No. 32 (2024)
Articles

FORMATION OF THE CONTENT OF EDUCATIONAL COMPONENTS IN THE FIELDS OF CIVIC AND HISTORICAL EDUCATION IN SPECIALIZED SECONDARY EDUCATION

Petro Moroz
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio
Iryna Moroz
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • specialized secondary education,
  • educational components,
  • research training,
  • project activity,
  • special courses,
  • elective courses
  • ...More
    Less

How to Cite

Moroz П., & Moroz І. (2024). FORMATION OF THE CONTENT OF EDUCATIONAL COMPONENTS IN THE FIELDS OF CIVIC AND HISTORICAL EDUCATION IN SPECIALIZED SECONDARY EDUCATION. Problems of the Modern Textbook, (32), 133–148. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-133-148

Abstract

The article examines the issue of the formation of the content of educational components of the civic and historical educational field in the context of the requirements of the State Standard of specialized secondary education. It is noted that one of the main tasks of specialized training is the maximally complete satisfaction of cognitive interests and educational needs of education seekers, which are determined by their future life plans and professional orientations. This approach primarily provides the opportunity for students to freely choose the content of their studies.

The article presents the results of an online survey of teachers of history, civic education, and legal studies in general secondary education institutions regarding the structure and content of the educational components of the civic and historical educational field of specialized secondary education. Methods of forming the content of the educational components of the civic and historical educational field of specialized secondary education are proposed. It is emphasized that the mandatory and optional educational components of the civic and historical educational field are implemented through special courses, optional courses, electives.

It is noted that training in profiled special courses/subjects and optional courses should bring students closer to understanding the intricacies of a certain profession, provide an opportunity to test oneself in the profession before finally choosing it/making an informed decision. In view of this, the development of independence, the ability to conduct research and the readiness to cooperate are of exceptional importance. Accordingly, there is a growing need for the full implementation of effective educational technologies, in particular, research and project-based learning.

The article emphasizes that the conducted research does not exhaust all aspects of the problem of forming the content of educational components of the civic and historical educational field of specialized secondary education. Prospects for further research consist in the study of the methodological foundations of the construction of model curricula and educational literature on subjects/special courses/elective courses/electives. An important problem is the development of a system for evaluating the educational achievements of students in the educational components of the civic and historical educational field of specialized secondary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Алєксєєва, О. І. (2024). Профільна середня освіта професійного спрямування: стратегічні орієнтири та успішні практики. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 138–141. https://lib.iitta.gov.ua/740420/
  2. Васьківська, Г. О., Кизенко, В., Косянчук, С., Барановська, О. & etc. (2018). Формування змісту профільного навчання: теоретико-методологічний аспект: колективна монографія. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРИНТ». https://lib.iitta.gov.ua/713853/
  3. Відділ суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України. (2023, 3 березня). Відділ суспільствознавчої освіти пропонує пройти опитування «Громадянська та історична освітня галузь. Проєкт Державного стандарту профільної середньої школи». https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0oaMrXcF5d8G8dHCDhW3BG3GCVNfXaHf6BrWyzrqhexS6VQhDR22U3RsBQrMRYKvml&id=107552070892087
  4. Засєкіна, Т. М. (2024). Концептуальні засади розроблення модельних навчальних програм для профільної освіти: наукова доповідь на методологічному семінарі «Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації», 4 квітня 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (6), 1–4. https://lib.iitta.gov.ua/740942/
  5. Міністерство освіти та науки України. (2023). Звіт про громадське обговорення проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2024/01/04/Zvit-ho-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-04.01.2024.pdf
  6. Кремень, В.Г., Топузов, О.М., Ляшенко, О.І., Мальований, Ю.І., Засєкіна, Т.М. (2023). Профільна середня освіта: концептуальні засади для нової української школи. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(2), 1‒8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201
  7. Ляшенко, О. І. (2024). Шляхи реалізації профільної середньої освіти в умовах реформування української школи. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 10–14. https://lib.iitta.gov.ua/740945/
  8. Мороз, П., & Мороз, І. (2020). Формування дослідницької компетентності засобами сучасного шкільного підручника історії. Проблеми сучасного підручника, 24, 142–162. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-142-162
  9. Мороз, І. (2023). Дослідницька діяльність учнів як складник сучасного навчання історії в школі. Імплементація Державного стандарту базової середньої освіти: виклики, реалізація, перспективи: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (онлайн). КЗ «Житомирський ОІППО», 192–194. https://lib.iitta.gov.ua/735470/
  10. Мороз, І. В. (2024). Роль проєктної діяльності учнів у реалізації концепції Нової української школи. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІV Всеукраїнської науково практичної інтернет конференції «Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи». Київ: Освіта, 57–60. https://lib.iitta.gov.ua/740664/
  11. Мороз, П. В. (2024). Особливості дослідницької діяльності учнів з історії у профільній школі. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 119–123. https://lib.iitta.gov.ua/740319/
  12. Відділ суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України. (2024, 13 березня).Опитування «Предмети і курси громадянської та історичної освітньої галузі в профільній школі». https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02NMosrCrd5d9x3BXHccp2CkVA9HtZTeRNo8pkeMuBNLXVYqxcoMb4xxzbQ8Lp5znJl&id=100049433616973
  13. Пометун, О. І., & Ремех, Т. О. (2024). До питання структури й предметного наповнення профілів навчання громадянської та історичної освітньої галузі. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. Київ: Освіта, 60–64. https://lib.iitta.gov.ua/740334/
  14. Міністерство освіти та науки України. (2023). Проєкт. Державний стандарт профільної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf
  15. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. (2024). Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/740085/
  16. Нова українська школа. Якою буде оновлена старша профільна школа: учнівський вибір, формування профілів, два рівні. https://nus.org.ua/articles/yakoyu-bude-onovlena-starsha-profilna-shkola-uchnivskyj-vybir-formuvannya-profiliv-dva-rivni/
  17. Alieksieieva, O. I. (2024). Profilna serednia osvita profesiinoho spriamuvannia: stratehichni oriientyry ta uspishni praktyky. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 138–141. https://lib.iitta.gov.ua/740420/ (in Ukrainian).
  18. Kremen, V.H., Topuzov, O.M., Liashenko, O.I., Malovanyi, Yu.I., Zasiekina, T.M. (2023). Profilna serednia osvita: kontseptualni zasady dlia novoi ukrainskoi shkoly. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 5(2), 1‒8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201 (in Ukrainian).
  19. Liashenko, O. I. (2024). Shliakhy realizatsii profilnoi serednoi osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 10–14. https://lib.iitta.gov.ua/740945/ (in Ukrainian).
  20. Moroz, I. (2023). Doslidnytska diialnist uchniv yak skladnyk suchasnoho navchannia istorii v shkoli. Implementatsiia Derzhavnoho standartu bazovoi serednoi osvity: vyklyky, realizatsiia, perspektyvy: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (onlain). KZ «Zhytomyrskyi OIPPO», 192–194. https://lib.iitta.gov.ua/735470/ (in Ukrainian).
  21. Moroz, I. V. (2024). Rol proiektnoi diialnosti uchniv u realizatsii kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly. Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez IV Vseukrainskoi naukovo praktychnoi internet konferentsii «Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy». Kyiv: Osvita, 57–60. https://lib.iitta.gov.ua/740664/ (in Ukrainian).
  22. Moroz, P. V. (2024). Osoblyvosti doslidnytskoi diialnosti uchniv z istorii u profilnii shkoli. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 119–123. https://lib.iitta.gov.ua/740319/ (in Ukrainian).
  23. Moroz, P., & Moroz, I. (2020). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti zasobamy suchasnoho shkilnoho pidruchnyka istorii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 142–162. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-142-162 (in Ukrainian).
  24. Viddil suspilstvoznavchoi osvity Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy. (2024, 13 bereznia). Opytuvannia «Predmety i kursy hromadianskoi ta istorychnoi osvitnoi haluzi v profilnii shkoli». https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02NMosrCrd5d9x3BXHccp2CkVA9HtZTeRNo8pkeMuBNLXVYqxcoMb4xxzbQ8Lp5znJl&id=100049433616973 (in Ukrainian).
  25. Pometun, O. I., & Remekh, T. O. (2024). Do pytannia struktury y predmetnoho napovnennia profiliv navchannia hromadianskoi ta istorychnoi osvitnoi haluzi. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. Kyiv: Osvita, 60–64. https://lib.iitta.gov.ua/740334/ (in Ukrainian).
  26. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv. (2024). Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/740085/ (in Ukrainian).
  27. Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. (2023). Proiekt. Derzhavnyi standart profilnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf (in Ukrainian).
  28. Vaskivska, H. O., Kyzenko, V., Kosianchuk, S., Baranovska, O. & etc. (2018). Formuvannia zmistu profilnoho navchannia: teoretyko-metodolohichnyi aspekt: kolektyvna monohrafiia. Kyiv: TOV «KONVI PRYNT». https://lib.iitta.gov.ua/713853/ (in Ukrainian).
  29. Viddil suspilstvoznavchoi osvity Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy. (2023, 3 bereznia). Viddil suspilstvoznavchoi osvity proponuie proity opytuvannia «Hromadianska ta istorychna osvitnia haluz. Proiekt Derzhavnoho standartu profilnoi serednoi shkoly». (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0oaMrXcF5d8G8dHCDhW3BG3GCVNfXaHf6BrWyzrqhexS6VQhDR22U3RsBQrMRYKvml&id=107552070892087 (in Ukrainian).
  30. Nova ukrainska shkola. Yakoiu bude onovlena starsha profilna shkola: uchnivskyi vybir, formuvannia profiliv, dva rivni. https://nus.org.ua/articles/yakoyu-bude-onovlena-starsha-profilna-shkola-uchnivskyj-vybir-formuvannya-profiliv-dva-rivni/ (in Ukrainian).
  31. Zasiekina, T. M. (2024). Kontseptualni zasady rozroblennia modelnykh navchalnykh prohram dlia profilnoi osvity: naukova dopovid na metodolohichnomu seminari «Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii», 4 kvitnia 2024 r. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 1 (6), 1–4. https://lib.iitta.gov.ua/740942/ (in Ukrainian).
  32. Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. (2023). Zvit pro hromadske obhovorennia proiektu Derzhavnoho standartu profilnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2024/01/04/Zvit-ho-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-04.01.2024.pdf (in Ukrainian).