No. 33 (2024)
Articles

DIDACTIC POSSIBILITIES OF THE SCHOOL TEXTBOOK IN FORMING THE READING COMPETENCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS AS A BASIS FOR SUCCESSFUL SELF-REALIZATION IN MODERN SOCIETY

Olena Baranovska
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-12-31

Keywords

  • high school,
  • profile training,
  • textbook creation,
  • reading competence,
  • reading as a strategy of life creation

How to Cite

Baranovska О. (2024). DIDACTIC POSSIBILITIES OF THE SCHOOL TEXTBOOK IN FORMING THE READING COMPETENCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS AS A BASIS FOR SUCCESSFUL SELF-REALIZATION IN MODERN SOCIETY. Problems of the Modern Textbook, (33), 6–22. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-6-22

Abstract

The article updates the problem of the influence of the level of formation of reading competence of high school students on the probability of their achieving real life and educational goals. The possibilities of the textbook as a «learning compass» capable of directing high school students to the formation of a life trajectory with an understanding of the requirements and opportunities of the surrounding environment are considered. It is noted that the relevance of the problem for Ukrainian society becomes obvious against the background of the global trend of the fading of the reading culture, the decrease in the level of reading literacy in general and the critical analysis of a large flow of information of varying quality. The international experience of the development of cross-curricular skills and reading literacy of high school students considered. The analysis and generalization of the achievements of pedagogy and pedagogical psychology made it possible to make an assumption that the reduced level of reading competence of high school students negatively affects their ability to achieve success in education and in the future professional life, which endangers their competitiveness in the labor market. Attention is focused on the competence-oriented direction of the educational process in high school and its reflection in the content of the school textbook. It is emphasized that the improvement of the effectiveness of the modern textbook is facilitated by the adaptation of its content and methodical apparatus to the requirements of the European educational space, the involvement of young people in modern projects that will contribute to the active search for answers to questions about their place in society and the world. The directions of the formation of the personality of a modern graduate with the help of a textbook as a future active member of society and a transformative life force are determined: a competent reader; competent user in the information space; effective team communicator; conscious citizen of Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Барановська, О. (2000). Формування інформаційної культури учня. Шлях освіти, 3, 31–34.
  2. Барановська, О. В. (2021a). Змішане навчання у початковій школі: нові форми взаємодії. Методичні рекомендації. Київ: Фенікс. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729011
  3. Барановська, О. В. (2021b). Формування наскрізних умінь третьокласників за допомогою методичного апарату підручника. Проблеми сучасного підручника, 26, 18–32. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726217
  4. Барановська, О. В. (2022a). Організація групової роботи на основі запитань та завдань підручника як спосіб компенсації освітніх втрат учнів початкової школи. У Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей (с. 76‒79). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732629
  5. Барановська, О. В. (2022b). Розвиток соціальної взаємодії учнів початкової школи засобами підручника. У Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том ХІІ: Якісні дослідження для покращення життя людини (с. 38‒40). Конін–Ужгород–Перемишль: Посвіт. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731355/
  6. Барановська, О. В. (2023а). Інформаційні (читацькі) уміння учнів початкових класів: освітні втрати в реаліях війни. У Теорія і практика використання інформаційних технологій в умовах цифрової трансформації освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, (с. 200–203). Київ: УДУ імені Михайла Драгоманова. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736335
  7. Барановська, О. В. (2023b). Уміння читати з розумінням: компенсація освітніх втрат учнів початкової школи в умовах воєнного часу. У Збірник матеріалів II Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (22‒23 листопада 2022 р., с. 78‒82). Київ: Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734276
  8. Барановська, О. В. (2024). Програма формування читацьких умінь учнів початкових класів як підґрунтя для роботи вчителя в умовах освітніх розривів. Світ дидактики: дидактики в сучасному світі: збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (07‒08 листопада 2023 р., с. 112‒114). Київ: Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739689
  9. Бондаренко, Н. (2023). «Читання як життєва стратегія»: реалізація державної політики книгочитання-2032 у підручникотворенні. Проблеми сучасного підручника, 30, 19–31. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/670/726
  10. Єрмаков, І., Пузіков, Д. (2007). Життєвий проєкт особистості: від теорії до практики. Практико-зорієнтований посібник. Дніпропетровськ.
  11. Локшина, О. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал, 3, 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30
  12. Почупайло, О. В. (1997). Програма формування читацьких умінь у школярів. Початкова школа, 10, 29–38.
  13. Рекомендації щодо формування читацької компетентності учнів на рівні початкової освіти. (2022). Український центр оцінювання якості освіти. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2022/10/chyt-gram-24-10-22.pdf
  14. Реформування старшої профільної середньої освіти (академічні ліцеї). (2024). Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8MrxvuT22us&list=LL&index=33
  15. Стратегія розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія». (2023). Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text.
  16. Топузов, О. М., Малихін, О. В., Алєксєєва, С. В., Арістова, Н. О. (2024). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у профільній старшій школі. Методичний посібник. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741094/1/%D0%91%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0.pdf
  17. Schleicher, A. (2024). Educating for Tomorrow’s World. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=c1ysVZYSDm8&list=LL&index=29&t=5808s
  18. Baranovska, O. (2000). Formuvannia informatsiinoi kultury uchnia. Shliakh osvity, 3, 31–34. (in Ukrainian).
  19. Baranovska, O. V. (2022a). Orhanizatsiia hrupovoi roboty na osnovi zapytan ta zavdan pidruchnyka yak sposib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv pochatkovoi shkoly. In Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu: zbirnyk tez dopovidei (pp.76‒79). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732629 (in Ukrainian).
  20. Baranovska, O. V. (2023b). Uminnia chytaty z rozuminniam: kompensatsiia osvitnikh vtrat uchniv pochatkovoi shkoly v umovakh voiennoho chasu. In Zbirnyk materialiv II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (November 22‒23, 2022, 78‒82). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734276 (in Ukrainian).
  21. Baranovska, O. V. (2021a). Zmishane navchannia u pochatkovii shkoli: novi formy vzaiemodii. Metodychni rekomendatsii. Kyiv: Feniks. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729011 (in Ukrainian).
  22. Baranovska, O. V. (2021b). Formuvannia naskriznykh umin tretoklasnykiv za dopomohoiu metodychnoho aparatu pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 26, 18–32. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726217 (in Ukrainian).
  23. Baranovska, O. V. (2022b). Rozvytok sotsialnoi vzaiemodii uchniv pochatkovoi shkoly zasobamy pidruchnyka. In Rozvytok suchasnoi osvity i nauky: rezultaty, problemy, perspektyvy. Tom KhII: Yakisni doslidzhennia dlia pokrashchennia zhyttia liudyny (pp. 38‒40). Konin–Uzhhorod–Peremyshl: Posvit. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731355/ (in Ukrainian).
  24. Baranovska, O. V. (2023a). Informatsiini (chytatski) uminnia uchniv pochatkovykh klasiv: osvitni vtraty v realiiakh viiny. In Teoriia i praktyka vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v umovakh tsyfrovoi transformatsii osvity: Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 200–203). Kyiv: UDU imeni Mykhaila Drahomanova. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736335 (in Ukrainian).
  25. Baranovska, O. V. (2024). Prohrama formuvannia chytatskykh umin uchniv pochatkovykh klasiv yak pidgruntia dlia roboty vchytelia v umovakh osvitnikh rozryviv. In Svit dydaktyky: dydaktyky v suchasnomu sviti: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (November 07‒08, 2023, pp. 112‒114). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739689 (in Ukrainian).
  26. Bondarenko, N. (2023). «Chytannia yak zhyttieva stratehiia»: realizatsiia derzhavnoi polityky knyhochytannia-2032 u pidruchnykotvorenni. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 19–31. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/670/726 (in Ukrainian).
  27. Lokshyna, O. (2019). Yevropeiska dovidkova ramka kliuchovykh kompetentnostei dlia navchannia vprodovzh zhyttia: onovlene bachennia 2018 roku. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30 (in Ukrainian).
  28. Pochupailo, O. V. (1997). Prohrama formuvannia chytatskykh umin u shkoliariv. Pochatkova shkola, 10, 29–38. (in Ukrainian).
  29. Reformuvannia starshoi profilnoi serednoi osvity (akademichni litsei) (2024). Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8MrxvuT22us&list=LL&index=33 (in Ukrainian).
  30. Rekomendatsii shchodo formuvannia chytatskoi kompetentnosti uchniv na rivni pochatkovoi osvity. (2022). Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2022/10/chyt-gram-24-10-22.pdf (in Ukrainian).
  31. Schleicher, A. (2024). Educating for Tomorrow’s World. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=c1ysVZYSDm8&list=LL&index=29&t=5808s (in English).
  32. Stratehiia rozvytku chytannia na period do 2032 roku «Chytannia yak zhyttieva stratehiia». (2023). Kabinet Ministriv Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text. (in Ukrainian).
  33. Topuzov, O. M., Malykhin, O. V., Alieksieieva, S. V., Aristova, N. O. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u profilnii starshii shkoli. Metodychnyi posibnyk. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741094/1/%D0%91%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0.pdf (in Ukrainian).
  34. Yermakov, I., Puzikov, D. (2007). Zhyttievyi proэkt osobystosti: vid teorii do praktyky. Praktyko-zoriientovanyi posibnyk. Dnipropetrovsk. (in Ukrainian).