№ 33 (2024)
Статті

ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМІВ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ В УЧНІВ 7–9 КЛАСІВ ГІМНАЗІЙ

Олександр Пасічник
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • параметри діалогу,,
  • розмовна взаємодія,
  • іноземна мова,
  • гімназія,
  • моделювання комунікативних ситуацій,
  • мовна точність
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Пасічник, О. (2024). ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМІВ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ В УЧНІВ 7–9 КЛАСІВ ГІМНАЗІЙ. Проблеми сучасного підручника, (33), 198–214. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-198-214

Анотація

Навчання діалогічного мовлення є однією з найменш розроблених тем у методиці. Практика засвідчує, що тривалий час методична система ґрунтувалася на формуванні в учнів знань про систему мови (лексика, граматика) та умінні формулювати окремі завершені висловлювання, які не задовольняли потреби інтерактивного спілкування повною мірою.

На початку 2000-х рр. відбулося оновлення змісту навчальних програм, де було більш чітко окреслено прагматичну сутність спілкування (мовленнєві функції), а також визначено вимоги до якості діалогічного мовлення. Попри це, розробка системи засобів для навчання діалогічного мовлення залишається складним методичним завданням з огляду на характеристики його протікання в природніх умовах. Так, залежність діалогу від контексту, непередбачуваність його розвитку, особливості реплікування, еліптичність та використання засобів експресії стоять на заваді розробленню стрункої теорії та системи навчання діалогічного мовлення, яка виходила б за межі тренування моделей (так звані drills and patterns).

На переконання автора, в умовах компетентнісної парадигми основу системи засобів навчання діалогічного мовлення у 7-9 класах гімназій мають становити комунікативні ситуації, зміст яких визначається програмовою тематикою. З метою залучення учнів до діалогічної взаємодії необхідно мінімізувати штучність, та «тренувальну» природу діалогів через звернення до значущих особистісних проблем. Проведене автором дослідження засвідчило, що у межах комунікативної методики недооціненим залишалося питання мовної коректності висловлювань, а відтак акцентується на важливості дотримання мовної (зокрема граматичної) точності висловлювань учнів. Окремо зазначається, що правила ведення діалогу в міжкультурному середовищі опосередковані соціокультурними нормами, а тому формування умінь і навичок у цьому виді діяльності має відбуватися в тісній взаємодії з прийнятими у конкретному суспільстві правилам та нормами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Collier Macmillan.
  2. Harmer, J. (2007). How to teach English: An introduction to the practice of English language teaching. Harlow: Longman.
  3. Holmes, J., & Brown, D. F. (1976). Developing sociolinguistic competence in a second language. TESOL Quarterly, 10,423-431.
  4. Humboldt, W. (1963). Über den Dualis. Gelesen in der Akademie der Wissenschaften am 26. April 1827. In ders. Schriften zur Sprachphilosophie. (pp. 113–143). Darmstadt: Fink.
  5. Nolasco, R., & Arthur, L. (1987). Resource books for teachers: Conversation. Oxford: Oxford University Press.
  6. Palmer, E. (2011). Well spoken: Teaching speaking to all students. Portland, Maine, USA: Stenhouse Publishers.
  7. Paul Sze (1995). Teaching Conversation in the Second Language Classroom: Problems and Prospects. Education Journal, 23(2).
  8. Richards, J. C. (1990). The language teaching matrix. Cambridge: Cambridge University Press. Richards, J. C., & Schmidt, R. W. (1983). Conversational analysis. In J. C. Richards & R. W. Schmidt (Eds.), Language and communication (pp. 117-154). London: Longman.
  9. Walton, Douglas (1993). Commitment, types of dialogue, and fallacies. Informal Logic, XIV, 2 -3, 93-104.
  10. Wolfson, N. (1989). Perspectives: Sociolinguistics and TESOL. New York: Newbury House.
  11. Бацевич, Ф. (2009). Основи комунікативної лінгвістики : підручник. К. Академія.
  12. Вишневський, О. І. (2011). Методика навчання іноземних мов: навчальний посібник. Київ: Знання, 2011.
  13. Кодлюк І.В. (2018). Формування англомовної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх фахівців з туризму в коледжах. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук.
  14. Любашина, В. В. (2006). Діалогічне мовлення як лінгводидактична проблема. У Розвиток освіти в умовах поліетнічного регіону: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, (26-28 квітня 2006 р., Вип. 2, с. 144-148). Ялта: РВВ КГУ.
  15. Мартіна О. (2016). Основні етапи навчання діалогічного мовлення молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика, 20(2).
  16. Навчальна програма (1991). Іноземні мови 5–11 класи.
  17. Ніколаєва, С.Ю. & Бігич, О.Б. & Бражник, Н.О. (2002). Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. Вид. 2-е, випр. і перероб. Київ. Ленвіт.
  18. Пасічник О.С. (2023). Переосмислення вікових психологічних особливостей учнів 7–9 класів та їх вплив на оволодіння іноземною мовою. Український педагогічний журнал, 4, 115–130. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-115-130.
  19. Пасічник, О. (2019). Міжкультурна медіація — переосмислення місця і ролі рідної мови у навчанні іноземних мов. Проблеми сучасного підручника, 22, 213–223. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-213-223
  20. Пасічник, О., & Пасічник, О. (2024). Підходи до конструювання змісту навчальних програм з іноземних мов в Україні (1991–2025 рр). Проблеми сучасного підручника, 32, 185–197. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-185-197.
  21. Редько, В. Г., & Полонська, Т. К., & Пасічник, О. С., та ін. (2022). Методика компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 5–6 класів гімназій : методичний посібник. Київ : Педагогічна думка.
  22. Редько, В.Г., & Шаленко, О.П., & Сотникова, С.І. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Міністерство освіти і науки України.
  23. Семенюк О., Паращук В. (2010), Основи теорії мовної комунікації. ВЦ: Академія.
  24. Скалкин, В. Л. (1989). Навчання діалогічного мовлення (на матеріалі английської мови). Київ. Радянська школа.
  25. Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Collier Macmillan.
  26. Harmer, J. (2007). How to teach English: An introduction to the practice of English language teaching. Harlow: Longman.
  27. Holmes, J., & Brown, D. F. (1976). Developing sociolinguistic competence in a second language. TESOL Quarterly, 10,423-431.
  28. Humboldt, W. (1963). Über den Dualis. Gelesen in der Akademie der Wissenschaften am 26. April 1827. In ders. Schriften zur Sprachphilosophie (pp. 113–143). Darmstadt: Fink.
  29. Nolasco, R., & Arthur, L. (1987). Resource books for teachers: Conversation. Oxford: Oxford University Press.
  30. Palmer, E. (2011). Well spoken: Teaching speaking to all students. Portland, Maine, USA: Stenhouse Publishers.
  31. Paul Sze (1995). Teaching Conversation in the Second Language Classroom: Problems and Prospects. Education Journal. Winter 1995, Vol. 23, No.2.
  32. Richards, J. C. (1990). The language teaching matrix. Cambridge: Cambridge University Press. Richards, J. C., & Schmidt, R. W. (1983). Conversational analysis. In J. C. Richards & R. W. Schmidt (Eds.), Language and communication (pp. 117-154). London: Longman.
  33. Walton, Douglas (1993). Commitment, types of dialogue, and fallacies. Informal Logic, XIV, 2 -3, 93-104.
  34. Wolfson, N. (1989). Perspectives: Sociolinguistics and TESOL. New York: Newbury House.
  35. Batsevych, F. (2009). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky: pidruchnyk. K. Akademiia. (in Ukrainian)
  36. Vyshnevskyi, O. I. (2011). Metodyka navchannia inozemnykh mov: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Znannia, 2011. (in Ukrainian)
  37. Kodliuk I.V. (2018). Formuvannia anhlomovnoi kompetentnosti v dialohichnomu movlenni maibutnikh fakhivtsiv z turyzmu v koledzhakh. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk. (in Ukrainian)
  38. Liubashyna, V. V. (2006). Dialohichne movlennia yak linhvodydaktychna problema. Rozvytok osvity v umovakh polietnichnoho rehionu: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (April 26–28, 2006, Iss. 2, pp. 144–148). Yalta: RVV KHU. (in Ukrainian)
  39. Martina O. (2016). Osnovni etapy navchannia dialohichnoho movlennia molodshykh shkoliariv.Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 20(2), 354–359. (in Ukrainian)
  40. Navchalna prohrama (1991). Inozemni movy 5-11 klasy. (in Ukrainian)
  41. Nikolaieva, S.Yu. & Bihych, O.B. & Brazhnyk, N.O. (2002). Metodyka vykladannia inozemnykh mov u serednikh navchalnykh zakladakh. Vyd. 2-e, vypr. i pererob. Kyiv. Lenvit. (in Ukrainian)
  42. Pasichnyk O.S. (2023). Pereosmyslennia vikovykh psykholohichnykh osoblyvostei uchniv 7-9 klasiv ta yikh vplyv na ovolodinnia inozemnoiu movoiu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 115–130. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-115-130. (in Ukrainian)
  43. Pasichnyk, O. (2019). Mizhkulturna mediatsiia — pereosmyslennia mistsia i roli ridnoi movy u navchanni inozemnykh mov. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 213–223. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-213-223. (in Ukrainian)
  44. Pasichnyk, O., & Pasichnyk, O. (2024). Pidkhody do konstruiuvannia zmistu navchalnykh prohram z inozemnykh mov v Ukraini (1991–2025 rr). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 32, 185–197. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-185-197. (in Ukrainian)
  45. Redko, V. H., & Polonska, T. K., & Pasichnyk, O. S., et al. (2022). Metodyka kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv 5–6 klasiv himnazii : metodychnyi posibnyk. Kyiv : Pedahohichna dumka. (in Ukrainian)
  46. Redko, V.H., & Shalenko, O.P., & Sotnykova, S.I. et al. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (in Ukrainian)
  47. Semeniuk O., Parashchuk V. (2010). Osnovy teorii movnoi komunikatsii. VTs: Akademiia. (in Ukrainian)
  48. Skalkyn, V. L. (1989). Navchannya dialohichnoho movlennya (na materiali anhlyyskoyi movy). Kyiv. Radianska shkola.