№ 32 (2024)
Статті

МОВЛЕННЄВІ СИТУАЦІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ 7–8 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Михайло Яковчук
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • мовленнєва ситуація,
  • мовленнєва діяльність,
  • компетентнісно орієнтоване навчання

Як цитувати

Яковчук, М. (2024). МОВЛЕННЄВІ СИТУАЦІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ 7–8 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ. Проблеми сучасного підручника, (32), 315–326. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-315-326

Анотація

У статті обґрунтовано методичні засади продукування мовленнєвих ситуацій у процесі компетентнісного навчання німецької мови учнів 7–8 класів. Визначено, що основний зміст навчання німецької мови можна розглядати як дидактично доцільно дібрану й особливим способом організовану структуру навчальних дій учнів, спрямовану на оволодіння спілкуванням в усній та письмовій формах відповідно до комунікативних намірів, які узгоджуються зі змістом навчальної програми. Схарактеризовано підходи, що визначають теоретичні засади розроблення вправ і завдань для організації ситуаційного спілкування учнів 7–8 класів, формуючи в них відповідні ключові компетентності. Визначено й охарактеризовано методи формування та розвитку мовленнєвої компетентності учнів 7–8 класів гімназій на уроках німецької мови. У статті запропоновано принципи добору та окреслено функції мовленнєвих ситуацій для реалізації компетентнісно орієнтованого навчання. Основні концепти проведеного дослідження були апробовані автором у власній педагогічній діяльності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2020 р. № 898. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/ derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
  2. Нова українська школа. (2016). Концептуальні засади реформування середньої школи: МОН України. Київ. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf
  3. Пентилюк, М.І. (Ред.). (2015). Словник-довідник з української лінгводидактики. Київ: Ленвіт.
  4. Редько, В. Г. (2021). Дидактичне моделювання мовленнєвих ситуацій як засобів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, 1, 30–42.
  5. Редько, В.Г. (Ред.). (2018). Концепція компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
  6. Редько, В.Г. (Ред.). (2023). Навчання іноземних мов у гімназії: збірник методичних матеріалів для вчителів іноземних мов. Тернопіль: Лібра Терра.
  7. Редько, В.Г. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України: наказ від 12.07.2021 р. № 795. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf
  8. Симоненко, Т. В. (2006). Теорія і практика формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів: монографія. Черкаси: Видавництво О. Ю. Вовчок.
  9. Сідун, М. M. (2012). До проблеми класифікації мовленнєвих ситуацій у професійній діяльності вчителя іноземної мови початкової школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота», 24, 50–153.
  10. Сотникова, С. І., Гоголєва, Г. В. (2020). Німецька мова (7-й рік навчання), 7 клас: підручник для закладів загальної середньої освіти. Харьків: Ранок.
  11. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 serpnia 2020 r. № 898. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (in Ukrainian).
  12. Nova ukrainska shkola. (2016). Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly: MON Ukrainy. Kyiv. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
  13. Pentyliuk, M.I. (Red.). (2015). Slovnyk-dovidnyk z ukrainskoi linhvodydaktyky. Kyiv: Lenvit. (in Ukrainian).
  14. Redko, V. H. (2021). Dydaktychne modeliuvannia movlennievykh sytuatsii yak zasobiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 30–42. (in Ukrainian).
  15. Redko, V.H. (Red.). (2018). Kontseptsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv pochatkovoi shkoly. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
  16. Redko, V.H. (Red.). (2023). Navchannia inozemnykh mov u himnazii: zbirnyk metodychnykh materialiv dlia vchyteliv inozemnykh mov. Ternopil: Libra Terra. (in Ukrainian).
  17. Redko, V.H. ta in. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Rekomendovano MON Ukrainy: nakaz vid 12.07.2021 r. № 795. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf (in Ukrainian).
  18. Sidun, M. M. (2012). Do problemy klasyfikatsii movlennievykh sytuatsii u profesiinii diialnosti vchytelia inozemnoi movy pochatkovoi shkoly. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota», 24, 50–153. (in Ukrainian).
  19. Sotnykova, S. I., Hoholieva, H. V. (2020). Nimetska mova (7-y rik navchannia), 7 klas: pidruchnyk dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
  20. Symonenko, T. V. (2006). Teoriia i praktyka formuvannia profesiinoi movnokomunikatyvnoi kompetentsii studentiv filolohichnykh fakultetiv: monohrafiia. Cherkasy: Vydavnytstvo O. Yu. Vovchok. (in Ukrainian).