No. 32 (2024)
Articles

THE USE OF MEDIA TEXTS IN LITERATURE-BASED READING TEXTBOOKS FOR ELEMENTARY SCHOOL

Oksana Vashulenko
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • media education,
  • media literacy,
  • media text,
  • media skills,
  • elementary school,
  • linguistic and literary education field,
  • textbook,
  • literature-based reading
  • ...More
    Less

How to Cite

Vashulenko О. (2024). THE USE OF MEDIA TEXTS IN LITERATURE-BASED READING TEXTBOOKS FOR ELEMENTARY SCHOOL. Problems of the Modern Textbook, (32), 336–351. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-336-351

Abstract

The article highlights the factors that determine the importance and feasibility of media education in elementary school. The issue of media literacy among younger students is addressed as a new outcome of primary education, as reflected in the State Standard of Primary Education.

An analysis of research in the field of Ukrainian textbook development for elementary school is conducted. A range of scientific studies and publications on the theory and practice of media education and the formation of media literacy in the younger generation is analyzed. The purpose of media education for younger students is clarified, which involves developing practical skills to perceive, analyze, interpret, critically evaluate the content of media texts, create their own media products, and assess their own media activity. Typical educational programs in the linguistic and literary field are analyzed in the context of requirements for developing these skills in students of primary grades.

It is noted that one of the means contributing to the formation of media skills is the textbook. Attention is drawn to the necessity of modernizing literature-based reading textbooks for elementary school and enriching their content with media texts.

The experience of implementing tasks related to the content lines "Exploring Media" for the first cycle of primary education and "Exploring and Interacting with Media Products" for the second cycle in author's literature-based reading textbooks is disclosed. Examples of using media texts in these textbooks are provided.

It is emphasized that the success of forming the basics of media literacy in younger students can be achieved by maintaining a balance between perceiving, analyzing, interpreting someone else's media text and creating their own media product. Examples of tasks encouraging younger students to create their own media texts are given.

It is proven that the use of media texts in textbooks is an effective means that will contribute to the development of practical skills for critical and safe consumption of information products among students in primary grades.

The conclusions of the research are drawn, and prospects for further research are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бондаренко, Н. В. (2021). Медіатекст як ресурс осучаснення й збагачення змісту підручника української мови. Проблеми сучасного підручника: збірник наукових праць, (27), 15–26.
  2. Вашуленко О. В. (2019) Українська мова та читання: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ, Україна: Видавничий дім «Освіта».
  3. Вашуленко О. В. (2020) Українська мова та читання: підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ, Україна: Видавничий дім «Освіта».
  4. Вашуленко О. В. (2021) Українська мова та читання: підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ, Україна: Видавничий дім «Освіта».
  5. Гоголь, Н. (2019). Медіаосвітні ресурси шкільних підручників як засіб реалізацій культурологічного підходу до вивчення української літератури. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 68, 47–51.
  6. Кабінет Міністрів України (24.17.2019). Державний стандарт початкової освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
  7. Кодлюк, Я. (2017). Інновації у змісті підручників для початкової школи. Початкова школа, (12), 42–46.
  8. Кодлюк, Я. (2006). Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті. Київ: Інформаційно-аналітична агенція «Наш час».
  9. Волошенюк О. В, Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г.А, Іванова І. Б., Кожанова А. Ю., Пиза Г. Ю., Шкребець О. О, Янкович О. І. (2018). Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя (О.В. Волошенюк, В.Ф. Іванова, Редактори). Київ: ЦВП, АУП.
  10. Міністерство освіти і науки України (2016) Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  11. Савченко, О. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. Київ: Грамота.
  12. Слижук О. (2022). Використання медіатекстів у підручниках української літератури для 5-6 класів Нової української школи. Проблеми сучасного підручника: збірник наукових праць, (29), 194–201.
  13. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1–2 клас. (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
  14. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3–4 клас. (15.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf
  15. Bondarenko, N. V. (2021). Mediatekst yak resurs osuchasnennya y zbahachennya zmistu pidruchnyka ukrayins'koyi movy. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats', 27, 15–26.
  16. Vashulenko O. V. (2019) Ukrayinsʹka mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 2 klasu zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (u 2-kh chastynakh). Chastyna 2. [Ukrainian Language and Reading: Textbook for the 2nd Grade of General Secondary Education (in 2 parts). Part 2]. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyy dim "Osvita".
  17. Vashulenko O. V. (2020) Ukrayinsʹka mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 3 klasu zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (u 2-kh chastynakh). Chastyna 2. [Ukrainian Language and Reading: Textbook for the 3rd Grade of General Secondary Education (in 2 parts). Part 2]. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyy dim "Osvita".
  18. Vashulenko O. V. (2021) Ukrayinsʹka mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 4 klasu zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (u 2-kh chastynakh). Chastyna 2. [Ukrainian Language and Reading: Textbook for the 4th Grade of General Secondary Education (in 2 parts). Part 2]. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyy dim "Osvita".
  19. Hohol', N. (2019). Mediaosvitni resursy shkil'nykh pidruchnykiv yak zasib realizatsiy kul'turolohichnoho pidkhodu do vyvchennya ukrayins'koyi literatury. Naukovyy chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriya 5. Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy. 68, 47–51.
  20. The Cabinet of Ministers of Ukraine (24.17.2019). Derzhavnyy standart pochatkovoyi osvity [State Standard of Primary Education]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
  21. Kodliuk, Ya. (2017). Innovatsii u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoyi shkoly [Innovations in the Content of Textbooks for Elementary School]. Pochatkova shkola, (12), 42–46.
  22. Kodliuk, Ya. (2006). Teoriya i praktyka pidruchnykotvorennia v pochatkovii osviti [Theory and Practice of Textbook Creation in Elementary Education]. Kyiv: Informatsiyno-analitychna ahentsiya «Nash chas».
  23. Voloshenyuk O. V., Hanyk O. V., Holoshchapova V. V., Degtyarʹova H.A, Ivanova I. B., Kozhanova A. Yu., Pyza H. Yu., Shkrebetsʹ O. O., Yankovych O. I. (2018). Mediagramotnistʹ u pochatkoviy shkoli: posibnyk dlya vchytelya [Media Literacy in Elementary School: Teacher's Guide] (O.V. Voloshenyuk, V.F. Ivanova, Eds.). Kyiv: TsVP, AUP.
  24. The Ministry of Education and Science of Ukraine (2016) Nova ukrayinska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoyi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual Foundations of Secondary School Reform]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  25. Savchenko, O. (2012). Didaktyka pochatkovoyi osvity: pidruchnyk [Didactics of Elementary Education: Textbook]. Kyiv: Hramota.
  26. Slyzhuk O. (2022). Vykorystannia mediatekstiv u pidruchnykakh ukrayinsʹkoyi literatury dlya 5-6 klasiv Novoyi ukrayinsʹkoyi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk naukovykh pratsʹ, (29), 194–201.
  27. Typova osvitnia programma, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O. Ya. 1–2 klas [Standard educational program developed under the supervision of Savchenko O. Ya. for grades 1-2] (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
  28. Typova osvitnia programma, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O. Ya. 3–4 klas [Standard educational program developed under the supervision of Savchenko O. Ya. for grades 3-4] (15.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf