№ 32 (2024)
Статті

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА ПІДРУЧНИКА ДЛЯ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Вероніка Нідзієва
ліцей № 117 ім. Лесі Українки
Біографія
Владислав Нідзієв
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • мета,
  • підходи,
  • заклад освіти,
  • організаційна культура,
  • організаційний розвиток,
  • організаційні цінності,
  • внутрішньоорганізаційні відносини
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Нідзієва, В., & Нідзієв, В. (2024). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА ПІДРУЧНИКА ДЛЯ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 156–170. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-156-170

Анотація

У статті наведено теоретичне узагальнення наукової проблеми управління розвитком організаційної культури закладу загальної середньої освіти, окреслено стан її розробленості вітчизняними й зарубіжними науковцями та практиками. З’ясовано, що організаційна культура – як феномен і організаційно-педагогічна система – не стала наразі об’єктом управління керівників закладів освіти, унаслідок чого розвивається переважно стихійно або її розвиток відбувається переважно революційним шляхом, що може призвести до дезорганізації та хаосу в життєдіяльності закладу освіти та занепаду морально-етичних норм; не належить до тезаурусу законодавчо-правових актів у сфері освіти та визначається через такі процеси, як організація діяльності, організаційна автономія, організація освітнього, виховного, розвивального, творчого процесів у закладі освіти.

Виявлено, що пізнання організаційної культури здійснюють на теоретичному й емпіричному рівнях у межах різних наукових підходів, які було адаптовано з економічної сфери та застосовано до гуманітарної. Добір підходів визначається обраним предметом, метою, стратегіями її розвитку відповідно до необхідних змін і конкретних умов діяльності закладу освіти. Результати наукових досліджень організаційної культури з економічної сфери були екстрапольовані на педагогіку.

У процесі дослідження було виокремлено науково-методичні підходи до пізнання організаційної культури закладу освіти: системний (розгляд організаційної культури як цілісної соціокультурної та організаційно-педагогічної системи); аксіологічний (вплив організаційних цінностей на діяльність закладу ЗСО, організаційний розвиток, реалізації стратегій, розвиток особистості); рівневий (значущість, зміст і взаємозв’язки між структурними компонентами організаційної культури); середовищний (цілеспрямоване формування освітньо-розвивального цифрового середовища, в якому здійснюється діяльність суб’єктів освітнього процесу, формуються соціальні навички та міжособистісні стосунки, відбувається передання культурної спадщини від одного покоління до іншого); діяльнісний (організація ціннісно-орієнтованої діяльності та управління).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Адізез, І. К. (2018). Управління змінами. Book Chef.
  2. Василевська, Т. Е., Князєв, В. М., Ліпенцев, А. В. (2007). Організаційна культура: навчально-методичний посібник. Київ: НАДУ.
  3. Гайдученко, С. О. (2015). Синергетичний підхід до сучасної концепції організаційної культури публічного управління. Право та державне управління, 3 (20), С.99–103.
  4. Даниленко, Л., Карамушка, Л. (2003). Освітній менеджмент: навчальний посібник. Київ: Шкільний світ.
  5. Захарчин, Г. М., Любомудрова, Н. П., Винничук, Р. О., Смолінська, Н. В. (2011). Корпоративна культура: навчальний посібник. Львів: Львівська політехніка.
  6. Калініна, Л. М. (2010). Культура як цивілізаційний феномен в управлінні загальноосвітнім навчальним закладом. Освіта і управління, 13 (2–3), 70–78.
  7. Калініна, Л.М. (2013). Стратегії в контексті організаційної культури. Механізми управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (с. 9‒14).
  8. Карамушка, Л. М., Креденцер, О. В., Терещенко, К. В. та ін. (2015). Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури: монографія. Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/10087/
  9. Карамушка, Л. М., Шевченко, А. М. (2013). Організаційна культура загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Біла Церква: КОІПОПК.
  10. Нідзієва, В. А. (2021). Методичні засади управління розвитком організаційної культури закладу загальної середньої освіти [Дисертація кандидата педагогічних наук, Інститут педагогіки НАПН України, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького МОН України].
  11. Нідзієва, В. А. (2015). Системний підхід у дослідженні та практиці управління організаційною культурою загальноосвітніх навчальних закладів. Педагогічний процес: теорія і практика, 5–6, 58–62.
  12. Нідзієва, В. А. (2013). Управління навчальним закладом : організаційний аспект. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2012 рік. Київ: Інститут педагогіки, 45–46. http://www.undip.org.ua/files/docs/anot_2012.pdf
  13. П’ятницька, Г., Предєін, А. (2013). Управління розвитком організаційної культури торгівельного підприємства. Вісник КНТЕУ, 3, 17–31.
  14. Скібіцька, Л. І., Скібіцький, О. М. (2007). Менеджмент: підручник. http://uchebnik-online.com/soderzhanie/ua_textbook_30.html
  15. Серкіс, Ж. В. (2003). Про організаційну культуру закладу освіти. Практична психологія та соціальна робота, 9, 4–9.
  16. Топузов, О. М., Калініна, Л. М. (2015). Організаційні стратегії як детермінанти розвитку організаційної культури. Сучасні тенденції розвитку організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу в інформаційному суспільстві: матеріали науково-практичної конференції (с. 4–15). Київ: Педагогічна думка.
  17. Харчишина, О. В. (2010). Властивості організаційної культури : системний підхід. Економіка. Управління. Інновації, 2. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_49
  18. Шевченко, А. М. (2014). Сучасні тенденції управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу. Народна освіта, 2(23). https://narodnaosvita.kiev.ua/?page _id=2473 (238)
  19. Allaire, Y. (1984). Theories of organizational culture. Montreal, Canada. Universite du Quebec. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/017084068400500301
  20. Barney Jay, B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitve Advantage. Jstor , 3, 656–665. https://www.jstor.org/stable/258317
  21. Bollinger, D., Hofstede ,G. (1987). Les differences culturelles dans le management. Paris.
  22. Denison, D., Hooijberg, R., Lane, N., & Lief, C. (2012). Leading culture change in global organizations. Jossey-Bass, San Francisco, California. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1029313222000355.
  23. Denison, D.R., & Fey, C.F. (2004). Оrganizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia. Оrganization science, 6, 204‒223.
  24. Divan, S.M. (2012). Changing The Way We Do Things. Presenting a Strategic Organizational Culture Framework [Phd Thesis dissertation; California State University]. http://www.csus.edu/ppa/thesisproject/bank/2012/Divan.pdf.
  25. Handy, C. (1996). Goods of Management, the Changing Work of Organisations. Oxford : Oxford University Press.
  26. Hofstede, G. (1993). Cultural Constraints in Management Theories. Vol.7. No. 1., pp. 81–94.
  27. Nidzieva, V. (2020). The conceptual model management of development organization culture of education institution. Scientific Journal Paradigm of Knowledge, 6 (44), 122–136.
  28. Plota, S. (2023). Development of organisational culture in the system of higher education quality improvement [Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 051 Economics (05 Social and behavioral sciences). Chernihiv Polytechnic National University].
  29. Schein, E. H., Schien, P. A. (2018). Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher.
  30. Adizez, I. K. (2018). Upravlinnia zminamy. Book Chef. (in Ukrainian).
  31. Allaire, Y. (1984). Theories of organizational culture. Montreal, Canada. Universite du Quebec. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/017084068400500301 (in English).
  32. Barney Jay, B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitve Advantage. Jstor , 3, 656–665. https://www.jstor.org/stable/258317 (in English).
  33. Bollinger, D., Hofstede ,G. (1987). Les differences culturelles dans le management. Paris. (in France).
  34. Danylenko, L., Karamushka, L. (2003). Osvitnii menedzhment: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Shkilnyi svit. (in Ukrainian).
  35. Denison, D., Hooijberg, R., Lane, N., & Lief, C. (2012). Leading culture change in global organizations. Jossey-Bass, San Francisco, California. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1029313222000355. (in English).
  36. Denison, D.R., & Fey, C.F. (2004). Оrganizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia. Оrganization science, 6, 204‒223. (in English).
  37. Divan, S.M. (2012). Changing The Way We Do Things. Presenting a Strategic Organizational Culture Framework [Phd Thesis dissertation; California State University]. http://www.csus.edu/ppa/thesisproject/bank/2012/Divan.pdf. (in English).
  38. Haiduchenko, S. O. (2015). Synerhetychnyi pidkhid do suchasnoi kontseptsii orhanizatsiinoi kultury publichnoho upravlinnia. Pravo ta derzhavne upravlinnia, 3 (20), S.99–103. (in Ukrainian).
  39. Handy, C. (1996). Goods of Management, the Changing Work of Organisations. Oxford: Oxford University Press. (in English).
  40. Hofstede, G. (1993). Cultural Constraints in Management Theories. Vol.7. No. 1., pp. 81–94. (in English).
  41. Kalinina, L. M. (2010). Kultura yak tsyvilizatsiinyi fenomen v upravlinni zahalnoosvitnim navchalnym zakladom. Osvita i upravlinnia, 13 (2–3), 70–78. (in Ukrainian).
  42. Kalinina, L.M. (2013). Stratehii v konteksti orhanizatsiinoi kultury. Mekhanizmy upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (p. 9‒14). (in Ukrainian).
  43. Karamushka, L. M., Kredentser, O. V., Tereshchenko, K. V. ta in. (2015). Psykholohichni determinanty rozvytku orhanizatsiinoi kultury: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. http://lib.iitta.gov.ua/10087/ (in Ukrainian).
  44. Karamushka, L. M., Shevchenko, A. M. (2013). Orhanizatsiina kultura zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: KOIPOPK. (in Ukrainian).
  45. Khrystyna, O. V. (2010). Vlastyvosti orhanizatsiinoi kultury : systemnyi pidkhid. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, 2. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_49 (in Ukrainian).
  46. Nidzieva, V. (2020). The conceptual model management of development organization culture of education institution. Scientific Journal Paradigm of Knowledge, 6 (44), 122–136. (in English).
  47. Nidziieva, V. A. (2013). Upravlinnia navchalnym zakladom : orhanizatsiinyi aspekt. Anotovani rezultaty naukovo-doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy za 2012 rik. Kyiv: Instytut pedahohiky, 45–46. http://www.undip.org.ua/files/docs/anot_2012.pdf (in Ukrainian).
  48. Nidziieva, V. A. (2015). Systemnyi pidkhid u doslidzhenni ta praktytsi upravlinnia orhanizatsiinoiu kulturoiu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 5–6, 58–62. (in Ukrainian).
  49. Nidziieva, V. A. (2021). Metodychni zasady upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zakladu zahalnoi serednoi osvity [Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk, Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Cherkaskyi natsionalnyi universytet imeni Bohdana Khmelnytskoho MON Ukrainy]. (in Ukrainian).
  50. Piatnytska, H., Prediein, A. (2013). Upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury torhivelnoho pidpryiemstva. Visnyk KNTEU, 3, 17–31. (in Ukrainian).
  51. Plota, S. (2023). Development of organisational culture in the system of higher education quality improvement [Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 051 Economics (05 Social and behavioral sciences). Chernihiv Polytechnic National University]. (in English).
  52. Schein, E. H., Schien, P. A. (2018). Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher. (in English).
  53. Serkis, Zh. V. (2003). Pro orhanizatsiinu kulturu zakladu osvity. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, 9, 4–9. (in Ukrainian).
  54. Shevchenko, A. M. (2014). Suchasni tendentsii upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. Narodna osvita, 2 (23), 2014. https://narodnaosvita.kiev.ua/?page _id=2473 (in Ukrainian).
  55. Skibitska, L. I., Skibitskyi, O. M. (2007) Menedzhment: pidruchnyk. http://uchebnik-online.com/soderzhanie/ua_textbook_30.html (in Ukrainian).
  56. Topuzov, O. M., Kalinina, L. M. (2015). Orhanizatsiini stratehii yak determinanty rozvytku orhanizatsiinoi kultury. Suchasni tendentsii rozvytku orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu v informatsiinomu suspilstvi: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (p. 4-15). Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  57. Vasylevska, T. E., Kniaziev, V. M., Lipentsev, A. V. (2007). Orhanizatsiina kultura: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: NADU. (in Ukrainian).
  58. Zakharchyn, H. M., Liubomudrova, N. P., Vynnychuk, R. O., Smolinska, N. V. (2011). Korporatyvna kultura: navchalnyi posibnyk. Lviv: Lvivska politekhnika. (in Ukrainian).