No. 32 (2024)
Articles

FEATURES OF THE DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF PHYSICS COURSES AT BASIC AND PROFILE LEVELS IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Mykola Holovko
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • basic physics course,
  • profile education,
  • in-depth study of physics,
  • mandatory learning outcomes

How to Cite

Holovko М. (2024). FEATURES OF THE DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF PHYSICS COURSES AT BASIC AND PROFILE LEVELS IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Problems of the Modern Textbook, (32), 51–65. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-51-65

Abstract

The article addresses the specifics of developing the physics course at both the basic and profile levels within the framework of the New Ukrainian School. It discusses conceptual approaches to structuring and content of physics education at the basic level, as well as the peculiarities and models of its implementation in educational practice. Additionally, it covers the development of a modern physics textbook for gymnasiums that aligns with the requirements of the State Standard of Basic Secondary Education and the model curricula based on it, set to be introduced in the 2024-2025 academic year.

The article also analyzes international experiences in the functioning of a profile school and the implementation specifics of the physical component within the natural sciences education at the profile education level. It emphasizes the necessity of didactic-methodological justification of the procedures for forming educational profiles, the content, and the scope of components, including physics modules, for profile and general education preparation.

Furthermore, the article outlines approaches to specifying key content lines of the in-depth and basic levels of profile physics education and the features of their didactic support, along with mandatory learning outcomes in physics and assessment criteria.

The article identifies the prospects for developing the physics course at the profile level as a second concentration within the complete general secondary education, which in interrelation with the basic course forms a spiral-concentric system of school physics education, discussing its advantages and the practical challenges of implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Алєксєєва, С. (2024). Дидактичний потенціал профільної середньої освіти України у контексті досвіду країн Європи. Український педагогічний журнал, 2, 51–56. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-51-56.
  2. Головко, М., Науменко, С. (2024). Результати PISA 2022 в Україні: актуальні проблеми загальної середньої освіти та шляхи їх розв’язання. Український педагогічний журнал, 2, 35‒50. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-35-50
  3. Головко, М. В. (2018). Проблеми формування змісту базового курсу фізики та методики його реалізації в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 21, 92‒104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104
  4. Головко, М. В. (2022). Особливості формування та реалізації базового курсу фізики. Проблеми сучасного підручника, 28, 26–35. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-26-35.
  5. Головко, М. В. та ін. (2023). Фізика. Модельна навчальна програма для 7–9 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.
  6. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886.
  7. Міністерство освіти та науки України. (2023). Державний стандарт профільної середньої освіти: проєкт. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf.
  8. Засєкіна, Т. М. (2018). Інтеграція як провідний принцип формування змісту природничої освіти. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2018: матеріали ІІ-ї міжнародної конференції (с. 102–103). Київ – Дрогобич: ТзОВ «Трек-ЛТД». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714158/.
  9. Засєкіна, Т. М. (2024). Формування обов’язкових освітніх компонентів профільної середньої освіти. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (с. 40-44). Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/.
  10. Засєкіна, Т. М., та Тишковець, М. Д. (2021). Від «Стандарту змісту» до «стандарту результатів» – концептуальні засади реформування загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, 4, 134–141. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141.
  11. Кремень, В. Г., Топузов,О. М. та ін. (2023). Профільна середня освіта: концептуальні засади для нової української школи. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(2), 1–8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201.
  12. Кремінський, Б.Г., Гельфгат, І.М., та ін. (2023). Модельна навчальна програма «Фізика. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Kreminskyy.ta.in.16.08.2023.pdf.
  13. Ляшенко, О. І. (2018). Про проблеми модернізації змісту освіти в умовах реформування української школи. http://naps.gov.ua/ua/press/releases/1477/.
  14. Ляшенко, О. І. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 24, 109–117. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119.
  15. Ляшенко, О. І. (2024). Шляхи реалізації профільної середньої освіти в умовах реформування української школи. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (с. 10–15). Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/740945/
  16. Ляшенко, О. І., та Мальований, Ю. І. (2024). Профільна середня освіта як об’єкт дидактичних досліджень. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07‒08 листопада 2023 р. (с. 3–4). Київ: Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/740841/.
  17. Максимович, З. Ю., Білик, М. М., та ін. (2023). Модельна навчальна програма. Фізика, 7‒9 класи. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Fizyka-2023/Fizyka.7-9.kl.Maksymovych.ta.in.20.02.2023.pdf.
  18. Мандренко, Ю. І., Довгань, Г. Д., та ін. (2024). Модельна навчальна програма «Природничі науки. 7–9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти. Київ: Міністерство освіти і науки України.
  19. Мельник, Ю. С. (2023). Діагностика особливостей реалізації прикладної спрямованості шкільної природничої освіти. Український педагогічний журнал, 2, 84–93. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-84-93.
  20. Верховна Рада України. Законодавство України. Про повну загальну середню освіту. Закон України. № 463-IX. (2020, Січень 16). (зі змінами 2020–2023 рр.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
  21. Сіпій, В. В., та ін. (2022). Концепція базової фізичної освіти. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org. ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf.
  22. Choc des savoirs: une mobilisation générale pour élever le niveau de notre École. (2023, décembre). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/choc-des-savoirs-une-mobilisation-generale-pour-elever-le-niveau-de-notre-ecole-380226
  23. Les programmes du collège. (2024, juin). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/les-programmes-du-college-3203.
  24. L’enseignement des sciences. (2024, juin). https://www.education.gouv.fr/l-enseignement-des-sciences-7076)
  25. Alieksieieva, S. (2024). Dydaktychnyi potentsial profilnoi serednoi osvity Ukrainy u konteksti dosvidu krain Yevropy. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 51–56. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-51-56 (in Ukrainian).
  26. Choc des savoirs: une mobilisation générale pour élever le niveau de notre École. (2023, décembre). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/choc-des-savoirs-une-mobilisation-generale-pour-elever-le-niveau-de-notre-ecole-380226 (in French).
  27. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
  28. Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. (2023). Derzhavnyi standart profilnoi serednoi osvity: proiekt. https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity-30.10.2023.pdf (in Ukrainian).
  29. Holovko, M., ta Naumenko, S. (2024). Rezultaty PISA-2022 v Ukraini: aktualni problemy zahalnoi serednoi osvity ta shliakhy yikh rozv’iazannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 35‒50. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-35-50 (in Ukrainian).
  30. Holovko, M. V. (2018). Problemy formuvannia zmistu bazovoho kursu fizyky ta metodyky yoho realizatsii v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 21, 92‒104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104 (in Ukrainian).
  31. Holovko, M. V. (2022). Osoblyvosti formuvannia ta realizatsii bazovoho kursu fizyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 26–35. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-26-35 (in Ukrainian).
  32. Holovko, M. V. ta in. (2023). Fizyka. Modelna navchalna prohrama dlia 7–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl (in Ukrainian).
  33. Kremen, V. H., Topuzov,O. M., ta in. (2023). Profilna serednia osvita: kontseptualni zasady dlia novoi ukrainskoi shkoly. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 5(2), 1–8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201 (in Ukrainian).
  34. Kreminskyi, B. H., Helfhat, I. M., ta in. (2023). Modelna navchalna prohrama «Fizyka. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Kreminskyy.ta.in.16.08.2023.pdf (in Ukrainian).
  35. Les programmes du collège. (2024, juin). Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse. https://www.education.gouv.fr/les-programmes-du-college-3203 (in French).
  36. L’enseignement des sciences. https://www.education.gouv.fr/l-enseignement-des-sciences-7076) (in French).
  37. Liashenko, O. I. (2018). Pro problemy modernizatsii zmistu osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. http://naps.gov.ua/ua/press/releases/1477/ (in Ukrainian).
  38. Liashenko, O. I. (2020). Osnovni pidkhody do proiektuvannia zmistu bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 109–117. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119 (in Ukrainian).
  39. Liashenko, O. I. (2024). Shliakhy realizatsii profilnoi serednoi osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (s. 10–15). Kyiv : Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/740945/ (in Ukrainian).
  40. Liashenko, O. I., ta Malovanyi, Yu. I. (2024). Profilna serednia osvita yak ob’iekt dydaktychnykh doslidzhen. Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti: zb. materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, 07 ta in. 08 lystopada 2023 r. (s. 3–4). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/740841/ (in Ukrainian).
  41. Maksymovych, Z. Yu., Bilyk, M. M., ta in. (2023). Modelna navchalna prohrama. Fizyka, 7‒9 klasy. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Fizyka-2023/Fizyka.7-9.kl.Maksymovych.ta.in.20.02.2023.pdf (in Ukrainian).
  42. Mandrenko, Yu. I., Dovhan, H. D., ta in. (2024). Modelna navchalna prohrama «Pryrodnychi nauky. 7–9 klasy (intehrovanyi kurs)» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (in Ukrainian).
  43. Melnyk, Yu. S. (2023). Diahnostyka osoblyvostei realizatsii prykladnoi spriamovanosti shkilnoi pryrodnychoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 84–93. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-84-93 (in Ukrainian).
  44. Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy. Pro povnu zahalnu seredniu osvitu. Zakon Ukrainy. № 463-IX. (2020, Sichen 16). (zi zminamy 2020–2023 rr.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).
  45. Sipii, V. V. ta in. (2022). Kontseptsiia bazovoi fizychnoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org. ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf (in Ukrainian).
  46. Zasiekina, T. M. (2018). Intehratsiia yak providnyi pryntsyp formuvannia zmistu pryrodnychoi osvity. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita 2018: materialy II-i mizhnarodnoi konferentsii (s. 102–103). Kyiv–Drohobych: TzOV «Trek-LTD». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714158/. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714158/ (in Ukrainian).
  47. Zasiekina, T. M. (2024). Formuvannia obov’iazkovykh osvitnikh komponentiv profilnoi serednoi osvity. Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (s. 40‒44). Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/ (in Ukrainian).
  48. Zasiekina, T. M., ta Tyshkovets, M. D. (2021). Vid «Standartu zmistu» do «standartu rezultativ» – kontseptualni zasady reformuvannia zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 134–141. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141 (in Ukrainian).