No. 27 (2021)
Articles

ІNTEGRATION AS A CONCEPT OF MODERN TEXTBOOK CREATION

Yuliia Maliienko
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • integration,
  • integrative content of the textbook,
  • textbook creation competence,
  • cross-­cutting lines

How to Cite

Maliienko Ю. (2021). ІNTEGRATION AS A CONCEPT OF MODERN TEXTBOOK CREATION. Problems of the Modern Textbook, (27), 123–131. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-123-131

Abstract

The article examines the interaction of integration processes and textbook creation (on the example of civic and historical education); it is determined that the integrative approach covers scientific and pedagogical research, the learning process itself, various aspects of life, cognitive, social experience of a child.
The multidimensionality of scientific interpretations of the concept of integration determines its active use in educational practice. It is clear that integration as a pedagogical phenomenon can be a prerequisite for changes in the sphere of education, a methodological approach to the development of basic documents (State Standards, curricula, etc.), the principle of interaction of individual components of the educational process or the result of the abovementioned.
The study considers the specifics of the formation of the integrative content of textbooks on civic, historical education through the following factors: integration of the content within historical and civic education in accordance with the new structure of general secondary education; incorporation of the content of historical, civic education with other branches/subjects/courses; availability of a system of competency-­based tasks, integrative technologies for the development of historical-­chronological, spatial, systemic, critical thinking of students.
Currently, integration is becoming a mandatory factor in the competency-­based textbook creation and is carried out through the interaction of the following essential components of competency:
1. cognitive — the optimal combination of knowledge of socially significant information units of related subjects (history, literature, languages, geography, art, etc.);
2. activity — the interaction of procedural factors: key, subject competencies, cross-­cutting learning skills inherent in different educational areas;
3. motivational-­attitude — a combination of value influences, emotional factors, judgments, which are formed as a result of integrative learning of the past and present by a child.
The choice of these objects of research is due to the globalization processes of the XXI century, the need to realize the competence and integrative potential of textbooks on historical and civic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Козловська, І. М., Стечкевич, О. О. (2018). Інтеграція змісту природничо-­гуманітарного компоненту у підготовці майбутніх фахівців технічного профілю. Молодий вчений, 8 (1), 150‒153. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_8(1)__35.
  2. Засєкіна, Т.М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика. Київ: Педагогічна думка.
  3. Пушкарьова, Т. О., Топузов, О. М. (2019). Інтегративно-­діяльнісна педагогіка. Київ: Педагогічна думка.
  4. Козловський, Ю., Козловська, І. (2014). Теоретичні основи та можливості практичного застосування едукаційної інтегрології. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогічні науки, 41, с. 7‒11.
  5. Гончаренко, С. У. (1994). Інтеграція наукових знань і проблема змісту освіти. Постметодика, 2. https://lib.iitta.gov.ua/710312/1/%D0%9
  6. Кільдеров, Д. Е. (2012). Інтеграційні процеси як соціально-­педагогічна проблема підвищення якості освіти Вища освіта України, (додаток 1) Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології», Т. 2, 144‒151.
  7. Петрук, О. М. (2010). Проблема інтегрованого підходу до процесу навчання в науковій літературі. Педагогічний дискурс: збірник наукових праць, 8, 176‒180.
  8. Ремех, Т. (2013). Інтегративний зміст підручника з курсу «Людина і світ». Проблеми сучасного підручника, 13, 225‒231. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2013_13_26
  9. Топузов, О. М. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника, 12, 241–247.
  10. Історія: Україна і світ. 10–11 класи. (2018). Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/navchalni-­programi/navchalni-­programi-dlya‑10–11-klasiv.
  11. Громадянська освіта (інтегрований курс). (2017). Програма для 10-х класів ЗНЗ. https://osvita.ua/school/program/program‑10–11/58875/#google_vignette
  12. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text.
  13. Пометун, О., Ремех, Т., Малієнко, Ю., Мороз, П. (2021). Модельна навчальна програма «Досліджуємо історію і суспільство.5–6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1CY5z3nE00cge1lXTWu9WkgQxy5QO7EDL/view
  14. Малієнко Ю. (2018). Інтегрування ключових компетентностей у зміст історичної освіти в ліцеї. Український педагогічний журнал, 4, 91‒98.
  15. Навчальні програми 5–9 класи. Наскрізні змістові лінії. (2018). https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-­serednya-osvita‑2/navchalni-­prohramy‑5–9-klasy-­naskrizni-zmistovi-­liniji/
  16. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи Про викладання історії у XXI столітті в Європі (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_729#Text
  17. Kozlovska, I. M., Stechkevych, O. O. (2018). Intehratsiia zmistu pryrodnycho-­humanitarnoho komponentu u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu. Molodyi vchenyi, 8 (1), 150‒153. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_8(1)__35 (in Ukrainian).
  18. Zasiekina, T.M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka. Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  19. Pushkarova, T. O., Topuzov, O. M. (2019). Intehratyvno-­diialnisna pedahohika. Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  20. Kozlovskyi, Yu., Kozlovska, I. (2014). Teoretychni osnovy ta mozhlyvosti praktychnoho zastosuvannia edukatsiinoi intehrolohii. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohichni nauky, 41, s.7‒11 (in Ukrainian).
  21. Honcharenko, S. U. (1994). Intehratsiia naukovykh znan i problema zmistu osvity. Postmetodyka, 2. https://lib.iitta.gov.ua/710312/1/%D0%9 (in Ukrainian).
  22. Kilderov, D. E. (2012). Intehratsiini protsesy yak sotsialno-­pedahohichna problema pidvyshchennia yakosti osvity Vyshcha osvita Ukrainy, (dodatok 1) Tematychnyi vypusk «Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii», T.2, 144‒151 (in Ukrainian).
  23. Petruk, O. M. (2010). Problema intehrovanoho pidkhodu do protsesu navchannia v naukovii literaturi. Pedahohichnyi dyskurs: zbirnyk naukovykh prats, 8, 176‒180 (in Ukrainian).
  24. Remekh, T. (2013). Intehratyvnyi zmist pidruchnyka z kursu «Liudyna i svit». Problemy suchasnoho pidruchnyka, 13, 225‒231. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2013_13_26 (in Ukrainian).
  25. Topuzov, O. M. (2012). Rol i misce pidruchnika v realizaciyi kompetentnisnogo pidhodu do navchannya. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 12, 241–247 (in Ukrainian).
  26. Istoriia: Ukraina i svit. 10–11 klasy. (2018). Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/navchalni-­programi/navchalni-­programi-dlya‑10–11-klasiv (in Ukrainian).
  27. Hromadianska osvita (intehrovanyi kurs). (2017). Prohrama dlia 10-kh klasiv ZNZ. https://osvita.ua/school/program/program‑10–11/58875/#google_vignette (in Ukrainian).
  28. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  29. Pometun, O., Remekh, T., Maliienko, Yu., Moroz, P. (2021). Modelna navchalna prohrama «Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo.5–6 klasy (intehrovanyi kurs)» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (in Ukrainian). https://drive.google.com/file/d/1CY5z3nE00cge1lXTWu9WkgQxy5QO7EDL/view
  30. Maliienko Yu. (2018). Intehruvannia kliuchovykh kompetentnostei u zmist istorychnoi osvity v litsei. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 91‒98 (in Ukrainian).
  31. Navchalni prohramy 5–9 klasy. Naskrizni zmistovi linii. (2018). https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-­serednya-osvita‑2/navchalni-­prohramy‑5–9-klasy-­naskrizni-zmistovi-­liniji/ (in Ukrainian).
  32. Rekomendatsiia Komitetu ministriv Rady Yevropy Pro vykladannia istorii u XXI stolitti v Yevropi (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_729#Text (in Ukrainian).