Опубліковано 06.08.2024
Ключові слова
- сучасний підручник,
- технологічна освіта,
- концепція,
- технології,
- дидактична структура
- методичний апарат,
- оцінювання результатів навчання ...Більше
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті розглянуто особливості створення навчальних програм і підручників з трудового навчання і технологій в історичній ретроспективі та пріоритетів сьогодення. З урахуванням інноваційних змін в технологічній освітній галузі, сучасного наукового обґрунтування творчої діяльності індивідууму визначено процесуальні складники створення сучасного підручника «Технології» для учнів 7‒9 класів. Розроблено концептуальні й дидактико-методичні засади проєктування змісту, дидактичні принципи та підходи, загальнодидактичну та методичну структуру сучасного підручника з технологій. Визначено сутність і специфіку складників підручника та особливості їх реалізації на засадах особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів. Визначено особливості науково-методичного обґрунтування викладу в підручнику змісту та сутності процесів проєктування й конструювання виробів (теорія і практика), розроблення учнями творчих проєктів, організації творчої діяльності в цілому як основи технологічної освіти учнів гімназії. Наголошено щодо важливості використання в змісті сучасних підручників «Технології» різноманітних методів творчої діяльності (з визначенням їхнього місця в творчому процесі), інтегративного підходу, систем компетентнісно орієнтованих завдань та проблемних запитань. Обґрунтовано необхідність проєктування змісту навчального матеріалу підручника на засадах психології творчості, що підтверджено результатами науково-експериментальних досліджень автора в галузі методики навчання технологій, які оприлюднені на міжнародних наукових конференціях. У технологічну освітню галузь введено новий підхід, згідно якого пріоритетом освітнього процесу з технологій є його побудова з урахуванням методологічних засад психології творчості.
У визначених концептуальних підходах до створення підручника «Технології» враховано досвід становлення технологічної освіти здобувачів базової середньої освіти в історичній ретроспективі. Обґрунтовано, що сучасний підручник «Технології», створений на засадах запропонованих інноваційних підходів, розробленої концепції підручника в цілому сприятиме ефективному формуванню в учнів ключових компетентностей та наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти 2020.
Завантаження
Посилання
- Бурда, М. (2020). Інтегрований підхід до відбору змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 25, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–5–13
- Головко, М. В. (2018). Підручник як основа методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 20, 62‒74.
- Головко, М., Стрельчук, А. (2023). Сучасний підручник фізики як засіб формування та розвитку природничо-наукової грамотності здобувачів загальної середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 30, 47–57. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/672/701
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ від 30.09.2020 р., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text
- Засєкіна, Т., Тишковець, М. (2019). Формування ключових компетентностей засобами підручника. Проблеми сучасного підручника, 22, 86–96. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96
- Левченко, Г.Є., та ін. (2009) Трудове навчання. Технічні види праці: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
- Мадзігон, В.М., та ін. (2008) Трудове навчання: 8 кл.: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Ірпінь: Перун.
- Мачача, Т. (2023). Дидактична структура змісту підручників «Технології» за модельними навчальними програмами на рівні базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736467
- Моляко, В.О. (2007). Творча конструктологія (пролегомени). Київ: Освіта України.
- Моляко, В.О., Музика, О.П. (2006). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Рута.
- Редько, В. Г. (2017). Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.
- Тарара, А, Сушко, І. (2021). Структура й зміст навчальних посібників і підручників з технічної творчості як основа формування в учнів наскрізних умінь в галузі техніки і технологій. Проблеми сучасного підручника: збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет конференції. Київ: Педагогічна думка, 241‒243. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725268
- Тарара, А. (2021). Особливості формування наскрізних умінь в учнів закладів загальної середньої освіти у процесі оволодіння основами технологій. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Київ: Педагогічна думка, 216‒218. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724913
- Тарара, А. (2022a) Інтуїція і асоціації у процесі навчання учнів проєктуванню і конструюванню технічних об’єктів. Інноваційні наукові дослідження в галузі педагогіки і психології: матеріали Міжнародної науково – практичної конференції (с. 43‒46). Запоріжжя: Класичний приватний університет. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf
- Тарара, А. (2022b). Методика реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 28, 177–190. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-177-190
- Тарара, А., Сушко, І. (2022). Методика формування в учнів гімназії базових понять технологічної освіти. Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей. Педагогічна думка, 174‒177. https://lib.iitta.gov.ua/732260/1/Tarara1.pdf
- Тарара, А., Сушко, І. (2023a). Інтегративний підхід у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Інноваційні наукові дослідження у галузі педагогіки та психології: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 46‒50. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/211/4830/10848-1
- Тарара, А., Сушко, І. (2023b). Методика формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 30, 186–202. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-186-202
- Тарара, А., Сушко, І. (2024a). Методичні особливості розвитку технічного мислення й формування в учнів відповідного поняття у процесі творчої технічної діяльності. Наука та освіта як основа суспільного розвитку: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (с. 13‒16). Міжнародний гуманітарний дослідницький центр «Research Europe».
- Тарара, А., Сушко, І. (2024b). Психолого-педагогічні особливості творчої діяльності учнів на уроках технологій. Реалії та пріоритети розвитку науки та освіти: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (с. 14‒17). Міжнародний гуманітарний дослідний центр (Research Europe).
- Тарара, А., Сушко, І. (2024c). Технічна творча уява: методика формування поняття та її розвитку в учнів у процесі створення технічних об’єктів (виробів). «Технологічна освіта: сучасні реалії та перспективи розвитку, присвяченої пам’яті академіка Дмитра Тхоржевського»: матеріали ХІІІ міжнародної науково-практичної конференції (с. 264‒268).
- Тарара, А.М. (2014). Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності: навчально-методичний посібник. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf
- Тарара, А.М. (2019). Проєктування і конструювання об’єктів техніки: навчальний посібник. Київ: КОНВІ ПРИНТ. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
- Топузов, О. & Засєкіна, Т. (2022). Концепція підручників як складників дидактичної системи адаптаційного циклу навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 191–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022- 28-191-201
- Топузов, О. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника, 12, 241‒247 https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-86-96
- Топузов, О.М. (ред.). (2016). Експертиза шкільних підручників: інструктивно-методичні матеріали для експертизи проєктів підручників для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
- Туташинський, В. І. (2023). Підготовка вчителів до застосування інноваційної системи викладання навчального предмета «Технології». Імідж сучасного педагога, 6 (207), 17–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-17-20
- Туташинський, В.І., Куліш, О.В. (2017). Генеза підручникотворення з трудового навчання і технологій в освіті України. Проблеми сучасного підручника, 18, 209 – 219.
- Туташинський, В.І., Мачача, Т.С., Тарара, А.М., Вдовченко, В.В. (2021). Методика компетентнісно орієнтованого навчання технологій. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
- Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
- Burda, M. (2020). Intehrovanyi pidkhid do vidboru zmistu shkilnykh pidruchnykiv z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 25, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–5–13 (in Ukrainian).
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU vid 30.09.2020 r., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
- Holovko, M. V. (2018). Pidruchnyk yak osnova metodychnoi systemy kompetentnisno oriientovanoho navchannia fizyky v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 20, 62‒74. (in Ukrainian).
- Holovko, M., Strelchuk, A. (2023). Suchasnyi pidruchnyk fizyky yak zasib formuvannia ta rozvytku pryrodnycho-naukovoi hramotnosti zdobuvachiv zahalnoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 47–57. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/672/701 (in Ukrainian).
- Levchenko, H.Ie., ta in. (2009) Trudove navchannia. Tekhnichni vydy pratsi: pidruchnyk dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
- Machacha, T. (2023). Dydaktychna struktura zmistu pidruchnykiv «Tekhnolohii» za modelnymy navchalnymy prohramamy na rivni bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736467 (in Ukrainian).
- Madzihon, V.M., ta in. (2008) Trudove navchannia: 8 kl.: Pidruchnyk dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv, Irpin: Perun. (in Ukrainian).
- Moliako, V.O. (2007). Tvorcha konstruktolohiia (prolehomeny). Kyiv: Osvita Ukrainy. (in Ukrainian).
- Moliako, V.O., Muzyka, O.P. (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen. Zhytomyr: Ruta. (in Ukrainian).
- Redko, V. H. (2017). Konstruiuvannia zmistu shkilnykh pidruchnykiv z inozemnykh mov: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
- Tarara, A, Sushko, I. (2021). Struktura y zmist navchalnykh posibnykiv i pidruchnykiv z tekhnichnoi tvorchosti yak osnova formuvannia v uchniv naskriznykh umin v haluzi tekhniky i tekhnolohii. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk tez Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet konferentsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 241‒243. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725268 (in Ukrainian).
- Tarara, A. (2021). Osoblyvosti formuvannia naskriznykh umin v uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity u protsesi ovolodinnia osnovamy tekhnolohii. Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 216‒218. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724913 (in Ukrainian).
- Tarara, A. (2022a) Intuitsiia i asotsiatsii u protsesi navchannia uchniv proiektuvanniu i konstruiuvanniu tekhnichnykh obiektiv. Innovatsiini naukovi doslidzhennia v haluzi pedahohiky i psykholohii: materialy Mizhnarodnoi naukovo – praktychnoi konferentsii (s. 43‒46). Zaporizhzhia: Klasychnyi pryvatnyi universytet,. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf (in Ukrainian).
- Tarara, A. (2022b). Metodyka realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 177–190. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-177-190 (in Ukrainian).
- Tarara, A., Sushko, I. (2022). Metodyka formuvannia v uchniv himnazii bazovykh poniat tekhnolohichnoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu: zbirnyk tez dopovidei. Pedahohichna dumka, 174‒177. https://lib.iitta.gov.ua/732260/1/Tarara1.pdf (in Ukrainian).
- Tarara, A., Sushko, I. (2023a). Intehratyvnyi pidkhid u protsesi realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Innovatsiini naukovi doslidzhennia u haluzi pedahohiky ta psykholohii: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 46‒50). Zaporizhzhia: Klasychnyi pryvatnyi universytet. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/211/4830/10848-1 (in Ukrainian).
- Tarara, A., Sushko, I. (2023b). Metodyka formuvannia v uchniv tvorchoho tekhnichnoho potentsialu y otsiniuvannia rivnia yoho sformovanosti u protsesi realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 186–202. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-186-202 (in Ukrainian).
- Tarara, A., Sushko, I. (2024a). Metodychni osoblyvosti rozvytku tekhnichnoho myslennia y formuvannia v uchniv vidpovidnoho poniattia u protsesi tvorchoi tekhnichnoi diialnosti. Nauka ta osvita yak osnova suspilnoho rozvytku: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 13‒16). Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnytskyi tsentr «Research Europe». (in Ukrainian).
- Tarara, A., Sushko, I. (2024b). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti tvorchoi diialnosti uchniv na urokakh tekhnolohii. Realii ta priorytety rozvytku nauky ta osvity: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 14‒17). Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnyi tsentr (Research Europe). (in Ukrainian).
- Tarara, A., Sushko, I. (2024c). Tekhnichna tvorcha uiava: metodyka formuvannia poniattia ta yii rozvytku v uchniv u protsesi stvorennia tekhnichnykh obiektiv (vyrobiv). «Tekhnolohichna osvita: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku, prysviachenoi pamiati akademika Dmytra Tkhorzhevskoho»: materialy KhIII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 264‒268). (in Ukrainian).
- Tarara, A.M. (2014). Tekhnichna tvorchist uchniv osnovnoi shkoly u protsesi proiektnoi i tekhnolohichnoi diialnosti: navchalno-metodychnyi posibnyk. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf (in Ukrainian).
- Tarara, A.M. (2019). Proiektuvannia i konstruiuvannia obiektiv tekhniky: navchalnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRYNT. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf (in Ukrainian).
- Topuzov, O. & Zasiekina, T. (2022). Kontseptsiia pidruchnykiv yak skladnykiv dydaktychnoi systemy adaptatsiinoho tsyklu navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 191–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022- 28-191-201 (in Ukrainian).
- Topuzov, O. (2012). Rol i mistse pidruchnyka v realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu do navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 12, 241‒247 https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-86-96 (in Ukrainian).
- Topuzov, O.M. (red.). (2016). Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv: instruktyvno-metodychni materialy dlia ekspertyzy proiektiv pidruchnykiv dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
- Tutashynskyi, V. I. (2023). Pidhotovka vchyteliv do zastosuvannia innovatsiinoi systemy vykladannia navchalnoho predmeta «Tekhnolohii». Imidzh suchasnoho pedahoha, 6 (207), 17–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-17-20 (in Ukrainian).
- Tutashynskyi, V.I., Kulish, O.V. (2017). Heneza pidruchnykotvorennia z trudovoho navchannia i tekhnolohii v osviti Ukrainy. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 18, 209 – 219. (in Ukrainian).
- Tutashynskyi, V.I., Machacha, T.S., Tarara, A.M., Vdovchenko, V.V. (2021). Metodyka kompetentnisno oriientovanoho navchannia tekhnolohii. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
- Zasiekina, T., Tyshkovets, M. (2019). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei zasobamy pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 86–96. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96 (in Ukrainian).