№ 33 (2024)
Статті

ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ ВИВЧЕННЯ 3D-МОДЕЛЮВАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Анна Деркач
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія
Ігор Твердохліб
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • освітній процес,
  • середня освіта,
  • інформатика,
  • 3D-моделювання,
  • зміст навчання

Як цитувати

Деркач, А. ., & Твердохліб, І. . (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ ВИВЧЕННЯ 3D-МОДЕЛЮВАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Проблеми сучасного підручника, (33), 106–116. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-106-116

Анотація

У статті вказано на важливості вивчення тривимірного моделювання в змісті шкільного курсу інформатики, оскільки наразі це один із найбільш розвинутих та перспективних напрямів розвитку інформаційних технологій, який широко використовується в багатьох галузях людської діяльності, науці, виробництві, медицині тощо. Вивчення 3D-моделювання в школі має позитивний вплив на активізацію пізнавальної діяльності учнів, підвищення мотивації до навчання, розвитку просторової уяви та критичного мислення, і, зрештою, формування сучасного світогляду в умовах інформаційного суспільства.

На основі порівняльного аналізу навчальних програм з інформатики описано сучасний стан вивчення 3D-моделювання в українських закладах загальної середньої освіти. Наведено порівняльну таблицю змістових одиниць теми «3D-моделювання» в курсі інформатики в гімназії залежно від обраної модельної навчальної програми. Було з’ясовано, що більшість тем, пов’язаних з теоретичними основами створення тривимірних моделей, налаштуванням їх вигляду та дій з ними, створенням тривимірних анімації та основ 3D-друку присутні в кожній програмі. Відмінності у змісті простежуються при вивченні сучасних напрямків застосування тривимірної графіки. Одні автори більше уваги приділяють вивченню технологій 3D-друку, інші – технологій доповненої реальності, треті – голографічних технологій.

У роботі наведено окремі результати проведеного всеукраїнського опитування вчителів інформатики щодо вивчення 3D-моделювання в школі. З проведеного опитування видно, що більшість респондентів-вчителів вважає вивчення тривимірного моделювання невід’ємною частиною шкільної інформатичної освіти, і вважають що вивчатися воно має саме в змісті предмету «Інформатика». На основі проведеного дослідження стану вивчення 3D-моделювання в українських загальноосвітніх школах, та всеукраїнського опитування вчителів, запропоновано перелік тем, обов’язкових для ефективного навчання комп’ютерному моделюванні в школі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Вельгач, А.В. & Габрусєв, В.Ю. (2019). 3D-моделювання, як один з методів розвитку просторового мислення учнів початкової школи. У Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: матеріали ІV Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (7–8 листопада, 2019, Тернопіль, с. 34‒36). Тернопіль: ТНПУ імені Володимира Гнатюка. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14430/1/Velhach_Habrusiev.pdf
  2. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/5f7/5e6/b1e/5f75e6b1ee0d8989401323.doc
  3. Дудка, О.М. & Депутат, В.Р. (2020). Можливості вивчення технологій 3D-моделювання архітектурних споруд в школі. Фізико-математична освіт, 4 (26),45‒50. https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/publ/3-1-0-748
  4. Завадський, І. О., Коршунова, О. В., & Твердохліб, І. А. (2023). Модельна навчальна програма «Інформатика. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. Наказ МОН України від 16 серпня 2023 року № 1001. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739267
  5. Інформатика. (2017). Навчальна програма вибірково-обов’язкового предмету для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/informatika-standart-10-11.docx
  6. Модельні навчальні програми для 5‒9 класів Нової української школи. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku
  7. Мосіюк, О.О., Сікора, Я.Б. & Усата, О.Ю. (2021). Методичні аспекти професійної підготовки майбутніх педагогів до навчання 3D графіки. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 198, 140‒145. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-140-145
  8. Пойда, С.А. & Галич, Т.В. (2018). Формування та розвиток просторової уяви учнів шляхом створення та використання 3D моделей. Наукові праці ДонНТУ. Серія “Інформатика, кібернетика та обчислювальна техніка», 2 (27), 80‒86. https://ota.donntu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/07/PojdaGalich-1.pdf
  9. Струтинська, О.В. (2018). Сучасний стан і перспективи розвитку технологій тривимірного моделювання та друкування. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 20 (27), 88‒94. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21883
  10. Твердохліб, І.А., Деркач, А.С. (2023). Дослідження стану вивчення 3D моделювання в школах України та світу. У Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення: збірник тез доповідей. (с. 296–298). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739268
  11. Mosiiuk, O.O., Sikora, Y.B. & Usata, O.Y. (2023). Usability of Program Interfaces for Teaching 3D Graphics in a School Course of Informatics”. Information Technologies and Learning Tools, 93(1), 14‒28. https://doi.org/10.33407/itlt.v93i1.5098
  12. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/5f7/5e6/b1e/5f75e6b1ee0d8989401323.doc (in Ukrainian).
  13. Dudka, O.M. & Deputat, V.R. (2020). Mozhlyvosti vyvchennia tekhnolohii 3D-modeliuvannia arkhitekturnykh sporud v shkoli. Fizyko-matematychna osvita, 4 (26),45‒50. https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/publ/3-1-0-748 (in Ukrainian).
  14. Informatyka. (2017). Navchalna prohrama vybirkovo-oboviazkovoho predmetu dlia 10–11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (riven standartu). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/informatika-standart-10-11.docx (in Ukrainian).
  15. Modelni navchalni prohramy dlia 5‒9 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku (in Ukrainian).
  16. Mosiiuk, O.O., Sikora, Ya.B. & Usata, O.Iu. (2021). Metodychni aspekty profesiinoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv do navchannia 3D hrafiky. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 198, 140‒145. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-140-145 (in Ukrainian).
  17. Mosiiuk, O.O., Sikora, Y.B. & Usata, O.Y. (2023). Usability of Program Interfaces for Teaching 3D Graphics in a School Course of Informatics”. Information Technologies and Learning Tools, 93(1), 14‒28. https://doi.org/10.33407/itlt.v93i1.5098 (in English).
  18. Poida, S.A. & Halych, T.V. (2018). Formuvannia ta rozvytok prostorovoi uiavy uchniv shliakhom stvorennia ta vykorystannia 3D modelei. Naukovi pratsi DonNTU. Seriia “Informatyka, kibernetyka ta obchysliuvalna tekhnika», 2 (27), 80‒86. https://ota.donntu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/07/PojdaGalich-1.pdf (in Ukrainian).
  19. Strutynska, O.V. (2018). Suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku tekhnolohii tryvymirnoho modeliuvannia ta drukuvannia. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, 20 (27), 88‒94. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21883 (in Ukrainian).
  20. Tverdokhlib, I.A., Derkach, A.S. (2023). Doslidzhennia stanu vyvchennia 3D modeliuvannia v shkolakh Ukrainy ta svitu. In Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu ta povoiennoho vidnovlennia: zbirnyk tez dopovidei. (pp. 296–298). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739268 (in Ukrainian).
  21. Velhach, A.V. & Habrusiev, V.Iu. (2019). 3D-modeliuvannia, yak odyn z metodiv rozvytku prostorovoho myslennia uchniv pochatkovoi shkoly. In Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii (November 7–8, 2019, Ternopil, pp. 34‒36). Ternopil: TNPU imeni Volodymyra Hnatiuka. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14430/1/Velhach_Habrusiev.pdf (in Ukrainian).
  22. Zavadskyi, I. O., Korshunova, O. V., & Tverdokhlib, I. A. (2023). Modelna navchalna prohrama «Informatyka. 7-9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy. Nakaz MON Ukrainy vid 16 serpnia 2023 roku № 1001. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739267 (in Ukrainian).