No. 32 (2024)
Articles

CONCEPTUAL APPROACHES TO THE STUDY OF ORGANISATIONAL CULTURE AS A CONTENT COMPONENT OF A TEXTBOOK FOR THE HEAD OF AN EDUCATIONAL INSTITUTION

Veronika Nidziieva
ліцей № 117 ім. Лесі Українки
Bio
Vladyslav Nidziiev
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • purpose,
  • approaches,
  • institution of general secondary education,
  • organizational culture,
  • organizational development,
  • organizational values,
  • internal organizational relationships
  • ...More
    Less

How to Cite

Nidziieva В., & Nidziiev В. (2024). CONCEPTUAL APPROACHES TO THE STUDY OF ORGANISATIONAL CULTURE AS A CONTENT COMPONENT OF A TEXTBOOK FOR THE HEAD OF AN EDUCATIONAL INSTITUTION. Problems of the Modern Textbook, (32), 156–170. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-156-170

Abstract

The study provides a theoretical generalization of the scientific problem of managing the development of the organizational culture of an institution of general secondary education (hereinafter referred to as an establishment of a secondary education institution), the state of its development by domestic and foreign scientists and practitioners is indicated. It was found that organizational culture as a phenomenon and an organizational-pedagogical system has not yet become the object of management of the heads of secondary education institutions, as a result of which it develops mainly spontaneously or its development occurs in a revolutionary way, which can lead to disorganization and chaos in the life of the secondary education institution and decline of ethics and moral values; does not apply to the thesaurus of legislative and legal acts in the field of education and is determined through such processes as the organization of activities, organizational autonomy, the organization of educational, upbringing, developmental, creative processes in the secondary education institution.

It was revealed that cognition of organizational culture is carried out theoretically and empirically within the framework of various scientific approaches that have been adapted from the economic sphere and applied to the humanitarian; the selection of approaches is determined by the chosen subject, goal, strategies for its development in accordance with the necessary changes and the specific conditions of the secondary education institution activities. The results of scientific research of organizational culture from the economic sphere were extrapolated to pedagogy.

During the research process, scientific and methodological approaches to understanding the organizational culture of educational institutions were identified: systemic (considering organizational culture as an integral socio-cultural and organizational-pedagogical system); axiological (the influence of organizational values on the activities of the educational institution, organizational development, implementation of strategies, personal development); hierarchical (significance, content, and interrelationships among the structural components of organizational culture); environmental (purposeful formation of an educational-developmental digital environment in which educational process participants operate, formation of social skills and interpersonal relationships, and transmission of cultural heritage from one generation to another); and activity-based (organization of value-oriented activities and management).

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Адізез, І. К. (2018). Управління змінами. Book Chef.
  2. Василевська, Т. Е., Князєв, В. М., Ліпенцев, А. В. (2007). Організаційна культура: навчально-методичний посібник. Київ: НАДУ.
  3. Гайдученко, С. О. (2015). Синергетичний підхід до сучасної концепції організаційної культури публічного управління. Право та державне управління, 3 (20), С.99–103.
  4. Даниленко, Л., Карамушка, Л. (2003). Освітній менеджмент: навчальний посібник. Київ: Шкільний світ.
  5. Захарчин, Г. М., Любомудрова, Н. П., Винничук, Р. О., Смолінська, Н. В. (2011). Корпоративна культура: навчальний посібник. Львів: Львівська політехніка.
  6. Калініна, Л. М. (2010). Культура як цивілізаційний феномен в управлінні загальноосвітнім навчальним закладом. Освіта і управління, 13 (2–3), 70–78.
  7. Калініна, Л.М. (2013). Стратегії в контексті організаційної культури. Механізми управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (с. 9‒14).
  8. Карамушка, Л. М., Креденцер, О. В., Терещенко, К. В. та ін. (2015). Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури: монографія. Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/10087/
  9. Карамушка, Л. М., Шевченко, А. М. (2013). Організаційна культура загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Біла Церква: КОІПОПК.
  10. Нідзієва, В. А. (2021). Методичні засади управління розвитком організаційної культури закладу загальної середньої освіти [Дисертація кандидата педагогічних наук, Інститут педагогіки НАПН України, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького МОН України].
  11. Нідзієва, В. А. (2015). Системний підхід у дослідженні та практиці управління організаційною культурою загальноосвітніх навчальних закладів. Педагогічний процес: теорія і практика, 5–6, 58–62.
  12. Нідзієва, В. А. (2013). Управління навчальним закладом : організаційний аспект. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2012 рік. Київ: Інститут педагогіки, 45–46. http://www.undip.org.ua/files/docs/anot_2012.pdf
  13. П’ятницька, Г., Предєін, А. (2013). Управління розвитком організаційної культури торгівельного підприємства. Вісник КНТЕУ, 3, 17–31.
  14. Скібіцька, Л. І., Скібіцький, О. М. (2007). Менеджмент: підручник. http://uchebnik-online.com/soderzhanie/ua_textbook_30.html
  15. Серкіс, Ж. В. (2003). Про організаційну культуру закладу освіти. Практична психологія та соціальна робота, 9, 4–9.
  16. Топузов, О. М., Калініна, Л. М. (2015). Організаційні стратегії як детермінанти розвитку організаційної культури. Сучасні тенденції розвитку організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу в інформаційному суспільстві: матеріали науково-практичної конференції (с. 4–15). Київ: Педагогічна думка.
  17. Харчишина, О. В. (2010). Властивості організаційної культури : системний підхід. Економіка. Управління. Інновації, 2. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_49
  18. Шевченко, А. М. (2014). Сучасні тенденції управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу. Народна освіта, 2(23). https://narodnaosvita.kiev.ua/?page _id=2473 (238)
  19. Allaire, Y. (1984). Theories of organizational culture. Montreal, Canada. Universite du Quebec. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/017084068400500301
  20. Barney Jay, B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitve Advantage. Jstor , 3, 656–665. https://www.jstor.org/stable/258317
  21. Bollinger, D., Hofstede ,G. (1987). Les differences culturelles dans le management. Paris.
  22. Denison, D., Hooijberg, R., Lane, N., & Lief, C. (2012). Leading culture change in global organizations. Jossey-Bass, San Francisco, California. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1029313222000355.
  23. Denison, D.R., & Fey, C.F. (2004). Оrganizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia. Оrganization science, 6, 204‒223.
  24. Divan, S.M. (2012). Changing The Way We Do Things. Presenting a Strategic Organizational Culture Framework [Phd Thesis dissertation; California State University]. http://www.csus.edu/ppa/thesisproject/bank/2012/Divan.pdf.
  25. Handy, C. (1996). Goods of Management, the Changing Work of Organisations. Oxford : Oxford University Press.
  26. Hofstede, G. (1993). Cultural Constraints in Management Theories. Vol.7. No. 1., pp. 81–94.
  27. Nidzieva, V. (2020). The conceptual model management of development organization culture of education institution. Scientific Journal Paradigm of Knowledge, 6 (44), 122–136.
  28. Plota, S. (2023). Development of organisational culture in the system of higher education quality improvement [Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 051 Economics (05 Social and behavioral sciences). Chernihiv Polytechnic National University].
  29. Schein, E. H., Schien, P. A. (2018). Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher.
  30. Adizez, I. K. (2018). Upravlinnia zminamy. Book Chef. (in Ukrainian).
  31. Allaire, Y. (1984). Theories of organizational culture. Montreal, Canada. Universite du Quebec. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/017084068400500301 (in English).
  32. Barney Jay, B. (1986). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitve Advantage. Jstor , 3, 656–665. https://www.jstor.org/stable/258317 (in English).
  33. Bollinger, D., Hofstede ,G. (1987). Les differences culturelles dans le management. Paris. (in France).
  34. Danylenko, L., Karamushka, L. (2003). Osvitnii menedzhment: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Shkilnyi svit. (in Ukrainian).
  35. Denison, D., Hooijberg, R., Lane, N., & Lief, C. (2012). Leading culture change in global organizations. Jossey-Bass, San Francisco, California. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1029313222000355. (in English).
  36. Denison, D.R., & Fey, C.F. (2004). Оrganizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia. Оrganization science, 6, 204‒223. (in English).
  37. Divan, S.M. (2012). Changing The Way We Do Things. Presenting a Strategic Organizational Culture Framework [Phd Thesis dissertation; California State University]. http://www.csus.edu/ppa/thesisproject/bank/2012/Divan.pdf. (in English).
  38. Haiduchenko, S. O. (2015). Synerhetychnyi pidkhid do suchasnoi kontseptsii orhanizatsiinoi kultury publichnoho upravlinnia. Pravo ta derzhavne upravlinnia, 3 (20), S.99–103. (in Ukrainian).
  39. Handy, C. (1996). Goods of Management, the Changing Work of Organisations. Oxford: Oxford University Press. (in English).
  40. Hofstede, G. (1993). Cultural Constraints in Management Theories. Vol.7. No. 1., pp. 81–94. (in English).
  41. Kalinina, L. M. (2010). Kultura yak tsyvilizatsiinyi fenomen v upravlinni zahalnoosvitnim navchalnym zakladom. Osvita i upravlinnia, 13 (2–3), 70–78. (in Ukrainian).
  42. Kalinina, L.M. (2013). Stratehii v konteksti orhanizatsiinoi kultury. Mekhanizmy upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (p. 9‒14). (in Ukrainian).
  43. Karamushka, L. M., Kredentser, O. V., Tereshchenko, K. V. ta in. (2015). Psykholohichni determinanty rozvytku orhanizatsiinoi kultury: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. http://lib.iitta.gov.ua/10087/ (in Ukrainian).
  44. Karamushka, L. M., Shevchenko, A. M. (2013). Orhanizatsiina kultura zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: KOIPOPK. (in Ukrainian).
  45. Khrystyna, O. V. (2010). Vlastyvosti orhanizatsiinoi kultury : systemnyi pidkhid. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, 2. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_49 (in Ukrainian).
  46. Nidzieva, V. (2020). The conceptual model management of development organization culture of education institution. Scientific Journal Paradigm of Knowledge, 6 (44), 122–136. (in English).
  47. Nidziieva, V. A. (2013). Upravlinnia navchalnym zakladom : orhanizatsiinyi aspekt. Anotovani rezultaty naukovo-doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy za 2012 rik. Kyiv: Instytut pedahohiky, 45–46. http://www.undip.org.ua/files/docs/anot_2012.pdf (in Ukrainian).
  48. Nidziieva, V. A. (2015). Systemnyi pidkhid u doslidzhenni ta praktytsi upravlinnia orhanizatsiinoiu kulturoiu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 5–6, 58–62. (in Ukrainian).
  49. Nidziieva, V. A. (2021). Metodychni zasady upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zakladu zahalnoi serednoi osvity [Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk, Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Cherkaskyi natsionalnyi universytet imeni Bohdana Khmelnytskoho MON Ukrainy]. (in Ukrainian).
  50. Piatnytska, H., Prediein, A. (2013). Upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury torhivelnoho pidpryiemstva. Visnyk KNTEU, 3, 17–31. (in Ukrainian).
  51. Plota, S. (2023). Development of organisational culture in the system of higher education quality improvement [Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 051 Economics (05 Social and behavioral sciences). Chernihiv Polytechnic National University]. (in English).
  52. Schein, E. H., Schien, P. A. (2018). Humble Leadership: The Power of Relations, Openness, And Trust. USA: Berrett-Koehler Publisher. (in English).
  53. Serkis, Zh. V. (2003). Pro orhanizatsiinu kulturu zakladu osvity. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, 9, 4–9. (in Ukrainian).
  54. Shevchenko, A. M. (2014). Suchasni tendentsii upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. Narodna osvita, 2 (23), 2014. https://narodnaosvita.kiev.ua/?page _id=2473 (in Ukrainian).
  55. Skibitska, L. I., Skibitskyi, O. M. (2007) Menedzhment: pidruchnyk. http://uchebnik-online.com/soderzhanie/ua_textbook_30.html (in Ukrainian).
  56. Topuzov, O. M., Kalinina, L. M. (2015). Orhanizatsiini stratehii yak determinanty rozvytku orhanizatsiinoi kultury. Suchasni tendentsii rozvytku orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu v informatsiinomu suspilstvi: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (p. 4-15). Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  57. Vasylevska, T. E., Kniaziev, V. M., Lipentsev, A. V. (2007). Orhanizatsiina kultura: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: NADU. (in Ukrainian).
  58. Zakharchyn, H. M., Liubomudrova, N. P., Vynnychuk, R. O., Smolinska, N. V. (2011). Korporatyvna kultura: navchalnyi posibnyk. Lviv: Lvivska politekhnika. (in Ukrainian).