№ 32 (2024)
Статті

ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТНІХ КОМПОНЕНТІВ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ТА ІСТОРИЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Петро Мороз
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія
Ірина Мороз
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • профільна середня освіта,
  • освітні компоненти,
  • дослідницьке навчання,
  • проєктна діяльність,
  • спецкурси,
  • курси за вибором
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Мороз, П., & Мороз, І. (2024). ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТНІХ КОМПОНЕНТІВ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ТА ІСТОРИЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 133–148. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-133-148

Анотація

У статті розглянуто питання формування змісту освітніх компонентів громадянської та історичної освітньої галузі у контексті вимог Державного стандарту профільної середньої освіти. Зазначається, що одним із головних завдань профільного навчання є максимально повне задоволення пізнавальних інтересів та освітніх потреб здобувачів освіти, які зумовлені їхніми подальшими життєвими планами й професійними орієнтирами. Такий підхід передусім передбачає можливість для учнів вільно обирати зміст навчання.

У статті представлено результати онлайн-опитування вчителів історії, громадянської освіти та правознавства закладів загальної середньої освіти щодо структури та змісту освітніх компонентів громадянської та історичної освітньої галузі профільної середньої освіти. Запропоновано способи формування змісту освітніх компонентів громадянської та історичної освітньої галузі профільної середньої освіти. Наголошується, що обов’язковий за обраним профілем та вибірковий освітні компоненти громадянської та історичної освітньої галузі реалізуються через спеціальні курси, курси за вибором, факультативи.

Зазначається, що навчання з профільних спецкурсів/предметів та курсів за вибором має наближати учнів до розуміння тонкощів певного фаху, надавати змогу випробувати себе в професії, перш ніж остаточно її обрати/ухвалити зважене рішення. З огляду на це, розвиток самостійності, здібності до дослідницької діяльності й готовності до співпраці набувають виняткового значення. Відповідно зростає потреба в повноцінному впровадженні ефективних освітніх технологій, зокрема дослідницького та проєктного навчання.

У статті наголошується, що проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування змісту освітніх компонентів громадянської та історичної освітньої галузі профільної середньої освіти. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні методичних засад конструювання модельних навчальних програм та навчальної літератури з предметів/спецкурсів/курсів за вибором/факультативів. Важливою проблемою є розроблення системи оцінювання навчальних досягнень учнів з освітніх компонентів громадянської та історичної освітньої галузі профільної середньої освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Алєксєєва, О. І. (2024). Профільна середня освіта професійного спрямування: стратегічні орієнтири та успішні практики. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 138–141. https://lib.iitta.gov.ua/740420/
  2. Васьківська, Г. О., Кизенко, В., Косянчук, С., Барановська, О. & etc. (2018). Формування змісту профільного навчання: теоретико-методологічний аспект: колективна монографія. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРИНТ». https://lib.iitta.gov.ua/713853/
  3. Відділ суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України. (2023, 3 березня). Відділ суспільствознавчої освіти пропонує пройти опитування «Громадянська та історична освітня галузь. Проєкт Державного стандарту профільної середньої школи». https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0oaMrXcF5d8G8dHCDhW3BG3GCVNfXaHf6BrWyzrqhexS6VQhDR22U3RsBQrMRYKvml&id=107552070892087
  4. Засєкіна, Т. М. (2024). Концептуальні засади розроблення модельних навчальних програм для профільної освіти: наукова доповідь на методологічному семінарі «Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації», 4 квітня 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (6), 1–4. https://lib.iitta.gov.ua/740942/
  5. Міністерство освіти та науки України. (2023). Звіт про громадське обговорення проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2024/01/04/Zvit-ho-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-04.01.2024.pdf
  6. Кремень, В.Г., Топузов, О.М., Ляшенко, О.І., Мальований, Ю.І., Засєкіна, Т.М. (2023). Профільна середня освіта: концептуальні засади для нової української школи. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(2), 1‒8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201
  7. Ляшенко, О. І. (2024). Шляхи реалізації профільної середньої освіти в умовах реформування української школи. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 10–14. https://lib.iitta.gov.ua/740945/
  8. Мороз, П., & Мороз, І. (2020). Формування дослідницької компетентності засобами сучасного шкільного підручника історії. Проблеми сучасного підручника, 24, 142–162. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-142-162
  9. Мороз, І. (2023). Дослідницька діяльність учнів як складник сучасного навчання історії в школі. Імплементація Державного стандарту базової середньої освіти: виклики, реалізація, перспективи: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (онлайн). КЗ «Житомирський ОІППО», 192–194. https://lib.iitta.gov.ua/735470/
  10. Мороз, І. В. (2024). Роль проєктної діяльності учнів у реалізації концепції Нової української школи. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІV Всеукраїнської науково практичної інтернет конференції «Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи». Київ: Освіта, 57–60. https://lib.iitta.gov.ua/740664/
  11. Мороз, П. В. (2024). Особливості дослідницької діяльності учнів з історії у профільній школі. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 119–123. https://lib.iitta.gov.ua/740319/
  12. Відділ суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України. (2024, 13 березня).Опитування «Предмети і курси громадянської та історичної освітньої галузі в профільній школі». https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02NMosrCrd5d9x3BXHccp2CkVA9HtZTeRNo8pkeMuBNLXVYqxcoMb4xxzbQ8Lp5znJl&id=100049433616973
  13. Пометун, О. І., & Ремех, Т. О. (2024). До питання структури й предметного наповнення профілів навчання громадянської та історичної освітньої галузі. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 60–64. https://lib.iitta.gov.ua/740334/
  14. Міністерство освіти та науки України. (2023). Проєкт. Державний стандарт профільної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf
  15. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. (2024). Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/740085/
  16. Нова українська школа. Якою буде оновлена старша профільна школа: учнівський вибір, формування профілів, два рівні. https://nus.org.ua/articles/yakoyu-bude-onovlena-starsha-profilna-shkola-uchnivskyj-vybir-formuvannya-profiliv-dva-rivni/
  17. Alieksieieva, O. I. (2024). Profilna serednia osvita profesiinoho spriamuvannia: stratehichni oriientyry ta uspishni praktyky. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 138–141. https://lib.iitta.gov.ua/740420/ (in Ukrainian).
  18. Kremen, V.H., Topuzov, O.M., Liashenko, O.I., Malovanyi, Yu.I., Zasiekina, T.M. (2023). Profilna serednia osvita: kontseptualni zasady dlia novoi ukrainskoi shkoly. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 5(2), 1‒8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201 (in Ukrainian).
  19. Liashenko, O. I. (2024). Shliakhy realizatsii profilnoi serednoi osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 10–14. https://lib.iitta.gov.ua/740945/ (in Ukrainian).
  20. Moroz, I. (2023). Doslidnytska diialnist uchniv yak skladnyk suchasnoho navchannia istorii v shkoli. Implementatsiia Derzhavnoho standartu bazovoi serednoi osvity: vyklyky, realizatsiia, perspektyvy: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (onlain). KZ «Zhytomyrskyi OIPPO», 192–194. https://lib.iitta.gov.ua/735470/ (in Ukrainian).
  21. Moroz, I. V. (2024). Rol proiektnoi diialnosti uchniv u realizatsii kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly. Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez IV Vseukrainskoi naukovo praktychnoi internet konferentsii «Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy». Kyiv: Osvita, 57–60. https://lib.iitta.gov.ua/740664/ (in Ukrainian).
  22. Moroz, P. V. (2024). Osoblyvosti doslidnytskoi diialnosti uchniv z istorii u profilnii shkoli. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 119–123. https://lib.iitta.gov.ua/740319/ (in Ukrainian).
  23. Moroz, P., & Moroz, I. (2020). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti zasobamy suchasnoho shkilnoho pidruchnyka istorii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 142–162. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-142-162 (in Ukrainian).
  24. Viddil suspilstvoznavchoi osvity Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy. (2024, 13 bereznia). Opytuvannia «Predmety i kursy hromadianskoi ta istorychnoi osvitnoi haluzi v profilnii shkoli». https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02NMosrCrd5d9x3BXHccp2CkVA9HtZTeRNo8pkeMuBNLXVYqxcoMb4xxzbQ8Lp5znJl&id=100049433616973 (in Ukrainian).
  25. Pometun, O. I., & Remekh, T. O. (2024). Do pytannia struktury y predmetnoho napovnennia profiliv navchannia hromadianskoi ta istorychnoi osvitnoi haluzi. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 60–64. https://lib.iitta.gov.ua/740334/ (in Ukrainian).
  26. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. (2024). Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/740085/ (in Ukrainian).
  27. Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. (2023). Proiekt. Derzhavnyi standart profilnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf (in Ukrainian).
  28. Vaskivska, H. O., Kyzenko, V., Kosianchuk, S., Baranovska, O. & etc. (2018). Formuvannia zmistu profilnoho navchannia: teoretyko-metodolohichnyi aspekt: kolektyvna monohrafiia. Kyiv: TOV «KONVI PRYNT». https://lib.iitta.gov.ua/713853/ (in Ukrainian).
  29. Viddil suspilstvoznavchoi osvity Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy. (2023, 3 bereznia). Viddil suspilstvoznavchoi osvity proponuie proity opytuvannia «Hromadianska ta istorychna osvitnia haluz. Proiekt Derzhavnoho standartu profilnoi serednoi shkoly». (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0oaMrXcF5d8G8dHCDhW3BG3GCVNfXaHf6BrWyzrqhexS6VQhDR22U3RsBQrMRYKvml&id=107552070892087 (in Ukrainian).
  30. Nova ukrainska shkola. Yakoiu bude onovlena starsha profilna shkola: uchnivskyi vybir, formuvannia profiliv, dva rivni. https://nus.org.ua/articles/yakoyu-bude-onovlena-starsha-profilna-shkola-uchnivskyj-vybir-formuvannya-profiliv-dva-rivni/ (in Ukrainian).
  31. Zasiekina, T. M. (2024). Kontseptualni zasady rozroblennia modelnykh navchalnykh prohram dlia profilnoi osvity: naukova dopovid na metodolohichnomu seminari «Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii», 4 kvitnia 2024 r. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 1 (6), 1–4. https://lib.iitta.gov.ua/740942/ (in Ukrainian).
  32. Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. (2023). Zvit pro hromadske obhovorennia proiektu Derzhavnoho standartu profilnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2024/01/04/Zvit-ho-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-04.01.2024.pdf (in Ukrainian).