№ 32 (2024)
Статті

ВИКОРИСТАННЯ МЕДІАТЕКСТІВ У ПІДРУЧНИКУ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Оксана Вашуленко
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • медіаосвіта,
  • медіаграмотність,
  • медіатекст,
  • медіауміння,
  • початкова школа,
  • мовно-літературна освітня галузь,
  • підручник,
  • літературне читання
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Вашуленко, О. (2024). ВИКОРИСТАННЯ МЕДІАТЕКСТІВ У ПІДРУЧНИКУ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 336–351. вилучено із https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/744

Анотація

У статті висвітлено фактори, що зумовлюють важливість і доцільність медіаосвіти в початковій школі. Актуалізовано проблему медіаграмотності молодших школярів як нового результату початкової освіти, що відображений у Державному стандарті початкової освіти.

Здійснено аналіз досліджень в галузі українського підручникотворення для початкової школи. Проаналізовано низку наукових досліджень і публікацій із теорії та практики медіаосвіти та формування медіаграмотності підростаючого покоління. З’ясовано мету медіаосвіти молодших школярів, яка полягає у формуванні практичних умінь сприймати, аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати зміст медіатекстів, здатності створити власний медіапродукт і оцінити власну медіаактивність. Проаналізовано Типові освітні програми з мовно-літературної галузі у контексті вимог щодо формування в учнів початкових класів зазначених умінь.

Зауважено, що одним із засобів, які сприяють формуванню медіаумінь є підручник. Акцентовано увагу на необхідності осучаснення підручників літературного читання для початкової школи, збагачення їх змісту медіатекстами.

Розкрито досвід реалізації завдань змістових ліній «Досліджуємо медіа» для першого циклу початкової освіти і «Досліджуємо і взаємодіємо з медіапродукцією» – для другого в авторських підручниках літературного читання. Наведено приклади використання медіатекстів в цих підручниках.

Зауважено, що успішність формування у молодших школярів основ медіаграмотності може бути досягнуто за умови дотримання балансу між сприйняттям, аналізом, інтерпретацією створеного кимось медіатексту та створенням власного медіапродукту. Наведено приклади завдань, які спонукають молодших школярів до створення власних медіатекстів.

Доведено, що використання медіатекстів у підручниках є ефективним засобом, що сприятиме формуванню в учнів початкових класів практичних навичок критичного та безпечного споживання інформаційних продуктів.

Зроблено висновки дослідження та визначено перспективи подальших досліджень.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Бондаренко, Н. В. (2021). Медіатекст як ресурс осучаснення й збагачення змісту підручника української мови. Проблеми сучасного підручника: збірник наукових праць, (27), 15–26.
  2. Вашуленко О. В. (2019) Українська мова та читання: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ, Україна: Видавничий дім «Освіта».
  3. Вашуленко О. В. (2020) Українська мова та читання: підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ, Україна: Видавничий дім «Освіта».
  4. Вашуленко О. В. (2021) Українська мова та читання: підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ, Україна: Видавничий дім «Освіта».
  5. Гоголь, Н. (2019). Медіаосвітні ресурси шкільних підручників як засіб реалізацій культурологічного підходу до вивчення української літератури. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 68, 47–51.
  6. Кабінет Міністрів України (24.17.2019). Державний стандарт початкової освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
  7. Кодлюк, Я. (2017). Інновації у змісті підручників для початкової школи. Початкова школа, (12), 42–46.
  8. Кодлюк, Я. (2006). Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті. Київ: Інформаційно-аналітична агенція «Наш час».
  9. Волошенюк О. В, Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г.А, Іванова І. Б., Кожанова А. Ю., Пиза Г. Ю., Шкребець О. О, Янкович О. І. (2018). Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя (О.В. Волошенюк, В.Ф. Іванова, Редактори). Київ: ЦВП, АУП.
  10. Міністерство освіти і науки України (2016) Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  11. Савченко, О. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. Київ: Грамота.
  12. Слижук О. (2022). Використання медіатекстів у підручниках української літератури для 5-6 класів Нової української школи. Проблеми сучасного підручника: збірник наукових праць, (29), 194–201.
  13. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1–2 клас. (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
  14. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3–4 клас. (15.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf
  15. Bondarenko, N. V. (2021). Mediatekst yak resurs osuchasnennya y zbahachennya zmistu pidruchnyka ukrayins'koyi movy. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats', 27, 15–26.
  16. Vashulenko O. V. (2019) Ukrayinsʹka mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 2 klasu zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (u 2-kh chastynakh). Chastyna 2. [Ukrainian Language and Reading: Textbook for the 2nd Grade of General Secondary Education (in 2 parts). Part 2]. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyy dim "Osvita".
  17. Vashulenko O. V. (2020) Ukrayinsʹka mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 3 klasu zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (u 2-kh chastynakh). Chastyna 2. [Ukrainian Language and Reading: Textbook for the 3rd Grade of General Secondary Education (in 2 parts). Part 2]. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyy dim "Osvita".
  18. Vashulenko O. V. (2021) Ukrayinsʹka mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 4 klasu zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (u 2-kh chastynakh). Chastyna 2. [Ukrainian Language and Reading: Textbook for the 4th Grade of General Secondary Education (in 2 parts). Part 2]. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyy dim "Osvita".
  19. Hohol', N. (2019). Mediaosvitni resursy shkil'nykh pidruchnykiv yak zasib realizatsiy kul'turolohichnoho pidkhodu do vyvchennya ukrayins'koyi literatury. Naukovyy chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriya 5. Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy. 68, 47–51.
  20. The Cabinet of Ministers of Ukraine (24.17.2019). Derzhavnyy standart pochatkovoyi osvity [State Standard of Primary Education]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
  21. Kodliuk, Ya. (2017). Innovatsii u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoyi shkoly [Innovations in the Content of Textbooks for Elementary School]. Pochatkova shkola, (12), 42–46.
  22. Kodliuk, Ya. (2006). Teoriya i praktyka pidruchnykotvorennia v pochatkovii osviti [Theory and Practice of Textbook Creation in Elementary Education]. Kyiv: Informatsiyno-analitychna ahentsiya «Nash chas».
  23. Voloshenyuk O. V., Hanyk O. V., Holoshchapova V. V., Degtyarʹova H.A, Ivanova I. B., Kozhanova A. Yu., Pyza H. Yu., Shkrebetsʹ O. O., Yankovych O. I. (2018). Mediagramotnistʹ u pochatkoviy shkoli: posibnyk dlya vchytelya [Media Literacy in Elementary School: Teacher's Guide] (O.V. Voloshenyuk, V.F. Ivanova, Eds.). Kyiv: TsVP, AUP.
  24. The Ministry of Education and Science of Ukraine (2016) Nova ukrayinska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoyi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual Foundations of Secondary School Reform]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  25. Savchenko, O. (2012). Didaktyka pochatkovoyi osvity: pidruchnyk [Didactics of Elementary Education: Textbook]. Kyiv: Hramota.
  26. Slyzhuk O. (2022). Vykorystannia mediatekstiv u pidruchnykakh ukrayinsʹkoyi literatury dlya 5-6 klasiv Novoyi ukrayinsʹkoyi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk naukovykh pratsʹ, (29), 194–201.
  27. Typova osvitnia programma, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O. Ya. 1–2 klas [Standard educational program developed under the supervision of Savchenko O. Ya. for grades 1-2] (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
  28. Typova osvitnia programma, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O. Ya. 3–4 klas [Standard educational program developed under the supervision of Savchenko O. Ya. for grades 3-4] (15.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf