№ 32 (2024)
Статті

ІНТЕГРОВАНІ КУРСИ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ З КЛАСАМИ/ ГРУПАМИ З НАВЧАННЯМ МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ

Наталія Богданець-Білоскаленко
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія
Олена Фідкевич
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • модернізація змісту освіти,
  • інтегративний підхід,
  • мовно-літературна галузь,
  • заклади загальної середньої освіти,
  • мови і літератури національних меншин

Як цитувати

Богданець-Білоскаленко, Н., & Фідкевич , О. (2024). ІНТЕГРОВАНІ КУРСИ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ З КЛАСАМИ/ ГРУПАМИ З НАВЧАННЯМ МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ. Проблеми сучасного підручника, (32), 24–32. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-24-32

Анотація

У статті представлено запровадження інтегрованих курсів, зокрема курсів мовно-літературної галузі, як сталу тенденцію модернізації української школи в контексті європейського вектору розвитку освіти в Україні.

Визначено та акцентовано основні виклики у процесі реалізації інтегративного підходу до навчання предметів мовно-літературної галузі у закладах загальної середньої освіти з класами/групами з навчанням мовами національних меншин.

Репрезентовано результати анкетування вчителів Чернівецької та Закарпатської областей України, які працюють у закладах загальної середньої освіти визначеного типу, бесід та інтерв’ю з ними. Метою опитувань було виявлення труднощів у реалізації інтеграції предметів мовно-літературної галузі та готовності вчителів до запровадження інтегрованих курсів.

На підставі отриманих відповідей увчителів-респондентів проаналізовано їхнє ставлення до запровадження інтегрованих курсів у практику закладів загальної середньої освіти; окреслено проблемні аспекти реалізації інтеграції предметів мовно-літературної галузі та зроблено висновки про причини несприйняття інтеграції деякими вчителями; осмислено шляхи підвищення ефективності  реалізації інтегративного підходу до навчання мов і літератур.

Розглянуто перспективи подальшого дослідження процесу запровадження інтегративного підходу до навчання предметів мовно-літературної галузі, зокрема у закладах загальної середньої освіти з класами/групами з навчанням мовами національних меншин.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
  2. Модельні навчальні програми для 5‒9 класів Нової української школи. (2022a). Мовно-літературна галузь. Інтегровані курси. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi
  3. Модельні навчальні програми для 5‒9 класів Нової української школи. (2022b). Мовно-літературна галузь. Модельні навчальні програми з мов та літератур корінних народів і національних меншин. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi
  4. Нічишина, В. (2014). Про науково-теоретичні засади підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів на основі інтегративного підходу. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, 134, 178‒182.
  5. Яценко, Т.О., Тригуб, І.А. (2023). Особливості вивчення інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної) у 5–6 класах Нової української школи. Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: реалії, досвід, перспективи. Методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2023–2024 навчального року: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка.
  6. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
  7. Modelni navchalni prohramy dlia 5‒9 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly. (2022a). Movno-literaturna haluz. Intehrovani kursy. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi (in Ukrainian).
  8. Modelni navchalni prohramy dlia 5‒9 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly. (2022b). Movno-literaturna haluz. Modelni navchalni prohramy z mov ta literatur korinnykh narodiv i natsionalnykh menshyn. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi (in Ukrainian).
  9. Nichyshyna, V. (2014). Pro naukovo-teoretychni zasady pidvyshchennia efektyvnosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv na osnovi intehratyvnoho pidkhodu. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 134, 178‒182. (in Ukrainian).
  10. Yatsenko, T.O., Tryhub, I.A. (2023). Osoblyvosti vyvchennia intehrovanoho kursu literatur (ukrainskoi ta zarubizhnoi) u 5–6 klasakh Novoi ukrainskoi shkoly. Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: realii, dosvid, perspektyvy. Metodychnyi poradnyk naukovtsiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy do pochatku novoho 2023–2024 navchalnoho roku: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).