№ 32 (2024)
Статті

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ КУРСІВ ФІЗИКИ БАЗОВОГО ТА ПРОФІЛЬНОГО РІВНІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Микола Головко
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • базовий курс фізики,
  • профільне навчання,
  • поглиблене вивчення фізики,
  • обов’язкові результати навчання

Як цитувати

Головко, М. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ КУРСІВ ФІЗИКИ БАЗОВОГО ТА ПРОФІЛЬНОГО РІВНІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 51–65. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-51-65

Анотація

У статті актуалізовано проблему формування цілісного курсу фізики Нової української школи. Узагальнено концептуальні підходи щодо структури та змісту навчання фізики на базовому рівні, особливостей та моделей його реалізації в освітній практиці, розроблення сучасного підручника фізики для гімназії, що реалізує вимоги Державного стандарту базової середньої освіти та розроблених на його основі модельних навчальних програм, запровадження яких розпочинається у 2024‒2025 навчальному році.

Проаналізовано зарубіжний досвід функціонування профільної школи та особливості реалізації на рівні профільної освіти фізичного складника природничої освітньої галузі. Акцентовано увагу на необхідності дидактико-методичного обґрунтування процедур формування профілів навчання, змісту та обсягів компонентів, зокрема й фізичної, модулів профільної та загальноосвітньої підготовки.

Окреслено підходи щодо конкретизації ключових змістових ліній фізичного складника поглибленого та базового рівнів профільного навчання та особливостей реалізації їх дидактичного забезпечення, а також обов’язкових результатів навчання фізики та орієнтирів їх оцінювання.  

Визначено перспективи формування курсу фізики профільного рівня повної загальної середньої освіти як другого концентру, що у взаємозв’язку з базовим курсом утворюють спірально-концентричну систему шкільної фізичної освіти, її переваги та труднощі практичного втілення.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Алєксєєва, С. (2024). Дидактичний потенціал профільної середньої освіти України у контексті досвіду країн Європи. Український педагогічний журнал, 2, 51–56. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-51-56.
  2. Головко, М., Науменко, С. (2024). Результати PISA 2022 в Україні: актуальні проблеми загальної середньої освіти та шляхи їх розв’язання. Український педагогічний журнал, 2, 35‒50. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-35-50
  3. Головко, М. В. (2018). Проблеми формування змісту базового курсу фізики та методики його реалізації в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 21, 92‒104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104
  4. Головко, М. В. (2022). Особливості формування та реалізації базового курсу фізики. Проблеми сучасного підручника, 28, 26–35. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-26-35.
  5. Головко, М. В. та ін. (2023). Фізика. Модельна навчальна програма для 7–9 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.
  6. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886.
  7. Міністерство освіти та науки України. (2023). Державний стандарт профільної середньої освіти: проєкт. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf.
  8. Засєкіна, Т. М. (2018). Інтеграція як провідний принцип формування змісту природничої освіти. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2018: матеріали ІІ-ї міжнародної конференції (с. 102–103). Київ – Дрогобич: ТзОВ «Трек-ЛТД». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714158/.
  9. Засєкіна, Т. М. (2024). Формування обов’язкових освітніх компонентів профільної середньої освіти. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (с. 40-44). Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/.
  10. Засєкіна, Т. М., та Тишковець, М. Д. (2021). Від «Стандарту змісту» до «стандарту результатів» – концептуальні засади реформування загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, 4, 134–141. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141.
  11. Кремень, В. Г., Топузов,О. М. та ін. (2023). Профільна середня освіта: концептуальні засади для нової української школи. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(2), 1–8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201.
  12. Кремінський, Б.Г., Гельфгат, І.М., та ін. (2023). Модельна навчальна програма «Фізика. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Kreminskyy.ta.in.16.08.2023.pdf.
  13. Ляшенко, О. І. (2018). Про проблеми модернізації змісту освіти в умовах реформування української школи. http://naps.gov.ua/ua/press/releases/1477/.
  14. Ляшенко, О. І. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 24, 109–117. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119.
  15. Ляшенко, О. І. (2024). Шляхи реалізації профільної середньої освіти в умовах реформування української школи. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (с. 10–15). Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/740945/
  16. Ляшенко, О. І., та Мальований, Ю. І. (2024). Профільна середня освіта як об’єкт дидактичних досліджень. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07‒08 листопада 2023 р. (с. 3–4). Київ: Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/740841/.
  17. Максимович, З. Ю., Білик, М. М., та ін. (2023). Модельна навчальна програма. Фізика, 7‒9 класи. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Fizyka-2023/Fizyka.7-9.kl.Maksymovych.ta.in.20.02.2023.pdf.
  18. Мандренко, Ю. І., Довгань, Г. Д., та ін. (2024). Модельна навчальна програма «Природничі науки. 7–9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти. Київ: Міністерство освіти і науки України.
  19. Мельник, Ю. С. (2023). Діагностика особливостей реалізації прикладної спрямованості шкільної природничої освіти. Український педагогічний журнал, 2, 84–93. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-84-93.
  20. Верховна Рада України. Законодавство України. Про повну загальну середню освіту. Закон України. № 463-IX. (2020, Січень 16). (зі змінами 2020–2023 рр.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
  21. Сіпій, В. В., та ін. (2022). Концепція базової фізичної освіти. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org. ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf.
  22. Choc des savoirs: une mobilisation générale pour élever le niveau de notre École. (2023, décembre). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/choc-des-savoirs-une-mobilisation-generale-pour-elever-le-niveau-de-notre-ecole-380226
  23. Les programmes du collège. (2024, juin). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/les-programmes-du-college-3203.
  24. L’enseignement des sciences. (2024, juin). https://www.education.gouv.fr/l-enseignement-des-sciences-7076)
  25. Alieksieieva, S. (2024). Dydaktychnyi potentsial profilnoi serednoi osvity Ukrainy u konteksti dosvidu krain Yevropy. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 51–56. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-51-56 (in Ukrainian).
  26. Choc des savoirs: une mobilisation générale pour élever le niveau de notre École. (2023, décembre). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/choc-des-savoirs-une-mobilisation-generale-pour-elever-le-niveau-de-notre-ecole-380226 (in French).
  27. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
  28. Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. (2023). Derzhavnyi standart profilnoi serednoi osvity: proiekt. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf (in Ukrainian).
  29. Holovko, M., ta Naumenko, S. (2024). Rezultaty PISA-2022 v Ukraini: aktualni problemy zahalnoi serednoi osvity ta shliakhy yikh rozv’iazannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 35‒50. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-35-50 (in Ukrainian).
  30. Holovko, M. V. (2018). Problemy formuvannia zmistu bazovoho kursu fizyky ta metodyky yoho realizatsii v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 21, 92‒104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104 (in Ukrainian).
  31. Holovko, M. V. (2022). Osoblyvosti formuvannia ta realizatsii bazovoho kursu fizyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 26–35. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-26-35 (in Ukrainian).
  32. Holovko, M. V. ta in. (2023). Fizyka. Modelna navchalna prohrama dlia 7–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl (in Ukrainian).
  33. Kremen, V. H., Topuzov,O. M., ta in. (2023). Profilna serednia osvita: kontseptualni zasady dlia novoi ukrainskoi shkoly. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 5(2), 1–8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201 (in Ukrainian).
  34. Kreminskyi, B. H., Helfhat, I. M., ta in. (2023). Modelna navchalna prohrama «Fizyka. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Kreminskyy.ta.in.16.08.2023.pdf (in Ukrainian).
  35. Les programmes du collège. (2024, juin). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/les-programmes-du-college-3203 (in French).
  36. L’enseignement des sciences. https://www.education.gouv.fr/l-enseignement-des-sciences-7076) (in French).
  37. Liashenko, O. I. (2018). Pro problemy modernizatsii zmistu osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. http://naps.gov.ua/ua/press/releases/1477/ (in Ukrainian).
  38. Liashenko, O. I. (2020). Osnovni pidkhody do proiektuvannia zmistu bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 109–117. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119 (in Ukrainian).
  39. Liashenko, O. I. (2024). Shliakhy realizatsii profilnoi serednoi osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (s. 10–15). Kyiv : Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/740945/ (in Ukrainian).
  40. Liashenko, O. I., ta Malovanyi, Yu. I. (2024). Profilna serednia osvita yak ob’iekt dydaktychnykh doslidzhen. Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti: zb. materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, 07 ta in. 08 lystopada 2023 r. (s. 3–4). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/740841/ (in Ukrainian).
  41. Maksymovych, Z. Yu., Bilyk, M. M., ta in. (2023). Modelna navchalna prohrama. Fizyka, 7‒9 klasy. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Fizyka-2023/Fizyka.7-9.kl.Maksymovych.ta.in.20.02.2023.pdf (in Ukrainian).
  42. Mandrenko, Yu. I., Dovhan, H. D., ta in. (2024). Modelna navchalna prohrama «Pryrodnychi nauky. 7–9 klasy (intehrovanyi kurs)» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (in Ukrainian).
  43. Melnyk, Yu. S. (2023). Diahnostyka osoblyvostei realizatsii prykladnoi spriamovanosti shkilnoi pryrodnychoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 84–93. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-84-93 (in Ukrainian).
  44. Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy. Pro povnu zahalnu seredniu osvitu. Zakon Ukrainy. № 463-IX. (2020, Sichen 16). (zi zminamy 2020–2023 rr.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).
  45. Sipii, V. V. ta in. (2022). Kontseptsiia bazovoi fizychnoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org. ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf (in Ukrainian).
  46. Zasiekina, T. M. (2018). Intehratsiia yak providnyi pryntsyp formuvannia zmistu pryrodnychoi osvity. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita 2018: materialy II-i mizhnarodnoi konferentsii (s. 102–103). Kyiv–Drohobych: TzOV «Trek-LTD». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714158/. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714158/ (in Ukrainian).
  47. Zasiekina, T. M. (2024). Formuvannia obov’iazkovykh osvitnikh komponentiv profilnoi serednoi osvity. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (s. 40‒44). Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/ (in Ukrainian).
  48. Zasiekina, T. M., ta Tyshkovets, M. D. (2021). Vid «Standartu zmistu» do «standartu rezultativ» – kontseptualni zasady reformuvannia zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 134–141. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141 (in Ukrainian).