ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА УЧНІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ВАЖЛИВІСТЬ ДЛЯ ДІТЕЙ, ЯКІ ЗАЗНАЛИ ВТРАТ
![](https://ipvid.org.ua/public/journals/1/submission_749_749_coverImage_uk_UA.jpg)
Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- психологічно-педагогічна підтримка,
- заклади загальної середньої освіти,
- діти України,
- війна,
- формування особистості
- розвиток,
- педагогічні методи,
- втрати, спричинені війною ...Більше
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Антоніна Данко
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
Гармонійний розвиток особистості, здатність адаптуватися до стресових ситуацій, успішна соціалізація та навчальна діяльність є складовими підготовки майбутнього покоління. Психологічно-педагогічна підтримка студентів відіграє значну роль у цих процесах, оскільки саме на етапі середньої освіти дитина ще не має сформованої психіки, чіткого світогляду та знаходиться лише на початку своєї траєкторії особистісного розвитку. Вчитель відіграє роль помічника в цьому процесі. Умови війни ставлять серйозні виклики перед дітьми в Україні, багато з яких вже зіткнулися з втратами, чи то матеріальними, чи то втратою близької людини. Школи є одними з найбільш стабільних соціальних інститутів, а психологічно-педагогічна підтримка учнів у період війни є фундаментальним елементом навчального процесу в сучасних реаліях, має велике практичне значення в роботі з дітьми в Україні та їх психологічно-емоційному відновленні, що підкреслює важливість дослідження цього питання.
Ця наукова стаття є авторським дослідженням сутності та значення, характерних рис, інструментів психологічно-педагогічної підтримки учнів, що розвиваються в умовах збройного конфлікту та зазнали втрат від війни в Україні. Для реалізації дослідження використовувались методи аналізу, порівняння, абстрагування та узагальнення.
У роботі визначено сутність психологічно-педагогічної підтримки учнів, яку можуть реалізувати заклади загальної середньої освіти, представлені вчителями, психологами та соціальними працівниками, характеристика такої підтримки та її важливість для дітей, світогляд яких лише формується і особливо вразливий до впливу війни та втрат, які супроводжують збройний конфлікт. Автори дослідили психологічно-педагогічну підтримку в двох контекстах: як процес пошуку та виявлення психологічних проблем у дітей, які зазнали втрат від війни в Україні, а також як набір заходів, спрямованих на опрацювання проблем дитини, корекцію її поведінки та попередження впливу шоку на особистісний ріст, фізичний та інтелектуальний розвиток, комунікативні навички тощо. На основі вивчення цих аспектів автори зосередилися на прикладній ролі психологічно-педагогічної підтримки в школі та проаналізували кілька практичних способів забезпечення психологічно-педагогічної роботи з учнями, які зазнали втрат під час війни.
Завантаження
Посилання
- Bodha, I. J., & Sheikh, Sh. A. (2016). Conflict and psychological health of people: A study of Jammu and Kashmir. International Journal on Arts, Management and Humanities, 5 (2), 20-25. https://www.researchgate.net/publication/330831634_Conflict_and_Psychological_health_of_people_A_study_of_Jammu_and_Kashmir (in English).
- Branitska, T. R., Matohniuk, L. O., & Shportun, O. M. (2022). Psycholohichna pidtrymka ta suprovid doroslyh i ditei u kryzovyh sytuaciiah. Vinnytsia: Komunalnyi zaklad vyshhoi osvity "Vinnytska akademiia bezperervnoi osvity". https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi75/0055788.pdf (in Ukrainian).
- Brown, E. J., Goodman, R. F. (2005). Childhood traumatic grief: An exploration of the construct in children bereaved on September 11. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(2), 248-259. 10.1207/s15374424jccp3402_4 (in English).
- Catalyse Research, Brand Ukraine, & Dytiachyi fond OON (UNICEF). (2024). Zahyst dytynstva: Vymiry bezpeky dlia molodoho pokolinnia: Sociolohichne opytuvannia. https://summitflg.org/study/zahyst-dytynstva-vymirybezpeky-dlya-molodogo-pokolinnya/ (in Ukrainian).
- Fushtei, O., & Sarancha, I. (2023). Psychological rehabilitation of children, who are not able to travel regularly due to their age. Scientific papers of the Interregional Academy of Personal Development. Psyhologiia, 1(57), 41-45. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.7 (in Ukrainian).
- Kalinina, T. S. (2021). Vyvchennia ta formuvannia sotsialnoi hotovnosti ditei, yaki opynylysia u skladnykh zhyttievykh obstavynakh. Scientific journal "Gabitus". Tematychna rubryka: Socialna psyholohiia; psyholohiia socialnoi roboty, 21, 124-128. http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/2875/1/Kalinina_st.1.pdf (in Ukrainian).
- Kalinina, T. S. (2022). Psyholohichna dopomoha batkam ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovah viiskovyh dii. Dniprovskyi naukovyi chasopys publichnoho upravlinnia, psyholohii, prava, 3, 103-107. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.17 (in Ukrainian).
- Moroz, R. A. (2020). Prohrama psykhokorektsii emotsinykh perezhyvan ditei ta pidlitkiv, yaki zaznaly travmatychnoho dosvidu. Scientific journal "Gabitus". Psyhologija osobystosti, 20, 141-145. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.20.25 (in Ukrainian).
- Onats, O. M., Chyzhevskyi, B. H., & Popovych, L. M. (2024). Priorytetni napriamy formuvannia zdorovia ditei i uchnivskoi molodi v umovah transformaciinyh procesiv u osviti. In V. P. Andrushhenko, O. V. Tymoshenko, V. H. Bilyk (ed.), Osvita i zdorovia pidrostaiuchoho pokolinnia (pp. 150-152). National Pedagogical Drahomanov University. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/45616/Osvita%20i%20zdorovia%20pidrostaiuchoho%20pokolinnia.pdf?sequence=1&isAllowed=y (in Ukrainian).
- Panok, V. H. (2023). Psychological development in the minds of children: problems and solutions. Visnyk of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5133 (in Ukrainian).
- Paskevych, V., & Tserkovna, O. (2024). Netradytsiini metody ozdorovlennia. UNIVERSUM, 10, 146-149. https://archive.liga.science/index.php/universum/article/view/1182 (in Ukrainian)
- Pyholenko, I. V., Pyholenko, Yu. A., & Kuksa, K. M. (2023). Vplyv voiennoho konfliktu na psyhichne zdoroviia ukrainciv. Scientific journal "abitus", 45, 243-248. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.45.40 (in Ukrainian).
- Topuzov, O.M. (2021). Educational partnerships in the system of secondary education: theory and methodology. Kyiv: Instytut pedahohiky: Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-603-2-2021-160 (in Ukrainian).
- Voznitsyna, K., & Lytvynenko, L. (2023). Nevydymi naslidky viiny. Yak rozpiznaty? Yak spilkuvatys? Yak dopomohty podolaty? Dovidnyk dlia shyrokoho kola fakhivtsiv. Ministry of Veterans' Affairs of Ukraine. https://mva.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/160137358572968.pdf (in Ukrainian).
- Zlyvkov, V., Lukomska, S., Yevdokymova, N., & Lipinska, S. (2023). Dity i viina: monohrafiia. Kyiv-Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M. https://opac.kpi.ua/estorage/i/Dity_i_viina_2022_VL_Zlyvkov.pdf (in Ukrainian).
- Bodha, I. J., & Sheikh, Sh. A. (2016). Conflict and psychological health of people: A study of Jammu and Kashmir. International Journal on Arts, Management and Humanities, 5 (2), 20-25. https://www.researchgate.net/publication/330831634_Conflict_and_Psychological_health_of_people_A_study_of_Jammu_and_Kashmir
- Brown, E. J., Goodman, R. F. (2005). Childhood traumatic grief: An exploration of the construct in children bereaved on September 11. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(2), 248-259. 10.1207/s15374424jccp3402_4
- Catalyse Research, Brand Ukraine, & Дитячий фонд ООН(ЮНІСЕФ). (2024). Захист дитинства: Виміри безпеки для молодого покоління: Соціологічне опитування. https://summitflg.org/study/zahyst-dytynstva-vymirybezpeky-dlya-molodogo-pokolinnya/
- Браніцька, Т. Р., Матогнюк, Л. О., & Шпорту, О. М. (2022). Психологічна підтримка та супровід дорослих і дітей у кризових ситуаціях. Вінниця: Комунальний заклад вищої освіти "Вінницька академія безперервної освіти". https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi75/0055788.pdf
- Возніцина, К., & Литвиненко, Л. (2023). Невидимі наслідки війни. Як розпізнати? Як спілкуватися? Як допомогти подолати? Довідник для широкого кола фахівців. Міністерство у справах ветеранів України. https://mva.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/160137358572968.pdf
- Зливков, В., Лукомська, С., Євдокимова, Н., & Ліпінська, С. (2023). Діти і війна: монографія. Київ-Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М. https://opac.kpi.ua/estorage/i/Dity_i_viina_2022_VL_Zlyvkov.pdf
- Калініна, Т. С. (2021). Вивчення та формування соціальної готовності дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах. Науковий журнал "Габітус". Тематична рубрика: Соціальна психологія; психологія соціальної роботи, 21, 124-128. http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/2875/1/Kalinina_st.1.pdf
- Калініна, Т. С. (2022). Психологічна допомога батькам дітей з особливими освітніми потребами в умовах військових дій. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права, 3, 103-107. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.17
- Мороз, Р. А. (2020). Програма психокорекції емоційних переживань дітей та підлітків, які зазнали травматичного досвіду. Науковий журнал "Габітус". Психологія особистості, 20, 141-145. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.20.25
- Онаць, О. М., Чижевський, Б. Г., & Попович, Л. М. (2024). Пріоритетні напрямки формування здоров'я дітей і учнівської молоді в умовах трансформаційних процесів у освіті. У В. П. Андрушенко, О. В. Тимошенко, В. Г. Білик (ред.), Освіта і здоров'я підростаючого покоління (с. 150-152). Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/45616/Osvita%20i%20zdorovia%20pidrostaiuchoho%20pokolinnia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Панок, В. Г. (2023). Psychological development in the minds of children: problems and solutions. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5133
- Паскевич, В., & Церковна, О. (2024). Нетрaдиційні методи оздоровлення. ЮНІВЕРСУМ, 10, 146-149. https://archive.liga.science/index.php/universum/article/view/1182
- Пихоленко, І. В., Пихоленко, Ю. А., & Кукса, К. М. (2023). Вплив воєнного конфлікту на психічне здоров'я українців. Науковий журнал "Габітус", 45, 243-248. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.45.40
- Топузов, О. М. (2021). Educational partnerships in the system of secondary education: theory and methodology. Київ: Інститут педагогіки: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-603-2-2021-160
- Фуштей, О., & Саранча, І. (2023). Особливості психологічної реабілітації дітей, які пережили травматичний досвід воєнних дій. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, 1(57), 41-45. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.7