No. 32 (2024)
Articles

SPEECH SITUATIONS AS A MEANS OF DEVELOPING KEY COMPETENCIES AMONG 7-8 GRADE STUDENTS IN THE PROCESS OF LEARNING FOREIGN LANGUAGES

Mykhailo Yakovchuk
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • speech situation,
  • speech activity,
  • competence-oriented training

How to Cite

Yakovchuk М. (2024). SPEECH SITUATIONS AS A MEANS OF DEVELOPING KEY COMPETENCIES AMONG 7-8 GRADE STUDENTS IN THE PROCESS OF LEARNING FOREIGN LANGUAGES. Problems of the Modern Textbook, (32), 315–326. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-315-326

Abstract

The article substantiates the methodological principles of creating speech situations in the process of competence learning of the German language among 7-8 grade students. It was determined that the main content of German language learning can be considered as a didactically expediently selected and specially organized structure of students’ educational actions aimed at mastering communication in oral and written forms in accordance with communicative intentions that are consistent with the content of the curriculum. The approaches that determine the theoretical foundations of developing tasks for the organization of situational communication of 7-8 grade students, forming the relevant key competencies in them, are characterized. The methods of formation and development of speaking competence of 7th-8th grade secondary school students in German lessons are defined and characterized. The article proposes the principles of selection and outlines the functions of speech situations for the implementation of competence-oriented learning. The main concepts of the conducted research were tested by the author in his own pedagogical activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2020 р. № 898. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/ derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
  2. Нова українська школа. (2016). Концептуальні засади реформування середньої школи: МОН України. Київ. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf
  3. Пентилюк, М.І. (Ред.). (2015). Словник-довідник з української лінгводидактики. Київ: Ленвіт.
  4. Редько, В. Г. (2021). Дидактичне моделювання мовленнєвих ситуацій як засобів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, 1, 30–42.
  5. Редько, В.Г. (Ред.). (2018). Концепція компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
  6. Редько, В.Г. (Ред.). (2023). Навчання іноземних мов у гімназії: збірник методичних матеріалів для вчителів іноземних мов. Тернопіль: Лібра Терра.
  7. Редько, В.Г. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України: наказ від 12.07.2021 р. № 795. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf
  8. Симоненко, Т. В. (2006). Теорія і практика формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів: монографія. Черкаси: Видавництво О. Ю. Вовчок.
  9. Сідун, М. M. (2012). До проблеми класифікації мовленнєвих ситуацій у професійній діяльності вчителя іноземної мови початкової школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота», 24, 50–153.
  10. Сотникова, С. І., Гоголєва, Г. В. (2020). Німецька мова (7-й рік навчання), 7 клас: підручник для закладів загальної середньої освіти. Харьків: Ранок.
  11. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 serpnia 2020 r. № 898. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (in Ukrainian).
  12. Nova ukrainska shkola. (2016). Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly: MON Ukrainy. Kyiv. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
  13. Pentyliuk, M.I. (Red.). (2015). Slovnyk-dovidnyk z ukrainskoi linhvodydaktyky. Kyiv: Lenvit. (in Ukrainian).
  14. Redko, V. H. (2021). Dydaktychne modeliuvannia movlennievykh sytuatsii yak zasobiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 30–42. (in Ukrainian).
  15. Redko, V.H. (Red.). (2018). Kontseptsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv pochatkovoi shkoly. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
  16. Redko, V.H. (Red.). (2023). Navchannia inozemnykh mov u himnazii: zbirnyk metodychnykh materialiv dlia vchyteliv inozemnykh mov. Ternopil: Libra Terra. (in Ukrainian).
  17. Redko, V.H. ta in. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Rekomendovano MON Ukrainy: nakaz vid 12.07.2021 r. № 795. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf (in Ukrainian).
  18. Sidun, M. M. (2012). Do problemy klasyfikatsii movlennievykh sytuatsii u profesiinii diialnosti vchytelia inozemnoi movy pochatkovoi shkoly. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota», 24, 50–153. (in Ukrainian).
  19. Sotnykova, S. I., Hoholieva, H. V. (2020). Nimetska mova (7-y rik navchannia), 7 klas: pidruchnyk dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
  20. Symonenko, T. V. (2006). Teoriia i praktyka formuvannia profesiinoi movnokomunikatyvnoi kompetentsii studentiv filolohichnykh fakultetiv: monohrafiia. Cherkasy: Vydavnytstvo O. Yu. Vovchok. (in Ukrainian).