No. 33 (2024)
Articles

THE LUMINARIES OF UKRAINIAN TEACHING METHODOLOGY: IDEAS FOR THE DEVELOPMENT OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MODERN TEXTBOOK CREATION IN THE SCIENTIFIC LEGACY OF PROFESSOR Y.E. KORSHAK

Mykola Holovko
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-12-31

Keywords

  • Professor Yevhen V. Korshak,
  • scientific legacy,
  • physics teaching methodology,
  • school physics experiment,
  • modern physics textbook

How to Cite

Holovko М. (2024). THE LUMINARIES OF UKRAINIAN TEACHING METHODOLOGY: IDEAS FOR THE DEVELOPMENT OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MODERN TEXTBOOK CREATION IN THE SCIENTIFIC LEGACY OF PROFESSOR Y.E. KORSHAK. Problems of the Modern Textbook, (33), 68–76. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-68-76

Abstract

The article analyzes the ideas for the development of school physics education and contemporary textbook creation in the scholarly legacy of the prominent Ukrainian scientist, physics methodologist, teacher, and professor Yevhen V. Korshak.

The study highlights that a central focus of Professor Korshak’s scientific contributions is the enhancement of the educational experiment as a fundamental component of school physics education, a factor ensuring its quality, and the basis for innovative methodological systems of teaching physics.

The prospects of the approaches developed by the methodologist are demonstrated, including the expansion of the didactic functions of school physics experiments, the application of the differentiation principle during their implementation, the use of multi-level experimental tasks, and the optimal and scientifically grounded combination of experiments with other didactic tools, particularly information and communication technologies.

The scientist’s role in the development of procedures for standardizing the content of school physics education, educational standards, and physics curricula is noted, as well as the relevance of his approaches to transforming education based on the principles of learner-centered and developmental learning for the New Ukrainian School.

The article emphasizes the significant contribution of Yevhen V. Korshak, as the author of several generations of innovative physics textbooks for secondary school students, to the development of modern textbook creation. It also examines the prospects of leveraging his experience in creating functional didactic support for the educational process in physics under contemporary conditions.

The necessity of conducting further historical-methodological research into the scientific and pedagogical work of Professor Yevhen V. Korshak and integrating these findings into the scientific discourse of the theory and methodology of teaching physics and educational practice is outlined.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бугайов, О.І., та Головко, М.В. (2003). Кафедрі методики навчання фізики НПУ імені М.П.Драгоманова – 50. Наукові записки: Зб. наук. ст. Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова /Укл. П.В.Дмитрено, Л.Л.Макаренко, В.Д.Сиротюк, LIII (53), с. 48–55.
  2. Волинко О. (2003). Проблеми підручника фізики. Фізика та астрономія в школі, 3, с. 27.
  3. Головко, М.В. (2002). Ювілейне засідання Всеукраїнського науково-методичного семінару. Фізика та астрономія в школі, 5, 23, 37, 47.
  4. Гончаренко, С., та ін. (1997). Стандарт шкільної фізичної освіти. Фізика та астрономія в школі, 2, 2–8.
  5. Дідович, М. (2001). Приємно взяти в руки. І не тільки…Фізика та астрономія в школі, 2, 8–20.
  6. Дідович, М. (2003). Про підручник «Фізика. 10 клас». Фізика та астрономія в школі, 3, 24–26.
  7. Євгеній Васильович Коршак : біобібліографічний покажчик. (2022). М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; Наукова бібліотека ; упоряд. Н. І. Тарасова, наук. ред. М. Є. Чумак. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова.
  8. Євгенію Васильовичу Коршаку – 70! (2005). Фізика та астрономія в школі, 5, 54–55.
  9. Жабєєв, В., та Жабєєв, Г. (2002). Аналіз структури підручників «Фізика–7» та «Фізика–8» з погляду теорії і практики педагогіки. Фізика та астрономія в школі, 5, 24.
  10. Карпюк, Г. (2001). Підручник «Фізика–7» очима вчителя практика. Фізика та астрономія в школі, 1, 17–19.
  11. Коршак Євгеній Васильович. (2024). http://surl.li/odytxr.
  12. Коршак Євгеній Васильович. Фізико-математичний факультет НПУ імені М.П. Драгоманова. Випускники факультету. (2024). https://fmf.npu.edu.ua/59-2008-10-31-21-17-04/2008-10-31-21-31-15/2008-10-24-12-01-06/alumni/374-korshak.
  13. Коршак, Є. (1996). Навіщо і як вивчають фізику. Фізика астрономія в школі, 1, 3–5.
  14. Коршак, Є. (2001). До оцінювання учнів з фізики за 12-бальною шкалою. Фізика та астрономія в школі, 1, 20.
  15. Коршак, Є.В., та Коршак, Н.М. Удосконалення навчального фізичного експерименту в умовах диференційованого навчання в школі. У Методичні особливості викладання фізики на сучасному етапі. Збірник матеріалів II міжвузівської науково-практичної конференції (м. Кіровоград, 22–23 березня 1996 року, Ч. II, с. 5–7). Кіровоград.
  16. Коршак, Є.В., Легкий, М.П., та Мовсумов, Е.А. (1981). Організація пізнавальної діяльності учнів на сучасному уроці. У Викладання фізики в школі (с. 5–9; За ред. Є. В. Коршака, Упоряд. В. Г. Нижник). Київ: Радянська школа.
  17. Коршак, Є., та Шатковська, Г. (2002). Значення інтеграції знань у підготовці фахівців. Фізика та астрономія в школі, 1, 20–25.
  18. Коршак, Є., Шут, М., та Грищенко, Г. (2001). Проєкт Концепції освіти з фізики та астрономії 12-річної школи. Фізика та астрономія в школі, 3, 24–26.
  19. Buhaiov, O.I., ta Holovko, M.V. (2003). Kafedri metodyky navchannia fizyky NPU imeni M.P.Drahomanova – 50. Naukovi zapysky: Zb. nauk. st. Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Drahomanova /Ukl. P.V.Dmytreno, L.L.Makarenko, V.D.Syrotiuk, LIII (53), 48–55. (in Ukrainian).
  20. Volynko O. (2003). Problemy pidruchnyka fizyky. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 3, 27. (in Ukrainian).
  21. Holovko, M.V. (2002). Yuvileine zasidannia Vseukrainskoho naukovo-metodychnoho seminaru. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 5, 23, 37, 47. (in Ukrainian).
  22. Honcharenko, S., ta in. (1997). Standart shkilnoi fizychnoi osvity. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 2, 2–8. (in Ukrainian).
  23. Didovych, M. (2001). Pryiemno vziaty v ruky. I ne tilky…Fizyka ta astronomiia v shkoli, 2, 18–20. (in Ukrainian).
  24. Didovych, M. (2003). Pro pidruchnyk «Fizyka. 10 klas». Fizyka ta astronomiia v shkoli, 3, 24–26. (in Ukrainian).
  25. Yevhenii Vasylovych Korshak : biobibliohrafichnyi pokazhchyk. (2022). M-vo osvity i nauky Ukrainy ; Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova ; Naukova biblioteka ; uporiad. N. I. Tarasova, nauk. red. M. Ye. Chumak. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova.
  26. Yevheniiu Vasylovychu Korshaku – 70! (2005). Fizyka ta astronomiia v shkoli, 5, 54–55.
  27. Zhabieiev, V., ta Zhabieiev, H. (2002). Analiz struktury pidruchnykiv «Fizyka–7» ta «Fizyka–8» z pohliadu teorii i praktyky pedahohiky. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 5, 24.
  28. Karpiuk, H. (2001). Pidruchnyk «Fizyka–7» ochyma vchytelia praktyka. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 1, 17–19.
  29. Korshak Yevhenii Vasylovych. (2024). http://surl.li/odytxr. (in Ukrainian).
  30. Korshak Yevhenii Vasylovych. Fizyko-matematychnyi fakultet NPU imeni M.P. Drahomanova. Vypusknyky fakultetu. (2024). https://fmf.npu.edu.ua/59-2008-10-31-21-17-04/2008-10-31-21-31-15/2008-10-24-12-01-06/alumni/374-korshak. (in Ukrainian).
  31. Korshak, Ye. (1996). Navishcho i yak vyvchaiut fizyku. Fizyka astronomiia v shkoli, 1, 3–5. (in Ukrainian).
  32. Korshak, Ye. (2001). Do otsiniuvannia uchniv z fizyky za 12-balnoiu shkaloiu. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 1, 20. (in Ukrainian).
  33. Korshak, Ye.V., ta Korshak, N.M. Udoskonalennia navchalnoho fizychnoho eksperymentu v umovakh dyferentsiiovanoho navchannia v shkoli. In Metodychni osoblyvosti vykladannia fizyky na suchasnomu etapi. Zbirnyk materialiv II mizhvuzivskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kirovohrad, March 22-23, 1996, Part II, pp. 5–7). Kirovohrad. (in Ukrainian).
  34. Korshak, Ye.V., Lehkyi, M.P., ta Movsumov, E.A. (1981). Orhanizatsiia piznavalnoi diialnosti uchniv na suchasnomu urotsi. In Vykladannia fizyky v shkoli: Zb. statei (pp. 5-9; ed. Ye.V. Korshak; comp. V.H. Nyzhnyk). K.: Radianska shkola. (in Ukrainian).
  35. Korshak, Ye., ta Shatkovska, H. (2002). Znachennia intehratsii znan u pidhotovtsi fakhivtsiv. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 1, 20–25. (in Ukrainian).
  36. Korshak, Ye., Shut, M., ta Hryshchenko, H. (2001). Proiekt Kontseptsii osvity z fizyky ta astronomii 12-richnoi shkoly. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 3, 24–26. (in Ukrainian).