РАМКОВІ ПІДХОДИ ДО СТВОРЕННЯ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОЇ СИСТЕМИ ВПРАВ І ЗАВДАНЬ ШКІЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА
Опубліковано 24.12.2021
Ключові слова
- підручник,
- результати навчання,
- система вправ і завдань,
- компетентнісний підхід,
- таксономія освітніх цілей
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті за результатами огляду наукових праць із питань проєктування навчальної діяльності учнів засобами шкільних підручників розглянуто основні рамкові підходи до створення компетентнісно орієнтованої системи вправ і завдань навчальної книги. Виокремлено проблемно-орієнтований, інтегративний («вбудовування» завдань на розвиток навичок сталого розвитку), метакогнітивний, таксономічний, критеріально-орієнтований підходи; висвітлено провідні ідеї, покладені в основу кожного з підходів; та проаналізовано проблемні питання реалізації їх концептуальних засад у шкільних підручниках із проєкцією на цілі й потреби базової середньої освіти України відповідно до сучасної освітньої парадигми.
Завантаження
Посилання
- Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020. Київ. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920–898.
- Проблеми сучасного підручника (2021). Зб. наук. праць, Вип. 26, К.: Педагогічна думка.
- Топузов, О. М. (1998). Інтелектуальний розвиток учнів у проблемному навчанні. Рідна мова, 7–12, 6–8.
- Топузов, О. М. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника, Вип. 12, 241–247.
- Топузов, О. М. (2015). Становлення проблемного навчання в педагогічній науці. Рідна школа, 1, 57–60.
- Топузов, О. (2007). Проблемна ситуація в теорії проблемного навчання. Шлях освіти, 1, 12–16.
- Топузов, О., Калініна, Л. (2017). Організаційні механізми управління закладами освіти: методології та теоретичні засади. Український педагогічний журнал, 4, 34–44.
- Топузов О.М., Малихін О. В., Опалюк Т. Л. (2018). Педагогічна майстерність: розвиток професійно-педагогічної адаптивності та соціальної рефлексії майбутнього вчителя: навч. посібник, Київ: Педагогічна думка.
- Alzu’bi, M. A. (2014). The Extend of Adaptation Bloom’s Taxonomy of Cognitive Domain In English Questions Included in General Secondary Exams. Advances in Language and Literary Studies. Vol. 5, No. 2. 67–72. DOI:10.7575/aiac.alls.v.5n.2p.67.
- Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
- Behnke, Y. (2018). Textbook Effects and Efficacy. The Palgrave Handbook of Textbook Studies. Palgrave Macmillan US. 383–396. DOI: 10.1057/978–1–137–53142–1_28.
- Biggs, J., & Collis, K. F. (1982). Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome). New York.
- Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: Handbook 1, Cognitive Domain; New York: Addison-Wesley Longman LTD.
- Bruner, J. S. (1961). The act of discovery. Harvard Educational Review, 31, 21–32.
- Coleman, V. (2017). On the reliability of applying educational taxonomies. Research Matters: A Cambridge Assessment publication, Issue 24, 30–37.
- DeSeCo (2005). Executive Summary. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.html
- Dogan, D., & Zekiye, M.T. (2015). Are the Skills Really Integrated in Coursebooks? A Sample Case — Yes You Can A1.2. Educational Research and Reviews, 10(12), 1599–1632.
- Ham, A.K., Heinze, A. (2018). Does the textbook matter? Longitudinal effects of textbook choice on primary school students’ achievement in mathematics. Studies in Educational Evaluation. Vol. 59. 133–140. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.07.005.
- Glasser, H. (2007). Minding the gap: the role of social learning in linking our stated desire for a more sustainable world to our everyday actions and policies. Social learning towards a sustainable world: principles, perspectives, and praxis. Wageningen, The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 35–61.
- Kember, D. (1999). Determining the level of reflective thinking from students’ written journals using a coding scheme based on the work of Mezirow. International Journal of Lifelong Education, 18(1), 18–30. DOI:10.1080/026013799293928.
- Marzano, R. J., & Kendall, J. S. (2006). The New Taxonomy of Educational Objectives. Thousand Oaks, Ca: Corwin press.
- Olimat, M. (2015). Analyzing Action Pack Textbooks’ Questions according to Revised Bloom Taxonomy. Journal of Education and Practice. Vol.6, No. 28, 152–159.
- Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). (2016). Global competency for an inclusive world. Available at: www.oecd.org/pisa/aboutpisa/Global-competency-for-an-inclusive-world.pdf
- Pierce, W. (2003). Metacognition: study strategies, monitoring, and motivation. A greatly expanded text version of a workshop presented at Prince George’s Community College. http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm
- Porter, A. C., & Smithson, J. l. (2001). Defining, Developing and using Curriculum Indicators. CPRE Research Reports. http://repository.upenn.edu/cpre_researchreports/69
- Pudas, A.-K. (2013). Investigating Possibilities to Develop Textbooks to Implement Global Education in Basic Education Instruction. IARTEM e-Journal, 5(2), 1–22.
- Reich, K. (2007). Interactive Constructivism in Education, Education and Culture: Vol. 23: Iss. 1, Article 3. https://docs.lib.purdue.edu/eandc/vol23/iss1/art3
- Schuman, S. (2005). The IAF handbook of group facilitation: best practices from the leading organization in facilitation.
- Stanny, C. J. (2016). Reevaluating Bloom’s Taxonomy: What Measurable Verbs Can and Cannot Say about Student Learning. Education Sciences. 6(4):37. https://doi.org/10.3390/educsci6040037
- Tilbury, D. (2011) Education for sustainable development: an expert review of processes and learning, Paris: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001914/191442e.pdf
- UNESCO (2004) Education for all global monitoring report 2005. Education for all: the quality imperative, Paris: UNESCO
- UNESCO (2017). Education for the sustainable development goals. Learning objectives, Paris: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf
- UNESCO (2017а). Textbooks for sustainable development — a guide to embedding. New Delhi: Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development, UNESCO.
- Weinert, F. E. (2001). Vergleichende Leistungsmessung in Schulen — eine umstrittene Selbstverständlichkeit. Weinert, F.E. (ed.) Leistungsmessungen in Schulen, Weinheim and Basel: Beltz, 17–31.
- Zaiturrahmi et al. (2017). Analysis of instructional questions in an English textbook for senior high schools. English Education Journal (EEJ). 8(4), October. 536–552.
- Alzu’bi, M. A. (2014). The Extend of Adaptation Bloom’s Taxonomy of Cognitive Domain In English Questions Included in General Secondary Exams. Advances in Language and Literary Studies. Vol. 5, No. 2. 67–72. DOI:10.7575/aiac.alls.v.5n.2p.67.
- Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
- Behnke, Y. (2018). Textbook Effects and Efficacy. The Palgrave Handbook of Textbook Studies. Palgrave Macmillan US. 383–396. DOI: 10.1057/978–1–137–53142–1_28.
- Biggs, J., & Collis, K. F. (1982). Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome). New York.
- Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: Handbook 1, Cognitive Domain; New York: Addison-Wesley Longman LTD.
- Bruner, J. S. (1961). The act of discovery. Harvard Educational Review, 31, 21–32.
- Coleman, V. (2017). On the reliability of applying educational taxonomies. Research Matters: A Cambridge Assessment publication. Issue 24. 30–37.
- DeSeCo (2005). Executive Summary. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.html
- Dogan, D., & Zekiye, M.T. (2015). Are the Skills Really Integrated in Coursebooks? A Sample Case — Yes You Can A1.2. Educational Research and Reviews, 10(12), 1599–1632.
- Glasser, H. (2007). Minding the gap: the role of social learning in linking our stated desire for a more sustainable world to our everyday actions and policies. Social learning towards a sustainable world: principles, perspectives, and praxis. Wageningen, The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 35–61.
- Ham, A.K., Heinze, A. (2018). Does the textbook matter? Longitudinal effects of textbook choice on primary school students’ achievement in mathematics. Studies in Educational Evaluation, 59. 133–140. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.07.005.
- Kember, D. (1999). Determining the level of reflective thinking from students’ written journals using a coding scheme based on the work of Mezirow. International Journal of Lifelong Education, 18(1), 18–30. DOI:10.1080/026013799293928.
- Marzano, R. J., & Kendall, J. S. (2006). The New Taxonomy of Educational Objectives. Thousand Oaks, Ca: Corwin press.
- Olimat, M. (2015). Analyzing Action Pack Textbooks’ Questions according to Revised Bloom Taxonomy. Journal of Education and Practice. Vol.6, No. 28. 152–159.
- Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD)(2016) Global competency for an inclusive world. Available at: www.oecd.org/pisa/aboutpisa/Global-competency-for-an-inclusive-world.pdf
- Pierce, W. Metacognition: study strategies, monitoring, and motivation. A greatly expanded text version of a workshop presented at Prince George’s Community College. 2003. http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm
- Porter, A. C., & Smithson, J. l. (2001). Defining, Developing and using Curriculum Indicators. CPRE Research Reports. http://repository.upenn.edu/cpre_researchreports/69
- Problems of the modern textbook (2021). Coll. science works, Vol. 26, K .: Pedahohichna dumka.
- Pudas, A.-K. (2013). Investigating Possibilities to Develop Textbooks to Implement Global Education in Basic Education Instruction. IARTEM e-Journal, 5(2), 1–22.
- Reich, K. (2007). Interactive Constructivism in Education, Education and Culture: Vol. 23: Iss. 1, Article 3. https://docs.lib.purdue.edu/eandc/vol23/iss1/art3
- Schuman, S. (2005). The IAF handbook of group facilitation: best practices from the leading organization in facilitation.
- Stanny, C. J. (2016). Reevaluating Bloom’s Taxonomy: What Measurable Verbs Can and Cannot Say about Student Learning. Education Sciences. 6(4):37. https://doi.org/10.3390/educsci6040037
- State standard of basic secondary education (2020). Resolution of the Cabinet of Ministers № 898 of 30.09.2020. Kyiv. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920–898.
- Tilbury, D. (2011) Education for sustainable development: an expert review of processes and learning, Paris: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001914/191442e.pdf
- Topuzov, O.M., Malykhin, O.V., Opaliuk, T.L. (2018). Pedagogical skills: the development of professional and pedagogical adaptability and social reflection of the future teacher, Kyiv: Pedahohichna dumka.
- Topuzov, О. (2007). Problem situation in the theory of problem-based learning. Shliakh osvity (The path of education), 1, 12–16.
- Topuzov, О. М. (1998). Intellectual development of students in problem-based learning. Ridna mova (Native language), 7–12, 6–8.
- Topuzov, О. М. (2012). The role and place of the textbook in the implementation of the competence approach to learning. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 12, 241–247.
- Topuzov, О. М. (2015). Formation of problem-based learning in pedagogical science. Ridna shkola (Native school), 1, 57–60.
- Topuzov, О., Kalinina, L. (2017). Organizational mechanisms of educational institutions management: methodologies and theoretical principles. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal (Ukraininan Pedagogical Journal), 4, 34–44.
- UNESCO (2004) Education for all global monitoring report 2005. Education for all: the quality imperative, Paris: UNESCO
- UNESCO (2017). Education for the sustainable development goals. Learning objectives, Paris: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf
- UNESCO (2017а). Textbooks for sustainable development — a guide to embedding. New Delhi: Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development, UNESCO
- Weinert, F. E. (2001). Vergleichende Leistungsmessung in Schulen — eine umstrittene Selbstverständlichkeit. Weinert, F.E. (ed.) Leistungsmessungen in Schulen, Weinheim and Basel: Beltz, 17–31.
- Zaiturrahmi et al. (2017). Analysis of instructional questions in an English textbook for senior high schools. English Education Journal (EEJ). 8(4), October. 536–552.