№ 32 (2024)
Статті

НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО ЗМІСТУ В ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКАХ ХІМІЇ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ СЛОВАЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ

Оксана Лабінська
ПЗВО «Карпатський університет імені Августина Волошина»
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • екологічна освіта та виховання,
  • підручник хімії,
  • основна школа,
  • Словацька республіка,
  • гуманітаризація та екологізація навчання,
  • навчальні завдання екологічного змісту
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Лабінська, О. (2024). НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО ЗМІСТУ В ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКАХ ХІМІЇ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ СЛОВАЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 95–104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-95-104

Анотація

У статті проаналізовано зміст навчальних завдань екологічного змісту в підручниках хімії основної школи Словацької республіки (СР), які були поділені на три групи: І група – найпростіші завдання на знання теоретичного та фактичного матеріалу; завдання на основі відомих хімічних речовин та формул; найпростіші експериментальні завдання; ІІ група – розрахункові завдання, завдання на конкретизацію, порівняння, пояснення, узагальнення, доведення, систематизацію тощо; лабораторні завдання; ІІІ група – завдання на застосування таблиць та рисунків підручника; на застосування тексту підручника; на виготовлення рисунків, таблиць, схем; на підготовку повідомлення, реферату, виконання навчального проєкту. З’ясовано, що завдання в підручниках представлені двома способами: у процесі викладення начального матеріалу та за результатами вивчення розділу. Встановлено, що: частка завдань екологічного змісту в підручниках хімії основної школи СР досить висока – 46,24 % і 49,29 % відповідно для 7 і 9 класів, нижчий відсоток – 21,35 % у підручнику 8 клас; частка навчальних проєктів екологічного спрямування в 7 та 9 класах складає 100 %; в курсі органічної хімії збільшується частка лабораторних робіт екологічного спрямування – 16,67 % у 8, 25 % у 7 класах та 54,55 % у 9 класі; практично всі лабораторні роботи тісно пов’язані з безпосереднім оточенням учня тому викликають зацікавленість до предмету. Підкреслено ефективність та актуальність використання навчальних завдань екологічного змісту під час вивчення предмета хімії, що входить до складу екологічної освіти та виховання учнів. Це, як наслідок, створює тісний зв’язок між розумінням екологічних проблем місцевості, в якій учні проживають, та ціннісному ставленню до природи. У статті наведено приклади завдань екологічного змісту з шкільних підручників хімії основної школи СР.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Баранова, О. (1997). Питання охорони природи на уроках хімії. Біологія і хімія в школі, 2, 28–29.
  2. Грабовий, А. (2015). Формування екологічної культури школярів у процесі навчання хімії. Освітологічний дискурс, 1 (9), 49–60.
  3. Пруцакова, О.Л. (2006). Сучасна шкільна екологічна освіта і запити освіти сталого розвитку. Екологічний вісник,6, 20–21.
  4. Чайковська, Г. (2017). Проектні технології як ефективний засіб формування екологічної культури студентів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Серія: Педагогіка, 3, 106–113.
  5. Fryková, E. (2012). Environmentálna výchova v edukačnom procese. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
  6. Hincová, K., Tomášková, J. (2014). Ako pracovať s učebnicami a cvičebnicami na hodinách slovenského jazyka. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
  7. Izakovičová, Z. (2007). Krajina ako objekt štúdia. Acta environmentalica universitatis comenianae (Bratislava) Tribúna, 15, 2. 123–130.
  8. Lešková Blahová, A. (2016). Globálne vzdelávanie a environmentálna výchova – aktuálne problémy. Opera philosophia Konferenčníý zborník 15. Medzinárodná konferencia “Etické myslenie minulosti a súčasnosti”. Filozoficka fakulta Prešovskej university v Prešove, Prešov, č. 1, 141‒148.
  9. Štátny pedagogický ústav. (2016). Monitorovanie využívania vhodnosti učebnic. https://www.statpedu. sk/files/articles/nove_dokumenty/vyskumne-ulohy/priebezna_sprava.pdf
  10. Štátny vzdelávací program, chémia. (2017). (Vzdelávacia oblasť: Človek a príroda) Príloha ISCED 2. http: //www.statpedu.sk/files/documents/svp/2stzs/isced2/vzdelavacie_oblasti/chemia_ isced2.pdf
  11. Vicenová, H. et al. (2010). Chémia pre 7. ročník základných škol a 2. ročník gymnázií s osemročným študiom. Bratislava: Expol Pedagogika.
  12. Vicenová, H. (2011). Chémia pre 8. ročník základných škol a 3. ročník gymnázií s osemročným študiom. Bratislava: Expol Pedagogika.
  13. Vicenová, H., Ganajová, M. (2012). Chémia pre 9. ročník základných škol a 4. ročník gymnázií s osemročným študiom. Bratislava: Expol Pedagogika.
  14. Baranova, O. (1997). Pytannia okhorony pryrody na urokakh khimii. Biolohiia i khimiia v shkoli, 2, 28–29. (in Ukrainian).
  15. Hrabovyi, A. (2015). Formuvannia ekolohichnoi kultury shkoliariv u protsesi navchannia khimii. Osvitolohichnyi dyskurs, 1 (9), 49–60. (in Ukrainian).
  16. Prutsakova, O.L. (2006). Suchasna shkilna ekolohichna osvita i zapyty osvity staloho rozvytku. Ekolohichnyi visnyk, 6, 20–21. (in Ukrainian).
  17. Chaikovska, H. (2017). Proektni tekhnolohii yak efektyvnyi zasib formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 3, 106–113. (in Ukrainian).
  18. Fryková, E. (2012). Environmentálna výchova v edukačnom procese. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. (in Slovak).
  19. Hincová, K., Tomášková, J. (2014). Ako pracovať s učebnicami a cvičebnicami na hodinách slovenského jazyka. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. (in Slovak).
  20. Izakovičová, Z. (2007). Krajina ako objekt štúdia. Acta environmentalica universitatis comenianae (Bratislava) Tribúna, 15, 2. 123–130. (in Slovak).
  21. Lešková Blahová, A. (2016). Globálne vzdelávanie a environmentálna výchova – aktuálne problémy. Opera philosophia Konferenčníý zborník 15. Medzinárodná konferencia “Etické myslenie minulosti a súčasnosti”. Filozoficka fakulta Prešovskej university v Prešove, Prešov, č. 1, 141–148. (in Slovak).
  22. Štátny pedagogický ústav. (2016). Monitorovanie využívania vhodnosti učebnic. https://www.statpedu. sk/files/articles/nove_dokumenty/vyskumne-ulohy/priebezna_sprava.pdf (in Slovak).
  23. Štátny vzdelávací program, chémia. (2017). (Vzdelávacia oblasť: Človek a príroda) Príloha ISCED 2. http: //www.statpedu.sk/files/documents/svp/2stzs/isced2/vzdelavacie_oblasti/chemia_ isced2.pdf (in Slovak).
  24. Vicenová, H. et al. (2010). Chémia pre 7. ročník základných škol a 2. ročník gymnázií s osemročným študiom. Bratislava: Expol Pedagogika. (in Slovak).
  25. Vicenová, H. (2011). Chémia pre 8. ročník základných škol a 3. ročník gymnázií s osemročným študiom. Bratislava: Expol Pedagogika. (in Slovak).
  26. Vicenová, H., Ganajová, M. (2012). Chémia pre 9. ročník základných škol a 4. ročník gymnázií s osemročným študiom. Bratislava: Expol Pedagogika. (in Slovak).