Опубліковано 06.08.2024
Ключові слова
- модернізація змісту освіти,
- інтегративний підхід,
- мовно-літературна галузь,
- заклади загальної середньої освіти,
- мови і літератури національних меншин
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті представлено запровадження інтегрованих курсів, зокрема курсів мовно-літературної галузі, як сталу тенденцію модернізації української школи в контексті європейського вектору розвитку освіти в Україні.
Визначено та акцентовано основні виклики у процесі реалізації інтегративного підходу до навчання предметів мовно-літературної галузі у закладах загальної середньої освіти з класами/групами з навчанням мовами національних меншин.
Репрезентовано результати анкетування вчителів Чернівецької та Закарпатської областей України, які працюють у закладах загальної середньої освіти визначеного типу, бесід та інтерв’ю з ними. Метою опитувань було виявлення труднощів у реалізації інтеграції предметів мовно-літературної галузі та готовності вчителів до запровадження інтегрованих курсів.
На підставі отриманих відповідей увчителів-респондентів проаналізовано їхнє ставлення до запровадження інтегрованих курсів у практику закладів загальної середньої освіти; окреслено проблемні аспекти реалізації інтеграції предметів мовно-літературної галузі та зроблено висновки про причини несприйняття інтеграції деякими вчителями; осмислено шляхи підвищення ефективності реалізації інтегративного підходу до навчання мов і літератур.
Розглянуто перспективи подальшого дослідження процесу запровадження інтегративного підходу до навчання предметів мовно-літературної галузі, зокрема у закладах загальної середньої освіти з класами/групами з навчанням мовами національних меншин.
Завантаження
Посилання
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
- Модельні навчальні програми для 5‒9 класів Нової української школи. (2022a). Мовно-літературна галузь. Інтегровані курси. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi
- Модельні навчальні програми для 5‒9 класів Нової української школи. (2022b). Мовно-літературна галузь. Модельні навчальні програми з мов та літератур корінних народів і національних меншин. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi
- Нічишина, В. (2014). Про науково-теоретичні засади підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів на основі інтегративного підходу. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, 134, 178‒182.
- Яценко, Т.О., Тригуб, І.А. (2023). Особливості вивчення інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної) у 5–6 класах Нової української школи. Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: реалії, досвід, перспективи. Методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2023–2024 навчального року: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка.
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
- Modelni navchalni prohramy dlia 5‒9 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly. (2022a). Movno-literaturna haluz. Intehrovani kursy. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi (in Ukrainian).
- Modelni navchalni prohramy dlia 5‒9 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly. (2022b). Movno-literaturna haluz. Modelni navchalni prohramy z mov ta literatur korinnykh narodiv i natsionalnykh menshyn. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi (in Ukrainian).
- Nichyshyna, V. (2014). Pro naukovo-teoretychni zasady pidvyshchennia efektyvnosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv na osnovi intehratyvnoho pidkhodu. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 134, 178‒182. (in Ukrainian).
- Yatsenko, T.O., Tryhub, I.A. (2023). Osoblyvosti vyvchennia intehrovanoho kursu literatur (ukrainskoi ta zarubizhnoi) u 5–6 klasakh Novoi ukrainskoi shkoly. Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: realii, dosvid, perspektyvy. Metodychnyi poradnyk naukovtsiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy do pochatku novoho 2023–2024 navchalnoho roku: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).