№ 32 (2024)
Статті

ФЕНОМЕН ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ГІМНАЗІЇ ДО КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ ІНШОМОВНОГО СПІЛКУВАННЯ

Валерій Редько
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • гімназія,
  • готовність до оволодіння іноземною мовою,
  • компетентнісно орієнтоване навчання,
  • компоненти змісту готовності

Як цитувати

Редько, В. (2024). ФЕНОМЕН ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ГІМНАЗІЇ ДО КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ ІНШОМОВНОГО СПІЛКУВАННЯ. Проблеми сучасного підручника, (32), 235–247. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-235-247

Анотація

У статті розглядається питання готовності учнів гімназії до компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування. Дидактико-методичні концепти проблеми досліджуються в контексті змісту освітнього іншомовного комунікативного середовища як своєрідного освітнього простору, що сприяє комплексному набуттю учнями досвіду інтегрованого оволодіння іншомовним спілкуванням і культурою країни, мова якої вивчається. Автор стверджує, що досягнення таких цілей потребує наявності в учнів певної готовності, що давала б їм змогу успішно виконувати іншомовні комунікативні дії, спрямовані на формування в них ключових і предметної компетентностей, передбачених чинною навчальною програмою для відповідної вікової категорії, у межах окресленої тематики засвоєного мовного і мовленнєвого матеріалу.

Формування готовності автор розглядає як систему певних впливів на особистість учня та на його здатність засвоювати мовні аспекти іноземної мови, оволодівати механізмами спілкування в усній та письмовій формах і пропонує власне визначення цього поняття. Такі здатності досліджуються з урахуванням психофізіологічних особливостей учнів та відповідно до рівня іншомовного комунікативного і загальнонавчального досвіду, набутих ними на попередніх етапах навчання.

У статті автор визначає, обґрунтовує і презентує компоненти змісту дослідженої ним готовності та інтерпретує їх особливості у контексті компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування учнів гімназії. На засадах здобутих емпіричних результатів здійснених досліджень пропонуються засоби її формування.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Бігич, О. Б., Бориско, Н. Ф., Борецька, Г. Е. та ін. (2013). Методика навчання іноземних мов і культур: теорія іпрактика: підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів. Київ: Ленвіт.
  2. Мартинова, Р. Ю. (2004). Цілісна загальнодидактична модель змісту навчання іноземних мов: монографія. Київ: Вища школа.
  3. Про освіту: Закон України. 2017. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19
  4. Редько, В. (2022). Шкільний підручник іноземної мови: проектування, конструювання, апробація: монографія. Київ: Педагогічна думка.
  5. Редько, В. Г. (2021). Дидактичне моделювання мовленнєвих ситуацій як засобів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, 1, 30–42.
  6. Редько, В.Г. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти». Київ.
  7. Apsari, Y. (2014). The Use of Authentic Material in Teaching Reading Comprehension. Eltin Journal, 2(2), 88–94.
  8. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. (2020). Strasbourg.
  9. Council of Europe (2020). Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. https://tinyurl.com/mwa24e5
  10. Deardorff, D. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241–266.
  11. Duolingo Language Report (2022). https://blog.duolingo.com/2022-duolingo-language-report/
  12. Fonseca-Mora, Carmen & Fuentes, Carmen. (2007). Fostering teenagers’ willingness to learn a foreign language January. In Self-esteem and foreign language learning. New Castle: Cambridge Scholars Publishing Editors: Fernando Rubio.
  13. Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited.
  14. Kramsch, C. (2000). Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press.
  15. Kramsch, C. (2023). Foreword: Authenticity in Our Times. In Will et al., Authenticity across Languages and Cultures: Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning, Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781800411050
  16. Lassnigg, L. (2015). Competence-based education and educational effectiveness: A critical review of the research literature on outcome-oriented policy making in education. Sociological Series. Institute for Advanced Studies Vienna. https://irihs.ihs.ac.at/id/eprint/3852/
  17. Lázár, I. (2003). Incorporating intercultural communicative competence in language teacher education. European Centre of Modern Languages - Council of Europe Publishing.
  18. Legutke, M. (2012). Teaching teenagers. In A. Burns and J. Richards (Eds.), The Cambridge Guide to Pedagogy and Practice in Second Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  19. Madrid Fernández, D. & García Sánchez, M.E. (2001). Content-based Second Language Teaching. In M.E. García Sánchez (Ed.), Present and Future Trends in TEFL (101–134). Universidad de Almería.
  20. Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union, 4(6). 2018. https://eur-lex.europa. eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018H0604 (01)&rid=7
  21. Redko V., Sorokina N., Smovzhenko L. 2022. Didactic Essence of Competence-Based Content for Foreign Language School Coursebooks. In O. Kazachiner, Y. Boychuk, A. Halii, etc., Theoretical foundations of pedagogy and education: collective monograph. ²nternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch, 486–497.
  22. Redko, V., Sorokina, N., Smovzhenko, L., Onats, J., Chyzhevski, B. (2023). Situational Foreign Language Instruction in Competence-based learning framework: Ukrainian experience. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Vol. 22, May 2023. No. 5, 637–657. https://doi.org/10.26803/ijlter.22.5.33
  23. Richards, J. C. & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press.
  24. Rychen, D.-S. and Salganik, L.H. (2003). Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society. Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers.
  25. Savignon, S. (2001). Communicative language teaching for the twenty- first century. In M. Murcia (Ed.), Teaching English as a second/foreign language,12–28.
  26. Troncoso, C.R. (2010). The effects of Language Materials on the Development of Intercultural Competence. In B. Tomlinson and Y. Masuhara (Eds.), Research for Materials Development in Language Learning: Evidence for Best Practice, 82–102.
  27. Will, L., Stadler, W. & Eloff, I. (2023). Authenticity across Languages and Cultures: Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning. https://doi.org/10.21832/9781800411050
  28. Apsari, Y. (2014). The Use of Authentic Material in Teaching Reading Comprehension. Eltin Journal, 2(2), 88–94. (in English).
  29. Bihych, O. B., Borysko, N. F., Boretska, H. E. ta in. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia ipraktyka: pidruchnyk dlia studentiv klasychnykh, pedahohichnykh ilinhvistychnykh universytetiv. Kyiv: Lenvit. (in Ukrainian).
  30. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. (2020). Strasbourg. (in English).
  31. Council of Europe (2020). Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. https://tinyurl.com/mwa24e5 (in English).
  32. Deardorff, D. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241–266. (in English).
  33. Duolingo Language Report (2022). https://blog.duolingo.com/2022-duolingo-language-report/ (in English).
  34. Fonseca-Mora, Carmen & Fuentes, Carmen. (2007). Fostering teenagers’ willingness to learn a foreign language January. In Self-esteem and foreign language learning. New Castle: Cambridge Scholars Publishing Editors: Fernando Rubio. (in English).
  35. Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited. (in English).
  36. Kramsch, C. (2000). Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press. (in English).
  37. Kramsch, C. (2023). Foreword: Authenticity in Our Times. In Will et al., Authenticity across Languages and Cultures: Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning, Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781800411050 (in English).
  38. Lassnigg, L. (2015). Competence-based education and educational effectiveness: A critical review of the research literature on outcome-oriented policy making in education. Sociological Series. Institute for Advanced Studies Vienna. https://irihs.ihs.ac.at/id/eprint/3852/ (in English).
  39. Lázár, I. (2003). Incorporating intercultural communicative competence in language teacher education. European Centre of Modern Languages - Council of Europe Publishing. (in English).
  40. Legutke, M. (2012). Teaching teenagers. In A. Burns and J. Richards (Eds.), The Cambridge Guide to Pedagogy and Practice in Second Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. (in English).
  41. Madrid Fernández, D. & García Sánchez, M.E. (2001). Content-based Second Language Teaching. In M.E. García Sánchez (Ed.), Present and Future Trends in TEFL (101–134). Universidad de Almería. (in English).
  42. Martynova, R. Yu. (2004). Tsilisna zahalnodydaktychna model zmistu navchannia inozemnykh mov: monohr. Kyiv: Vyshcha shkola. (in Ukrainian).
  43. Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19 (in Ukrainian).
  44. Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union, 4 (6) 2018. https://eur-lex.europa. eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018H0604 (01)&rid=7 (in English).
  45. Redko V., Sorokina N., Smovzhenko L. 2022. Didactic Essence of Competence-Based Content for Foreign Language School Coursebooks. In O. Kazachiner, Y. Boychuk, A. Halii, etc., Theoretical foundations of pedagogy and education: collective monograph. ²nternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch, 486–497. (in English).
  46. Redko, V., Sorokina, N., Smovzhenko, L., Onats, J., Chyzhevski, B. (2023). Situational Foreign Language Instruction in Competence-based learning framework: Ukrainian experience. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Vol. 22, May 2023. No. 5, 637–657. https://doi.org/10.26803/ijlter.22.5.33 (in English).
  47. Redko, V. (2022). Shkilnyi pidruchnyk inozemnoi movy: proektuvannia, konstruiuvannia, aprobatsiia: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  48. Redko, V. H. (2021). Dydaktychne modeliuvannia movlennievykh sytuatsii yak zasobiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 30–42. (in Ukrainian).
  49. Redko, V.H. ta in. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity». Kyiv. (in Ukrainian).
  50. Richards, J. C. & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press. (in English).
  51. Rychen, D.-S. and Salganik, L.H. (2003). Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society. Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers. (in English).
  52. Savignon, S. (2001). Communicative language teaching for the twenty- first century. In M. Murcia (Ed.), Teaching English as a second/foreign language,12–28. (in English).
  53. Troncoso, C.R. (2010). The effects of Language Materials on the Development of Intercultural Competence. In B. Tomlinson and Y. Masuhara (Eds.) Research for Materials Development in Language Learning: Evidence for Best Practice, 82–102. (in English).
  54. Will, L., Stadler, W. & Eloff, I. (2023). Authenticity across Languages and Cultures: Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning. https://doi.org/10.21832/9781800411050 (in English).