Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- професор Є.В. Коршак,
- наукова спадщина,
- методика навчання фізики,
- шкільний фізичний експеримент,
- сучасний підручник фізики
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Микола Головко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті проаналізовано ідеї розвитку шкільної фізичної освіти та сучасного підручникотворення у творчій науковій спадщині видатного українського вченого, методиста-фізика, вчителя, професора Є.В. Коршака.
Досліджено, що в науковому доробку видатного вченого чільне місце займає ідея удосконалення навчального експерименту як фундаментального складника шкільної фізичної освіти, чинника забезпечення її якості, основи інноваційних методичних систем навчання фізики.
Показано перспективність розроблених методистом підходів щодо розширення дидактичних функцій шкільного фізичного експерименту, застосування принципу диференціації у процесі його реалізації та різнорівневих експериментальних завдань, оптимального та науково обґрунтованого поєднання з іншими дидактичними засобами, зокрема, інформаційно-комунікаційними.
Відзначено роль ученого в розробленні процедур стандартизації змісту шкільної фізичної освіти, освітніх стандартів, навчальних програм з фізики та актуальності підходів щодо його трансформації на засадах особистісно орієнтованого та розвивального навчання для Нової української школи.
Акцентовано увагу на визначальному внеску Є.В. Коршака як автора декількох поколінь інноваційних навчальних книжок фізика для здобувачів загальної середньої освіти у розвиток сучасного підручникотворення та перспективах використання досвіду створення функціонального дидактичного забезпечення освітнього процесу з фізики в сучасних умовах.
Визначено доцільність здійснення подальших історико-методичних досліджень науково-педагогічної творчої діяльності професора Є.В. Коршака та їх уведення до наукового обігу теорії і методики навчання фізики та освітньої практики.
Завантаження
Посилання
- Бугайов, О.І., та Головко, М.В. (2003). Кафедрі методики навчання фізики НПУ імені М.П.Драгоманова – 50. Наукові записки: Зб. наук. ст. Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова /Укл. П.В.Дмитрено, Л.Л.Макаренко, В.Д.Сиротюк, LIII (53), с. 48–55.
- Волинко О. (2003). Проблеми підручника фізики. Фізика та астрономія в школі, 3, с. 27.
- Головко, М.В. (2002). Ювілейне засідання Всеукраїнського науково-методичного семінару. Фізика та астрономія в школі, 5, 23, 37, 47.
- Гончаренко, С., та ін. (1997). Стандарт шкільної фізичної освіти. Фізика та астрономія в школі, 2, 2–8.
- Дідович, М. (2001). Приємно взяти в руки. І не тільки…Фізика та астрономія в школі, 2, 8–20.
- Дідович, М. (2003). Про підручник «Фізика. 10 клас». Фізика та астрономія в школі, 3, 24–26.
- Євгеній Васильович Коршак : біобібліографічний покажчик. (2022). М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; Наукова бібліотека ; упоряд. Н. І. Тарасова, наук. ред. М. Є. Чумак. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова.
- Євгенію Васильовичу Коршаку – 70! (2005). Фізика та астрономія в школі, 5, 54–55.
- Жабєєв, В., та Жабєєв, Г. (2002). Аналіз структури підручників «Фізика–7» та «Фізика–8» з погляду теорії і практики педагогіки. Фізика та астрономія в школі, 5, 24.
- Карпюк, Г. (2001). Підручник «Фізика–7» очима вчителя практика. Фізика та астрономія в школі, 1, 17–19.
- Коршак Євгеній Васильович. (2024). http://surl.li/odytxr.
- Коршак Євгеній Васильович. Фізико-математичний факультет НПУ імені М.П. Драгоманова. Випускники факультету. (2024). https://fmf.npu.edu.ua/59-2008-10-31-21-17-04/2008-10-31-21-31-15/2008-10-24-12-01-06/alumni/374-korshak.
- Коршак, Є. (1996). Навіщо і як вивчають фізику. Фізика астрономія в школі, 1, 3–5.
- Коршак, Є. (2001). До оцінювання учнів з фізики за 12-бальною шкалою. Фізика та астрономія в школі, 1, 20.
- Коршак, Є.В., та Коршак, Н.М. Удосконалення навчального фізичного експерименту в умовах диференційованого навчання в школі. У Методичні особливості викладання фізики на сучасному етапі. Збірник матеріалів II міжвузівської науково-практичної конференції (м. Кіровоград, 22–23 березня 1996 року, Ч. II, с. 5–7). Кіровоград.
- Коршак, Є.В., Легкий, М.П., та Мовсумов, Е.А. (1981). Організація пізнавальної діяльності учнів на сучасному уроці. У Викладання фізики в школі (с. 5–9; За ред. Є. В. Коршака, Упоряд. В. Г. Нижник). Київ: Радянська школа.
- Коршак, Є., та Шатковська, Г. (2002). Значення інтеграції знань у підготовці фахівців. Фізика та астрономія в школі, 1, 20–25.
- Коршак, Є., Шут, М., та Грищенко, Г. (2001). Проєкт Концепції освіти з фізики та астрономії 12-річної школи. Фізика та астрономія в школі, 3, 24–26.
- Buhaiov, O.I., ta Holovko, M.V. (2003). Kafedri metodyky navchannia fizyky NPU imeni M.P.Drahomanova – 50. Naukovi zapysky: Zb. nauk. st. Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Drahomanova /Ukl. P.V.Dmytreno, L.L.Makarenko, V.D.Syrotiuk, LIII (53), 48–55. (in Ukrainian).
- Volynko O. (2003). Problemy pidruchnyka fizyky. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 3, 27. (in Ukrainian).
- Holovko, M.V. (2002). Yuvileine zasidannia Vseukrainskoho naukovo-metodychnoho seminaru. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 5, 23, 37, 47. (in Ukrainian).
- Honcharenko, S., ta in. (1997). Standart shkilnoi fizychnoi osvity. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 2, 2–8. (in Ukrainian).
- Didovych, M. (2001). Pryiemno vziaty v ruky. I ne tilky…Fizyka ta astronomiia v shkoli, 2, 18–20. (in Ukrainian).
- Didovych, M. (2003). Pro pidruchnyk «Fizyka. 10 klas». Fizyka ta astronomiia v shkoli, 3, 24–26. (in Ukrainian).
- Yevhenii Vasylovych Korshak : biobibliohrafichnyi pokazhchyk. (2022). M-vo osvity i nauky Ukrainy ; Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova ; Naukova biblioteka ; uporiad. N. I. Tarasova, nauk. red. M. Ye. Chumak. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova.
- Yevheniiu Vasylovychu Korshaku – 70! (2005). Fizyka ta astronomiia v shkoli, 5, 54–55.
- Zhabieiev, V., ta Zhabieiev, H. (2002). Analiz struktury pidruchnykiv «Fizyka–7» ta «Fizyka–8» z pohliadu teorii i praktyky pedahohiky. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 5, 24.
- Karpiuk, H. (2001). Pidruchnyk «Fizyka–7» ochyma vchytelia praktyka. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 1, 17–19.
- Korshak Yevhenii Vasylovych. (2024). http://surl.li/odytxr. (in Ukrainian).
- Korshak Yevhenii Vasylovych. Fizyko-matematychnyi fakultet NPU imeni M.P. Drahomanova. Vypusknyky fakultetu. (2024). https://fmf.npu.edu.ua/59-2008-10-31-21-17-04/2008-10-31-21-31-15/2008-10-24-12-01-06/alumni/374-korshak. (in Ukrainian).
- Korshak, Ye. (1996). Navishcho i yak vyvchaiut fizyku. Fizyka astronomiia v shkoli, 1, 3–5. (in Ukrainian).
- Korshak, Ye. (2001). Do otsiniuvannia uchniv z fizyky za 12-balnoiu shkaloiu. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 1, 20. (in Ukrainian).
- Korshak, Ye.V., ta Korshak, N.M. Udoskonalennia navchalnoho fizychnoho eksperymentu v umovakh dyferentsiiovanoho navchannia v shkoli. In Metodychni osoblyvosti vykladannia fizyky na suchasnomu etapi. Zbirnyk materialiv II mizhvuzivskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kirovohrad, March 22-23, 1996, Part II, pp. 5–7). Kirovohrad. (in Ukrainian).
- Korshak, Ye.V., Lehkyi, M.P., ta Movsumov, E.A. (1981). Orhanizatsiia piznavalnoi diialnosti uchniv na suchasnomu urotsi. In Vykladannia fizyky v shkoli: Zb. statei (pp. 5-9; ed. Ye.V. Korshak; comp. V.H. Nyzhnyk). K.: Radianska shkola. (in Ukrainian).
- Korshak, Ye., ta Shatkovska, H. (2002). Znachennia intehratsii znan u pidhotovtsi fakhivtsiv. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 1, 20–25. (in Ukrainian).
- Korshak, Ye., Shut, M., ta Hryshchenko, H. (2001). Proiekt Kontseptsii osvity z fizyky ta astronomii 12-richnoi shkoly. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 3, 24–26. (in Ukrainian).