No. 27 (2021)
Articles

CONTINUITY OF PRIMARY AND BASIC NATURAL EDUCATION AS A CONDITION FOR THE DEVELOPMENT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Svitlana Naumenko
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • natural education branch,
  • geographical component,
  • integrated course “I Explore the World”,
  • textbook,
  • continuity of learning content

How to Cite

Naumenko С. (2021). CONTINUITY OF PRIMARY AND BASIC NATURAL EDUCATION AS A CONDITION FOR THE DEVELOPMENT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Problems of the Modern Textbook, (27), 144–160. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-144-160

Abstract

The article highlights the geographical component of the educational branch “I Explore the World” in typical curricula for primary school and in the content of textbooks in this branch for grades 1-4 of two teams of authors: N. Bibik, H. Bondarchuk and others, as well T. Hilberg, S. Tarnavska, N. Pavych and others. It was found that in primary school the natural integrated course “I Explore the World” contains a sufficient amount of geographical information. In particular, students learn about their homeland and its geographical objects in the lessons of this course, as well the planet Earth, study the most important geographical objects of Ukraine, continents and oceans, get acquainted with the globe and map, observe the weather, plants and animals at different times of the year and finding out that in nature everything is interconnected, and so on.
It was found that the geographical educational outcomes of students from grade to grade are expanding, deepening and complementing during the study of the course “I Explore the World” in grades 1-4. It was also found that there is continuity in the content of education in primary and basic education. Thus, the content of the model curriculum “Natural Sciences” (integrated course) for grades 5-6 of general secondary education provides students with further knowledge of objects of general physical geography and geographical objects of Ukraine, continents and oceans. In particular, the repetition of material about the solar system and the Earth as a system, the influence of the Sun and Moon on our planet and the influence of the Earth’s motion on animate and inanimate nature, the study of information about the distribution of the light and the heat on the earth’s surface, the Earth’s magnetic field and its significance for animals and humans, the internal structure of the Earth and its shell, the population of the planet Earth, fuel resources of the Earth, energy problems in Ukraine and in the world, etc. The analysis of geographical concepts contained in the model curriculum “Natural Sciences” for grades 5–6 of secondary schools showed that with almost all geographical concepts found in the program for 5th grade students get acquainted in primary school for the first time. In the program for 6th grade the number of geographical concepts is growing. The vast majority of them are new. That is, model curricula of integrated courses in natural education for the adaptation cycle (grades 5–6) of general secondary education (2021) implement the continuity between primary and basic education and lay the foundation for further study of independent natural subjects, including geography in grades 6–9.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Андрусенко, І. В. (2019). Підручник «Я досліджую світ» як засіб формування екологічної грамотності молодших школярів. Проблеми сучасного підручника, (22), 6‒15. https://lib.iitta.gov.ua/716750/.
  2. Андрусенко, І. В., Котелянець, Н. В., & Агєєва, О. В. (2018). Особливості реалізації змісту інтегрованого курсу «Я досліджую світ» в умовах Нової Української Школи. Початкова школа, 9(477), 96‒105. https://lib.iitta.gov.ua/712961/.
  3. Бібік, Н. М. (2019). Особливості вивчення інтегрованого курсу за підручником «Я досліджую світ. 2 клас» УОВЦ Оріон. https://lib.iitta.gov.ua/717288/.
  4. Бібік, Н. М. (2020). Навчально-методичний комплект з курсу «Я досліджую світ» як інноваційний ресурс компетентнісно орієнтованого навчання, Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Проблеми сучасного підручника» (електронне видання), 28-29 травня 2020 р., м. Київ 11‒15. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/721465/.
  5. Бібік, Н. М. (2020). «Я досліджую світ»: методичні орієнтири навчання в 3 класі, Організація освітнього процесу в початковій школі : методичні рекомендації. Орієнтовні календарно-тематичні плани. 3 клас. 64‒72. https://lib.iitta.gov.ua/721828/.
  6. Бібік, Н. М., & Бондарчук, Г. П. (2018). Я досліджую світ : підруч. інтегр. курсу для 1 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/BibikNM/Ya%20doslidzhuiu%20svit_pidruchnyk%20intehrovanogo%20kursu%20dlia%201%20klasu%20ZZSO%20(u%202%20chastynakh).%20Chastyna%201%20%20(Bibik%20N.%20M.,%20Bondarchuk%20H.%20P.).pdf.
  7. Бібік, Н. М., & Бондарчук, Г. П. (2018). Я досліджую світ : підруч. інтегр. курсу для 1 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/BibikNM/Ya-doslidgyu-svit_Bibik2.pdf.
  8. Бібік, Н. М., & Бондарчук, Г. П. (2019). Я досліджую світ : підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-bibikbondarchuk-kornijenko-ta-inshi/ya-doslidzhuiu-svit-pidruchnyk-dlia-2-klasu-zzso-u-2-chastynakh-chastyna-1-avt-bibik-n-m-bondarchuk-h-p.pdf.
  9. Бібік, Н. М., & Бондарчук, Г. П. (2020). Я досліджую світ : підруч. для 3 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Bibik/YDS-3kl-Ch1-Bibik.pdf.
  10. Бібік, Н. М., & Бондарчук, Г. П. (2021). Я досліджую світ : підруч. для 4 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Bibik-Bondarchuk/YDS-4kl-Ch1-Bibik-Bondarchuk.pdf.
  11. Бібік, Н. М., & Бондарчук, Г. П. (2021). Я досліджую світ : підруч. для 4 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Bibik-Bondarchuk/YDS-4kl-Ch2-Bibik-Bondarchuk.pdf.
  12. Білик, Ж. І., Засєкіна, Т. М., Лашевська, Г. А., & Яценко, В. С. (2021, 12 липня). Модельна навчальна програма «Природничі науки». 5‒6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти («Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України № 795). Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти». https://drive.google.com/file/d/1pJq_wshmZ95_nInpm8sUPXPOjxROdg_t/view.
  13. Волинець, Т. В. (2020). Методика реалізації принципу наступності у навчанні природознавства і фізики в основній школі. Автореф. дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, Київ. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32135.
  14. Гільберг, Т., Тарнавська, С., Гнатюк, О., & Павич, Н. (2018). Я досліджую світ : підруч. інтегр. курсу для 1-го кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/GilbergTG/Gilberg_YadoSvit_ch.1_P_1.ukr.pdf.
  15. Гільберг, Т., Тарнавська, С., Гнатюк, О., & Павич, Н. (2018). Я досліджую світ : підруч. інтегр. курсу для 1-го кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/GilbergTG/Gilberg_YadoSvit_ch.2_P_1.ukr.pdf.
  16. Гільберг, Т., Тарнавська, С., Грубіян, Л., & Павич, Н. (2020). Я досліджую світ : підруч. для 3-го кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Hilberh/YDS-3kl-Gilberg-Ch1.pdf.
  17. Гільберг, Т., Тарнавська, С., Грубіян, Л., & Павич, Н. (2020). Я досліджую світ : підруч. для 3-го кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Hilberh/YDS-3kl-Gilberg-Ch2.pdf.
  18. Гільберг, Т., Тарнавська, С., & Павич, Н. (2019). Я досліджую світ : підруч. для 2-го кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-gilberg-tarnavska-pavych/gilberg-yadosvitch1-p-2ukr-087-18-s.pdf.
  19. Гільберг, Т., Тарнавська, С., & Павич, Н. (2019). Я досліджую світ : підруч. для 2-го кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-gilberg-tarnavska-pavych/gilberg-yadosvitch2-p-2ukr-013-19-s.pdf.
  20. Гільберг, Т., Тарнавська, С., & Павич, Н. (2021). Я досліджую світ : підруч. для 4 кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Hilberg-Tarnavska/YDS-4KL-Hilberg-Ch1.pdf.
  21. Гільберг, Т., Тарнавська, С., & Павич, Н. (2021). Я досліджую світ : підруч. для 4 кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Hilberg-Tarnavska/YDS-4KL-Hilberg-Ch2.pdf.
  22. Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник: довідкове видання. Київ: Либідь. https://lib.iitta.gov.ua/106820/.
  23. Засєкіна, Т. М. (2020). Розроблення пропедевтичного інтегрованого курсу як складника цілісної природничої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2(29), 171-186. https://lib.iitta.gov.ua/723583/.
  24. Засєкіна, Т. М., & Науменко, С. О. (2021). Реалізація природничої освіти у змісті модельних навчальних програм для 5-6 класів, Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Обдаровані діти — скарб нації» (м. Київ, 18–22 серпня 2021 року), 236‒242. Інститут обдарованої дитини НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/726332/.
  25. Корнієнко, М. М., Крамаровська, С. М., & Зарецька, І. Т. (2019). Я досліджую світ : підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-bibikbondarchuk-kornijenko-ta-inshi/Ya%20doslidzhuiu%20svit_pidruchnyk%20dlia%202%20klasu%20ZZSO%20(u%202%20chastynakh)%20(Chastyna%202%20avt.%20Korniienko%20M.%20M.,%20Kramarovska%20S.%20M.,%20Zaretska%20I.%20T.).pdf.
  26. Корнієнко, М. М., Крамаровська, С. М., & Зарецька, І. Т. (2020). Я досліджую світ : підруч. для 3 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2. Вид-во «Ранок». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Bibik/YDS-3kl-%D0%A1h2-Korniienko.pdf.
  27. Савченко, О. Я. (2018). Початкова освіта в контексті ідей Нової української школи. Рідна школа, 1‒2, 3‒8. https://lib.iitta.gov.ua/714505/.
  28. Савченко, О. Я. (2020). Константи типової освітньої програми початкової освіти Нової української школи як дослідницький орієнтир, Збірник матеріалів ІV Міжнародної наукової конференції «Імплементація європейських стандартів в українські освітні дослідження» Української асоціації дослідників освіти (26 червня 2020 р.) 129‒132. ТзОВ «Трек-ЛТД». https://lib.iitta.gov.ua/721293/.
  29. Типова освітня програма для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України № 235) (2021, 19 лютого). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/fd3/0bc/602fd30bccb01131290234.pdf.
  30. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1‒2 клас (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України № 1272) (2019, 08 жовтня). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf.
  31. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3‒4 клас (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України № 1273). (2019, 08 жовтня). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2020/11/20/Savchenko.pdf.
  32. Andrusenko, I. V. (2019). Pidruchny`k «Ya doslidzhuyu svit» yak zasib formuvannya ekologichnoyi gramotnosti molodshy`x shkolyariv. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka, 22, 6‒15. https://lib.iitta.gov.ua/716750/ (in Ukrainian).
  33. Andrusenko, I. V., Kotelyanecz`, N. V., & Agyeyeva, O. V. (2018). Osobly`vosti realizaciyi zmistu integrovanogo kursu «Ya doslidzhuyu svit» v umovax Novoyi Ukrayins`koyi Shkoly`. Pochatkova shkola, 9(477), 96‒105. https://lib.iitta.gov.ua/712961/ (in Ukrainian).
  34. Bibik, N. M. (2019). Osobly`vosti vy`vchennya integrovanogo kursu za pidruchny`kom «Ya doslidzhuyu svit. 2 klas». 117‒118. UOVCz Orion. https://lib.iitta.gov.ua/717288/ (in Ukrainian).
  35. Bibik, N. M. (2020). Navchal`no-metody`chny`j komplekt z kursu «Ya doslidzhuyu svit» yak innovacijny`j resurs kompetentnisno oriyentovanogo navchannya, Zbirny`k materialiv Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi internet-konferenciyi «Problemy` suchasnogo pidruchny`ka» (elektronne vy`dannya), 28-29 travnya 2020 r., m. Ky`yiv. 11‒15. Pedagogichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/721465/ (in Ukrainian).
  36. Bibik, N. M. (2020). «Ya doslidzhuyu svit»: metody`chni oriyenty`ry` navchannya v 3 klasi, Organizaciya osvitn`ogo procesu v pochatkovij shkoli : metody`chni rekomendaciyi. Oriyentovni kalendarno-tematy`chni plany`. 3 klas. 64‒72. https://lib.iitta.gov.ua/721828/ (in Ukrainian).
  37. Bibik, N. M., & Bondarchuk, G. P. (2018). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. integr. kursu dlya 1 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/BibikNM/Ya%20doslidzhuiu%20svit_pidruchnyk%20intehrovanogo%20kursu%20dlia%201%20klasu%20ZZSO%20(u%202%20chastynakh).%20Chastyna%201%20%20(Bibik%20N.%20M.,%20Bondarchuk%20H.%20P.).pdf (in Ukrainian).
  38. Bibik, N. M., & Bondarchuk, G. P. (2018). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. integr. kursu dlya 1 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/BibikNM/Ya-doslidgyu-svit_Bibik2.pdf (in Ukrainian).
  39. Bibik, N. M., & Bondarchuk, G. P. (2019). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 2 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-bibikbondarchuk-kornijenko-ta-inshi/ya-doslidzhuiu-svit-pidruchnyk-dlia-2-klasu-zzso-u-2-chastynakh-chastyna-1-avt-bibik-n-m-bondarchuk-h-p.pdf (in Ukrainian).
  40. Bibik, N. M., & Bondarchuk, G. P. (2020). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 3 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Bibik/YDS-3kl-Ch1-Bibik.pdf (in Ukrainian).
  41. Bibik, N. M., & Bondarchuk, G. P. (2021). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 4 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Bibik-Bondarchuk/YDS-4kl-Ch1-Bibik-Bondarchuk.pdf (in Ukrainian).
  42. Bibik, N. M., & Bondarchuk, G. P. (2021). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 4 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Bibik-Bondarchuk/YDS-4kl-Ch2-Bibik-Bondarchuk.pdf (in Ukrainian).
  43. Bily`k, Zh. I., Zasyekina, T. M., Lashevs`ka, G. A., & Yacenko, V. S. (2021, 12 ly`pnya). Model`na navchal`na programa «Pry`rodny`chi nauky`». 5‒6 klasy` (integrovany`j kurs) dlya zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity` («Rekomendovano Ministerstvom osvity` i nauky` Ukrayiny`» (nakaz Ministerstva osvity` i nauky` Ukrayiny` № 795). Derzhavna naukova ustanova «Insty`tut modernizaciyi zmistu osvity`». https://drive.google.com/file/d/1pJq_wshmZ95_nInpm8sUPXPOjxROdg_t/view (in Ukrainian).
  44. Voly`necz`, T. V. (2020). Metody`ka realizaciyi pry`ncy`pu nastupnosti u navchanni pry`rodoznavstva i fizy`ky` v osnovnij shkoli. (Avtoref. dy`s. kand. ped. nauk). Nacional`ny`j pedagogichny`j universy`tet im. M. P. Dragomanova, Ky`yiv. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32135 (in Ukrainian).
  45. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., Gnatyuk, O., & Pavy`ch, N. (2018). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. integr. kursu dlya 1-go kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/GilbergTG/Gilberg_YadoSvit_ch.1_P_1.ukr.pdf. (in Ukrainian).
  46. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., Gnatyuk, O., & Pavy`ch, N. (2018). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. integr. kursu dlya 1-go kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books/Pidruchnuk-1kl-2018-pdf/08_YDS_1kl/GilbergTG/Gilberg_YadoSvit_ch.2_P_1.ukr.pdff. (in Ukrainian).
  47. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., Grubiyan, L., & Pavy`ch, N. (2020). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 3-go kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Hilberh/YDS-3kl-Gilberg-Ch1.pdf. (in Ukrainian).
  48. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., Grubiyan, L., & Pavy`ch, N. (2020). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 3-go kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Hilberh/YDS-3kl-Gilberg-Ch2.pdf. (in Ukrainian).
  49. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., & Pavy`ch, N. (2019). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 2-go kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-gilberg-tarnavska-pavych/gilberg-yadosvitch1-p-2ukr-087-18-s.pdf. (in Ukrainian).
  50. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., & Pavy`ch, N. (2019). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 2-go kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-gilberg-tarnavska-pavych/gilberg-yadosvitch2-p-2ukr-013-19-s.pdf. (in Ukrainian).
  51. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., & Pavy`ch, N. (2021). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 4 kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 1. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Hilberg-Tarnavska/YDS-4KL-Hilberg-Ch1.pdf. (in Ukrainian).
  52. Gil`berg, T., Tarnavs`ka, S., & Pavy`ch, N. (2021). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 4 kl. zakl. zag. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Geneza. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-4-klas-2021/15-YDS-4kl/YDS-4kl-Hilberg-Tarnavska/YDS-4KL-Hilberg-Ch2.pdf. (in Ukrainian).
  53. Goncharenko, S. U. (1997). Ukrayins`ky`j pedagogichny`j slovny`k : dovidkove vy`dannya. Ly`bid`. https://lib.iitta.gov.ua/106820/. (in Ukrainian).
  54. Zasyekina, T. M. (2020). Rozroblennya propedevty`chnogo integrovanogo kursu yak skladny`ka cilisnoyi pry`rodny`choyi osvity`. Pedagogichna osvita: teoriya i prakty`ka, 2(29), 171‒186. https://lib.iitta.gov.ua/723583/. (in Ukrainian).
  55. Zasyekina, T. M., & Naumenko, S. O. (2021). Realizaciya pry`rodny`choyi osvity` u zmisti model`ny`x navchal`ny`x program dlya 5-6 klasiv, Materialy` II Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi onlajn-konferenciyi «Obdarovani dity` — skarb naciyi» (m. Ky`yiv, 18–22 serpnya 2021 roku). 236‒242. Insty`tut obdarovanoyi dy`ty`ny` NAPN Ukrayiny`. https://lib.iitta.gov.ua/726332/. (in Ukrainian).
  56. Korniyenko, M. M., Kramarovs`ka, S. M., & Zarecz`ka, I. T. (2019). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 2 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-2-klas-2019/08-ya-doslidzhuyu-svit-2-klas/yads-2-klas-bibikbondarchuk-kornijenko-ta-inshi/Ya%20doslidzhuiu%20svit_pidruchnyk%20dlia%202%20klasu%20ZZSO%20(u%202%20chastynakh)%20(Chastyna%202%20avt.%20Korniienko%20M.%20M.,%20Kramarovska%20S.%20M.,%20Zaretska%20I.%20T.).pdf. (in Ukrainian).
  57. Korniyenko, M. M., Kramarovs`ka, S. M., & Zarecz`ka, I. T. (2020). Ya doslidzhuyu svit : pidruch. dlya 3 kl. zakl. zagal. sered. osvity` (u 2-x ch.) : Ch. 2. Vy`d-vo «Ranok». https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-3-klas-2020/8-YDS-3kl/YDS-3kl-Bibik/YDS-3kl-%D0%A1h2-Korniienko.pdf. (in Ukrainian).
  58. Savchenko, O. Ya. (2018). Pochatkova osvita v konteksti idej Novoyi ukrayins`koyi shkoly`. Ridna shkola, 1‒2, 3‒8. https://lib.iitta.gov.ua/714505/. (in Ukrainian).
  59. Savchenko, O. Ya. (2020). Konstanty` ty`povoyi osvitn`oyi programy` pochatkovoyi osvity` Novoyi ukrayins`koyi shkoly` yak doslidny`cz`ky`j oriyenty`r, Zbirny`k materialiv IV Mizhnarodnoyi naukovoyi konferenciyi «Implementaciya yevropejs`ky`x standartiv v ukrayins`ki osvitni doslidzhennya» Ukrayins`koyi asociaciyi doslidny`kiv osvity` (26 chervnya 2020 r.). 129‒132. TzOV «Trek-LTD». https://lib.iitta.gov.ua/721293/. (in Ukrainian).
  60. Ty`pova osvitnya programa dlya 5‒9 klasiv zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity` (zatverdzhena Nakazom Ministerstva osvity` i nauky` Ukrayiny` № 235) (2021, 19 lyutogo). Ministerstvo osvity` i nauky` Ukrayiny`. https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/fd3/0bc/
  61. fd30bccb01131290234.pdf. (in Ukrainian).
  62. Ty`pova osvitnya programa, rozroblena pid kerivny`cztvom Savchenko O. Ya. 1‒2 klas (zatverdzhena Nakazom Ministerstva osvity` i nauky` Ukrayiny` № 1272) (2019, 08 zhovtnya). Ministerstvo osvity` i nauky` Ukrayiny`. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf. (in Ukrainian).
  63. Ty`pova osvitnya programa, rozroblena pid kerivny`cztvom Savchenko O. Ya. 3‒4 klas (zatverdzhena Nakazom Ministerstva osvity` i nauky` Ukrayiny` № 1273). (2019, 08 zhovtnya). Ministerstvo osvity` i nauky` Ukrayiny`. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2020/11/20/Savchenko.pdf. (in Ukrainian).