No. 30 (2023)
Articles

A Method of Forming the Students’ Creative Technical Potential and Assessing the Level of Its Formation in the Process of Implementing the Content of Technological Education in Gymnasium

Anatolii Tarara
Bio
Inna Sushko
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • formation,
  • creative technical potential,
  • assessment,
  • level of formation,
  • content,
  • creative abilities,
  • technological education
  • ...More
    Less

How to Cite

Tarara А. ., & Sushko І. . (2023). A Method of Forming the Students’ Creative Technical Potential and Assessing the Level of Its Formation in the Process of Implementing the Content of Technological Education in Gymnasium. Problems of the Modern Textbook, (30), 186–202. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-186-202

Abstract

The article substantiates the importance of forming the students' creative technical potential in the process of implementing the content of technological education in the gymnasium. According to the results of the analysis of literary sources, the essence and structure of the creative potential of an individual have been determined as a set of creative abilities contributing to the creation of socially significant original products. For the first time, the concept of "creative technical potential of gymnasium students" was introduced, which is defined, accordingly, as a set of creative technical abilities formed in gymnasium students. According to the results of a long experiment, methodical work with teachers, etc. the most important creative technical abilities of students have been determined that provide them with effective creative activity in the field of engineering and technology: technical thinking, technical creative imagination, associative thinking (different types of associations, associative connections), etc. It has been proven that certain creative technical abilities can be successfully developed in students in the process of designing and constructing technical objects (products), and thus form their creative technical potential. For the first time, a method of forming the students' creative technical potential and assessing the level of its formation has been developed in the process of implementing the content of technological education in the gymnasium (two interrelated methods). At the same time, the essence of the formation process is the development of the students' creative technical abilities, which correspond to the components of the structure of the individual’s creative potential. The educational theoretical material necessary for the successful formation of the students' creative technical potential has been determined. For the first time, the importance of mastering technology teachers with knowledge of the basics of the psychology of creativity has been substantiated and the use of an integrative approach in the educational process of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Tarara, A., Sushko, I. (2021). Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school). Проблеми сучасного підручника. 26. 226–261. http://ipvid.org.ua/vypusk-26/Statti_2021_26/Anatoliy%20Tarara.pdf
  2. Tarara, A., Sushko, I. (2022). Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium. Проблеми сучасного підручника. 28. 177-191.
  3. http://lib.iitta.gov.ua/731695/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202022%20%28%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%29.pdf
  4. Tarara, A. (2020). Scientific and methodical provision of profile technologies training in high school. Проблеми сучасного підручника. 24. 256-269.
  5. http://lib.iitta.gov.ua/721259/1/Anatolii%20Tarara.pdf
  6. Tarara, A., Sushko, I. (2019). Educational guide of special course for professional education of technologies of engineering and technical direction: peculiarities of designing and implementation of contents. Проблеми сучасного підручника. 22. 274-289.
  7. Тарара, А.М. (2019). Проєктування і конструювання об’єктів техніки: Навчальний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
  8. Моляко, В. (2004). Психологічна теорія творчості. 6. 2-9.
  9. Кравчук, П.Ф. (1993). Формирование творческого потенциала личности в системе вищего образования: Автореф. дис…докт. филос. наук: 22.00.06. Москва.
  10. Посталюк, Н.Ю. (1989). Творческий стиль деятельности. Педагогический аспект. Казань.
  11. Карпенко, Н. (2014) Психологічний зміст і структура творчого потенціалу особистості. Науковий вісник.1. 190-201.
  12. Рибалко, В.В. (1996). Психологія розвитку творчої особистості: Навчальний посібник. Київ: ІЗМН.
  13. Пономарьов, Я.А. (1976). Психология творчества и педагогика. Москва: Педагогіка.
  14. Драч, І.І. (2005). Організація навчального процесу з розвитку творчого потенціалу студентів вищих навчальних закладів І – ІІ рівнів акредитації.: Дис… канд. пед. Наук: 13.00.01. Київ.
  15. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
  16. Моляко, В.О. (2006). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Рута.
  17. Тарара, А. (2022). Інтуїція і асоціації у процесі навчання учнів проєктуванню і конструюванню технічних об’єктів. Інноваційні наукові дослідження в галузі педагогіки і психології: матеріали Міжнародної науково – практичної конференції. С. 43-46. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf
  18. Тарара, А.М. (2008). Розвиток творчих здібностей учнів 5-9-х класів у процесі проєктно-технологічної діяльності. Методичний посібник.
  19. Тарара, А.М. (2014). Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності: Навчально – методичний посібник.
  20. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf ;
  21. Кудрявцев, Т.В. (1976). Психология технического мишления. Москва: Просвещение.
  22. Tarara, A., Sushko, I. (2021). Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school). Problemy suchasnoho pidruchnyka. 26. 226–261. http://ipvid.org.ua/vypusk-26/Statti_2021_26/Anatoliy%20Tarara.pdf
  23. Tarara, A., Sushko, I. (2022). Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 28. 177-191.
  24. http://lib.iitta.gov.ua/731695/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202022%20%28%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%29.pdf
  25. Tarara, A. (2020). Scientific and methodical provision of profile technologies training in high school. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 24. 256-269.
  26. http://lib.iitta.gov.ua/721259/1/Anatolii%20Tarara.pdf
  27. Tarara, A., Sushko, I. (2019). Educational guide of special course for professional education of technologies of engineering and technical direction: peculiarities of designing and implementation of contents. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 22. 274-289.
  28. Tarara, A.M. (2019). Proyektuvannya i konstruyuvannya ob’yektiv tekhniky: Navchalʹnyy posibnyk. Kyyiv: KONVI PRINT. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
  29. Molyako, V. (2004). Psykholohichna teoriya tvorchosti. 6. 2-9.
  30. Kravchuk, P.F. (1993). Formirovaniye tvorcheskogo potentsiala lichnosti v sisteme vishchego obrazovaniya: Avtoref. dis…dokt. filos. nauk: 22.00.06. Moskva
  31. Postalyuk, N.YU. (1989). Tvorcheskiy stil' deyatel'nosti. Pedagogicheskiy aspekt. Kazan'.
  32. Karpenko, N. (2014) Psykholohichnyy zmist i struktura tvorchoho potentsialu osobystosti. Naukovyy visnyk.1. 190-201.
  33. Rybalko, V.V. (1996). Psykholohiya rozvytku tvorchoyi osobystosti: Navchalʹnyy posibnyk. Kyyiv: IZMN.
  34. Ponomar'ov, YA.A. (1976). Psikhologiya tvorchestva i pedagogika. Moskva: Pedagogíka.
  35. Drach, I.I. (2005). Orhanizatsiya navchalʹnoho protsesu z rozvytku tvorchoho potentsialu studentiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv I – II rivniv akredytatsiyi.: Dys. kand. ped. Nauk: 13.00.01. Kyyiv.
  36. Derzhavnyy standart bazovoyi serednʹoyi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
  37. Molyako, V.O. (2006). Zdibnosti, tvorchistʹ, obdarovanistʹ: teoriya, metodyka, rezulʹtaty doslidzhenʹ. Zhytomyr: Ruta.
  38. Tarara, A. (2022). Intuyitsiya i asotsiatsiyi u protsesi navchannya uchniv proyektuvannyu i konstruyuvannyu tekhnichnykh obʹyektiv. Innovatsiyni naukovi doslidzhennya v haluzi pedahohiky i psykholohiyi: materialy Mizhnarodnoyi naukovo – praktychnoyi konferentsiyi. S. 43-46. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf
  39. Tarara, A.M. (2008). Rozvytok tvorchykh zdibnostey uchniv 5-9-kh klasiv u protsesi proyektno-tekhnolohichnoyi diyalʹnosti. Metodychnyy posibnyk.
  40. Tarara, A.M. (2014). Tekhnichna tvorchistʹ uchniv osnovnoyi shkoly u protsesi proyektnoyi i tekhnolohichnoyi diyalʹnosti: Navchalʹno – metodychnyy posibnyk.
  41. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf ;
  42. Kudryavtsev, T.V. (1976). Psikhologiya tekhnicheskogo mishleniya. Moskva: Prosveshcheniye.