Опубліковано 06.08.2024
Ключові слова
- Нова українська школа,
- 7 клас,
- українська література,
- модельна навчальна програма,
- підручник
- художній твір,
- ключові компетентності,
- учні,
- компетентний читач ...Більше
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті актуалізовано проблему реалізації компетентнісного підходу в літературній освіті Нової української школи. Акцентовано на важливості компетентнісного потенціалу сучасного програмового та навчально-методичного забезпечення шкільного курсу української літератури. Коротко схарактеризовано чинну модельну навчальну програму з української літератури для 7–9 класів закладів загальної середньої освіти, розроблену авторським колективом Інституту педагогіки НАПН України, щодо кореляції її результативного складника з сукупністю одинадцяти ключових компетентностей. Представлено модель чинного підручника української літератури для учнів 7 класу закладів загальної середньої освіти, зміст і структура якого оптимально сприяють формуванню ключових компетентностей, визначених у новому Державному стандарті базової середньої освіти. Наголошено, що концепція підручника передбачає компетентнісно орієнтовану модель організації навчальної діяльності, що ґрунтується на реалізації читацькоцентричного і текстоцентричного принципів, урахуванні вікових особливостей художнього сприймання учнів-семикласників, їхнього читацького та суб’єктного досвіду. Окреслено особливості поетапної організації компетентнісно орієнтованої читацької діяльності семикласників. Подано зразки навчального матеріалу підручника української літератури для 7 класу, зокрема докладно розкрито змістове наповнення різних дидактичних рубрик, для ефективного формування одинадцяти ключових компетентностей учнів. Визначено методи і прийоми методичного апарату підручника (компетентнісно орієнтовані запитання і завдання репродуктивного, частково-пошукового та проблемного характеру), що сприяють формуванню компетентного читача, актуалізації читацького та суб’єктного досвіду, предметних знань, активізації самостійної аналітичної діяльності учнів у процесі аналізу та інтерпретації художніх творів, поглибленню вмінь власних оцінних суджень.
Завантаження
Посилання
- Алєксєєнко, Т. (2023). Розвивальний потенціал case-study (кейс-технології) у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти: до методичного інструментарію сучасного підручника. Проблеми сучасного підручника, 29, 5–13.
- Бібік, Н. (Ред.) (2017). Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ, Плеяди.
- Бондаренко, Н. (2023). «Читання як життєва стратегія»: реалізація державної політики книгочитання-2032 у підручникотворенні. Проблеми сучасного підручника, 30, 19–31.
- Новосьолова, В. (2023). Використання підручника у шкільній мовній освіті: тенденції, виклики та перспективи. Проблеми сучасного підручника, 30, 112–121.
- Савченко, О. (2019). Інноваційний потенціал підручника з читання. Український педагогічний журнал, 3, 65–71.
- Слижук, О. (2023). Використання медіатекстів у підручниках української літератури для 5–6 класів нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 29, 194–201.
- Топузов, О., & Засєкіна, Т. (2022). Концепція підручників як складників дидактичної системи адаптаційного циклу навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 191–201.
- Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
- Яценко, Т., Пахаренко, В., Слижук, О., Тригуб, І. (2024). Українська література: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота.
- Яценко, Т. О. (ред.). (2023) Українська література. 7–9 класи: модельна навчальна програма. Київ: ІМЗО. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukrayinska.literatura.7-9-kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf
- Alieksieienko, T. (2023). Rozvyvalnyi potentsial case-study (keis-tekhnolohii) u formuvanni kliuchovykh kompetentnostei zdobuvachiv osvity: do metodychnoho instrumentariiu suchasnoho pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 5–13. (in Ukrainian).
- Bibik, N. (red.) (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. Kyiv, Pleiady. (in Ukrainian).
- Bondarenko, N. (2023). «Chytannia yak zhyttieva stratehiia»: realizatsiia derzhavnoi polityky knyhochytannia-2032 u pidruchnykotvorenni. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 19–31. (in Ukrainian).
- Novosolova, V. (2023). Vykorystannia pidruchnyka u shkilnii movnii osviti: tendentsii, vyklyky ta perspektyvy. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 112–121. (in Ukrainian).
- Savchenko, O. (2019). Innovatsiinyi potentsial pidruchnyka z chytannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 65–71. (in Ukrainian).
- Slyzhuk, O. (2023). Vykorystannia mediatekstiv u pidruchnykakh ukrainskoi literatury dlia 5–6 klasiv novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 194–201. (in Ukrainian).
- Topuzov, O., & Zasiekina, T. (2022). Kontseptsiia pidruchnykiv yak skladnykiv dydaktychnoi systemy adaptatsiinoho tsyklu navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 191–201. (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O. (Red.). (2023) Ukrainska literatura. 7–9 klasy: modelna navchalna prohrama. Kyiv: IMZO. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukrayinska.literatura.7-9-kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf (in Ukrainian).
- Yatsenko, T., Pakharenko, V., Slyzhuk, O., Tryhub, I. (2024). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).