No. 32 (2024)
Articles

THE CONCEPT OF THE MODERN TEXTBOOK "TECHNOLOGY" (GRADES 7-9) FOR THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Anatolii Tarara
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • modern textbook,
  • technological education,
  • concept,
  • technologies,
  • didactic structure,
  • methodological apparatus,
  • evaluation of learning results
  • ...More
    Less

How to Cite

Tarara А. (2024). THE CONCEPT OF THE MODERN TEXTBOOK "TECHNOLOGY" (GRADES 7-9) FOR THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Problems of the Modern Textbook, (32), 266–283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283

Abstract

The article examines the peculiarities of creating training programs and textbooks on labor training and technologies in historical retrospect and today's priorities. Taking into account the innovative changes in the technological educational field, the modern scientific substantiation of the creative activity of the individual, the procedural components of the creation of a modern textbook "Technology" for students of grades 7-9 have been determined. The conceptual and didactic-methodological principles of content design, didactic principles and approaches, general didactic and methodological structure of a modern technology textbook have been developed. The essence and specificity of the components of the textbook and the peculiarities of their implementation have been determined on the basis of personality-oriented, activity and competence-based approaches. The peculiarities of the scientific and methodological justification of the presentation in the textbook of the content and essence of the processes of designing and constructing products (theory and practice), the development of creative projects by students, the organization of creative activities as a whole as the basis of technological education of high school students have been determined. The importance of using in the content of modern "Technology" textbooks of various methods of creative activity (with determination of their place in the creative process), an integrative approach, systems of competence-oriented tasks and problematic questions has been emphasized. The necessity of projecting the content of the educational material of the textbook on the basis of the psychology of creativity has been substantiated, which is confirmed by the results of the author's scientific and experimental research in the field of technology teaching methods, which were published at international scientific conferences. A new approach has been introduced into the technological education field, according to which the priority of the educational process in technology is its construction taking into account the methodological principles of the psychology of creativity.

In the defined conceptual approaches to the creation of the "Technology" textbook, the experience of the formation of technological education of students of basic secondary education in historical retrospect has been taken into account. It has been substantiated that the modern "Technology" textbook, created on the basis of the proposed innovative approaches, the developed concept of the textbook as a whole will contribute to the effective formation of students' key competencies and cross-cutting skills defined by the State Standard of Basic Secondary Education 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бурда, М. (2020). Інтегрований підхід до відбору змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 25, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–5–13
  2. Головко, М. В. (2018). Підручник як основа методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 20, 62‒74.
  3. Головко, М., Стрельчук, А. (2023). Сучасний підручник фізики як засіб формування та розвитку природничо-наукової грамотності здобувачів загальної середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 30, 47–57. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/672/701
  4. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ від 30.09.2020 р., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text
  5. Засєкіна, Т., Тишковець, М. (2019). Формування ключових компетентностей засобами підручника. Проблеми сучасного підручника, 22, 86–96. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96
  6. Левченко, Г.Є., та ін. (2009) Трудове навчання. Технічні види праці: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
  7. Мадзігон, В.М., та ін. (2008) Трудове навчання: 8 кл.: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Ірпінь: Перун.
  8. Мачача, Т. (2023). Дидактична структура змісту підручників «Технології» за модельними навчальними програмами на рівні базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736467
  9. Моляко, В.О. (2007). Творча конструктологія (пролегомени). Київ: Освіта України.
  10. Моляко, В.О., Музика, О.П. (2006). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Рута.
  11. Редько, В. Г. (2017). Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.
  12. Тарара, А, Сушко, І. (2021). Структура й зміст навчальних посібників і підручників з технічної творчості як основа формування в учнів наскрізних умінь в галузі техніки і технологій. Проблеми сучасного підручника: збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет конференції. Київ: Педагогічна думка, 241‒243. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725268
  13. Тарара, А. (2021). Особливості формування наскрізних умінь в учнів закладів загальної середньої освіти у процесі оволодіння основами технологій. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Київ: Педагогічна думка, 216‒218. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724913
  14. Тарара, А. (2022a) Інтуїція і асоціації у процесі навчання учнів проєктуванню і конструюванню технічних об’єктів. Інноваційні наукові дослідження в галузі педагогіки і психології: матеріали Міжнародної науково – практичної конференції (с. 43‒46). Запоріжжя: Класичний приватний університет. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf
  15. Тарара, А. (2022b). Методика реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 28, 177–190. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-177-190
  16. Тарара, А., Сушко, І. (2022). Методика формування в учнів гімназії базових понять технологічної освіти. Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей. Педагогічна думка, 174‒177. https://lib.iitta.gov.ua/732260/1/Tarara1.pdf
  17. Тарара, А., Сушко, І. (2023a). Інтегративний підхід у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Інноваційні наукові дослідження у галузі педагогіки та психології: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 46‒50. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/211/4830/10848-1
  18. Тарара, А., Сушко, І. (2023b). Методика формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 30, 186–202. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-186-202
  19. Тарара, А., Сушко, І. (2024a). Методичні особливості розвитку технічного мислення й формування в учнів відповідного поняття у процесі творчої технічної діяльності. Наука та освіта як основа суспільного розвитку: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (с. 13‒16). Міжнародний гуманітарний дослідницький центр «Research Europe».
  20. Тарара, А., Сушко, І. (2024b). Психолого-педагогічні особливості творчої діяльності учнів на уроках технологій. Реалії та пріоритети розвитку науки та освіти: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (с. 14‒17). Міжнародний гуманітарний дослідний центр (Research Europe).
  21. Тарара, А., Сушко, І. (2024c). Технічна творча уява: методика формування поняття та її розвитку в учнів у процесі створення технічних об’єктів (виробів). «Технологічна освіта: сучасні реалії та перспективи розвитку, присвяченої пам’яті академіка Дмитра Тхоржевського»: матеріали ХІІІ міжнародної науково-практичної конференції (с. 264‒268).
  22. Тарара, А.М. (2014). Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності: навчально-методичний посібник. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf
  23. Тарара, А.М. (2019). Проєктування і конструювання об’єктів техніки: навчальний посібник. Київ: КОНВІ ПРИНТ. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
  24. Топузов, О. & Засєкіна, Т. (2022). Концепція підручників як складників дидактичної системи адаптаційного циклу навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 191–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022- 28-191-201
  25. Топузов, О. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника, 12, 241‒247 https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-86-96
  26. Топузов, О.М. (ред.). (2016). Експертиза шкільних підручників: інструктивно-методичні матеріали для експертизи проєктів підручників для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка.
  27. Туташинський, В. І. (2023). Підготовка вчителів до застосування інноваційної системи викладання навчального предмета «Технології». Імідж сучасного педагога, 6 (207), 17–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-17-20
  28. Туташинський, В.І., Куліш, О.В. (2017). Генеза підручникотворення з трудового навчання і технологій в освіті України. Проблеми сучасного підручника, 18, 209 – 219.
  29. Туташинський, В.І., Мачача, Т.С., Тарара, А.М., Вдовченко, В.В. (2021). Методика компетентнісно орієнтованого навчання технологій. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
  30. Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
  31. Burda, M. (2020). Intehrovanyi pidkhid do vidboru zmistu shkilnykh pidruchnykiv z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 25, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–5–13 (in Ukrainian).
  32. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU vid 30.09.2020 r., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  33. Holovko, M. V. (2018). Pidruchnyk yak osnova metodychnoi systemy kompetentnisno oriientovanoho navchannia fizyky v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 20, 62‒74. (in Ukrainian).
  34. Holovko, M., Strelchuk, A. (2023). Suchasnyi pidruchnyk fizyky yak zasib formuvannia ta rozvytku pryrodnycho-naukovoi hramotnosti zdobuvachiv zahalnoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 47–57. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/672/701 (in Ukrainian).
  35. Levchenko, H.Ie., ta in. (2009) Trudove navchannia. Tekhnichni vydy pratsi: pidruchnyk dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  36. Machacha, T. (2023). Dydaktychna struktura zmistu pidruchnykiv «Tekhnolohii» za modelnymy navchalnymy prohramamy na rivni bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736467 (in Ukrainian).
  37. Madzihon, V.M., ta in. (2008) Trudove navchannia: 8 kl.: Pidruchnyk dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv, Irpin: Perun. (in Ukrainian).
  38. Moliako, V.O. (2007). Tvorcha konstruktolohiia (prolehomeny). Kyiv: Osvita Ukrainy. (in Ukrainian).
  39. Moliako, V.O., Muzyka, O.P. (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen. Zhytomyr: Ruta. (in Ukrainian).
  40. Redko, V. H. (2017). Konstruiuvannia zmistu shkilnykh pidruchnykiv z inozemnykh mov: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  41. Tarara, A, Sushko, I. (2021). Struktura y zmist navchalnykh posibnykiv i pidruchnykiv z tekhnichnoi tvorchosti yak osnova formuvannia v uchniv naskriznykh umin v haluzi tekhniky i tekhnolohii. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk tez Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet konferentsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 241‒243. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725268 (in Ukrainian).
  42. Tarara, A. (2021). Osoblyvosti formuvannia naskriznykh umin v uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity u protsesi ovolodinnia osnovamy tekhnolohii. Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 216‒218. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724913 (in Ukrainian).
  43. Tarara, A. (2022a) Intuitsiia i asotsiatsii u protsesi navchannia uchniv proiektuvanniu i konstruiuvanniu tekhnichnykh obiektiv. Innovatsiini naukovi doslidzhennia v haluzi pedahohiky i psykholohii: materialy Mizhnarodnoi naukovo – praktychnoi konferentsii (s. 43‒46). Zaporizhzhia: Klasychnyi pryvatnyi universytet,. https://lib.iitta.gov.ua/730289/1/Teza_Tarara_2022.pdf (in Ukrainian).
  44. Tarara, A. (2022b). Metodyka realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 177–190. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-177-190 (in Ukrainian).
  45. Tarara, A., Sushko, I. (2022). Metodyka formuvannia v uchniv himnazii bazovykh poniat tekhnolohichnoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu: zbirnyk tez dopovidei. Pedahohichna dumka, 174‒177. https://lib.iitta.gov.ua/732260/1/Tarara1.pdf (in Ukrainian).
  46. Tarara, A., Sushko, I. (2023a). Intehratyvnyi pidkhid u protsesi realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Innovatsiini naukovi doslidzhennia u haluzi pedahohiky ta psykholohii: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 46‒50). Zaporizhzhia: Klasychnyi pryvatnyi universytet. http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/211/4830/10848-1 (in Ukrainian).
  47. Tarara, A., Sushko, I. (2023b). Metodyka formuvannia v uchniv tvorchoho tekhnichnoho potentsialu y otsiniuvannia rivnia yoho sformovanosti u protsesi realizatsii zmistu tekhnolohichnoi osvity v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 186–202. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-186-202 (in Ukrainian).
  48. Tarara, A., Sushko, I. (2024a). Metodychni osoblyvosti rozvytku tekhnichnoho myslennia y formuvannia v uchniv vidpovidnoho poniattia u protsesi tvorchoi tekhnichnoi diialnosti. Nauka ta osvita yak osnova suspilnoho rozvytku: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 13‒16). Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnytskyi tsentr «Research Europe». (in Ukrainian).
  49. Tarara, A., Sushko, I. (2024b). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti tvorchoi diialnosti uchniv na urokakh tekhnolohii. Realii ta priorytety rozvytku nauky ta osvity: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 14‒17). Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnyi tsentr (Research Europe). (in Ukrainian).
  50. Tarara, A., Sushko, I. (2024c). Tekhnichna tvorcha uiava: metodyka formuvannia poniattia ta yii rozvytku v uchniv u protsesi stvorennia tekhnichnykh obiektiv (vyrobiv). «Tekhnolohichna osvita: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku, prysviachenoi pamiati akademika Dmytra Tkhorzhevskoho»: materialy KhIII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 264‒268). (in Ukrainian).
  51. Tarara, A.M. (2014). Tekhnichna tvorchist uchniv osnovnoi shkoly u protsesi proiektnoi i tekhnolohichnoi diialnosti: navchalno-metodychnyi posibnyk. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14-05.pdf (in Ukrainian).
  52. Tarara, A.M. (2019). Proiektuvannia i konstruiuvannia obiektiv tekhniky: navchalnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRYNT. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf (in Ukrainian).
  53. Topuzov, O. & Zasiekina, T. (2022). Kontseptsiia pidruchnykiv yak skladnykiv dydaktychnoi systemy adaptatsiinoho tsyklu navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 191–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022- 28-191-201 (in Ukrainian).
  54. Topuzov, O. (2012). Rol i mistse pidruchnyka v realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu do navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 12, 241‒247 https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-86-96 (in Ukrainian).
  55. Topuzov, O.M. (red.). (2016). Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv: instruktyvno-metodychni materialy dlia ekspertyzy proiektiv pidruchnykiv dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  56. Tutashynskyi, V. I. (2023). Pidhotovka vchyteliv do zastosuvannia innovatsiinoi systemy vykladannia navchalnoho predmeta «Tekhnolohii». Imidzh suchasnoho pedahoha, 6 (207), 17–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-17-20 (in Ukrainian).
  57. Tutashynskyi, V.I., Kulish, O.V. (2017). Heneza pidruchnykotvorennia z trudovoho navchannia i tekhnolohii v osviti Ukrainy. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 18, 209 – 219. (in Ukrainian).
  58. Tutashynskyi, V.I., Machacha, T.S., Tarara, A.M., Vdovchenko, V.V. (2021). Metodyka kompetentnisno oriientovanoho navchannia tekhnolohii. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
  59. Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
  60. Zasiekina, T., Tyshkovets, M. (2019). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei zasobamy pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 86–96. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96 (in Ukrainian).