№ 27 (2021)
Статті

ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ЯК СКЛАДОВА ЕЛЕМЕНТІВ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЕЛЕКТРОННИХ ПІДРУЧНИКІВ

Оксана Чорноус
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 24.12.2021

Ключові слова

  • цифровізація освіти,
  • інформаційна грамотність та культура,
  • медіаграмотність,
  • електронний підручник,
  • старша школа

Як цитувати

Чорноус, О. (2021). ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ЯК СКЛАДОВА ЕЛЕМЕНТІВ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЕЛЕКТРОННИХ ПІДРУЧНИКІВ. Проблеми сучасного підручника, (27), 277–284. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-277-284

Анотація

У статті актуалізується проблема формування інформаційної грамотності учнів як складова елементів навчального матеріалу електронних підручників, у процесі проєктування освітнього-­розвивального середовища гімназії та цифровізації суспільства. Проаналізовано сучасні тенденції феномену цифровізації суспільства та проблеми впровадження інформаційної та медіаграмотності як елементів навчального матеріалу електронних підручників. Акцентовано увагу на доцільності розглядати сучасний традиційний та електронний підручник як навчальний засіб, що виконує такі основні функції: самоосвітня, інформаційно-­пізнавальна, дослідницька і практична, що спрямовані на формування та саморозвиток особистості. Уточнено, що поняття «цифровізація освіти» набагато ширше за обсягом і змістом за просте «впровадження сучасних інформаційно-­комунікаційних технологій в освітній процес», а медіаграмотність — це необхідне вміння для сучасної особистості. Наведено визначення таких понять, як «медіаграмотність», «цифровізація», «інформаційна грамотність та культура». Зосереджено увагу на важливості зростання ролі традиційної шкільної книги та електронного підручника для саморозвитку особистості, формування інформаційної культури та медіаграмотності учнів. Наголошено, що сучасний традиційний та електронний підручник посідає важливе місце у формуванні інформаційної грамотності учнів старшої школи та саморозвитку особистості.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Гриневич, Л. (2018). Медіаграмотність — це необхідне вміння для сучасної особистості. https://www.auc.org.ua/novyna/mediagramotnist-ce- neobhidne-­vminnya-dlya-suchasnoyi-­osobystosti-liliya-­grynevych.
  2. Трубачева, С. Е., Чорноус, О.В. (2016). Метапредметна діяльність старшокласників в умовах профільного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 1 (38). 298‒302.
  3. Трубачева, С. Е. (2017). Формування навчальних компетентностей в умовах професійно зорієнтованого освітнього середовища навчального закладу. Педагогика: традиції та інновації: Матеріали ІУ Міжнародної науково-­практичної конференції. Херсон: Гельветика. Ч ІІ. С. 105‒108.
  4. Media Sapiens (2017). ЮНЕСКО опублікувала п’ять принципів медійної та інформаційної грамотності. https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/yunesko _opublikuvala_pyat_printsipiv_mediynoi_ta_informatsiynoi_gramotnosti/l/
  5. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2016а). http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/
  6. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2016b). http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/
  7. Вивчай та розрізняй (L2D): медіаграмотність для школярів (2018). Всеосвіта. https://vseosvita.ua/news/vivcaj-ta-rozriznaj-l2d-mediagramotnist-dla- skolariv‑46.htm
  8. Hrynevych, L. (2018). Mediahramotnist — tse neobkhidne vminnia dlia suchasnoï osobystosti. https://www.auc.org.ua/novyna/mediagramotnist-ce- neobhidne-­vminnya-dlya-suchasnoyi-­osobystosti-liliya-­grynevych (in Ukrainian).
  9. Trubacheva, S. E., Chornous, O.V. (2016). Metapredmetna diialnist starshoklasnykiv v umovakh profilnoho navchannia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota». 1 (38). 298‒302 (in Ukrainian).
  10. Trubacheva, S. E. (2017). Formuvannia navchalnykh kompetentnostei v umovakh profesiino zoriientovanoho osvitnoho seredovyshcha navchalnoho zakladu. Pedahohyka: tradytsii ta innovatsii: Materialy IU Mizhnarodnoi naukovo-­praktychnoi konferentsii. Kherson: Helvetyka. Ch II. S.105‒108 (in Ukrainian).
  11. Media Sapiens (2017). YuNESKO opublikuvala piat pryntsypiv mediy̆noï ta informatsiy̆noï hramotnosti. https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/yunesko _opublikuvala_pyat_printsipiv_mediynoi_ta_informatsiynoi_gramotnosti/l/ (in Ukrainian).
  12. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2016а). http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/ (in Ukrainian).
  13. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2016b). http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/ (in Ukrainian).
  14. Vyvchay̆ ta rozrizniay̆ (L2D): mediahramotnist dlia shkoliariv (2018). Vseosvita. https://vseosvita.ua/news/vivcaj-ta-rozriznaj-l2d-mediagramotnist-dla- skolariv‑46.htm (in Ukrainian).