Some Special Features of the Modern Textbook for Educational Institutions in Rural Locations
Published 2024-01-17
Keywords
- modern textbook,
- rural educational institutions,
- design of educational materials
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The decentralization of the education system carried out in Ukraine in recent years, to one degree or another, provides for the transfer of a number of powers and obligations in the field of organizing a high-quality and accessible educational process to the united territorial communities of rural areas with the need to fulfill essential conditions: 1) ensuring effective functioning local network of rural educational institutions in accordance with state standards and 2) approximation of the content and composition of the educational process in rural educational institutions to local values, traditions and preferences. Based on the previously presented judgments, it is correct to determine that the specific functions of a modern textbook for rural educational institutions should be tasks related to: didactic composition, multi-age perception and value coloring of the informational material of the textbook. The specified functions of the school textbook interact with each other and complement each other, and the extent, structure and form of providing cognitive material of the school book depends on their synergistic manifestation. Summarizing the above considerations, it should be recognized that a modern textbook for rural educational institutions should perform not only an informational and educational function, but also reproduce the value-spiritual and aesthetic-moral aspects of the education of students through the disclosure of the uniqueness of Ukraine as a truly European state, the stability and unity of the Ukrainian people, the uniqueness of the cultural and natural environment of the native region and social community. One of the appropriate techniques in reproducing the valuable component of a modern textbook can be the use in the structure of the textbook of specific tasks aimed at forming in students love for their native land, its brave and hardworking inhabitants, natural environment and cultural traditions.
Downloads
References
- Бібік, Н.М. (2003). Врахування пізнавальних інтересів учнів у підручникотворення. Підручник ХХІ століття. 1‒4. 48‒52.
- Білодід, І.К. (ред). (1979). Словник української мови: в 11 т. Т. 10: Т‒Ф. Київ: Наукова думка.
- Гончаренко, С.У. (2008). Дидактичні функції підручника. Професійно-технічна освіта. 2. 6‒8.
- Жосан, О.Е. (2010). Вимоги до шкільного підручника у контексті розвитку вітчизняного підручникознавства. Проблеми сучасного підручника. 10. 53‒61.
- Жосан, О.Е. (2021). Підручники і посібники для загальної середньої освіти у 1921‒1991 роках: монографія. Кропивницький: Ексклюзив-Систем.
- Кодлюк, Я.П. (2016). Підручник для початкової школи: дидактико-методичний аспект: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Вектор.
- Котлова, Л.О. (уклад). (2014). Загальні вимоги до змісту та оформлення навчальних посібників та навчально-методичної літератури. Житомир.
- Кузьмінський, А.І., Омеляненко, В.Л. (2003). Педагогіка: підручник. Київ: Знання-прес.
- Лисогор, Л.П., Павлик О.А., Харламова Т.Б. (2020). Науково-методична оцінка якості сучасного підручника як показник професійної компетентності вчителя НУШ. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2. 84‒92.
- Мелешко, В.В. (2015). Використання сучасного шкільного підручника як провідного засобу навчання в сільській школі. Проблеми сучасного підручника. 15. 12‒21.
- Мельник, Ю.С. (2010). Дидактичні аспекти дистанційного навчання фізики в сільській школі. Проблеми сучасного підручника. 10. 285‒293.
- Могорита, В.М. (2018). Трансформація функцій шкільного підручника історії як навчального засобу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 60. 26‒29.
- Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). Київ: МОН України.
- Прохоренко, Т.В. (2019). Особливості навчання учнів у малокомплектній школі. ΛΌГОΣ. ONLINE. 2. 1‒8. https://doi.org/10.36974/2663-4139.02.01.
- Савченко, О.Я. (2000). Без якісного підручника шкільна освіта неможлива. Педагогічна газета. 8. 2.
- Савченко, О.Я. (2012). Концепція нового підручника «Літературне читання» для початкової школи. Проблеми сучасного підручника. 12. 207‒213.
- Топузов, О.М., Вяткіна, Н.Б. (2016). Експертиза шкільних підручників: інструктивно-методичні матеріали для експертизи електронних версій проектів підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
- Трубачева, С.Е. (2018). Можливості шкільного підручника у реалізації педагогічних технологій в старшій школі. Проблеми сучасного підручника. 21. 404‒411.
- Трубачева, С.Е. (2011), Трансформація функцій шкільного підручника в умовах компетентнісного підходу. Проблеми сучасного підручника. 11. 17‒22.
- Шиян, Н.І. (2013). Особливості навчального процесу в сільській школі. Матеріали міжнародної науково-практична конференція «Методика навчання природничих дисциплін у вищий та середній школі» (ХХ Каришинські читання). Полтава: ПНПУ. 29-30 травня. 379‒382.
- Щербей, У.В. (2017). Початкова сільська освіта: реалії та перспективи розвитку. Науковий вісник Ужгородського університету. 2 (41). 277‒279.