No. 27 (2021)
Articles

EDUCATIONAL AND RESEARCH TASKS IN THE STRUCTURE OF THE TEXTBOOK ON THE INTEGRATED COURSE ”I EXPLORE THE WORLD”

Tetiana Pavlova
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • educational and research tasks,
  • competency-­based approach,
  • a textbook on the integrated course “I explore the world”,
  • primary school

How to Cite

Pavlova Т. (2021). EDUCATIONAL AND RESEARCH TASKS IN THE STRUCTURE OF THE TEXTBOOK ON THE INTEGRATED COURSE ”I EXPLORE THE WORLD”. Problems of the Modern Textbook, (27), 161–169. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-161-169

Abstract

The article substantiates the application of a competency-­based approach in teaching and methodological support of primary education. The basic concepts are clarified, such as “competence”, “educational research tasks”, the reflection of the subject specifics in the content of the textbook tasks is revealed. The types and kinds of research tasks related to real-life situations are identified. The efficiency of the application of the proposed tasks in practice is checked. As a result of the complex analysis the theoretical and methodical approaches to the use of educational research tasks in the textbook “I Explore the World” are generalized.
A key feature of the presentation of the content, process and learning outcomes in the textbook is a competency-­based approach which involves ensuring students’ research activity in identifying cause-and-effect relationships in nature and society, giving preference to knowledge that can be acquired by students themselves, applying the gained experience in new situations.
It is approved the introduction to the textbook for the integrated course “I Explore the World” of cognitive tasks, which involve a combination of intellectual efforts with extensive use of the methods of sensory cognition of the world, ensuring the connection of the learned material with students’ life experiences, and practical tasks.
It has been proven that by mastering cognitive operations, students gradually prepare to solve problems to establish cause-and-effect relationships. It helps to master the ability to generalize and specify the causal relationships, to see the common and different in phenomena, to find out the connections and dependencies between them.
The complexity of the content of the tasks increased within each topic in the textbook, ranging from concrete specific facts to the establishment of available connections, dependencies, relationships.
The operational complication of the tasks involved moving students from the ability to analyze objects, formulate individual judgments about the connections and dependencies that exist in the social world that can be directly observed, to the judgments that reflect the internal dependencies that require logical solutions.
It is approved in the system of the tasks the multi-­sensory approach of the organization of learning the content of the curriculum, which determines the research behavior of students, their perception of the properties and qualities of objects, phenomena of natural and social environment, directs their activities in the field of search.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Державний стандарт початкової освіти. (2018) https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-­derzhavnogo-standartu-­pochatkovoyi-osviti
  2. Компетентнісна спрямованість нових навчальних програм для початкової школи. (2012). Методичний коментар до навчальних програм для 1–4 класів: Дайджест. Донецьк: Каштан.
  3. Байбара, Т.М. (1998). Методика навчання природознавство в початкових класах. Київ: Веселка.
  4. Кодлюк, Я.П. (2006). Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті. Київ: Наш час.
  5. Барбашова, І.А. (2018). Дидактична система сенсорного розвитку молодших школярів: теорія і практика. Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні.
  6. Бібік, Н.М. (2018). Я досліджую світ: підруч. інтегр. курсу для 1 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.): Ч. 1. Харків: Ранок.
  7. Бібік, Н.М. (2019). Я досліджую світ: підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.): Ч. 1. Харків: Ранок.
  8. Бібік, Н.М. (2020). Я досліджую світ: підруч. для 3 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.): Ч. 1. Харків: Ранок.
  9. Бібік, Н.М. (2021а). Я досліджую світ: підруч. для 4 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.): Ч. 1. Харків: Ранок.
  10. Бібік, Н.М. (2021b). Я досліджую світ: підруч. для 4 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.): Ч. 2. Харків: Ранок.
  11. Павлова, Т.С. (2021). Екологічна компетентність у результатах початкової освіти. Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, відповіді на виклики сьогодення: матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 04–05 березня 2021 р.) ПНПУ імені В. Г. Короленка. Полтава, Україна, 126‒129.
  12. Павлова, Т.С. (2020). Розвиток дослідницької поведінки молодших школярів у навчальному процесі. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи: Матеріали Шостої Міжнар. наук.-практ. конф. (Умань, 08–09 жовтня 2020 року). Умань: Візаві, 126‒129.
  13. Організація освітнього процесу в початковій школі: Методичні рекомендації. Орієнтовні календарно-­тематичні плани. 4 клас. (2021). Київ: Педагогічна думка.
  14. Мієр, Т.І. (2016). Організація навчально-­дослідницької діяльності молодших школярів: монографія. Кіровоград: ФОП Александровка М. В.
  15. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. (2018) https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-­derzhavnogo-standartu-­pochatkovoyi-osviti (in Ukrainian).
  16. Kompetentnisna spriamovanist novykh navchalnykh prohram dlia pochatkovoi shkoly. (2012). Metodychnyi komentar do navchalnykh prohram dlia 1–4 klasiv: Daidzhest. Donetsk: Kashtan (in Ukrainian).
  17. Baibara, T.M. (1998). Metodyka navchannia pryrodoznavstvo v pochatkovykh klasakh. Kyiv: Veselka (in Ukrainian).
  18. Kodliuk, Ya.P. (2006). Teoriia i praktyka pidruchnykotvorennia v pochatkovii osviti. Kyiv: Nash chas (in Ukrainian).
  19. Barbashova, I.A. (2018). Dydaktychna systema sensornoho rozvytku molodshykh shkoliariv: teoriia i praktyka. Melitopol: Vydavnychyi budynok Melitopolskoi miskoi drukarni (in Ukrainian).
  20. Bibik, N.M. (2018). Ya doslidzhuiu svit: pidruch. intehr. kursu dlia 1 kl. zakl. zahal. sered. osvity (u 2-kh ch.): Ch. 1. Kharkiv: Ranok (in Ukrainian).
  21. Bibik, N.M. (2019). Ya doslidzhuiu svit: pidruch. dlia 2 kl. zakl. zahal. sered. osvity (u 2-kh ch.): Ch. 1. Kharkiv: Ranok (in Ukrainian).
  22. Bibik, N.M. (2020). Ya doslidzhuiu svit: pidruch. dlia 3 kl. zakl. zahal. sered. osvity (u 2-kh ch.): Ch. 1. Kharkiv: Ranok (in Ukrainian).
  23. Bibik, N.M. (2021a). Ya doslidzhuiu svit: pidruch. dlia 4 kl. zakl. zahal. sered. osvity (u 2-kh ch.): Ch. 1. Kharkiv: Ranok (in Ukrainian).
  24. Bibik, N.M. (2021b). Ya doslidzhuiu svit: pidruch. dlia 4 kl. zakl. zahal. sered. osvity (u 2-kh ch.): Ch. 2. Kharkiv: Ranok (in Ukrainian).
  25. Pavlova, T.S. (2021). Ekolohichna kompetentnist u rezultatakh pochatkovoi osvity. Innovatsii v pochatkovii osviti: problemy, perspektyvy, vidpovidi na vyklyky sohodennia: materialy IV Vseukr. nauk.-prakt. konf. (Poltava, 04–05 bereznia 2021 r.) PNPU imeni V. H. Korolenka. Poltava, Ukraina, 126‒129 (in Ukrainian).
  26. Pavlova, T.S. (2020). Rozvytok doslidnytskoi povedinky molodshykh shkoliariv u navchalnomu protsesi. Modernizatsiia osvitnoho seredovyshcha: problemy ta perspektyvy: Materialy Shostoi Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Uman, 08–09 zhovtnia 2020 roku). Uman: Vizavi, 126‒129 (in Ukrainian).
  27. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v pochatkovii shkoli: Metodychni rekomendatsii. Oriientovni kalendarno-­tematychni plany. 4 klas. (2021). Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  28. Miier, T.I. (2016). Orhanizatsiia navchalno-­doslidnytskoi diialnosti molodshykh shkoliariv: monohrafiia. Kirovohrad: FOP Aleksandrovka M. V. (in Ukrainian).