No. 32 (2024)
Articles

THE ROLE OF THE TEXTBOOK OF UKRAINIAN LITERATURE IN THE FORMATION OF KEY COMPETENCIES OF 7TH GRADE STUDENTS

Tamila Yatsenko
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • New Ukrainian School,
  • 7th grade,
  • Ukrainian literature,
  • model curriculum,
  • textbook,
  • work of art,
  • key competencies,
  • students,
  • competent reader
  • ...More
    Less

How to Cite

Yatsenko Т. (2024). THE ROLE OF THE TEXTBOOK OF UKRAINIAN LITERATURE IN THE FORMATION OF KEY COMPETENCIES OF 7TH GRADE STUDENTS. Problems of the Modern Textbook, (32), 327–335. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-327-335

Abstract

The article updates the problem of implementing the competence approach in literary education of the New Ukrainian School. Emphasis is placed on the importance of the competence potential of modern programmatic and teaching-methodological support of the school course of Ukrainian literature. The current model curriculum on Ukrainian literature for grades 7–9 of general secondary education institutions, developed by the author team of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, is briefly characterized in relation to the correlation of its effective component with a set of eleven key competencies. A model of the current textbook of Ukrainian literature for students of the 7th grade of general secondary education institutions is presented, the content and structure of which optimally contribute to the formation of key competencies defined in the new State Standard of Basic Secondary Education. It is emphasized that the concept of the textbook provides for a competence-oriented model of the organization of educational activities, which is based on the implementation of readercentric and text-centric principles, taking into account the age characteristics of the artistic perception of seventh-graders, their reading and subjective experience. Features of the step-by-step organization of competence-oriented reading activities of seventh graders are outlined.
Samples of the educational material of the Ukrainian literature textbook for the 7th grade are presented, in particular, the content of various didactic rubrics is revealed in detail, for the effective formation of eleven key competencies of students. The methods and techniques of the methodological apparatus of the textbook are defined (competence-oriented questions and tasks of a reproductive, partially exploratory and problematic nature) that contribute to the formation of a competent reader, the actualization of reading and subject experience, subject knowledge, and the activation of independent analytical activity of students in the process of analysis and interpretation of the works of art, developing their skills in making evaluative judgments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Алєксєєнко, Т. (2023). Розвивальний потенціал case-study (кейс-технології) у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти: до методичного інструментарію сучасного підручника. Проблеми сучасного підручника, 29, 5–13.
  2. Бібік, Н. (Ред.) (2017). Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ, Плеяди.
  3. Бондаренко, Н. (2023). «Читання як життєва стратегія»: реалізація державної політики книгочитання-2032 у підручникотворенні. Проблеми сучасного підручника, 30, 19–31.
  4. Новосьолова, В. (2023). Використання підручника у шкільній мовній освіті: тенденції, виклики та перспективи. Проблеми сучасного підручника, 30, 112–121.
  5. Савченко, О. (2019). Інноваційний потенціал підручника з читання. Український педагогічний журнал, 3, 65–71.
  6. Слижук, О. (2023). Використання медіатекстів у підручниках української літератури для 5–6 класів нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 29, 194–201.
  7. Топузов, О., & Засєкіна, Т. (2022). Концепція підручників як складників дидактичної системи адаптаційного циклу навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 191–201.
  8. Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
  9. Яценко, Т., Пахаренко, В., Слижук, О., Тригуб, І. (2024). Українська література: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота.
  10. Яценко, Т. О. (ред.). (2023) Українська література. 7–9 класи: модельна навчальна програма. Київ: ІМЗО. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukrayinska.literatura.7-9-kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf
  11. Alieksieienko, T. (2023). Rozvyvalnyi potentsial case-study (keis-tekhnolohii) u formuvanni kliuchovykh kompetentnostei zdobuvachiv osvity: do metodychnoho instrumentariiu suchasnoho pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 5–13. (in Ukrainian).
  12. Bibik, N. (red.) (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. Kyiv, Pleiady. (in Ukrainian).
  13. Bondarenko, N. (2023). «Chytannia yak zhyttieva stratehiia»: realizatsiia derzhavnoi polityky knyhochytannia-2032 u pidruchnykotvorenni. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 19–31. (in Ukrainian).
  14. Novosolova, V. (2023). Vykorystannia pidruchnyka u shkilnii movnii osviti: tendentsii, vyklyky ta perspektyvy. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 112–121. (in Ukrainian).
  15. Savchenko, O. (2019). Innovatsiinyi potentsial pidruchnyka z chytannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 65–71. (in Ukrainian).
  16. Slyzhuk, O. (2023). Vykorystannia mediatekstiv u pidruchnykakh ukrainskoi literatury dlia 5–6 klasiv novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 194–201. (in Ukrainian).
  17. Topuzov, O., & Zasiekina, T. (2022). Kontseptsiia pidruchnykiv yak skladnykiv dydaktychnoi systemy adaptatsiinoho tsyklu navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 191–201. (in Ukrainian).
  18. Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
  19. Yatsenko, T. O. (Red.). (2023) Ukrainska literatura. 7–9 klasy: modelna navchalna prohrama. Kyiv: IMZO. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukrayinska.literatura.7-9-kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf (in Ukrainian).
  20. Yatsenko, T., Pakharenko, V., Slyzhuk, O., Tryhub, I. (2024). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).