Опубліковано 17.01.2024
Ключові слова
- сучасний підручник,
- заклади освіти сільської місцевості,
- проєктування засобів навчання
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
Упроваджувана останніми роками в Україні децентралізація системи освіти певною мірою передбачає делегування низки повноважень і зобов’язань у площині організації якісного та доступного навчально-виховного процесу до об’єднаних територіальних громад сільської місцевості із необхідністю виконання суттєвих умов: 1) забезпечення ефективного функціонування локальної мережі сільських навчальних закладів у відповідності до державних стандартів та 2) наближення змісту й композиції навчально-виховного процесу в сільських освітніх закладах до місцевих цінностей, традицій і вподобань.
У відповідності до засад освітнього конструкта «Нова українська школа» на сьогодні творчо налаштований і відповідальний учитель у межах академічної свободи може самостійно конструювати новітні авторські програми, власноруч обирати методи й стратегії навчальної діяльності, відбирати підручники та інші засоби навчання (Нова українська школа, 2016, с. 16), спираючись при цьому на державні стандарти загальної середньої освіти та зважаючи на загальнолюдські, зокрема морально-етичні (гідність, чесність, турбота, повага до інших людей) і соціально-політичні (свобода, патріотизм, шанобливе ставлення до своєї рідної мови, культури, громади) цінності (Нова українська школа, 2016, с. 19). Надане поєднання освіти, патріотизму й духовності спрямоване на досягнення головної мети усіх освітніх реформ – формування в стінах середньої школи особистості, патріота й інноватора (Нова українська школа, 2016, с. 6) шляхом застосування інноваційних технологій, методик і засобів навчання та беручи до уваги форму, побудову й спроможність відповідної освітньої мережі.
Проблемні вузли закладів освіти сільської місцевості виявляють нагальні ускладнення стосовно зручного доступу учнів до потрібних засобів навчання, у тому числі до сучасних підручників, які б відповідали концептуальним засадам парадигмального конструкта «Нова українська школа» та ураховували ціннісні індикатори (морально-етичні й соціально-політичні орієнтири) певної території, на якій функціонують ті чи інші заклади освіти.
Завантаження
Посилання
- Бібік, Н.М. (2003). Врахування пізнавальних інтересів учнів у підручникотворення. Підручник ХХІ століття. 1‒4. 48‒52.
- Білодід, І.К. (ред). (1979). Словник української мови: в 11 т. Т. 10: Т‒Ф. Київ: Наукова думка.
- Гончаренко, С.У. (2008). Дидактичні функції підручника. Професійно-технічна освіта. 2. 6‒8.
- Жосан, О.Е. (2010). Вимоги до шкільного підручника у контексті розвитку вітчизняного підручникознавства. Проблеми сучасного підручника. 10. 53‒61.
- Жосан, О.Е. (2021). Підручники і посібники для загальної середньої освіти у 1921‒1991 роках: монографія. Кропивницький: Ексклюзив-Систем.
- Кодлюк, Я.П. (2016). Підручник для початкової школи: дидактико-методичний аспект: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Вектор.
- Котлова, Л.О. (уклад). (2014). Загальні вимоги до змісту та оформлення навчальних посібників та навчально-методичної літератури. Житомир.
- Кузьмінський, А.І., Омеляненко, В.Л. (2003). Педагогіка: підручник. Київ: Знання-прес.
- Лисогор, Л.П., Павлик О.А., Харламова Т.Б. (2020). Науково-методична оцінка якості сучасного підручника як показник професійної компетентності вчителя НУШ. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2. 84‒92.
- Мелешко, В.В. (2015). Використання сучасного шкільного підручника як провідного засобу навчання в сільській школі. Проблеми сучасного підручника. 15. 12‒21.
- Мельник, Ю.С. (2010). Дидактичні аспекти дистанційного навчання фізики в сільській школі. Проблеми сучасного підручника. 10. 285‒293.
- Могорита, В.М. (2018). Трансформація функцій шкільного підручника історії як навчального засобу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 60. 26‒29.
- Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). Київ: МОН України.
- Прохоренко, Т.В. (2019). Особливості навчання учнів у малокомплектній школі. ΛΌГОΣ. ONLINE. 2. 1‒8. https://doi.org/10.36974/2663-4139.02.01.
- Савченко, О.Я. (2000). Без якісного підручника шкільна освіта неможлива. Педагогічна газета. 8. 2.
- Савченко, О.Я. (2012). Концепція нового підручника «Літературне читання» для початкової школи. Проблеми сучасного підручника. 12. 207‒213.
- Топузов, О.М., Вяткіна, Н.Б. (2016). Експертиза шкільних підручників: інструктивно-методичні матеріали для експертизи електронних версій проектів підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
- Трубачева, С.Е. (2018). Можливості шкільного підручника у реалізації педагогічних технологій в старшій школі. Проблеми сучасного підручника. 21. 404‒411.
- Трубачева, С.Е. (2011), Трансформація функцій шкільного підручника в умовах компетентнісного підходу. Проблеми сучасного підручника. 11. 17‒22.
- Шиян, Н.І. (2013). Особливості навчального процесу в сільській школі. Матеріали міжнародної науково-практична конференція «Методика навчання природничих дисциплін у вищий та середній школі» (ХХ Каришинські читання). Полтава: ПНПУ. 29-30 травня. 379‒382.
- Щербей, У.В. (2017). Початкова сільська освіта: реалії та перспективи розвитку. Науковий вісник Ужгородського університету. 2 (41). 277‒279.