№ 33 (2024)
Статті

ДИДАКТИЧНІ ФУНКЦІЇ ШКІЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА У ФОРМУВАННІ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЯК ЧИННИК УСПІШНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ

Олена Барановська
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • старша школа,
  • профільне навчання,
  • підручникотворення,
  • читацька компетентність,
  • читання як стратегія життєтворчості

Як цитувати

Барановська, О. (2024). ДИДАКТИЧНІ ФУНКЦІЇ ШКІЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА У ФОРМУВАННІ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЯК ЧИННИК УСПІШНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ. Проблеми сучасного підручника, (33), 6–22. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-6-22

Анотація

У статті актуалізовано проблему впливу рівня сформованості читацької компетентності старшокласників на ймовірність досягнення ними реальних життєвих та навчальних цілей. Розглянуто можливості підручника  як «компаса навчання», здатного націлити старшокласників на формування життєвої траєкторії з розумінням вимог та можливостей оточуючого середовища. Зауважено, що актуальність проблеми для українського суспільства стає очевидною на тлі світової тенденції згасання культури читання, зниження рівня читацької грамотності в цілому та критичного аналізу великого потоку інформації різної якості. Розглянуто міжнародний досвід сформованості наскрізних умінь та читацької грамотності старшокласників. Аналіз й узагальнення здобутків педагогіки і педагогічної психології дозволив зробити припущення, що знижений рівень читацької компетентності у старшокласників негативно впливає на їх здатність досягати успіху в навчанні та в майбутньому професійному житті, що ставить під загрозу їх конкурентоспроможність на ринку праці. Зосереджено увагу на компетентнісно орієнтованому спрямуванні навчального процесу в старшій школі та його відображенні в змісті шкільного підручника. Акцентовано на тому, що підвищенню ефективності сучасного підручника сприяє адаптування його змісту й методичного апарату до вимог європейського освітнього простору, залучення молоді до участі в сучасних проєктах, які сприятимуть активному пошуку відповідей на запитання про своє місце у суспільстві та світі. Визначено напрями формування особистості сучасного випускника засобами підручника як майбутнього активного члена соціуму та перетворювальної життєвої сили: компетентний читач; грамотний користувач в інформаційному просторі; ефективний командний комунікатор; свідомий громадянин України.  

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Барановська, О. (2000). Формування інформаційної культури учня. Шлях освіти, 3, 31–34.
  2. Барановська, О. В. (2021a). Змішане навчання у початковій школі: нові форми взаємодії. Методичні рекомендації. Київ: Фенікс. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729011
  3. Барановська, О. В. (2021b). Формування наскрізних умінь третьокласників за допомогою методичного апарату підручника. Проблеми сучасного підручника, 26, 18–32. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726217
  4. Барановська, О. В. (2022a). Організація групової роботи на основі запитань та завдань підручника як спосіб компенсації освітніх втрат учнів початкової школи. У Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей (с. 76‒79). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732629
  5. Барановська, О. В. (2022b). Розвиток соціальної взаємодії учнів початкової школи засобами підручника. У Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том ХІІ: Якісні дослідження для покращення життя людини (с. 38‒40). Конін–Ужгород–Перемишль: Посвіт. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731355/
  6. Барановська, О. В. (2023а). Інформаційні (читацькі) уміння учнів початкових класів: освітні втрати в реаліях війни. У Теорія і практика використання інформаційних технологій в умовах цифрової трансформації освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, (с. 200–203). Київ: УДУ імені Михайла Драгоманова. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736335
  7. Барановська, О. В. (2023b). Уміння читати з розумінням: компенсація освітніх втрат учнів початкової школи в умовах воєнного часу. У Збірник матеріалів II Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (22‒23 листопада 2022 р., с. 78‒82). Київ: Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734276
  8. Барановська, О. В. (2024). Програма формування читацьких умінь учнів початкових класів як підґрунтя для роботи вчителя в умовах освітніх розривів. Світ дидактики: дидактики в сучасному світі: збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (07‒08 листопада 2023 р., с. 112‒114). Київ: Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739689
  9. Бондаренко, Н. (2023). «Читання як життєва стратегія»: реалізація державної політики книгочитання-2032 у підручникотворенні. Проблеми сучасного підручника, 30, 19–31. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/670/726
  10. Єрмаков, І., Пузіков, Д. (2007). Життєвий проєкт особистості: від теорії до практики. Практико-зорієнтований посібник. Дніпропетровськ.
  11. Локшина, О. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал, 3, 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30
  12. Почупайло, О. В. (1997). Програма формування читацьких умінь у школярів. Початкова школа, 10, 29–38.
  13. Рекомендації щодо формування читацької компетентності учнів на рівні початкової освіти. (2022). Український центр оцінювання якості освіти. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2022/10/chyt-gram-24-10-22.pdf
  14. Реформування старшої профільної середньої освіти (академічні ліцеї). (2024). Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8MrxvuT22us&list=LL&index=33
  15. Стратегія розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія». (2023). Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text.
  16. Топузов, О. М., Малихін, О. В., Алєксєєва, С. В., Арістова, Н. О. (2024). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у профільній старшій школі. Методичний посібник. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741094/1/%D0%91%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0.pdf
  17. Schleicher, A. (2024). Educating for Tomorrow’s World. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=c1ysVZYSDm8&list=LL&index=29&t=5808s
  18. Baranovska, O. (2000). Formuvannia informatsiinoi kultury uchnia. Shliakh osvity, 3, 31–34. (in Ukrainian).
  19. Baranovska, O. V. (2022a). Orhanizatsiia hrupovoi roboty na osnovi zapytan ta zavdan pidruchnyka yak sposib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv pochatkovoi shkoly. In Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu: zbirnyk tez dopovidei (pp.76‒79). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732629 (in Ukrainian).
  20. Baranovska, O. V. (2023b). Uminnia chytaty z rozuminniam: kompensatsiia osvitnikh vtrat uchniv pochatkovoi shkoly v umovakh voiennoho chasu. In Zbirnyk materialiv II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (November 22‒23, 2022, 78‒82). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734276 (in Ukrainian).
  21. Baranovska, O. V. (2021a). Zmishane navchannia u pochatkovii shkoli: novi formy vzaiemodii. Metodychni rekomendatsii. Kyiv: Feniks. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729011 (in Ukrainian).
  22. Baranovska, O. V. (2021b). Formuvannia naskriznykh umin tretoklasnykiv za dopomohoiu metodychnoho aparatu pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 26, 18–32. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726217 (in Ukrainian).
  23. Baranovska, O. V. (2022b). Rozvytok sotsialnoi vzaiemodii uchniv pochatkovoi shkoly zasobamy pidruchnyka. In Rozvytok suchasnoi osvity i nauky: rezultaty, problemy, perspektyvy. Tom KhII: Yakisni doslidzhennia dlia pokrashchennia zhyttia liudyny (pp. 38‒40). Konin–Uzhhorod–Peremyshl: Posvit. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731355/ (in Ukrainian).
  24. Baranovska, O. V. (2023a). Informatsiini (chytatski) uminnia uchniv pochatkovykh klasiv: osvitni vtraty v realiiakh viiny. In Teoriia i praktyka vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v umovakh tsyfrovoi transformatsii osvity: Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 200–203). Kyiv: UDU imeni Mykhaila Drahomanova. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736335 (in Ukrainian).
  25. Baranovska, O. V. (2024). Prohrama formuvannia chytatskykh umin uchniv pochatkovykh klasiv yak pidgruntia dlia roboty vchytelia v umovakh osvitnikh rozryviv. In Svit dydaktyky: dydaktyky v suchasnomu sviti: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (November 07‒08, 2023, pp. 112‒114). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739689 (in Ukrainian).
  26. Bondarenko, N. (2023). «Chytannia yak zhyttieva stratehiia»: realizatsiia derzhavnoi polityky knyhochytannia-2032 u pidruchnykotvorenni. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 19–31. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/670/726 (in Ukrainian).
  27. Lokshyna, O. (2019). Yevropeiska dovidkova ramka kliuchovykh kompetentnostei dlia navchannia vprodovzh zhyttia: onovlene bachennia 2018 roku. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30 (in Ukrainian).
  28. Pochupailo, O. V. (1997). Prohrama formuvannia chytatskykh umin u shkoliariv. Pochatkova shkola, 10, 29–38. (in Ukrainian).
  29. Reformuvannia starshoi profilnoi serednoi osvity (akademichni litsei) (2024). Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8MrxvuT22us&list=LL&index=33 (in Ukrainian).
  30. Rekomendatsii shchodo formuvannia chytatskoi kompetentnosti uchniv na rivni pochatkovoi osvity. (2022). Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2022/10/chyt-gram-24-10-22.pdf (in Ukrainian).
  31. Schleicher, A. (2024). Educating for Tomorrow’s World. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=c1ysVZYSDm8&list=LL&index=29&t=5808s (in English).
  32. Stratehiia rozvytku chytannia na period do 2032 roku «Chytannia yak zhyttieva stratehiia». (2023). Kabinet Ministriv Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text. (in Ukrainian).
  33. Topuzov, O. M., Malykhin, O. V., Alieksieieva, S. V., Aristova, N. O. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u profilnii starshii shkoli. Metodychnyi posibnyk. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741094/1/%D0%91%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0.pdf (in Ukrainian).
  34. Yermakov, I., Puzikov, D. (2007). Zhyttievyi proэkt osobystosti: vid teorii do praktyky. Praktyko-zoriientovanyi posibnyk. Dnipropetrovsk. (in Ukrainian).