SCIENTIFIC BASES OF FORMATION OF THE CONTENT OF TECHNOLOGICAL BASIC SECONDARY EDUCATION
Published 2021-12-24
Keywords
- technological education,
- subject «Technology»,
- didactic principles,
- model curriculum
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article describes the process of forming the content of technological education at the levels of design — pre-subject and basic subject “Technology” and at the levels of its implementation — pedagogical reality and personal experience of students.
The defined didactic principles of forming the content of the new subject “Technology” lay the normative foundations of technology training, determine the content, organizational forms and methods of the technology training process in accordance with the purpose of technological education, the requirements of the new State Standard.
The developed criteria for the analysis of the model curriculum for the subject «Technology» is a guideline for the creation of competency-based textbooks, which remain today the main professional source of learning and self-study, as well as a necessary means of achieving expected learning outcomes of students.
Aimed at the effective introduction of a new subject «Technology» in the educational process of gymnasiums, it is proved the necessity to provide teachers with proper academic freedom, the ability to take into account existing learning conditions, bring it closer to students, while outlining the subject content, the need to understand and evaluate the individual level of achieving the expected learning outcomes.
The analyzed spiral-concentric and block-modular methods of structuring the model curriculum of D. Kilderov and other authors reflect the model of learning according to the culturological didactic system.
During the study of the first and second sections, students acquire basic knowledge of the standard, selected materials processing technologies, which ensures the successful implementation of educational projects within the third section of the curriculum.
These methods of structuring provide an in-depth study of the subject, wide variability in the choice of technologies for processing materials and objects of design and technological activities, adapting the content of the curriculum to the conditions of mixed and compulsory distance learning.
Downloads
References
- Machacha, T. (2016). Cultural and creative potentialof technological education content of the secondary scool pupils. Intercultural Communication,1/1. 122–135. https://lib.iitta.gov.ua/712562/1/Tetyana%20Machaca.pdf
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня, № 898. https://cutt.ly/5lbsvBP
- Закон України Про повну загальну середню освіту. (2020). Відомості Верховної Ради (ВВР), № 31. 226. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463–20#Text
- Кільдеров, Д., Мачача, Т., Юрженко, В., Луп’як, Д. (2021). Модельна навчальна програма. Технології. 5–6 кл. https://cutt.ly/JW9y8AV
- Коберник, О., Сидоренко, В. (2010). Концепція технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів України (проект). Трудова підготовка в закладах освіти, 6. 3–11.
- Краевский, В. В., Хуторской, А. В. (2007). Основы обучения. Дидактика и методика: учеб. пособие для студ. высш. учеб. Заведений. Москва: Академия.
- Мачача, Т. С. (2016). Теоретико-методологічні засади проектування змісту технологічної освіти. Український педагогічний журнал, 3.105–114. https://cutt.ly/NW4IHqq
- Мачача, Т. С., Юрженко, В. В. (2017). Стратегії розвитку технологічної освіти в середній загальноосвітній українській школі: наскрізність змісту і структури. Український педагогічний журнал, 2. 58‒68. https://lib.iitta.gov.ua/712557/1/10.pdf
- Мачача, Т. С. (2011). Формування проектно-технологічної культури учнів основної школи у процесі трудового навчання: Дис… канд. наук: 13.00.02. Київ. https://cutt.ly/SW9iD7C
- Навчальна програма з трудового навчання для 5–9 класів навчальних закладів (2017). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi‑5–9-klas
- Типова освітня програма для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти. (2021). Затв. наказом Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 No408. https://cutt.ly/LlbsR6f
- Юрженко, В. В. (2013). Методологічні підходи до визначення структури й змісту освітньої галузі «Технологія» в основній школі. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова.
- Machacha, T. (2016). Cultural and creative potentialof technological education content of the secondary scool pupils. Intercultural Communication,1/1. 122–135. https://lib.iitta.gov.ua/712562/1/Tetyana%20Machaca.pdf (in Ukrainian).
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Zatverdzheno postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia, № 898. https://cutt.ly/5lbsvBP (in Ukrainian).
- Zakon Ukrainy Pro povnu zahalnu seredniu osvitu. (2020). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), № 31. 226. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463–20#Text (in Ukrainian).
- Kilderov, D., Machacha, T., Yurzhenko, V., Lupiak, D. (2021). Modelna navchalna prohrama. Tekhnolohii. 5–6 kl. https://cutt.ly/JW9y8AV (in Ukrainian).
- Kobernyk, O., Sydorenko, V. (2010). Kontseptsiia tekhnolohichnoi osvity uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv Ukrainy (proekt). Trudova pidhotovka v zakladakh osvity, 6. 3–11 (in Ukrainian).
- Kraevskiy, V. V., Hutorskoy, A. V. (2007). Osnovyi obucheniya. Didaktika i metodika: ucheb. posobie dlya stud. vyissh. ucheb. Zavedeniy. Moskva: Akademiya (in Russian).
- Machacha, T. S. (2016). Teoretyko-metodolohichni zasady proektuvannia zmistu tekhnolohichnoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3.105–114. https://cutt.ly/NW4IHqq (in Ukrainian).
- Machacha, T. S., Yurzhenko, V. V. (2017). Stratehii rozvytku tekhnolohichnoi osvity v serednii zahalnoosvitnii ukrainskii shkoli: naskriznist zmistu i struktury. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2. 58‒68. https://lib.iitta.gov.ua/712557/1/10.pdf (in Ukrainian).
- Machacha, T. S. (2011). Formuvannia proektno-tekhnolohichnoi kultury uchniv osnovnoi shkoly u protsesi trudovoho navchannia: Dys… kand. nauk: 13.00.02. Kyiv. https://cutt.ly/SW9iD7C (in Ukrainian).
- Navchalna prohrama z trudovoho navchannia dlia 5–9 klasiv navchalnykh zakladiv (2017). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi‑5–9-klas (in Ukrainian).
- Typova osvitnia prohrama dlia 5–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2021). Zatv. nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 19.02.2021 No408. https://cutt.ly/LlbsR6f (in Ukrainian).
- Iurzhenko, V. V. (2013). Metodolohichni pidkhody do vyznachennia struktury y zmistu osvitnoi haluzi «Tekhnolohiia» v osnovnii shkoli. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova (in Ukrainian).