Методика формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії
Опубліковано 24.07.2023
Ключові слова
- формування,
- творчий технічний потенціал,
- оцінювання,
- рівень сформованості,
- зміст
- творчі здібності,
- технологічна освіта ...Більше
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
В статті обгрунтовано особливості методики формування в учнів творчого технічного потенціалу у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. За результатами аналізу літературних джерел визначено сутність і структуру творчого потенціалу особистості як сукупності творчих здібностей, що сприяють створенню нею суспільно значущих оригінальних продуктів. Вперше введено поняття «творчий технічний потенціал учнів гімназії», що визначено, відповідно, як сформовану в учнів гімназії сукупність творчих технічних здібностей. За результатами тривалого експерименту, методичної роботи з вчителями і т.ін. визначено найбільш важливі творчі технічні здібності учнів, які забезпечують їм ефективну творчу діяльність в галузі техніки і технологій: технічне мислення, технічна творча уява, асоціативне мислення (різного типу асоціації, асоціативні зв’язки) тощо. Доведено, що визначені творчі технічні здібності можна з успіхом розвивати в учнів у процесі проєктування й конструювання технічних об’єктів (виробів), а отже і формувати їхній творчий технічний потенціал. Вперше розроблено методику формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії (дві взаємопов’язані методики). При цьому, сутність процесу формування полягає у розвитку в учнів творчих технічних здібностей, які відповідають складовим структури творчого потенціалу особистості. Для розроблення методики оцінювання створено відповідну наукову основу. Визначено навчальний теоретичний матеріал, необхідний для успішного формування в учнів творчого технічного потенціалу. Вперше обгрунтовано важливість оволодіння вчителями технологій знаннями з основ психології творчості і використання в навчальному процесі з технологій інтегративного підходу.
Завантаження
Посилання
- Tarara, A., Sushko, I. (2021). Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school). Проблеми сучасного підручника. 26. 226–261. http://ipvid.org.ua/vypusk-26/Statti_2021_26/Anatoliy%20Tarara.pdf
- Tarara, A., Sushko, I. (2022). Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium. Проблеми сучасного підручника. 28. 177-191.
- http://lib.iitta.gov.ua/731695/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202022%20%28%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%29.pdf
- Tarara, A. (2020). Scientific and methodical provision of profile technologies training in high school. Проблеми сучасного підручника. 24. 256-269.
- http://lib.iitta.gov.ua/721259/1/Anatolii%20Tarara.pdf
- Tarara, A., Sushko, I. (2019). Educational guide of special course for professional education of technologies of engineering and technical direction: peculiarities of designing and implementation of contents. Проблеми сучасного підручника. 22. 274-289.
- Тарара, А.М. (2019). Проєктування і конструювання об’єктів техніки: Навчальний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
- Моляко, В. (2004). Психологічна теорія творчості. 6. 2-9.
- Кравчук, П.Ф. (1993). Формирование творческого потенциала личности в системе вищего образования: Автореф. дис…докт. филос. наук: 22.00.06. Москва.
- Посталюк, Н.Ю. (1989). Творческий стиль деятельности. Педагогический аспект. Казань.
- Карпенко, Н. (2014) Психологічний зміст і структура творчого потенціалу особистості. Науковий вісник.1. 190-201.
- Рибалко, В.В. (1996). Психологія розвитку творчої особистості: Навчальний посібник. Київ: ІЗМН.
- Пономарьов, Я.А. (1976). Психология творчества и педагогика. Москва: Педагогіка.
- Драч, І.І. (2005). Організація навчального процесу з розвитку творчого потенціалу студентів вищих навчальних закладів І – ІІ рівнів акредитації.: Дис… канд. пед. Наук: 13.00.01. Київ.
- Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
- Моляко, В.О. (2006). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Рута.
- Тарара, А. (2022). Інтуїція і асоціації у процесі навчання учнів проєктуванню і конструюванню технічних об’єктів. Інноваційні наукові дослідження в галузі педагогіки і психології: матеріали Міжнародної науково – практичної конференції. С. 43-46. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf
- Тарара, А.М. (2008). Розвиток творчих здібностей учнів 5-9-х класів у процесі проєктно-технологічної діяльності. Методичний посібник.
- Тарара, А.М. (2014). Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності: Навчально – методичний посібник.
- https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf ;
- Кудрявцев, Т.В. (1976). Психология технического мишления. Москва: Просвещение.
- Tarara, A., Sushko, I. (2021). Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school). Problemy suchasnoho pidruchnyka. 26. 226–261. http://ipvid.org.ua/vypusk-26/Statti_2021_26/Anatoliy%20Tarara.pdf
- Tarara, A., Sushko, I. (2022). Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 28. 177-191.
- http://lib.iitta.gov.ua/731695/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202022%20%28%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%29.pdf
- Tarara, A. (2020). Scientific and methodical provision of profile technologies training in high school. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 24. 256-269.
- http://lib.iitta.gov.ua/721259/1/Anatolii%20Tarara.pdf
- Tarara, A., Sushko, I. (2019). Educational guide of special course for professional education of technologies of engineering and technical direction: peculiarities of designing and implementation of contents. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 22. 274-289.
- Tarara, A.M. (2019). Proyektuvannya i konstruyuvannya ob’yektiv tekhniky: Navchalʹnyy posibnyk. Kyyiv: KONVI PRINT. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
- Molyako, V. (2004). Psykholohichna teoriya tvorchosti. 6. 2-9.
- Kravchuk, P.F. (1993). Formirovaniye tvorcheskogo potentsiala lichnosti v sisteme vishchego obrazovaniya: Avtoref. dis…dokt. filos. nauk: 22.00.06. Moskva
- Postalyuk, N.YU. (1989). Tvorcheskiy stil' deyatel'nosti. Pedagogicheskiy aspekt. Kazan'.
- Karpenko, N. (2014) Psykholohichnyy zmist i struktura tvorchoho potentsialu osobystosti. Naukovyy visnyk.1. 190-201.
- Rybalko, V.V. (1996). Psykholohiya rozvytku tvorchoyi osobystosti: Navchalʹnyy posibnyk. Kyyiv: IZMN.
- Ponomar'ov, YA.A. (1976). Psikhologiya tvorchestva i pedagogika. Moskva: Pedagogíka.
- Drach, I.I. (2005). Orhanizatsiya navchalʹnoho protsesu z rozvytku tvorchoho potentsialu studentiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv I – II rivniv akredytatsiyi.: Dys. kand. ped. Nauk: 13.00.01. Kyyiv.
- Derzhavnyy standart bazovoyi serednʹoyi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
- Molyako, V.O. (2006). Zdibnosti, tvorchistʹ, obdarovanistʹ: teoriya, metodyka, rezulʹtaty doslidzhenʹ. Zhytomyr: Ruta.
- Tarara, A. (2022). Intuyitsiya i asotsiatsiyi u protsesi navchannya uchniv proyektuvannyu i konstruyuvannyu tekhnichnykh obʹyektiv. Innovatsiyni naukovi doslidzhennya v haluzi pedahohiky i psykholohiyi: materialy Mizhnarodnoyi naukovo – praktychnoyi konferentsiyi. S. 43-46. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf
- Tarara, A.M. (2008). Rozvytok tvorchykh zdibnostey uchniv 5-9-kh klasiv u protsesi proyektno-tekhnolohichnoyi diyalʹnosti. Metodychnyy posibnyk.
- Tarara, A.M. (2014). Tekhnichna tvorchistʹ uchniv osnovnoyi shkoly u protsesi proyektnoyi i tekhnolohichnoyi diyalʹnosti: Navchalʹno – metodychnyy posibnyk.
- https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf ;
- Kudryavtsev, T.V. (1976). Psikhologiya tekhnicheskogo mishleniya. Moskva: Prosveshcheniye.