№ 27 (2021)
Статті

ІНТЕГРАЦІЯ ЯК КОНЦЕПТ СУЧАСНОГО ПІДРУЧНИКОТВОРЕННЯ

Юлія Малієнко
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 24.12.2021

Ключові слова

  • інтеграція,
  • інтегративний зміст підручника,
  • компетенізація підручникотворення,
  • наскрізні лінії

Як цитувати

Малієнко, Ю. (2021). ІНТЕГРАЦІЯ ЯК КОНЦЕПТ СУЧАСНОГО ПІДРУЧНИКОТВОРЕННЯ. Проблеми сучасного підручника, (27), 123–131. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-123-131

Анотація

У статті досліджено важливі аспекти взаємодії інтеграції та підручникотворення (на прикладі громадянської та історичної освітньої галузі); визначено, що інтегративний підхід охоплює науково-­педагогічні дослідження, власне процес навчання, найрізноматніші аспекти життєвого, пізнавального, суспільного досвіду дитини; розкрито багатовимірність наукових інтерпретацій та універсальність інтеграції; розглянуто специфіку формування інтегративного змісту підручників історії, громадянської освіти та шляхи взаємодії сутнісних складників компетентності. Вибір саме цих об’єктів дослідження обумовлено глобалізаційними процесами ХХІ ст., потребою реалізувати компетентнісний та інтегративний потенціал відповідних підручників.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Козловська, І. М., Стечкевич, О. О. (2018). Інтеграція змісту природничо-­гуманітарного компоненту у підготовці майбутніх фахівців технічного профілю. Молодий вчений, 8 (1), 150‒153. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_8(1)__35.
  2. Засєкіна, Т.М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика. Київ: Педагогічна думка.
  3. Пушкарьова, Т. О., Топузов, О. М. (2019). Інтегративно-­діяльнісна педагогіка. Київ: Педагогічна думка.
  4. Козловський, Ю., Козловська, І. (2014). Теоретичні основи та можливості практичного застосування едукаційної інтегрології. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогічні науки, 41, с. 7‒11.
  5. Гончаренко, С. У. (1994). Інтеграція наукових знань і проблема змісту освіти. Постметодика, 2. https://lib.iitta.gov.ua/710312/1/%D0%9
  6. Кільдеров, Д. Е. (2012). Інтеграційні процеси як соціально-­педагогічна проблема підвищення якості освіти Вища освіта України, (додаток 1) Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології», Т. 2, 144‒151.
  7. Петрук, О. М. (2010). Проблема інтегрованого підходу до процесу навчання в науковій літературі. Педагогічний дискурс: збірник наукових праць, 8, 176‒180.
  8. Ремех, Т. (2013). Інтегративний зміст підручника з курсу «Людина і світ». Проблеми сучасного підручника, 13, 225‒231. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2013_13_26
  9. Топузов, О. М. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника, 12, 241–247.
  10. Історія: Україна і світ. 10–11 класи. (2018). Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/navchalni-­programi/navchalni-­programi-dlya‑10–11-klasiv.
  11. Громадянська освіта (інтегрований курс). (2017). Програма для 10-х класів ЗНЗ. https://osvita.ua/school/program/program‑10–11/58875/#google_vignette
  12. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text.
  13. Пометун, О., Ремех, Т., Малієнко, Ю., Мороз, П. (2021). Модельна навчальна програма «Досліджуємо історію і суспільство.5–6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1CY5z3nE00cge1lXTWu9WkgQxy5QO7EDL/view
  14. Малієнко Ю. (2018). Інтегрування ключових компетентностей у зміст історичної освіти в ліцеї. Український педагогічний журнал, 4, 91‒98.
  15. Навчальні програми 5–9 класи. Наскрізні змістові лінії. (2018). https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-­serednya-osvita‑2/navchalni-­prohramy‑5–9-klasy-­naskrizni-zmistovi-­liniji/
  16. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи Про викладання історії у XXI столітті в Європі (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_729#Text
  17. Kozlovska, I. M., Stechkevych, O. O. (2018). Intehratsiia zmistu pryrodnycho-­humanitarnoho komponentu u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu. Molodyi vchenyi, 8 (1), 150‒153. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_8(1)__35 (in Ukrainian).
  18. Zasiekina, T.M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka. Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  19. Pushkarova, T. O., Topuzov, O. M. (2019). Intehratyvno-­diialnisna pedahohika. Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  20. Kozlovskyi, Yu., Kozlovska, I. (2014). Teoretychni osnovy ta mozhlyvosti praktychnoho zastosuvannia edukatsiinoi intehrolohii. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohichni nauky, 41, s.7‒11 (in Ukrainian).
  21. Honcharenko, S. U. (1994). Intehratsiia naukovykh znan i problema zmistu osvity. Postmetodyka, 2. https://lib.iitta.gov.ua/710312/1/%D0%9 (in Ukrainian).
  22. Kilderov, D. E. (2012). Intehratsiini protsesy yak sotsialno-­pedahohichna problema pidvyshchennia yakosti osvity Vyshcha osvita Ukrainy, (dodatok 1) Tematychnyi vypusk «Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii», T.2, 144‒151 (in Ukrainian).
  23. Petruk, O. M. (2010). Problema intehrovanoho pidkhodu do protsesu navchannia v naukovii literaturi. Pedahohichnyi dyskurs: zbirnyk naukovykh prats, 8, 176‒180 (in Ukrainian).
  24. Remekh, T. (2013). Intehratyvnyi zmist pidruchnyka z kursu «Liudyna i svit». Problemy suchasnoho pidruchnyka, 13, 225‒231. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2013_13_26 (in Ukrainian).
  25. Topuzov, O. M. (2012). Rol i misce pidruchnika v realizaciyi kompetentnisnogo pidhodu do navchannya. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 12, 241–247 (in Ukrainian).
  26. Istoriia: Ukraina i svit. 10–11 klasy. (2018). Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/navchalni-­programi/navchalni-­programi-dlya‑10–11-klasiv (in Ukrainian).
  27. Hromadianska osvita (intehrovanyi kurs). (2017). Prohrama dlia 10-kh klasiv ZNZ. https://osvita.ua/school/program/program‑10–11/58875/#google_vignette (in Ukrainian).
  28. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  29. Pometun, O., Remekh, T., Maliienko, Yu., Moroz, P. (2021). Modelna navchalna prohrama «Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo.5–6 klasy (intehrovanyi kurs)» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (in Ukrainian). https://drive.google.com/file/d/1CY5z3nE00cge1lXTWu9WkgQxy5QO7EDL/view
  30. Maliienko Yu. (2018). Intehruvannia kliuchovykh kompetentnostei u zmist istorychnoi osvity v litsei. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 91‒98 (in Ukrainian).
  31. Navchalni prohramy 5–9 klasy. Naskrizni zmistovi linii. (2018). https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-­serednya-osvita‑2/navchalni-­prohramy‑5–9-klasy-­naskrizni-zmistovi-­liniji/ (in Ukrainian).
  32. Rekomendatsiia Komitetu ministriv Rady Yevropy Pro vykladannia istorii u XXI stolitti v Yevropi (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_729#Text (in Ukrainian).