 15–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729474. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2021b). Resursny`j potencial umizhpredmetnennya u kompetentnisnomu navchanni movy`. International scientific innovations in human life. Cognum Publishing House. Manchester, United Kingdom, 107–116. https://lib.iitta.gov.ua/726150/1/BNV_2021-07%28Manch%29.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2021c). Tekst-metod i dosvid jogo efekty`vnogo zastosuvannya u navchanni movy`. The world of science and innovation. Cognum Publishing House. London, United Kingdom, 369–378. https://lib.iitta.gov.ua/724020/1/BNV%202021%2002%20London.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V. (2021d). Yak uchy`ty` uchniv zapy`tuvaty` – vidpovidaty` na osnovi tekst-metodu. Fundamental and applied research in the modern world. BoScience Publisher. Boston, USA, 250–259. https://lib.iitta.gov.ua/724119/1/BNV%20Boston%2017-19.02.21.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V., Kosyanchuk, S. V. (2017). Reformuvannya navchal`ny`x program: bil`she zapy`tan`, nizh vidpovidej. Ukrayins`ky`j pedagogichny`j zhurnal, 2, 112–119. https://lib.iitta.gov.ua/712203/1/BNV%20KSV%2017%20UPZh2.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. V., Kosyanchuk, S. V. (2018). Rozvy`tok zhy`ttyevy`x kompetentnostej starshoklasny`kiv zasobamy` pidruchny`ka ukrayins`koyi movy`. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka. Ky`yiv, 21, 44‒56. http://lib.iitta.gov.ua/711797/1/BNV%20KSV-PSP-18-21.pdf. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N., Kosyanchuk, S. (2021). Klasy`fikacijna model` zapy`tan` dlya realizaciyi v osvitn`omu procesi. Nova pedagogichna dumka, 1(105), 12–17. (DOI: 10.37026/2520-6427-2021-105-1-12-17). https://lib.iitta.gov.ua/724888/1/BNV%20KSV%202021%281%29%20NPD.pdf. (in Ukrainian).
- Zakon Ukrayiny` «Pro osvitu» (2017). Vidomosti Verxovnoyi Rady`, 38–39. (in Ukrainian).
- Kostyuk, G. S. (1950). Pro psy`xologiyu rozuminnya. Naukovi zapy`sky` NDI psy`xologiyi URSR, 11, 8.
- Kosyanchuk, S. V. (2019). Chy`tannya yak dy`dakty`chna problema u pedagogichnij spadshhy`ni Vasy`lya Suxomly`ns`kogo: xrestomatijny`j poglyad. Problema chy`tannya v suchasnomu informacijnomu suspil`stvi. Ky`yiv: UOVCz «Orion», 29–32. https://lib.iitta.gov.ua/717540/1/KSV%202019-10-12%20conf.pdf. (in Ukrainian).
- Kosyanchuk, S. V. (2020). Chy`tannya u procesi formuvannya kul`tury` intelektual`nogo zhy`ttya osoby`stosti: social`ny`j vektor realizaciyi pedagogichny`x texnologij profil`nogo navchannya. Problems of implementation of science into practice. Oslo, Norway, 258–261. https://lib.iitta.gov.ua/720160/1/KSV_2020-04-20-21_Oslo.pdf. (in Ukrainian).
- Marty`nenko, V. O. (2013). Struktura i zmist chy`tacz`koyi kompetentnosti molodshy`x shkolyariv. Pedagogichna osvita. Teoriya i prakty`ka. Kam'yanecz`-Podil`s`ky`j, XV, 145–151. (in Ukrainian).
- Savchenko, O. Ya. (2012). Dy`dakty`ka pochatkovoyi shkoly`: Pidruchny`k dlya studentiv vy`shhy`x navchal`ny`x zakladiv. Ky`yiv: Gramota. (in Ukrainian).
- Strategiya rozvy`tku chy`tannya na period do 2032 roku «Chy`tannya yak zhy`ttyeva strategiya». (2023). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-r#Text. (in Ukrainian).
- Suxomly`ns`ky`j, V. O. (1996, 1997). Vy`brani tvory`. V 5-ty` t. Ky`yiv: Radyans`ka shkola, 1, 654; 2, 670; 3, 670; 4, 640; 5, 639. (in Ukrainian).
- Tkachenko, O. (2021). Ukrayina yak kny`zhkova anty`utopiya. Z chogo pochaty` zminy`. https://nv.ua/ukr/opinion/chitati-knigi-shcho-ta-skilki-chitayut-ukrajinci-novini-ukrajini-50150721.html. (in Ukrainian).
- Chepelyeva, N. V. (1999). Psy`xologiya chy`tannya navchal`noyi i naukovoyi literatury` v sy`stemi profesijnoyi pidgotovky` studentiv: dy`s. ... d-ra psy`xol. nauk. Ky`yiv, 23. (in Ukrainian).
- University of Liverpool (2017). Vcheni: chy`tannya dopomagaye vporaty`s` iz fizy`chny`m bolem. https://starylev.com.ua/news/vcheni-chytannya-dopomagaye-vporatys-iz-fizychnym-bolem. (in Ukrainian).