№ 30 (2023)
Статті

Наскрізні вміння – концепт державного стандарту базової середньої освіти і ресурс підручникотворення

Юлія Малієнко
Біографія

Опубліковано 24.07.2023

Ключові слова

  • Державний стандарт базової середньої освіти,
  • концепт,
  • наскрізні вміння,
  • м’які навички,
  • поліфункціональність наскрізних умінь

Як цитувати

Малієнко, Ю. . (2023). Наскрізні вміння – концепт державного стандарту базової середньої освіти і ресурс підручникотворення. Проблеми сучасного підручника, (30), 66–73. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-66-73

Анотація

Стаття присвячена наскрізним у всіх ключових компетентностях умінням, їх концептуалізації у Державному стандарті базової середньої освіти. Зокрема, автори програмових документів Нової української школи вважають, що ключові компетентності й наскрізні вміння створюють «канву», яка є основою для успішної самореалізації учня – як особистості, громадянина і фахівця.
Досліджено, що в англомовній літературі зазвичай використовуються поняття «сross-cutting skills» (наскрізні вміння), або варіанти: interdisciplinary skills (міждисциплінарні вміння), сross-сutting сapabilities (наскрізні можливості); спільним для української та зарубіжної традицій є увиразнення важливості та доцільності формування наскрізних умінь.
На думку автора, наскрізні вміння – це спільні для всіх ключових компетентностей освітні практики, які функціонально інтегрують предмети/курси усіх шкільних галузей, релевантні механізмам подолання освітніх утрат, необхідні для ефективної імплементації Стандарту в освітній процес.
Автором виокремлені характеристики наскрізних умінь: поліфункціональність (освітній концепт і ресурс підручникотворення); універсальність (актуальність для загальноосвітньої школи, вишів і професійної діяльності людей); зовнішня і внутрішня інтеграція. У статті розкрита поліфункціональність наскрізних умінь крізь призму концептуальних засад Державного стандарту і підручникотворення. Зазначено, що підручники нового покоління мають сприяти розвитку в особистості наскрізних умінь, як от: розвивати емоційну сферу, когнітивні, творчі здібності, працювати індивідуально або ж у групі, комунікувати тощо.
У статті схарактеризовані м’які навички (soft skills) як своєрідний перелік особистісних характеристик дитини. Інтегративні, по суті, м’які навички є окремим, специфічним показником діяльності дитини, складником наскрізних умінь і ключових компетентностей.
Увиразнено, що наскрізні вміння стають тими освітніми практиками, які допоможуть компенсувати освітні втрати, убезпечити дитину від навчальних розривів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Ганаба, С. (2013). «Навчати мисленню»: епістемологічний проект Метью Ліпмана. Вісник Інституту розвитку дитини. Сер.: Філософія, педагогіка, психологія. Вип. 29, 5‒11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2013_29_3
  2. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
  3. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  4. Малієнко, Ю. Б. (2018) Інтегрування ключових компетентностей у зміст історичної освіти в ліцеї. Український історичний журнал. (4), 91–98. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/456/386
  5. Малієнко, Ю. (2019). Компетентнісно орієнтовані завдання у змісті курсів історії в ліцеї: суть, структура, класифікація, значення. Український Педагогічний журнал, (3), 111–118. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-111-118
  6. Малієнко, Ю. Б. (2020) Ключові компетентності як інтегративний показник Нової української школи. Інноваційна діяльність педагога в умовах реформування освітньої галузі. Ч. І, 140–141.
  7. Терещук, А. І., Абрамова, О. В., Пуляк, О. В. (2022). Наскрізні уміння притаманні ключовим компетентностям: умови та шляхи формування на уроках технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (205), 64–69. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-205-64-69
  8. Гривко, А. (2023). Потенціал підручників для розвитку наскрізних умінь (погляд учнівства). Проблеми сучасного підручника, (29), 61–77. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-61-77
  9. Казачінер О. С. (2019). Hard skills» та «soft skills» інклюзивно компетентного вчителя іноземної мови. Інноваційна педагогіка, т.1, 153–156. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/35.pdf
  10. About the 2022 UN Transforming Education Summit. Transforming Education: An urgent political imperative for our collective future https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/2022/09/sg_vision_statement_on_transforming_education.pdf
  11. Andrade, Maureen Snow (2020) Cross-cutting skills: strategies for teaching & learning https://doi.org/10.1080/23752696.2020.1810096
  12. Beyond Academics: A Holistic Framework for Enhancing Education and Workplace Success. https://www.researchgate.net/publication/285598582_Beyond_Academics_A_Holistic_Framework_for_Enhancing_Education_and_Workplace_Success#pf19
  13. Gallucci, C., Bellelli, P., Saccà, G., Addeo, F. (2014). The Assessment of Cultural Experience through the Measurement of Cross-Cutting Skills: The Giffoni Experience Case Study. https://www.igi-global.com/chapter/the-assessment-of-cultural-experience-through-the-measurement-of-cross-cutting-skills/104860
  14. Lane, Chloe (2023) What is interdisciplinary learning and why is it important? https://www.topuniversities.com/student-info/choosing-university/what-interdisciplinary-learning-why-it-important
  15. Hanaba, S. (2013). «Navchaty myslenniu»: epistemolohichnyi proekt Metiu Lipmana. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Ser.: Filosofiia, pedahohika, psykholohiia. Vyp. 29, 5–11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2013_29_3 (in Ukrainian).
  16. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  17. Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
  18. Maliienko, Yu. B. (2018) Intehruvannia kliuchovykh kompetentnostei u zmist istorychnoi osvity v litsei. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal. № 4, 91–98. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/456/386 (in Ukrainian).
  19. Maliienko, Yu. B. (2019) Kompetentnisno oriientovani zavdannia u zmisti kursiv istorii v litsei: sut, struktura, klasyfikatsiia, znachennia. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal. № 3, 111–118. (in Ukrainian).
  20. Maliienko, Yu. B. (2020) Kliuchovi kompetentnosti yak intehratyvnyi pokaznyk Novoi ukrainskoi shkoly. Innovatsiina diialnist pedahoha v umovakh reformuvannia osvitnoi haluzi. Ch. I, 140–141. (in Ukrainian).
  21. Tereshchuk, A. I., Abramova, O. V., Puliak, O. V. (2022). Naskrizni uminnia prytamanni kliuchovym kompetentnostiam: umovy ta shliakhy formuvannia na urokakh tekhnolohii. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, (205), 64–69. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-205-64-69 (in Ukrainian).
  22. Hryvko, A. (2023). Potentsial pidruchnykiv dlia rozvytku naskriznykh umin (pohliad uchnivstva). Problemy suchasnoho pidruchnyka, (29), 61–77. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-61-77 (in Ukrainian).
  23. Kazachiner O. S. (2019). Hard skills» ta «soft skills» inkliuzyvno kompetentnoho vchytelia inozemnoi movy. Innovatsiina pedahohika, t.1, 153–156. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/35.pdf (in Ukrainian).
  24. About the 2022 UN Transforming Education Summit. Transforming Education: An urgent political imperative for our collective future https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/2022/09/sg_vision_statement_on_transforming_education.pdf (in English).
  25. Andrade, Maureen Snow (2020) Cross-cutting skills: strategies for teaching & learning https://doi.org/10.1080/23752696.2020.1810096 (in English).
  26. Beyond Academics: A Holistic Framework for Enhancing Education and Workplace Success. https://www.researchgate.net/publication/285598582_Beyond_Academics_A_Holistic_Framework_for_Enhancing_Education_and_Workplace_Success#pf1 (in English).
  27. Gallucci, C., Bellelli, P., Saccà, G., Addeo, F. (2014). The Assessment of Cultural Experience through the Measurement of Cross-Cutting Skills: The Giffoni Experience Case Study. https://www.igi-global.com/chapter/the-assessment-of-cultural-experience-through-the-measurement-of-cross-cutting-skills/104860 (in English).
  28. Lane, Chloe (2023) What is interdisciplinary learning and why is it important? https://www.topuniversities.com/student-info/choosing-university/what-interdisciplinary-learning-why-it-important (in English).