№ 33 (2024)
Статті

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ

Олег Топузов
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія
Світлана Алєксєєва
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • якість освіти,
  • внутрішня система забезпечення якості освіти,
  • інституційний аудит,
  • громадська акредитація,
  • сертифікація педагогічних працівників,
  • моніторинг якості освіти
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Топузов, О., & Алєксєєва, С. (2024). ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ. Проблеми сучасного підручника, (33), 266–272. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-266-272

Анотація

У статті висвітлені сучасні можливості забезпечення якості загальної середньої освіти. Проаналізовано нові інструменти оцінювання якості освіти, зокрема, внутрішня система забезпечення якості освіти, інституційний аудит, громадська акредитація, сертифікація педагогічних працівників, моніторинг якості освіти. Констатовано, що в Україні основними складовими, які регламентують цей процес на рівні забезпечення якості в діяльності органів управління та установ, є процедури забезпечення якості власної діяльності через наявність необхідних ресурсів; зовнішній незалежний аудит діяльності (процесів і процедур) відповідних органів і установ; на рівні зовнішнього забезпечення якості освіти – це інструменти, процедури та заходи забезпечення і підвищення якості освіти, зокрема: стандартизація; ліцензування освітньої діяльності; акредитація освітніх програм; інституційна акредитація; громадська акредитація закладів освіти; зовнішнє не- залежне оцінювання результатів навчання; інституційний аудит; моніторинг якості освіти; атестація педагогічних працівників; сертифікація педагогічних працівників; громадський нагляд, незалежні установи оцінювання та забезпечення якості освіти. На рівні закладів освіти (внутрішня система забезпечення якості) – це наявність у закладах освіти стратегії та процедури забезпечення якості освіти; обов’язковість системи та механізмів забезпечення академічної доброчесності; критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти (оприлюднені); критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівників (оприлюднені); критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти (оприлюднені); наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, у тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти; наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти; створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Алєксєєва, С. (2024). Методологія наукових досліджень та академічна доброчесність: виклики в умовах цифровізації. Витоки педагогічної майстерності, 34, 5–8. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317624
  2. Гречаник, О. Є., Григораш, В. В. (2019). Організація внутрішнього аудиту в закладі загальної середньої освіти: монографія. Харків: Основа.
  3. Закон України «Про освіту». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  4. Зварич, Г. (2019). Критерії моніторингу освітнього процесу та досвід управління його якістю. Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки, 9 (38), 49–62.
  5. Калініна Л.М., Топузов О.М., Лапінський В.В. (2020). Факторна модель оцінювання ефективності управління закладом загальної середньої освіти та її практичне застосування. Інформаційні технології і засоби навчання, 80(6), 346–368. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3912
  6. Ляшенко, О. І., Жук, Ю. О. (ред.). (2018). Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти: монографія. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
  7. Ляшенко, О. І., Жук, Ю. О. (ред.). (2019). Запровадження моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти на основі тестових технологій: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка.
  8. Ляшенко, О. та ін. (2012). Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник. Київ: Педагогічна думка.
  9. Топузов, О. (2015). Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1, 16–27. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/36
  10. Топузов, О. (ред.). (2024). Європейська якість навчання для кращої успішності учнів: посібник для вчителів. Київ-Дрогобич: Тзов Трек ЛТД.
  11. Alieksieieva, S. (2024). Metodolohiia naukovykh doslidzhen ta akademichna dobrochesnist: vyklyky v umovakh tsyfrovizatsii. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 34, 5–8. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317624 (in Ukrainian).
  12. Hrechanyk, O. Ye., Hryhorash, V. V. (2019). Orhanizatsiia vnutrishnoho audytu v zakladi zahalnoi serednoi osvity: monohrafiia. Kharkiv: Osnova. (in Ukrainian).
  13. Kalinina L.M., Topuzov O.M., Lapinskyi V.V. (2020). Faktorna model otsiniuvannia efektyvnosti upravlinnia zakladom zahalnoi serednoi osvity ta yii praktychne zastosuvannia. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 80(6), 346–368. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3912 (in
  14. Ukrainian).
  15. Liashenko, O. I., Zhuk, Yu. O. (eds.). (2018). Teoretyko-metodychni zasady pobudovy monitorynhovykh system otsiniuvannia yakosti zahalnoi serednoi osvity: monohrafiia. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
  16. Liashenko, O. I., Zhuk, Yu. O. (eds.). (2019). Zaprovadzhennia monitorynhovykh system otsiniuvannia yakosti zahalnoi serednoi osvity na osnovi testovykh tekhnolohii: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  17. Liashenko, O. at al. (2012). Metodyka i tekhnolohii otsiniuvannia diialnosti zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  18. Topuzov, O. (2015). Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 16–27. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/36 (in Ukrainian).
  19. Topuzov, O. (ed.). (2024). Yevropeiska yakist navchannia dlia krashchoi uspishnosti uchniv: posibnyk dlia vchyteliv. Kyiv-Drohobych: Tzov Trek LTD. (in Ukrainian).
  20. Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
  21. Zvarych, H. (2019). Kryterii monitorynhu osvitnoho protsesu ta dosvid upravlinnia yoho yakistiu. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky, 9 (38), 49–62. (in Ukrainian).