Опубліковано 06.08.2024
Ключові слова
- мета,
- підходи,
- заклад освіти,
- організаційна культура,
- організаційний розвиток
- організаційні цінності,
- внутрішньоорганізаційні відносини ...Більше
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті наведено теоретичне узагальнення наукової проблеми управління розвитком організаційної культури закладу загальної середньої освіти, окреслено стан її розробленості вітчизняними й зарубіжними науковцями та практиками. З’ясовано, що організаційна культура – як феномен і організаційно-педагогічна система – не стала наразі об’єктом управління керівників закладів освіти, унаслідок чого розвивається переважно стихійно або її розвиток відбувається переважно революційним шляхом, що може призвести до дезорганізації та хаосу в життєдіяльності закладу освіти та занепаду морально-етичних норм; не належить до тезаурусу законодавчо-правових актів у сфері освіти та визначається через такі процеси, як організація діяльності, організаційна автономія, організація освітнього, виховного, розвивального, творчого процесів у закладі освіти.
Виявлено, що пізнання організаційної культури здійснюють на теоретичному й емпіричному рівнях у межах різних наукових підходів, які було адаптовано з економічної сфери та застосовано до гуманітарної. Добір підходів визначається обраним предметом, метою, стратегіями її розвитку відповідно до необхідних змін і конкретних умов діяльності закладу освіти. Результати наукових досліджень організаційної культури з економічної сфери були екстрапольовані на педагогіку.
У процесі дослідження було виокремлено науково-методичні підходи до пізнання організаційної культури закладу освіти: системний (розгляд організаційної культури як цілісної соціокультурної та організаційно-педагогічної системи); аксіологічний (вплив організаційних цінностей на діяльність закладу ЗСО, організаційний розвиток, реалізації стратегій, розвиток особистості); рівневий (значущість, зміст і взаємозв’язки між структурними компонентами організаційної культури); середовищний (цілеспрямоване формування освітньо-розвивального цифрового середовища, в якому здійснюється діяльність суб’єктів освітнього процесу, формуються соціальні навички та міжособистісні стосунки, відбувається передання культурної спадщини від одного покоління до іншого); діяльнісний (організація ціннісно-орієнтованої діяльності та управління).
Завантаження
Посилання
- Адізез, І. К. (2018). Управління змінами. Book Chef.
- Василевська, Т. Е., Князєв, В. М., Ліпенцев, А. В. (2007). Організаційна культура: навчально-методичний посібник. Київ: НАДУ.
- Гайдученко, С. О. (2015). Синергетичний підхід до сучасної концепції організаційної культури публічного управління. Право та державне управління, 3 (20), С.99–103.
- Даниленко, Л., Карамушка, Л. (2003). Освітній менеджмент: навчальний посібник. Київ: Шкільний світ.
- Захарчин, Г. М., Любомудрова, Н. П., Винничук, Р. О., Смолінська, Н. В. (2011). Корпоративна культура: навчальний посібник. Львів: Львівська політехніка.
- Калініна, Л. М. (2010). Культура як цивілізаційний феномен в управлінні загальноосвітнім навчальним закладом. Освіта і управління, 13 (2–3), 70–78.
- Калініна, Л.М. (2013). Стратегії в контексті організаційної культури. Механізми управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (с. 9‒14).
- Карамушка, Л. М., Креденцер, О. В., Терещенко, К. В. та ін. (2015). Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури: монографія. Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/10087/
- Карамушка, Л. М., Шевченко, А. М. (2013). Організаційна культура загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Біла Церква: КОІПОПК.
- Нідзієва, В. А. (2021). Методичні засади управління розвитком організаційної культури закладу загальної середньої освіти [Дисертація кандидата педагогічних наук, Інститут педагогіки НАПН України, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького МОН України].
- Нідзієва, В. А. (2015). Системний підхід у дослідженні та практиці управління організаційною культурою загальноосвітніх навчальних закладів. Педагогічний процес: теорія і практика, 5–6, 58–62.
- Нідзієва, В. А. (2013). Управління навчальним закладом : організаційний аспект. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2012 рік. Київ: Інститут педагогіки, 45–46. http://www.undip.org.ua/files/docs/anot_2012.pdf
- П’ятницька, Г., Предєін, А. (2013). Управління розвитком організаційної культури торгівельного підприємства. Вісник КНТЕУ, 3, 17–31.
- Скібіцька, Л. І., Скібіцький, О. М. (2007). Менеджмент: підручник. http://uchebnik-online.com/soderzhanie/ua_textbook_30.html
- Серкіс, Ж. В. (2003). Про організаційну культуру закладу освіти. Практична психологія та соціальна робота, 9, 4–9.
- Топузов, О. М., Калініна, Л. М. (2015). Організаційні стратегії як детермінанти розвитку організаційної культури. Сучасні тенденції розвитку організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу в інформаційному суспільстві: матеріали науково-практичної конференції (с. 4–15). Київ: Педагогічна думка.
- Харчишина, О. В. (2010). Властивості організаційної культури : системний підхід. Економіка. Управління. Інновації, 2. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_49
- Шевченко, А. М. (2014). Сучасні тенденції управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу. Народна освіта, 2(23). https://narodnaosvita.kiev.ua/?page _id=2473 (238)
- Allaire, Y. (1984). Theories of organizational culture. Montreal, Canada. Universite du Quebec. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/017084068400500301
- Barney Jay, B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitve Advantage. Jstor , 3, 656–665. https://www.jstor.org/stable/258317
- Bollinger, D., Hofstede ,G. (1987). Les differences culturelles dans le management. Paris.
- Denison, D., Hooijberg, R., Lane, N., & Lief, C. (2012). Leading culture change in global organizations. Jossey-Bass, San Francisco, California. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1029313222000355.
- Denison, D.R., & Fey, C.F. (2004). Оrganizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia. Оrganization science, 6, 204‒223.
- Divan, S.M. (2012). Changing The Way We Do Things. Presenting a Strategic Organizational Culture Framework [Phd Thesis dissertation; California State University]. http://www.csus.edu/ppa/thesisproject/bank/2012/Divan.pdf.
- Handy, C. (1996). Goods of Management, the Changing Work of Organisations. Oxford : Oxford University Press.
- Hofstede, G. (1993). Cultural Constraints in Management Theories. Vol.7. No. 1., pp. 81–94.
- Nidzieva, V. (2020). The conceptual model management of development organization culture of education institution. Scientific Journal Paradigm of Knowledge, 6 (44), 122–136.
- Plota, S. (2023). Development of organisational culture in the system of higher education quality improvement [Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 051 Economics (05 Social and behavioral sciences). Chernihiv Polytechnic National University].
- Schein, E. H., Schien, P. A. (2018). Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher.
- Adizez, I. K. (2018). Upravlinnia zminamy. Book Chef. (in Ukrainian).
- Allaire, Y. (1984). Theories of organizational culture. Montreal, Canada. Universite du Quebec. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/017084068400500301 (in English).
- Barney Jay, B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitve Advantage. Jstor , 3, 656–665. https://www.jstor.org/stable/258317 (in English).
- Bollinger, D., Hofstede ,G. (1987). Les differences culturelles dans le management. Paris. (in France).
- Danylenko, L., Karamushka, L. (2003). Osvitnii menedzhment: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Shkilnyi svit. (in Ukrainian).
- Denison, D., Hooijberg, R., Lane, N., & Lief, C. (2012). Leading culture change in global organizations. Jossey-Bass, San Francisco, California. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1029313222000355. (in English).
- Denison, D.R., & Fey, C.F. (2004). Оrganizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia. Оrganization science, 6, 204‒223. (in English).
- Divan, S.M. (2012). Changing The Way We Do Things. Presenting a Strategic Organizational Culture Framework [Phd Thesis dissertation; California State University]. http://www.csus.edu/ppa/thesisproject/bank/2012/Divan.pdf. (in English).
- Haiduchenko, S. O. (2015). Synerhetychnyi pidkhid do suchasnoi kontseptsii orhanizatsiinoi kultury publichnoho upravlinnia. Pravo ta derzhavne upravlinnia, 3 (20), S.99–103. (in Ukrainian).
- Handy, C. (1996). Goods of Management, the Changing Work of Organisations. Oxford: Oxford University Press. (in English).
- Hofstede, G. (1993). Cultural Constraints in Management Theories. Vol.7. No. 1., pp. 81–94. (in English).
- Kalinina, L. M. (2010). Kultura yak tsyvilizatsiinyi fenomen v upravlinni zahalnoosvitnim navchalnym zakladom. Osvita i upravlinnia, 13 (2–3), 70–78. (in Ukrainian).
- Kalinina, L.M. (2013). Stratehii v konteksti orhanizatsiinoi kultury. Mekhanizmy upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (p. 9‒14). (in Ukrainian).
- Karamushka, L. M., Kredentser, O. V., Tereshchenko, K. V. ta in. (2015). Psykholohichni determinanty rozvytku orhanizatsiinoi kultury: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. http://lib.iitta.gov.ua/10087/ (in Ukrainian).
- Karamushka, L. M., Shevchenko, A. M. (2013). Orhanizatsiina kultura zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: KOIPOPK. (in Ukrainian).
- Khrystyna, O. V. (2010). Vlastyvosti orhanizatsiinoi kultury : systemnyi pidkhid. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, 2. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_49 (in Ukrainian).
- Nidzieva, V. (2020). The conceptual model management of development organization culture of education institution. Scientific Journal Paradigm of Knowledge, 6 (44), 122–136. (in English).
- Nidziieva, V. A. (2013). Upravlinnia navchalnym zakladom : orhanizatsiinyi aspekt. Anotovani rezultaty naukovo-doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy za 2012 rik. Kyiv: Instytut pedahohiky, 45–46. http://www.undip.org.ua/files/docs/anot_2012.pdf (in Ukrainian).
- Nidziieva, V. A. (2015). Systemnyi pidkhid u doslidzhenni ta praktytsi upravlinnia orhanizatsiinoiu kulturoiu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 5–6, 58–62. (in Ukrainian).
- Nidziieva, V. A. (2021). Metodychni zasady upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zakladu zahalnoi serednoi osvity [Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk, Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Cherkaskyi natsionalnyi universytet imeni Bohdana Khmelnytskoho MON Ukrainy]. (in Ukrainian).
- Piatnytska, H., Prediein, A. (2013). Upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury torhivelnoho pidpryiemstva. Visnyk KNTEU, 3, 17–31. (in Ukrainian).
- Plota, S. (2023). Development of organisational culture in the system of higher education quality improvement [Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 051 Economics (05 Social and behavioral sciences). Chernihiv Polytechnic National University]. (in English).
- Schein, E. H., Schien, P. A. (2018). Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher. (in English).
- Serkis, Zh. V. (2003). Pro orhanizatsiinu kulturu zakladu osvity. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, 9, 4–9. (in Ukrainian).
- Shevchenko, A. M. (2014). Suchasni tendentsii upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. Narodna osvita, 2 (23), 2014. https://narodnaosvita.kiev.ua/?page _id=2473 (in Ukrainian).
- Skibitska, L. I., Skibitskyi, O. M. (2007) Menedzhment: pidruchnyk. http://uchebnik-online.com/soderzhanie/ua_textbook_30.html (in Ukrainian).
- Topuzov, O. M., Kalinina, L. M. (2015). Orhanizatsiini stratehii yak determinanty rozvytku orhanizatsiinoi kultury. Suchasni tendentsii rozvytku orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu v informatsiinomu suspilstvi: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (p. 4-15). Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
- Vasylevska, T. E., Kniaziev, V. M., Lipentsev, A. V. (2007). Orhanizatsiina kultura: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: NADU. (in Ukrainian).
- Zakharchyn, H. M., Liubomudrova, N. P., Vynnychuk, R. O., Smolinska, N. V. (2011). Korporatyvna kultura: navchalnyi posibnyk. Lviv: Lvivska politekhnika. (in Ukrainian).