ENSURING THE QUALITY OF GENERAL SECONDARY EDUCATION: CURRENT CHALLENGES AND OPPORTUNITIES
Published 2024-12-31
Keywords
- якість освіти,
- внутрішня система забезпечення якості освіти,
- інституційний аудит,
- громадська акредитація,
- сертифікація педагогічних працівників
- моніторинг якості освіти ...More
How to Cite
Copyright (c) 2024 Олег Топузов, Світлана Алєксєєва
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article highlights the current possibilities of ensuring the quality of general secondary education. New tools for assessing the quality of education are analysed, in particular, the internal system of quality assurance, institutional audit, public accreditation, certification of teachers, and monitoring of the quality of education. It is stated that in Ukraine, the main components regulating this process are: at the level of quality assurance in the activities of governing bodies and institutions that carry out external quality assurance of education - the mandatory policy and procedure for ensuring the quality of their own activities; availability of necessary
resources for the organisation of processes and procedures; external independent audit of activities (processes and procedures) of relevant bodies and institutions; at the level of external quality assurance of education tools, procedures and measures to ensure and improve the quality of education; at the level of educational institutions (internal quality assurance system) is the availability of a strategy and procedure for ensuring the quality of education in educational institutions; the mandatory nature of the system and mechanisms for ensuring academic integrity; criteria, rules and procedures for evaluating students (published); criteria, rules and procedures for evaluating the pedagogical (scientific and pedagogical) activities of pedagogical and scientific and pedagogical staff (published); criteria, rules and procedures for evaluating the management activities of senior staff of the institution.
Downloads
References
- Алєксєєва, С. (2024). Методологія наукових досліджень та академічна доброчесність: виклики в умовах цифровізації. Витоки педагогічної майстерності, 34, 5–8. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317624
- Гречаник, О. Є., Григораш, В. В. (2019). Організація внутрішнього аудиту в закладі загальної середньої освіти: монографія. Харків: Основа.
- Закон України «Про освіту». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
- Зварич, Г. (2019). Критерії моніторингу освітнього процесу та досвід управління його якістю. Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки, 9 (38), 49–62.
- Калініна Л.М., Топузов О.М., Лапінський В.В. (2020). Факторна модель оцінювання ефективності управління закладом загальної середньої освіти та її практичне застосування. Інформаційні технології і засоби навчання, 80(6), 346–368. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3912
- Ляшенко, О. І., Жук, Ю. О. (ред.). (2018). Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти: монографія. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
- Ляшенко, О. І., Жук, Ю. О. (ред.). (2019). Запровадження моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти на основі тестових технологій: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка.
- Ляшенко, О. та ін. (2012). Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник. Київ: Педагогічна думка.
- Топузов, О. (2015). Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1, 16–27. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/36
- Топузов, О. (ред.). (2024). Європейська якість навчання для кращої успішності учнів: посібник для вчителів. Київ-Дрогобич: Тзов Трек ЛТД.
- Alieksieieva, S. (2024). Metodolohiia naukovykh doslidzhen ta akademichna dobrochesnist: vyklyky v umovakh tsyfrovizatsii. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 34, 5–8. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317624 (in Ukrainian).
- Hrechanyk, O. Ye., Hryhorash, V. V. (2019). Orhanizatsiia vnutrishnoho audytu v zakladi zahalnoi serednoi osvity: monohrafiia. Kharkiv: Osnova. (in Ukrainian).
- Kalinina L.M., Topuzov O.M., Lapinskyi V.V. (2020). Faktorna model otsiniuvannia efektyvnosti upravlinnia zakladom zahalnoi serednoi osvity ta yii praktychne zastosuvannia. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 80(6), 346–368. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3912 (in
- Ukrainian).
- Liashenko, O. I., Zhuk, Yu. O. (eds.). (2018). Teoretyko-metodychni zasady pobudovy monitorynhovykh system otsiniuvannia yakosti zahalnoi serednoi osvity: monohrafiia. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
- Liashenko, O. I., Zhuk, Yu. O. (eds.). (2019). Zaprovadzhennia monitorynhovykh system otsiniuvannia yakosti zahalnoi serednoi osvity na osnovi testovykh tekhnolohii: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
- Liashenko, O. at al. (2012). Metodyka i tekhnolohii otsiniuvannia diialnosti zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
- Topuzov, O. (2015). Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 16–27. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/36 (in Ukrainian).
- Topuzov, O. (ed.). (2024). Yevropeiska yakist navchannia dlia krashchoi uspishnosti uchniv: posibnyk dlia vchyteliv. Kyiv-Drohobych: Tzov Trek LTD. (in Ukrainian).
- Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
- Zvarych, H. (2019). Kryterii monitorynhu osvitnoho protsesu ta dosvid upravlinnia yoho yakistiu. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky, 9 (38), 49–62. (in Ukrainian).