DIDACTIC IDEAS OF TEXTBOOK CREATION UNDER THE CONDITIONS OF INFORMATIZATION OF EDUCATION
Published 2021-12-24
Keywords
- informatization of education,
- “digital” children,
- online environment,
- pyramid of digital behavior,
- electronic textbook
How to Cite
Copyright (c) 2021 Світлана Алєксєєва
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article highlights the problem of applying didactic ideas of information education in modern textbook formation. The significance of solving the problems of informatization of education, the need for active use of the latest information achievements, and the development of modern innovative methods and teaching tools is substantiated. Informatization of education has led to the expansion of the use of Information Technologies, rethinking the role of information, modernizing teaching tools, organizing distance and e-learning. The article considers the best practices of UNESCO on the problem of textbook creation, analyzes the works of domestic scientists. It is noted that ensuring informatization of education should be carried out through the introduction of educational electronic publications into the educational process, the implementation of a competency-based and integrated approach in modern textbook creation and the selection of the content of school textbooks. The quality of a textbook depends on many factors, the dominant role among which is played by a conceptual approach to its creation. The textbook models a holistic learning process and should be built on a multi-level principle of studying educational material in accordance with the level of readiness of students. The characterological features of “digital” children, their multitasking, short concentration of attention, and the ability to quickly “sift” large amounts of information are determined. The article describes the behavior of students in an online environment that is identical to traditional learning. The main functions of a modern textbook are outlined, which is built on the multi-level principle of studying educational material in accordance with the levels of readiness of students, the need for its polymodal and multimedia content, which will provide visual, auditory, motor (kinesthetic) perception of educational information. An electronic textbook should not replace a printed manual, but supplement it by presenting the educational material in a different form — by focusing on key concepts, theses and reference diagrams, using interactive tasks, and a large amount of multimedia illustrative material. The most rational way is to create textbooks that are aimed at presenting visual information in terms of content because they are designed for students with a completely new type of thinking, who perceive information with a minimum number of words.
Downloads
References
- Топузов, О. (2015) Компетентнісні засади сучасного підручникотворення. Український педагогічний журнал, 3, 36–47.
- Мадзігон, В. М. (2010) Дидактичні вимоги до електронних підручників. Проблеми сучасного підручника, 10, 4–7.
- Чекрій, І. (2020) Політика підручникотворення (у напрацюваннях Юнеско). Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць, 1(21), Ч. 1, 136‒142.
- Удовиченко, Л. М. (2019) Особливості методичної роботи з підручником із зарубіжної літератури в старшій школі. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/21329/1/L_Udovychenko_PSP_19_IF.pdf
- Алєксєєва, С. (2021) Нетрадиційне навчання нового покоління дітей (покоління диджиталізації). Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта — 2021: інновації в освіті в контексті європеїзації та глобалізації: матеріали V Міжнародної наук.-практ. конференції (Київ, 27–28 травня 2021 р.)., 196‒199. Тернопіль, Крок. https://doi.org/10.32405/978–966–97763–9–6–2021–322
- PISA‑2018 (2021): Україна в центрі уваги. http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/03/PISA‑2018_UKRinFocus_10.pdf.
- Вембер, В. (2009) Роль та місце електронного підручника в навчально-методичному
- комплекті з навчального предмета для загальноосвітньої школи. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 6, 43‒51. Київ, Україна.
- Пригодій, М., Кільдеров, Д. (2021) Соціально-психологічні аспекти створення електронного підручника. Проблеми сучасного підручника, 26, 191‒198.
- Дорош, М. (2015) Діти і технології: «піраміда цифрової поведінки». Media Sapiens. https://ms.detector.media/media-i-diti/post/13763/2015–07–21-diti-i-tekhnologii-piramida-tsifrovoi-povedinki/
- Топузов, О. М. (2014) Дидактична прогностика в контексті теоретико-методичного
- забезпечення створення сучасного підручника. Проблеми сучасного підручника, 14, 12–20.
- Топузов, О. М. (2015) Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1, 16–27.
- Topuzov, O. (2015) Kompetentnisni zasadysu chasnoho pidruchnykotvorennia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 36–47 (in Ukrainian).
- Madzihon, V. M. (2010) Dydaktychni vymohy do elektronnykh pidruchnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 10, 4–7 (in Ukrainian).
- Chekrii, I. (2020) Polityka pidruchnykotvorennia (u napratsiuvanniakh Yunesko). Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 1(21), Ch. 1, 36‒142 (in Ukrainian).
- Udovychenko, L. M. (2019) Osoblyvosti metodychnoi roboty z pidruchnykom iz zarubizhnoi literatury v starshiis hkoli. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/21329/1/L_Udovychenko_PSP_19_IF.pdf (in Ukrainian).
- Alieksieieva, S. (2021) Netradytsiine navchannia novoho pokolinnia ditei (pokolinnia didzhytalizatsii). Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita — 2021: innovatsii v osviti v kontekstiy evropeizatsii ta hlobalizatsii: materialy V Mizhnarodnoinauk. — prakt. konferentsii (Kyiv, 27–28 travnia 2021 r.), 196‒199. Ternopil, Krok. https://doi.org/10.32405/978–966–97763–9–6–2021–322 (in Ukrainian).
- PISA‑2018 (2021): Ukraina v tsentri uvahy. http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/03/PISA‑2018_UKRinFocus_10.pdf (in Ukrainian).
- Vember, V. (2019) Rol ta mistse elektronnoho pidruchnyka v navchalno-metodychnomu komplekti z navchalnoho predmeta dlia zahalnoosvitnoi shkoly. Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytu tupsykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 6, 43‒51. Kyiv, Ukraina (in Ukrainian).
- Pryhodii, M., Kilderov, D. (2021) Sotsialno-psykholohichni aspekty stvorennia elektronnoho pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 26, 191‒198 (in Ukrainian).
- Dorosh, M. (2015) Dity i tekhnolohii: «piramida tsyfrovoi povedinky». Media Sapiens. https://ms.detector.media/media-i-diti/post/13763/2015–07–21-diti-i-tekhnologii-piramida-tsifrovoi-povedinki/ (in Ukrainian).
- Topuzov, O. M. (2014) Dydaktychna prohnostyka v konteksti teoretyko-metodychnoho zabezpechennia stvorennia suchasnoho pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 14, 12–20 (in Ukrainian).
- Topuzov, O. M. (2015) Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv Ukrainskyipedahohichnyizhurnal, 1, 16–27 (in Ukrainian).