Опубліковано 24.12.2021
Ключові слова
- інформатизація освіти,
- «цифрові» діти,
- онлайн-середовище,
- піраміда цифрової поведінки,
- електронний підручник
Як цитувати
Авторське право (c) 2021 Світлана Алєксєєва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті висвітлено проблему застосування дидактичних ідей інформаційної освіти в сучасному підручникотворенні. Обґрунтовано значущість вирішення завдань інформатизації освіти, необхідність активного використання новітніх інформаційних досягнень та розробки сучасних інноваційних методів і засобі навчання. Розглянуто напрацювання ЮНЕСКО з проблеми підручникотворення, проаналізовані праці вітчизняних науковців. Визначено характерологічні особливості «цифрових» дітей, їхня мультизадачність, коротка концентрація уваги, здатність швидко «просівати» великі обсяги інформації. Схарактеризовано поведінку учнів в онлайн середовищі, яка ідентична з традиційним навчанням. Окреслено основні функції сучасного підручника, який побудований за багаторівневим принципом вивчення навчального матеріалу відповідно до рівнів підготовленості учнів, необхідністю його полімодальністі та мультимедийністі, що забезпечить зорове, слухове, моторне (кінестетичне) сприйняття навчальної інформації
Завантаження
Посилання
- Топузов, О. (2015) Компетентнісні засади сучасного підручникотворення. Український педагогічний журнал, 3, 36–47.
- Мадзігон, В. М. (2010) Дидактичні вимоги до електронних підручників. Проблеми сучасного підручника, 10, 4–7.
- Чекрій, І. (2020) Політика підручникотворення (у напрацюваннях Юнеско). Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць, 1(21), Ч. 1, 136‒142.
- Удовиченко, Л. М. (2019) Особливості методичної роботи з підручником із зарубіжної літератури в старшій школі. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/21329/1/L_Udovychenko_PSP_19_IF.pdf
- Алєксєєва, С. (2021) Нетрадиційне навчання нового покоління дітей (покоління диджиталізації). Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта — 2021: інновації в освіті в контексті європеїзації та глобалізації: матеріали V Міжнародної наук.-практ. конференції (Київ, 27–28 травня 2021 р.)., 196‒199. Тернопіль, Крок. https://doi.org/10.32405/978–966–97763–9–6–2021–322
- PISA‑2018 (2021): Україна в центрі уваги. http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/03/PISA‑2018_UKRinFocus_10.pdf.
- Вембер, В. (2009) Роль та місце електронного підручника в навчально-методичному
- комплекті з навчального предмета для загальноосвітньої школи. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 6, 43‒51. Київ, Україна.
- Пригодій, М., Кільдеров, Д. (2021) Соціально-психологічні аспекти створення електронного підручника. Проблеми сучасного підручника, 26, 191‒198.
- Дорош, М. (2015) Діти і технології: «піраміда цифрової поведінки». Media Sapiens. https://ms.detector.media/media-i-diti/post/13763/2015–07–21-diti-i-tekhnologii-piramida-tsifrovoi-povedinki/
- Топузов, О. М. (2014) Дидактична прогностика в контексті теоретико-методичного
- забезпечення створення сучасного підручника. Проблеми сучасного підручника, 14, 12–20.
- Топузов, О. М. (2015) Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1, 16–27.
- Topuzov, O. (2015) Kompetentnisni zasadysu chasnoho pidruchnykotvorennia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 36–47 (in Ukrainian).
- Madzihon, V. M. (2010) Dydaktychni vymohy do elektronnykh pidruchnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 10, 4–7 (in Ukrainian).
- Chekrii, I. (2020) Polityka pidruchnykotvorennia (u napratsiuvanniakh Yunesko). Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 1(21), Ch. 1, 36‒142 (in Ukrainian).
- Udovychenko, L. M. (2019) Osoblyvosti metodychnoi roboty z pidruchnykom iz zarubizhnoi literatury v starshiis hkoli. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/21329/1/L_Udovychenko_PSP_19_IF.pdf (in Ukrainian).
- Alieksieieva, S. (2021) Netradytsiine navchannia novoho pokolinnia ditei (pokolinnia didzhytalizatsii). Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita — 2021: innovatsii v osviti v kontekstiy evropeizatsii ta hlobalizatsii: materialy V Mizhnarodnoinauk. — prakt. konferentsii (Kyiv, 27–28 travnia 2021 r.), 196‒199. Ternopil, Krok. https://doi.org/10.32405/978–966–97763–9–6–2021–322 (in Ukrainian).
- PISA‑2018 (2021): Ukraina v tsentri uvahy. http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/03/PISA‑2018_UKRinFocus_10.pdf (in Ukrainian).
- Vember, V. (2019) Rol ta mistse elektronnoho pidruchnyka v navchalno-metodychnomu komplekti z navchalnoho predmeta dlia zahalnoosvitnoi shkoly. Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytu tupsykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 6, 43‒51. Kyiv, Ukraina (in Ukrainian).
- Pryhodii, M., Kilderov, D. (2021) Sotsialno-psykholohichni aspekty stvorennia elektronnoho pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 26, 191‒198 (in Ukrainian).
- Dorosh, M. (2015) Dity i tekhnolohii: «piramida tsyfrovoi povedinky». Media Sapiens. https://ms.detector.media/media-i-diti/post/13763/2015–07–21-diti-i-tekhnologii-piramida-tsifrovoi-povedinki/ (in Ukrainian).
- Topuzov, O. M. (2014) Dydaktychna prohnostyka v konteksti teoretyko-metodychnoho zabezpechennia stvorennia suchasnoho pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 14, 12–20 (in Ukrainian).
- Topuzov, O. M. (2015) Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv Ukrainskyipedahohichnyizhurnal, 1, 16–27 (in Ukrainian).