№ 32 (2024)
Статті

КОНЦЕПЦІЯ СУЧАСНОГО ПІДРУЧНИКА «ТЕХНОЛОГІЇ» (7‒9 КЛАСИ) ДЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Анатолій Тарара
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • сучасний підручник,
  • технологічна освіта,
  • концепція,
  • технології,
  • дидактична структура,
  • методичний апарат,
  • оцінювання результатів навчання
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Тарара, А. (2024). КОНЦЕПЦІЯ СУЧАСНОГО ПІДРУЧНИКА «ТЕХНОЛОГІЇ» (7‒9 КЛАСИ) ДЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 266–283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283

Анотація

У статті розглянуто особливості створення навчальних програм і підручників з трудового навчання і технологій в історичній ретроспективі та пріоритетів сьогодення. З урахуванням інноваційних змін в технологічній освітній галузі, сучасного наукового обґрунтування творчої діяльності індивідууму визначено процесуальні складники створення сучасного підручника «Технології» для учнів 7‒9 класів. Розроблено концептуальні й дидактико-методичні засади проєктування змісту, дидактичні принципи та підходи, загальнодидактичну та методичну структуру  сучасного підручника з технологій. Визначено сутність і специфіку складників підручника та особливості їх реалізації на засадах особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів. Визначено особливості науково-методичного обґрунтування викладу в підручнику змісту та сутності процесів проєктування й конструювання виробів (теорія і практика), розроблення учнями творчих проєктів, організації творчої діяльності в цілому як основи технологічної освіти учнів гімназії. Наголошено щодо важливості використання в змісті сучасних підручників «Технології» різноманітних методів творчої діяльності (з визначенням їхнього місця в творчому процесі), інтегративного підходу, систем компетентнісно орієнтованих завдань та проблемних запитань. Обґрунтовано необхідність проєктування змісту навчального матеріалу підручника на засадах психології творчості, що підтверджено результатами науково-експериментальних досліджень автора в галузі методики навчання технологій, які оприлюднені на міжнародних наукових конференціях. У  технологічну освітню галузь введено новий підхід, згідно якого пріоритетом освітнього процесу з технологій є його побудова з урахуванням методологічних засад психології творчості.

У визначених концептуальних підходах до створення підручника «Технології» враховано досвід становлення технологічної освіти здобувачів базової середньої освіти в історичній ретроспективі. Обґрунтовано, що сучасний підручник «Технології», створений на засадах запропонованих інноваційних підходів, розробленої концепції підручника в цілому сприятиме ефективному формуванню в учнів ключових компетентностей та наскрізних умінь, визначених Державним  стандартом базової середньої освіти 2020.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Бурда, М. (2020). Інтегрований підхід до відбору змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 25, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–5–13
  2. Головко, М. В. (2018). Підручник як основа методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 20, 62‒74.
  3. Головко, М., Стрельчук, А. (2023). Сучасний підручник фізики як засіб формування та розвитку природничо-наукової грамотності здобувачів загальної середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 30, 47–57. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/672/701
  4. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ від 30.09.2020 р., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text
  5. Засєкіна, Т., Тишковець, М. (2019). Формування ключових компетентностей засобами підручника. Проблеми сучасного підручника, 22, 86–96. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96
  6. Левченко, Г.Є., та ін. (2009) Трудове навчання. Технічні види праці: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
  7. Мадзігон, В.М., та ін. (2008) Трудове навчання: 8 кл.: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Ірпінь: Перун.
  8. Мачача, Т. (2023). Дидактична структура змісту підручників «Технології» за модельними навчальними програмами на рівні базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736467
  9. Моляко, В.О. (2007). Творча конструктологія (пролегомени). Київ: Освіта України.
  10. Моляко, В.О., Музика, О.П. (2006). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Рута.
  11. Редько, В. Г. (2017). Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.
  12. Тарара, А, Сушко, І. (2021). Структура й зміст навчальних посібників і підручників з технічної творчості як основа формування в учнів наскрізних умінь в галузі техніки і технологій. Проблеми сучасного підручника: збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет конференції. Київ: Педагогічна думка, 241‒243. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725268
  13. Тарара, А. (2021). Особливості формування наскрізних умінь в учнів закладів загальної середньої освіти у процесі оволодіння основами технологій. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Київ: Педагогічна думка, 216‒218. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724913
  14. Тарара, А. (2022a) Інтуїція і асоціації у процесі навчання учнів проєктуванню і конструюванню технічних об’єктів. Інноваційні наукові дослідження в галузі педагогіки і психології: матеріали Міжнародної науково – практичної конференції (с. 43‒46). Запоріжжя: Класичний приватний університет. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf
  15. Тарара, А. (2022b). Методика реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 28, 177–190. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-177-190
  16. Тарара, А., Сушко, І. (2022). Методика формування в учнів гімназії базових понять технологічної освіти. Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей. Педагогічна думка, 174‒177. https://lib.iitta.gov.ua/732260/1/Tarara1.pdf
  17. Тарара, А., Сушко, І. (2023a). Інтегративний підхід у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Інноваційні наукові дослідження у галузі педагогіки та психології: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 46‒50. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/211/4830/10848-1
  18. Тарара, А., Сушко, І. (2023b). Методика формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 30, 186–202. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-186-202
  19. Тарара, А., Сушко, І. (2024a). Методичні особливості розвитку технічного мислення й формування в учнів відповідного поняття у процесі творчої технічної діяльності. Наука та освіта як основа суспільного розвитку: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (с. 13‒16). Міжнародний гуманітарний дослідницький центр «Research Europe».
  20. Тарара, А., Сушко, І. (2024b). Психолого-педагогічні особливості творчої діяльності учнів на уроках технологій. Реалії та пріоритети розвитку науки та освіти: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (с. 14‒17). Міжнародний гуманітарний дослідний центр (Research Europe).
  21. Тарара, А., Сушко, І. (2024c). Технічна творча уява: методика формування поняття та її розвитку в учнів у процесі створення технічних об’єктів (виробів). «Технологічна освіта: сучасні реалії та перспективи розвитку, присвяченої пам’яті академіка Дмитра Тхоржевського»: матеріали ХІІІ міжнародної науково-практичної конференції (с. 264‒268).
  22. Тарара, А.М. (2014). Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності: навчально-методичний посібник. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf
  23. Тарара, А.М. (2019). Проєктування і конструювання об’єктів техніки: навчальний посібник. Київ: КОНВІ ПРИНТ. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
  24. Топузов, О. & Засєкіна, Т. (2022). Концепція підручників як складників дидактичної системи адаптаційного циклу навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 191–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022- 28-191-201
  25. Топузов, О. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника, 12, 241‒247 https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-86-96
  26. Топузов, О.М. (ред.). (2016). Експертиза шкільних підручників: інструктивно-методичні матеріали для експертизи проєктів підручників для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
  27. Туташинський, В. І. (2023). Підготовка вчителів до застосування інноваційної системи викладання навчального предмета «Технології». Імідж сучасного педагога, 6 (207), 17–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-17-20
  28. Туташинський, В.І., Куліш, О.В. (2017). Генеза підручникотворення з трудового навчання і технологій в освіті України. Проблеми сучасного підручника, 18, 209 – 219.
  29. Туташинський, В.І., Мачача, Т.С., Тарара, А.М., Вдовченко, В.В. (2021). Методика компетентнісно орієнтованого навчання технологій. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
  30. Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
  31. Burda, M. (2020). Intehrovanyi pidkhid do vidboru zmistu shkilnykh pidruchnykiv z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 25, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–5–13 (in Ukrainian).
  32. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU vid 30.09.2020 r., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  33. Holovko, M. V. (2018). Pidruchnyk yak osnova metodychnoi systemy kompetentnisno oriientovanoho navchannia fizyky v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 20, 62‒74. (in Ukrainian).
  34. Holovko, M., Strelchuk, A. (2023). Suchasnyi pidruchnyk fizyky yak zasib formuvannia ta rozvytku pryrodnycho-naukovoi hramotnosti zdobuvachiv zahalnoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 47–57. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/672/701 (in Ukrainian).
  35. Levchenko, H.Ie., ta in. (2009) Trudove navchannia. Tekhnichni vydy pratsi: pidruchnyk dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  36. Machacha, T. (2023). Dydaktychna struktura zmistu pidruchnykiv «Tekhnolohii» za modelnymy navchalnymy prohramamy na rivni bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736467 (in Ukrainian).
  37. Madzihon, V.M., ta in. (2008) Trudove navchannia: 8 kl.: Pidruchnyk dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv, Irpin: Perun. (in Ukrainian).
  38. Moliako, V.O. (2007). Tvorcha konstruktolohiia (prolehomeny). Kyiv: Osvita Ukrainy. (in Ukrainian).
  39. Moliako, V.O., Muzyka, O.P. (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen. Zhytomyr: Ruta. (in Ukrainian).
  40. Redko, V. H. (2017). Konstruiuvannia zmistu shkilnykh pidruchnykiv z inozemnykh mov: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  41. Tarara, A, Sushko, I. (2021). Struktura y zmist navchalnykh posibnykiv i pidruchnykiv z tekhnichnoi tvorchosti yak osnova formuvannia v uchniv naskriznykh umin v haluzi tekhniky i tekhnolohii. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk tez Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet konferentsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 241‒243. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725268 (in Ukrainian).
  42. Tarara, A. (2021). Osoblyvosti formuvannia naskriznykh umin v uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity u protsesi ovolodinnia osnovamy tekhnolohii. Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 216‒218. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724913 (in Ukrainian).
  43. Tarara, A. (2022a) Intuitsiia i asotsiatsii u protsesi navchannia uchniv proiektuvanniu i konstruiuvanniu tekhnichnykh obiektiv. Innovatsiini naukovi doslidzhennia v haluzi pedahohiky i psykholohii: materialy Mizhnarodnoi naukovo – praktychnoi konferentsii (s. 43‒46). Zaporizhzhia: Klasychnyi pryvatnyi universytet,. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf (in Ukrainian).
  44. Tarara, A. (2022b). Metodyka realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 177–190. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-177-190 (in Ukrainian).
  45. Tarara, A., Sushko, I. (2022). Metodyka formuvannia v uchniv himnazii bazovykh poniat tekhnolohichnoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu: zbirnyk tez dopovidei. Pedahohichna dumka, 174‒177. https://lib.iitta.gov.ua/732260/1/Tarara1.pdf (in Ukrainian).
  46. Tarara, A., Sushko, I. (2023a). Intehratyvnyi pidkhid u protsesi realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Innovatsiini naukovi doslidzhennia u haluzi pedahohiky ta psykholohii: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 46‒50). Zaporizhzhia: Klasychnyi pryvatnyi universytet. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/211/4830/10848-1 (in Ukrainian).
  47. Tarara, A., Sushko, I. (2023b). Metodyka formuvannia v uchniv tvorchoho tekhnichnoho potentsialu y otsiniuvannia rivnia yoho sformovanosti u protsesi realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 186–202. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-186-202 (in Ukrainian).
  48. Tarara, A., Sushko, I. (2024a). Metodychni osoblyvosti rozvytku tekhnichnoho myslennia y formuvannia v uchniv vidpovidnoho poniattia u protsesi tvorchoi tekhnichnoi diialnosti. Nauka ta osvita yak osnova suspilnoho rozvytku: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 13‒16). Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnytskyi tsentr «Research Europe». (in Ukrainian).
  49. Tarara, A., Sushko, I. (2024b). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti tvorchoi diialnosti uchniv na urokakh tekhnolohii. Realii ta priorytety rozvytku nauky ta osvity: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 14‒17). Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnyi tsentr (Research Europe). (in Ukrainian).
  50. Tarara, A., Sushko, I. (2024c). Tekhnichna tvorcha uiava: metodyka formuvannia poniattia ta yii rozvytku v uchniv u protsesi stvorennia tekhnichnykh obiektiv (vyrobiv). «Tekhnolohichna osvita: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku, prysviachenoi pamiati akademika Dmytra Tkhorzhevskoho»: materialy KhIII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 264‒268). (in Ukrainian).
  51. Tarara, A.M. (2014). Tekhnichna tvorchist uchniv osnovnoi shkoly u protsesi proiektnoi i tekhnolohichnoi diialnosti: navchalno-metodychnyi posibnyk. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf (in Ukrainian).
  52. Tarara, A.M. (2019). Proiektuvannia i konstruiuvannia obiektiv tekhniky: navchalnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRYNT. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf (in Ukrainian).
  53. Topuzov, O. & Zasiekina, T. (2022). Kontseptsiia pidruchnykiv yak skladnykiv dydaktychnoi systemy adaptatsiinoho tsyklu navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 191–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022- 28-191-201 (in Ukrainian).
  54. Topuzov, O. (2012). Rol i mistse pidruchnyka v realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu do navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 12, 241‒247 https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-86-96 (in Ukrainian).
  55. Topuzov, O.M. (red.). (2016). Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv: instruktyvno-metodychni materialy dlia ekspertyzy proiektiv pidruchnykiv dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  56. Tutashynskyi, V. I. (2023). Pidhotovka vchyteliv do zastosuvannia innovatsiinoi systemy vykladannia navchalnoho predmeta «Tekhnolohii». Imidzh suchasnoho pedahoha, 6 (207), 17–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-17-20 (in Ukrainian).
  57. Tutashynskyi, V.I., Kulish, O.V. (2017). Heneza pidruchnykotvorennia z trudovoho navchannia i tekhnolohii v osviti Ukrainy. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 18, 209 – 219. (in Ukrainian).
  58. Tutashynskyi, V.I., Machacha, T.S., Tarara, A.M., Vdovchenko, V.V. (2021). Metodyka kompetentnisno oriientovanoho navchannia tekhnolohii. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
  59. Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
  60. Zasiekina, T., Tyshkovets, M. (2019). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei zasobamy pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 86–96. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96 (in Ukrainian).